AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:11 #1 Skrevet mandag kl 17:11 Jeg har sagt opp jobben pga mistrivsel, uten at jeg har oppgitt det som grunn. Og dro rett på avtalt ferie i 1.5 uke etter at oppsigelsen ble sendt. Mens jeg var borte, fikk jeg beskjed om at jeg kom hjem til ny redskap og nye systemer. Skulle ha opplæring onsdag-fredag, ba om fri onsdagen. Nå er det konflikt, da jeg påpekte at opplæring på nye systemer var mangelfull skrek leder til meg at jeg fremsto som en sutrete drittunge og at dette var min egen feil siden jeg tok en dag ekstra ferie. Det sure arbeidsmiljøet er altså blitt enda surere, tårene triller på vei til jobb, jeg har omtrent ikke spist etter jeg begynte igjen, har søvnproblemer og kroppen er i konstant beredskapsmodus, og stresset og arbeidet gjør at nakken er i ferd med å låse seg. Jeg gikk til hovedtillitsvalgt, som gikk videre til min leders leder. Min leder blånekter for både skriking og kategorisering av hva jeg er. Dessverre har jeg to måneder igjen av min 3 måneders oppsigelse, og spurte når jeg kunne gå. Min leder synes han var raus når han tilbød meg ut juli. Da jeg påpekte at jeg har kun brukt 8 feriedager, sluttet han bare å svare meg. Samtidig forventes det 50+ timers arbeidsuke (hadde 52 timer forrige uke), i dag gikk jeg bare hjem etter 9.5 time. Jeg har en annen arbeidsgiver som vil ta i mot meg med åpne armer, helst i forrige uke, jeg vil bare VEKK. Kiropraktoren min vil sykemelde meg, den andre jobben er mindre belastende både psykisk og fysisk. Kan jeg jobbe i et annet firma selv om jeg er sykemeldt? La være å sende krav om sykepenger? Anonymkode: 08a92...f2b 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:48 #2 Skrevet mandag kl 18:48 Du tar ferie fremfor å komme på opplæring, og så klager du over at du får for lite opplæring? Du er rimelig frekk der vil jeg si. Tipper leder ikke skrek til deg heller, men at du ikke takler litt real tilbakemelding. Helt irrelevant hvor mange feriedager du har tatt, ferien er kun pålagt å avvikle innen september. Du får holde ut en mnd til, da er du kvitt de, og de kvitt deg. Anonymkode: 00ff0...2f0 3 7
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:26 #3 Skrevet mandag kl 19:26 Jeg tok en feriedag ekstra, at kvaliteten på opplæringen ble så dårlig kunne ikke jeg vite? Nyansatte får 2-6 uker opplæring på dette systemet, jeg fikk to dager!! Men da er det altså greit at leder skriker og kaller meg ting, trodde at de hadde tittel og betaling deretter for å være litt mer voksne enn «sutrete drittunger» Anonymkode: 08a92...f2b 1
Spiren Skrevet mandag kl 19:42 #4 Skrevet mandag kl 19:42 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har sagt opp jobben pga mistrivsel, uten at jeg har oppgitt det som grunn. Og dro rett på avtalt ferie i 1.5 uke etter at oppsigelsen ble sendt. Mens jeg var borte, fikk jeg beskjed om at jeg kom hjem til ny redskap og nye systemer. Skulle ha opplæring onsdag-fredag, ba om fri onsdagen. Nå er det konflikt, da jeg påpekte at opplæring på nye systemer var mangelfull skrek leder til meg at jeg fremsto som en sutrete drittunge og at dette var min egen feil siden jeg tok en dag ekstra ferie. Det sure arbeidsmiljøet er altså blitt enda surere, tårene triller på vei til jobb, jeg har omtrent ikke spist etter jeg begynte igjen, har søvnproblemer og kroppen er i konstant beredskapsmodus, og stresset og arbeidet gjør at nakken er i ferd med å låse seg. Jeg gikk til hovedtillitsvalgt, som gikk videre til min leders leder. Min leder blånekter for både skriking og kategorisering av hva jeg er. Dessverre har jeg to måneder igjen av min 3 måneders oppsigelse, og spurte når jeg kunne gå. Min leder synes han var raus når han tilbød meg ut juli. Da jeg påpekte at jeg har kun brukt 8 feriedager, sluttet han bare å svare meg. Samtidig forventes det 50+ timers arbeidsuke (hadde 52 timer forrige uke), i dag gikk jeg bare hjem etter 9.5 time. Jeg har en annen arbeidsgiver som vil ta i mot meg med åpne armer, helst i forrige uke, jeg vil bare VEKK. Kiropraktoren min vil sykemelde meg, den andre jobben er mindre belastende både psykisk og fysisk. Kan jeg jobbe i et annet firma selv om jeg er sykemeldt? La være å sende krav om sykepenger? Anonymkode: 08a92...f2b Ingen jobb er verdt å bli syk for. Og siden du har en ny jobb som venter ville jeg gjort følgende: Kontaktet lege og bedt om sykemelding og fortalt om jobbsituasjonen. Når/hvis du får denne, ville jeg gitt beskjed til ny jobb om at jeg kan begynne om en uke. Legen kan sykemelde deg fra en jobb uten at det gjelder den andre jobben dersom arbeidet der er mindre belastende. Det kan være lurt å ta en uke for å nullstille seg og hente seg inn mentalt før du begynner i den nye jobben. Du risikerer dårlig referanse i den gamle jobben men det toget har sikkert kjørt uansett. Du kan også faktisk gå på dagen og gi faen. Det du risikerer da er at gamle jobben vil gå rettslige skritt for å kreve "utgifter" i forbindelse med din fratreden. I praksis foregår dette svært skjelden fordi kostnadene med en slik prosess overgår oftest kravet. Så dersom de sender noe, ville jeg faktisk bare ignorert. Lykke til 😉 1 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:46 #5 Skrevet mandag kl 19:46 Du kan jobbe i et firma og være sykemeldt i et annet. Snakk med fastlegen om det. Kiropraktor kan ikke sykemelde deg for psykiske symptomer/plager. Men ville nok prøvd å gå ut med flagget til topp, bite i det sure eplet og stå på... Skal du bytte jobb igjen i framtiden er du nok tjent med det. Hvis mulig. Anonymkode: 5b47d...952 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:51 #6 Skrevet mandag kl 19:51 Du bare tok en ekstra feriedag? Anonymkode: 1cf96...1e2 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:52 #7 Skrevet mandag kl 19:52 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg tok en feriedag ekstra, at kvaliteten på opplæringen ble så dårlig kunne ikke jeg vite? Nyansatte får 2-6 uker opplæring på dette systemet, jeg fikk to dager!! Men da er det altså greit at leder skriker og kaller meg ting, trodde at de hadde tittel og betaling deretter for å være litt mer voksne enn «sutrete drittunger» Anonymkode: 08a92...f2b Det er to forskjellige ting. Å velge bort 1 av 3 dagers opplæring fordi du ville ha fri er uakseptabelt, og du må ta på din kappe at du da ikke har lært det du trenger å lære. det at leder behandler deg dårlig tar du opp med fagforening og HR. Anonymkode: 4275c...ab8 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:08 #8 Skrevet mandag kl 20:08 Mtp. å ha to jobber, så kan det være at du i nåværende jobb har en bestemmelse i din kontrakt om at du ikke får ta en annen jobb samtidig som du jobber der. Spesielt om det er en konkurrerende bedrift. Nåværende arbeidsgiver kan også bestride sykmeldingen din om arbeidets art er relativt likt. I min kontrakt står det at om jeg ikke jobber ut oppsigelsestiden, f.eks sier opp på dagen, kan jeg bli erstatningspliktig for eventuelle tap de lider. Det kan f.eks være at produksjonen går ned og de ikke klarer å levere en ordre i tide, fordi de ikke får erstattet meg tidsnok. Det store spørsmålet er om du tror de er villige til å gå til sak mot deg, eller om de skylder deg kompensasjon som de kan velge å holde tilbake, slik at du må gå til sak mot dem. I min kontrakt står det at både lønn og feriepenger kan trekkes av arbeidsgiver om jeg av en eller annen grunn skylder dem penger. Dvs. at sluttoppgjøret ditt og feriepenger opptjent i år kan bli holdt tilbake. Jeg ville for sikkerhets skyld sørget for at sykmeldingen har psykososiale årsaker som sykmeldingsgrunn, slik at du kan forsvare at du er sykmeldt fra kun én av to relativt like jobber (om det er tilfellet). Er du fagorganisert? Jeg ville ringt dem og spurt. Anonymkode: bb23a...a26 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:52 #9 Skrevet mandag kl 20:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bare tok en ekstra feriedag? Anonymkode: 1cf96...1e2 Jeg spurte om jeg kunne ta fri onsdagen, leder sa ja. At de da velger å planlegge de to resterende dagene på en slik måte at jeg ikke fikk noe særlig innføring i systemet og valgte å bruke tiden min/vår på ting jeg allerede kan, kan vel ikke jeg lastes for? Man kan sammenligne det med at jeg f.eks. jobber på kirkegården som graver, og er vant til å bruke spade, så får man en kjempefancy gravemaskin man ikke har bedt om, for da blir hullene mye penere. Også har man aldri brukt en gravemaskin. Og de to dagene med opplæring er det ingen hull å grave, så det sitter en fyr og peker og forklarer inni gravemaskinen med deg, men han bruker mest tid på å drikke kaffe og snakke i telefonen. Så er man alene på jobb dag 3 og må grave 6 hull, det kommer feilmeldinger på gravemaskinen hele tiden så ingenting virker, og spaden din har blitt kastet og begravelsesfølgene står i kø og spadebutikken er stengt. Litt sånn! AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan jobbe i et firma og være sykemeldt i et annet. Snakk med fastlegen om det. Kiropraktor kan ikke sykemelde deg for psykiske symptomer/plager. Men ville nok prøvd å gå ut med flagget til topp, bite i det sure eplet og stå på... Skal du bytte jobb igjen i framtiden er du nok tjent med det. Hvis mulig. Anonymkode: 5b47d...952 Selv om jeg hadde ferie, hadde jeg med jobbtelefon og tok i mot ordrer etc. pga lederne ikke ble enige med seg selv om hvem jeg kunne viderekoble til…og etter jeg kom hjem, har jeg jobbet 10-13 timer pr dag. Egentlig skal jeg jobbe 8. Så det er jo ikke akkurat slik at jeg slækker fordi jeg skal slutte og «hva skal de gjøre, gi meg sparken» Kiropraktor kan sykemelde meg for skuldre og nakke. Behandler sier hver gang jeg er innom at jeg burde ta i mot sykemeldingen jeg blir spurt om hver gang, men jeg har stått i det pga alt for mye å gjøre. Jeg har gnagd på det sure eplet såpass lenge at jeg har fått magesår og syreskadde tenner 🤪 Anonymkode: 08a92...f2b 3 1
Maskinen Skrevet tirsdag kl 22:13 #10 Skrevet tirsdag kl 22:13 AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 21.46): Du kan jobbe i et firma og være sykemeldt i et annet. Snakk med fastlegen om det. Kiropraktor kan ikke sykemelde deg for psykiske symptomer/plager. Men ville nok prøvd å gå ut med flagget til topp, bite i det sure eplet og stå på... Skal du bytte jobb igjen i framtiden er du nok tjent med det. Hvis mulig. Anonymkode: 5b47d...952 Nja, du er bare sykemeldt fra oppgavene ikke arbeidstidene. Hadde garantert bestridet denne sykemeldingen om jeg var arbeidsgiveren
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:22 #11 Skrevet tirsdag kl 22:22 Sitat Kan jeg jobbe i et annet firma selv om jeg er sykemeldt? La være å sende krav om sykepenger? Ja, det kan du. Ta det med legen din. Jeg var sykemeldt fra en helt forferdelig arbeidsplass, mens jeg jobbet i en annen bedrift (som gjorde mye godt for min psykiske helse). Det syns legen min var en god løsning slik at jeg slapp å falle helt ut av arbeidslivet i påvente av oppsigelsestiden, samtidig som at jeg kunne fortsette i den jobben som løftet meg opp. Anonymkode: fde0d...463
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:26 #12 Skrevet tirsdag kl 22:26 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det kan du. Ta det med legen din. Jeg var sykemeldt fra en helt forferdelig arbeidsplass, mens jeg jobbet i en annen bedrift (som gjorde mye godt for min psykiske helse). Det syns legen min var en god løsning slik at jeg slapp å falle helt ut av arbeidslivet i påvente av oppsigelsestiden, samtidig som at jeg kunne fortsette i den jobben som løftet meg opp. Anonymkode: fde0d...463 Ps. Om det er det riktige for deg å gjøre i denne situasjonen derimot, kan jeg ikke svare på. Det beste er jo selvsagt dersom du klarer å stå det ut, men ikke dersom det går ut over helsen din. Hvorfor må du jobbe så lange dager forresten? Arbeidsgiver kan vel ikke bare pålegge deg haugevis av overtid? Anonymkode: fde0d...463
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:32 #13 Skrevet tirsdag kl 22:32 Det bør gå det. Leder kan bestride sykmelding, men det er belastende for dem også. Tar for øvrig hundre år. Jeg synes det er ganske enkelt å stå i en jobb hvis jeg vet jeg skal slutte i den, så du kan jo prøve. Anonymkode: da0e7...065
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:33 #14 Skrevet tirsdag kl 22:33 Jobber du i Ranstad?🤔 Anonymkode: 18a58...f94
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ps. Om det er det riktige for deg å gjøre i denne situasjonen derimot, kan jeg ikke svare på. Det beste er jo selvsagt dersom du klarer å stå det ut, men ikke dersom det går ut over helsen din. Hvorfor må du jobbe så lange dager forresten? Arbeidsgiver kan vel ikke bare pålegge deg haugevis av overtid? Anonymkode: fde0d...463 Fordi ingen snakker sammen. Det sitter noen planleggere og planlegger hva vi skal gjøre, men de vet ikke hva vi gjør og hvor lang tid det tar, også har de null respekt for vår tid uansett. Så er vi underbemannet og kundene ringer og etterlyser og jeg er opptatt av at de skal være fornøyd/ikke enda mer misfornøyd og dermed drar jeg ikke hjem før alle har fått sitt. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jobber du i Ranstad?🤔 Anonymkode: 18a58...f94 Nei, en transportbedrift… Anonymkode: 08a92...f2b
Snublefot62 Skrevet 21 timer siden #16 Skrevet 21 timer siden Har du fått betalt for timene ut over de avtalte 8 arbeidstimer?
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #17 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 19.11): Jeg har sagt opp jobben pga mistrivsel, uten at jeg har oppgitt det som grunn. Og dro rett på avtalt ferie i 1.5 uke etter at oppsigelsen ble sendt. Mens jeg var borte, fikk jeg beskjed om at jeg kom hjem til ny redskap og nye systemer. Skulle ha opplæring onsdag-fredag, ba om fri onsdagen. Nå er det konflikt, da jeg påpekte at opplæring på nye systemer var mangelfull skrek leder til meg at jeg fremsto som en sutrete drittunge og at dette var min egen feil siden jeg tok en dag ekstra ferie. Det sure arbeidsmiljøet er altså blitt enda surere, tårene triller på vei til jobb, jeg har omtrent ikke spist etter jeg begynte igjen, har søvnproblemer og kroppen er i konstant beredskapsmodus, og stresset og arbeidet gjør at nakken er i ferd med å låse seg. Jeg gikk til hovedtillitsvalgt, som gikk videre til min leders leder. Min leder blånekter for både skriking og kategorisering av hva jeg er. Dessverre har jeg to måneder igjen av min 3 måneders oppsigelse, og spurte når jeg kunne gå. Min leder synes han var raus når han tilbød meg ut juli. Da jeg påpekte at jeg har kun brukt 8 feriedager, sluttet han bare å svare meg. Samtidig forventes det 50+ timers arbeidsuke (hadde 52 timer forrige uke), i dag gikk jeg bare hjem etter 9.5 time. Jeg har en annen arbeidsgiver som vil ta i mot meg med åpne armer, helst i forrige uke, jeg vil bare VEKK. Kiropraktoren min vil sykemelde meg, den andre jobben er mindre belastende både psykisk og fysisk. Kan jeg jobbe i et annet firma selv om jeg er sykemeldt? La være å sende krav om sykepenger? Anonymkode: 08a92...f2b Ja, du kan det. Det heter å være friskmeldt for arbeidsformidling. Men du kan risikere et økonomisk krav fra nåværende arbeidsgiver. Anonymkode: e1b19...72d
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #18 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja, du kan det. Det heter å være friskmeldt for arbeidsformidling. Men du kan risikere et økonomisk krav fra nåværende arbeidsgiver. Anonymkode: e1b19...72d For å få det, må du slippe å jobbe i oppsigelsestiden. Blir rett og slett som å si opp. Anonymkode: da0e7...065
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Skrevet 12 timer siden At du velger å ta fri på 1 av 3 opplæringsdager er et valg du selv tok. Å klage i etterkant på dårlig opplæring er umodent og en stor ansvarsfraskrivelse fra din side. Anonymkode: 60eb5...041
Snublefot62 Skrevet 12 timer siden #20 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): At du velger å ta fri på 1 av 3 opplæringsdager er et valg du selv tok. Å klage i etterkant på dårlig opplæring er umodent og en stor ansvarsfraskrivelse fra din side. Anonymkode: 60eb5...041 Men det var avklart med leder. Burde ikke leder da sagt nei eller flyttet opplæringen? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå