AnonymBruker Skrevet 25. juni #21 Skrevet 25. juni Fatigue kan være så mangt, og selv om ikke alle er like hard rammet av sykdom som deg, TS, betyr det ikke at de ikke er syke. Jeg har også fatigue pga. kronisk sykdom. Det er stor forskjell på det, og å være sliten. Jeg er i full jobb, fysisk aktiv og sosial når jeg er i form til det. Men ingen ser meg når jeg ligger hjemme i mørket i fosterstilling og ikke orker å dusje. Dere har sikkert to ulike sykdommer og utgangspunkt, men hun har det ikke alltid så godt som du tror, hun heller. Anonymkode: 68b07...397 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #22 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 20.20): Fikk nettopp snap fra min venninne som hadde gått 3 mil i fjellheimen i dag, og 18 km i går. Ts Anonymkode: 7ef46...e11 Og så? Jeg har fatigue, og er ufør (sammensatte og hovedsaklig fysiske årsaker). Det er ingen problem for meg å gå 2-3 mil per dag i en ukes tid, men da ville jeg nok fått en skikkelig baksmell. Jeg kan også trene flere ganger i uka - faktisk må jeg det for å unngå forverring av smerter. Men fatigue er ikke kun at jeg får en smell og må ligge rett og og blir anpustne av å pusse tenner og børste håret og må sitte i dusjen. Det er også at jeg får kognitiv svikt, så det blir uforsvarlig å kjøre bil, jeg blander ord, klarer ikke å snakke skikkelig, setter den varme kaffekoppen i fryseskapet, putter isboksen i stekovnen, glemmer å hente ungen min på trening, for ikke å snakke om glemmer å ta viktige medisiner. Jeg må ha alarmer på alt, liste rpå alt, jeg må trene mye, som stjeler energi og krefter jeg kunne brukt til noe mer samfunnsnyttig. Enkelte bekjente blir bitre og sjalu over at jeg trener mye fordi de ikke føler de har tid eller overskudd til å trene, men jeg MÅ altså trene enten jeg vil eller ikke, og hadde jeg droppet treningen for å heller jobbe 2 timer per dag ville jeg snart blitt mye sykere og uansett ikke klart de to timene, i tillegg til at jeg ikke kommer på mange typer arbeid man kan gjøre i 2-timers bolker på tilfeldige tidspunkt. Anonymkode: c30b9...9ac 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #23 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har fatigue etter alvorlig sykdom, men jeg jobber 100% i et krevende yrke. Jeg følger også opp barna mine etter jobb fordi de er så små at de har behov for at vi er med på fritidsaktiviteter. Det ingen ser er at jeg gråter nesten hver dag fordi dette er langt over hva jeg egentlig orker, så jeg presser meg hver eneste dag utover tålegrensen min. Jeg ser ingen andre alternativ. Jeg er svært sjelden sosial, fordi dette prioriteres bort. Jeg forsøker å slippe besøk av familie, mine venner og ungens venner i hverdagen for å samle krefter, men de skal jo ha et liv de også. Men jeg bryter totalt sammen med ujevne mellomrom og da er det ikke mer å hente. Folk tror kanskje jeg fungerer godt, men det er bare fordi jeg er god til å skjule det og har en enorm viljestyrke. Fatigue utspiller seg ulikt fra person til person, og det finnes sikker ulike grader av det. Føler noen dyrker fatiguen sin mer enn andre, og nok kunne gjort mer enn de gjør. Andre klarer mindre, og gjør så godt de kan. Sånn er vi ulike i hvilken grad vi presser oss, men det hjelper å ha utholdenhet og beskytte seg når man kan. Anonymkode: 6a36f...48a Er mulig jeg misforstår deg, men er dette et innlegg der du skryter av å presse deg selv så hardt at du bryter sammen til stadighet? Mens du tråkker på andre fordi de ikke presser seg like hardt som deg? Hvis det er det, så synes jeg det er meget spesielt. Ville ikke kalt dette "enorm viljestyrke". Mer mindreverdskomplekser eller noe sånt. Anonymkode: 3b0e7...39f 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni #24 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 19.04): Jeg har utmattelse, er ufør, fungerer dårlig sosialt, klarer ikke å være fysisk aktiv og har nok med å handle mat, lage mat og husarbeid når jeg selv kan bestemme når. Bor alene og mitt barn er vokst opp hos sin far, og jeg hadde barnet kun på korte besøk i oppveksten, for det var det jeg hadde energi til. En barndomsvenninne av meg sier hun har utmattelse etter sykdom, men hun er i full jobb, er samboer, er sosial, reiser på ferie med venner eller samboer og er mye ute og spiser på restauranter/ konserter ol. Hele denne uken skal hun gå fjelltur og sove på fjellhytter. For meg er utmattelse å kun klare det aller viktigste, men kan hun si at hun har utmattelse når hun klarer alt hun gjør? Anonymkode: 7ef46...e11 Nei, hun har ikke utmattelse. Anonymkode: 4d13b...abd 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #25 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, hun har ikke utmattelse. Anonymkode: 4d13b...abd Det er ikke opp til deg eller ts å bedømme. Anonymkode: 679c1...ac7 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #26 Skrevet 27. juni Nå har min venninne gått mange mil i fjellheimen hver dag i snart en uke, og hun sier hun ikke er sliten. Om kvelden er det sosialt på fjellhyttene der de overnatter, og ikke alltid nok søvn heller siden det er sovesal. Når hun kommer hjem på mandag, reiser hun og typen til Syden et par dager etterpå. Jeg tviler ikke på at dere som har svart meg sliter med lite energi i forhold til friske, men jeg tenker at det er litt feil å bruke ordet "utmattelse/fatigue" på en stor gruppe mennesker som svinger fra å måtte hvile i sengen etter hver ting man gjør, til å være i full jobb, trene, ha full omsorg for barn i tillegg til å være sosial. Det er også ulike nivåer av det å være gåen etterpå, og det laveste nivået kalles PEM, altså et krasj der man bare blir liggende i lang tid uten å klare noe stimuli. Å presse seg er det verste man gjør når man har fatigue, og det går ikke på viljen hvis man ikke klarer å trene, selv om man må. TS Anonymkode: 7ef46...e11
AnonymBruker Skrevet 27. juni #27 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 20.48): Jeg har fattige, men er fremdeles i full jobb. Jeg har gode perioder, hvor jeg fungerer bedre og andre perioder hvor jeg fungerer svært dårlig. I de dårlige periodene orker jeg kun jobb. Det gir meg allikevel så mye på plussiden, at det er det som blir prioritert. I gode perioder kan jeg både være litt sosial og jobbe, men alt koster. Anonymkode: 647f8...b27 Men du er enslig og uten barn? I såfall betyr jo jobben mer for det sosiale enn for de med familie. Anonymkode: a5d64...946 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #28 Skrevet 27. juni Jeg sliter fortsatt med fatigue/utmattelse etter å ha vært fullstendig utbrent for noen år siden, men graden varierer og noen dager føler jeg meg helt frisk. Er i utgangspunktet slank og sprek, så på en god dag kunne jeg også gått flere mil i fjellet. Elsker å føle meg sprek og sterk. På en dårlig dag ligger jeg på sofaen hele dagen med hodeverk i tillegg til sterk utmattelse. Jeg jobber også fullt, men gjør bare akkurat det jeg må på jobb og er ofte ikke helt til stede mentalt, men det humper og går. Jeg vil veldig gjerne holde meg i jobb og unngå å havne i aap/ufør-systemet, så jeg presser meg så langt det går. Det har blitt noen egenmeldinger de siste årene da. Du er hardere rammet enn venninnen din, men det betyr ikke at hun ikke har utmattelse sammenlignet med en helt frisk person. Anonymkode: ea8c9...b4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå