Gå til innhold

Ender alltid opp som barnevakt for min bror sine barn om sommeren.. Ønsker ikke det i år, tips?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min bror jobber i butikk og har bare tre uker ferie på sommeren. Vi har ikke mer ferie, men i fjor klarte vi 4 uker, med mye avspasering osv.  Vi bor i forskjellige byer, der jeg bor i en veldig populær sommerby. I fjor hadde vi barna deres her en uke i juli, siden de måtte jobbe. Da er det så stas syns de å sende barna hit siden de kjeder seg hjemme. Barna er 11 og 12 i år.

I år kan jeg ikke ta ut ferie da jeg har startet eget selskap. Dvs at mye kan gjøres hjemmefra, men jeg må jobbe mye hver dag, og har aldri helt fri. Min mann har også eget firma, og er alltid på jobb. Dvs, han må alltid være tilgjengelig, og det blir alltid ørten telefoner osv. Likevel vil han sende ungene hit siden de kjeder seg sånn når foreldrene er på jobb. Jeg har sagt at det ikke går i år da jeg må jobbe, men han mener at det vil være lettere for meg med hans barn her da de kan underholde mine unger. ( Mine er 7 og 10. ) Og nå er han dritsur for han mener at søskenbarna må få holde kontakten osv. og jeg er egentlig enig i det, men det går kun denne veien. Det ER mer slitsomt med 4 unger rundt ørene hele tiden, enn bare mine. 

Neste uke drar vi på hytta for å skifte litt stue. Må fremdeles ta med jobben, men kjekt å komme seg litt bort. Da mente han at vi i det minste måtte ta med ungene dit. Jeg har ikke lyst til det heller, jeg vil bare være min egen familie. Det har vært intense måneder med nyoppstartet firma, jeg er dønn sliten og ikke minst blakk. 

Han respekterer ikke at jeg ikke har ferie, i hans hode har jeg nok det siden jeg kan jobbe hjemmefra og fra hytta.  Og nå bli jeg guiltrippet siden jeg «hindrer» søskenbarna i å ha kontakt. Hva gjør jeg her? 

De siste 4 årene har jeg hatt ungene hans her en uke hver sommer. Våre unger har til sammenligning sovet 1 natt hos dem på 10 år. 

Anonymkode: 2e93f...9da

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at du sender barna til dem, fordi du skal jobbe 😇🫣

Nei da, jo da…

• Liker 27
  • Nyttig 3
Skrevet

Si at dine barn mer enn gjerne kommer å besøker søskenbarna sine hos dem, i år har ikke du kapasitet da du skal jobbe.

Broren din høres helt dust ut, forresten!!

• Liker 32
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ha dem i 9 dager hvis mine barn er hos dere uka før.

Anonymkode: ab4c0...bde

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

For at ikke søskenbarna skal miste kontakten kan dine barn komme til dem. 

Anonymkode: 2de8a...e1e

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
firetoen skrev (1 minutt siden):

Si at dine barn mer enn gjerne kommer å besøker søskenbarna sine hos dem, i år har ikke du kapasitet da du skal jobbe.

Broren din høres helt dust ut, forresten!!

Skulle gjerne gjort det, men der er det ingen hjemme fra kl 7-16, og syns 7 -åringen min er for liten til det. Ikke at det uansett hadde vært aktuelt. Vi har større hus osv. Vi er nok mer ressurssterke enn de i forhold til hva vi tar ungene med på osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna klarer seg alene hjemme. De er 11 og 12. Da får de bare kjede seg.

Det må da mine unger fint leve med hver sommer også. Sender de ikke bort for å la de bli underholdt av andre.

Hadde mine unger giddet å finne på noe så hadde de det. Men i følge mine og mange andre sine barn finnes det ingenting å gjøre nå på sommeren. Noe som er langt fra sannheten.

Anonymkode: 11f31...594

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Siden han føler så veldig sterkt rundt det at søskenbarna må ha kontakt (noe sier meg at de har kontakt utenom sommerferien også...), så kan han veldig gjerne ta alle fire en uke denne sommeren. Det vil være til enormt stor glede for dine barn som tross alt er yngre og nok har det kjipere med å ha mamma og pappa på jobb døgnet rundt...

Anonymkode: f2c21...55c

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«Nei»

Om nødvendig får du la han og/eller barna møte låst dør. Etterlater han barna og drar? Send han en melding om at du setter dem på bussen hjem om han ikke henter dem. Og så setter du dem på bussen hjem. 

Han har valgt å ha barn. Han har valgt et yrke med dårlig mulighet for ferie. Går det ikke opp får han ta på seg voksenbuksene og gjøre noe med det.

Anonymkode: 49110...00b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke sende dem på en sommeraktivitet da? Masse tilbud om sommeren, men det koster litt da om han er gjerrig

Anonymkode: 5fe7d...412

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Din bror er tydelig en manipulerende type, Ts.

Ja, han har et poeng i det at det er viktig å la søskenbarna få ha kontakt. Men han mister det poenget og får en minuspoeng når han selv ikke ønsker å bidra til det i like stor grad som deg, bare forventer at du skal være den som tar ansvar for det.

Jeg tror du må bli flinkere til å ikke fortelle så mye til din bror om ditt liv. Snakk om livet, om familien, om ungene - men utelat detaljer om jobb og når dere skal på hytta osv. 

"Nei, i år har jeg vi ikke mulighet til å ha noen på besøk, da vi begge to må jobbe mye i sommer. Men jeg er enig med deg i at det er viktig at ungene våre får holde kontakten. Siden dine barn har vært en uke hos oss i flere år, kan ikke våre barn komme til dere en langhelg, f.eks. 17. - 20. juli? Ikke det, nei, men kanskje det kan passe en helg til høsten da, hva med at våre får komme til dere i høstferien?"

Ikke del på sosiale medier om dere skal til, er eller har vært på hytta. Dra dit med god samvittighet, dere må ikke fortelle andre hvor dere drar og hva dere gjør.

Anonymkode: 2c836...29d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan han ikke sende dem på en sommeraktivitet da? Masse tilbud om sommeren, men det koster litt da om han er gjerrig

Jepp, det er sånt som han ikke bruker penger på. Da sitter heller ungene 1 uke på iPad. Vi sender våre på aktiviteter, i år skal de både på idrettsskole, 1 uke på SFo ( yngste), og tennisskole. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp, det er sånt som han ikke bruker penger på. Da sitter heller ungene 1 uke på iPad. Vi sender våre på aktiviteter, i år skal de både på idrettsskole, 1 uke på SFo ( yngste), og tennisskole. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi må jobbe i år. - sånn!

Anonymkode: 0e30a...0e2

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville svart at jeg er skjønner argumentet ditt er at søskenbarna må få tid sammen og siden du mener det er lettere med dem sammen enn dine alene kan du jo få mine over til dere en uke  så får de det du mener er så viktig for dem, men hit kan de ikke komme for vi jobber.. 

Anonymkode: ef651...386

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, vi må jobbe i år. - sånn!

Anonymkode: 0e30a...0e2

Ja, har sagt det. Men som sagt han pusher på at da er det jo alle tiders at hans barn kan være her så kan de underholde mine unger. Mye enklere for meg det, mener han. I praksis er det ikke slik, det er mye mas og gnål og plutselig er noen utestengt og vi må megle osv. vi må lage mat til flere som ikke liker ditt og datt osv osv. 

Har tenkt å holde på nei i år, men får jo også litt vondt av hans barn som gleder seg og som har så dølle foreldre.. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, har sagt det. Men som sagt han pusher på at da er det jo alle tiders at hans barn kan være her så kan de underholde mine unger. Mye enklere for meg det, mener han. I praksis er det ikke slik, det er mye mas og gnål og plutselig er noen utestengt og vi må megle osv. vi må lage mat til flere som ikke liker ditt og datt osv osv. 

Har tenkt å holde på nei i år, men får jo også litt vondt av hans barn som gleder seg og som har så dølle foreldre.. 

Da parerer du bare med at NEI, det er IKKE lettere å ivareta 4 barn enn 2 samtidig som du jobber. Spør han gjerne om han virkelig er så dust at han tror på det selv. Så spør du samtidig når dine barn skal komme til han for en uke i ferien. Noe ferie har han vel, og da kan han jo få et par unger ekstra siden det er så lett.

Anonymkode: 504a6...c9e

• Liker 7
Skrevet

Nei er et fint ord, og ikke uten årsaker er det ofte det første ordet vi lærer å utrykke klart. Så må vi bare klare å si det videre også ved behov. 

Dette er også en fin anledning til å si at dere også blir slitne, og at tjenester bør det være gjensidighet i, så om dere kan avtale at de har deres barn også en uke neste sommer og dere har til gjengjeld hans barn, så får alle voksne en barnefri uke å hente seg inn på. I år er du desverre for sliten, og har ikke planlagt i forhold til dette, så nei, ikke i år.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Si nei og blokker nummeret hans til sommeren er over. Det er ingen grunn til at du skal høre på mas.

Anonymkode: dd95d...02c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...