Gå til innhold

Kan man si man har utmattelse/ fatigue, når man fungerer i jobb/ sosialt og fysisk aktivitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utmattelse, er ufør, fungerer dårlig sosialt, klarer ikke å være fysisk aktiv og har nok med å handle mat, lage mat og husarbeid når jeg selv kan bestemme når.

Bor alene og mitt barn er vokst opp hos sin far, og jeg hadde barnet kun på korte besøk i oppveksten, for det var det jeg hadde energi til.

En barndomsvenninne av meg sier hun har utmattelse etter sykdom, men hun er i full jobb, er samboer, er sosial, reiser på ferie med venner eller samboer og er mye ute og spiser på restauranter/ konserter ol.

Hele denne uken skal hun gå fjelltur og sove på fjellhytter.

For meg er utmattelse å kun klare det aller viktigste, men kan hun si at hun har utmattelse når hun klarer alt hun gjør?

Anonymkode: 7ef46...e11

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan hun. Du har ikke enerett på utmattelse, og det er ulike grader.

Anonymkode: ca75c...ceb

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes grader av fatigue, men det høres i alle fall ut som du har det i vesentlig sterkere grad enn din venninne. 

Så er det heldigvis ingen konkurranse. 

Anonymkode: 3beb7...5ea

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har utmattelse, er ufør, fungerer dårlig sosialt, klarer ikke å være fysisk aktiv og har nok med å handle mat, lage mat og husarbeid når jeg selv kan bestemme når.

Bor alene og mitt barn er vokst opp hos sin far, og jeg hadde barnet kun på korte besøk i oppveksten, for det var det jeg hadde energi til.

En barndomsvenninne av meg sier hun har utmattelse etter sykdom, men hun er i full jobb, er samboer, er sosial, reiser på ferie med venner eller samboer og er mye ute og spiser på restauranter/ konserter ol.

Hele denne uken skal hun gå fjelltur og sove på fjellhytter.

For meg er utmattelse å kun klare det aller viktigste, men kan hun si at hun har utmattelse når hun klarer alt hun gjør?

Jeg tror mange kjenner igjen det du beskriver. Følelsen av at ord mister innhold når det brukes på noe helt annet enn det man selv har erfart. Spesielt når det ordet beskriver noe så gjennomgripende og livsendrende som utmattelse.

For når utmattelse for deg betyr å gi opp foreldrerollen, miste friheten til å være sosial, og leve livet på laveste gir, da er det klart det treffer litt rart når noen sier de også er utmattet, rett før de pakker sekken og legger ut på fjelltur.

Men kanskje er det ikke så svart-hvitt. Det finnes mange typer utmattelse. Noen er kroppslige, andre mer kognitive eller emosjonelle. Noen kommer etter sykdom, noen etter traumer. Noen går over. Andre gjør ikke det.

Forskjellen er bare at for noen er utmattelsen en fase. For andre er det livet. Og det er kanskje der det skurrer.

Så kan man si at begge har utmattelse? Ja. Men det betyr ikke at det føles likt. Og det betyr ikke at det bør behandles likt.

Kanskje handler det mest om språk. Om hvordan vi kan bruke samme ord om veldig ulike virkeligheter og at det noen ganger blir vondt, fordi vi ikke har ord nok til å skille. Og i mangel på ord, står man der og føler seg usynlig i sitt eget liv.

Du er ikke usynlig her. Du er sett. Erfaringen din er ikke bare ekte, den er viktig. Kanskje det også er rom for å si til venninna di, ikke som anklage, men som et ærlig hjertesukk at for deg betyr “utmattelse” noe annet. Kanskje det i seg selv er en liten lettelse. Kanskje ikke. Men du har lov til å kjenne på det.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker nei, det er ikke utmattelse og fatigue å ha full arbeidsevne samt overskudd til disse tingrne i tillegg.

Det er frisk tretthet og tidvis slitenhet. 

Jeg har hatt begge deler, og det er enorm forskjell.

Men til deg TS:

Ikke legg deg opp i begrepene hun bruker. Hun prøver neppe underkjenne deg. 

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nettopp! Og det er kanskje mye ts ikke vet om venninnens situasjon.

Anonymkode: 679c1...ac7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan hun ikke. Hun mangler perspektiv.

Anonymkode: 0de56...25a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at funksjonsfriske mennesker blir slitne. Trenger absolutt ikke å være utmattelse eller fatigue.

Anonymkode: f2674...5de

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan stå i full jobb og fungere sosialt og være sliten, men det er noe helt annet enn utmattelse. 

Anonymkode: 8313f...f9d

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ufør med det leger og terapeuter har definitivt som "betydelig fatigue", det preger og begrenser livet mitt hver dag. Når min søster, som jobber fullt og ut fra hva jeg ser lever fullt, snakker om sin fatigue, hender det at jeg må trekke pusten litt ekstra dypt så jeg ikke sier noe jeg angrer på. Men jeg vet hvilken diagnose hun har som utløser det, jeg ser henne ikke på hverdager og dårlige dager og jeg vet at hennes fatigue i stor grad er kognitiv der min primært er motorisk og derfor mer synlig på alle måter (og ikke minst mye kraftigere, uansett form - det er jo ikke alt eller ingenting). 

Men selv om jeg ser at hun har sitt på det tørre når hun snakker om det, hender det jeg tenker at hun godt kunne formulert seg litt annerledes. Det er forskjell på irritasjon og invaliditet, selv om det kalles det samme. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke din venninne beskriver "virkelig" utmattelse, nei. 

Anonymkode: 487e3...e06

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er møkk sliten hver eneste dag, noen dager ligger jeg på sofaen fra jeg kommer hjem kl 17 til jeg legger meg, men jeg har ikke fatigue. (Er i full jobb, følger opp to tenåringer og er en del sosial)

Om fatigue skulle defineres så bredt vil jeg påstå at alle nordmenn med full jobb og unger har fatigue. Vi må slutte å sykeliggjøre livet og normal slitenhet. 

Anonymkode: 6e4d7...e57

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Fikk nettopp snap fra min venninne som hadde gått 3 mil i fjellheimen i dag, og 18 km i går.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg tenker at en kan være fysisk aktiv, og fremdeles ha utmattelse. Men hvis en er i fulltidsjobb, har familie, barn og stadig reiser og deltar på ting, så ser jeg vanskelig for meg at en egentlig har noe utmattelse. 

Selv har jeg utmattelse som symptom, men klarer langt mer enn det du beskriver at du gjør. Grunnen til at jeg ikke kaller det slitenhet, er på grunn av måten det opptrer, gjør jeg for mye får jeg "baksmell", og graden, at det kommer med svimmelhet, kvalme, og ikke blir bedre av hvile. Men jeg også kan "få til mye en dag", og så tenker jeg "oi, kanskje jeg er blitt mye friskere, tenk at jeg kunne få til dette!" og så blir jeg sengeliggende de neste 3-4 dagene ... høhø. 

Samtidig så tenker jeg litt på, når går det over til å ikke være utmattelse. For jeg er jo uendelig mye bedre enn jeg var for 3 år siden, da lå jeg i et mørkt rom og kunne ikke høre musikk, med ørepropper i døgnet rundt. Nå kan jeg høre normale lyder og vil ikke spy av å høre fuglesang liksom. Og denne bedringen er jo også målet. For min del er det jo også til dels at det å huske på at jeg sliter med utmattelse som gjør at jeg ikke overdriver og blir verre og verre. Da kan en liksom si det "jeg sliter med utmattelse, så jeg må legge inn årene nå før jeg får baksmell". Da virker det som folk respekterer mer at det er ikke bare å pushe seg selv litt.  

Anonymkode: 3b0e7...39f

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fattige, men er fremdeles i full jobb. Jeg har gode perioder, hvor jeg fungerer bedre og andre perioder hvor jeg fungerer svært dårlig. I de dårlige periodene orker jeg kun jobb. Det gir meg allikevel så mye på plussiden, at det er det som blir prioritert. I gode perioder kan jeg både være litt sosial og jobbe, men alt koster. 

Anonymkode: 647f8...b27

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er møkk sliten hver eneste dag, noen dager ligger jeg på sofaen fra jeg kommer hjem kl 17 til jeg legger meg, men jeg har ikke fatigue. (Er i full jobb, følger opp to tenåringer og er en del sosial)

Om fatigue skulle defineres så bredt vil jeg påstå at alle nordmenn med full jobb og unger har fatigue. Vi må slutte å sykeliggjøre livet og normal slitenhet. 

Anonymkode: 6e4d7...e57

Utmattelse (altså fatigue) defineres ikke så bredt. Hvis hvile hjelper er det ikke det som her snakkes om. Normal slitenhet er ikke det samme som utmattelse. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fikk nettopp snap fra min venninne som hadde gått 3 mil i fjellheimen i dag, og 18 km i går.

Ts

Ja, og så? Jeg kunne også lett gått 3 mil, jeg har også en fysisk jobb. Jeg er veldig aktiv, selv som syk. Og jeg får altså "anfall" med utmattelse. Mine er stort sett motorisk som dine, og jeg kan ende opp en hel uke sengeliggende uten å kunne løfte armene eller vaske meg selv. Jeg blir totalt utmattet, klarer ikke snu meg uten hjelp, og det eneste jeg vet sikkert er at det IKKE har noe med aktivitetsnivået i forkant å gjøre. Jeg kan også få vedvarende svakere form for utmattelse som varer noen måneder, før jeg  blir "normal" igjen. 

Det er vel strengt tatt det som definerer utmattelse også, at det er en utslitthet som ikke står i stil til anstrengelsen, og at den er der uavhengig av hvile. For min del må jeg bare vente det ut, og jeg aner aldri hvor lenge det varer, trening gjør det verre, men lettere aktivitet gjør det ikke verre, dog er det direkte vondt å forsøke å bruke kroppen når den ikke virker. 

Du må da også huske at vi har forskjellig utgangspunkt. Om et menneske som har levd et liv som toppidrettsutøver får en sykdom som gir utmattelse, eller får kronisk utmattelsessyndrom, så vil feks 50% nedsatt aktivitetsnivå på den personen se helt annerledes ut enn noen som hele livet har oppholdt seg mest i ro. 

Anonymkode: 133c4...a3f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fatigue. Jeg våkner uthvilt, men blir fort sliten. Jeg vet hvor grensen min går, krysser jeg den blir jeg invalid - får jeg korte jobbdager klarer jeg mye. Som alle sykdommer er det grader av alvorlighet - du er hardt rammet. 

Anonymkode: f0121...ea9

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har vel periodisk utmattelse da, såkalt nattutmattelse og må hvile om nettene🙄

Anonymkode: 126f5...47e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fatigue etter alvorlig sykdom, men jeg jobber 100% i et krevende yrke. Jeg følger også opp barna mine etter jobb fordi de er så små at de har behov for at vi er med på fritidsaktiviteter. 

Det ingen ser er at jeg gråter nesten hver dag fordi dette er langt over hva jeg egentlig orker, så jeg presser meg hver eneste dag utover tålegrensen min. Jeg ser ingen andre alternativ. 

Jeg er svært sjelden sosial, fordi dette prioriteres bort. Jeg forsøker å slippe besøk av familie, mine venner og ungens venner i hverdagen for å samle krefter, men de skal jo ha et liv de også. Men jeg bryter totalt sammen med ujevne mellomrom og da er det ikke mer å hente. 

Folk tror kanskje jeg fungerer godt, men det er bare fordi jeg er god til å skjule det og har en enorm viljestyrke. Fatigue utspiller seg ulikt fra person til person, og det finnes sikker ulike grader av det.  Føler noen dyrker fatiguen sin mer enn andre, og nok kunne gjort mer enn de gjør. Andre klarer mindre, og gjør så godt de kan. Sånn er vi ulike i hvilken grad vi presser oss, men det hjelper å ha utholdenhet og beskytte seg når man kan. 

Anonymkode: 6a36f...48a

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...