AnonymBruker Skrevet 23. juni #1 Skrevet 23. juni Så lenge jeg har eksperimentert seksuelt og vært hos gynekolog har jeg opplevd smerter i forbindelse med overnevnte. Aftenpostens artikkel om vaginisme gav meg en aha-opplevelse på hvorfor det er vanskelig for meg. Jeg skal ikke diagnostisere meg selv. Det er heller ikke hovedgrunnen til at jeg skriver. Jeg har flere ganger, i etterkant av disse oppdagede smertene, blitt utsatt for overgrep. Det har vært ekstremt smertefullt på flere måter, men samtidig lettere enn sex med samtykke, siden sex er smertefullt. Jeg er ganske glad i tanken på sex, men på grunn av smerter blir det ofte med tanken. Derfor har jeg også blitt glad i - om jeg kan si det - tanken på overgrep, sex jeg ikke kan bestemme selv. Skamfullt nok er det blitt min måte å ha sex på. Så når det ikke ender i overgrep, blir jeg fort seksuelt frustrert. Men å lokke folk til overgrep er uhørt. Det er jo så feil på alle måter, og jeg vil ikke gjøre dem til kriminelle. Derfor blir det en del gråsonesex; sex jeg ikke kan bestemme, men som likevel er samtykkende. Det skjer dog sjeldent, fordi jeg gjerne møter dem på nett, og får kalde føtter. Det virker lettere å håpe på å treffe noen på byen, men da må jeg ta initiativ og håpe de ikke blir avskrekket av smerte. Det er tungvint, og ender ofte opp med at jeg ikke møter noen likevel. Så.. sex. Hvordan i huleste ha det med samtykke uten at hele meg blir låst? Må jeg bare leve mellom hvert overgrep eller er det mulig å gjøre noe med det selv, uten en diagnose? Anonymkode: c1599...58d
AnonymBruker Skrevet 23. juni #2 Skrevet 23. juni På tide å gå til psykolog tenker jeg. Sexolog tror jeg ikke er nyttig for deg i første omgang. Tror ikke at overgrep løser noe,men gjør problemene verre, så hadde nok heller satset på å ikke ha sex til du eventuelt får bukt med problemene. En konkret ting jeg vil anbefale deg er fysioterapi som dreier seg om å løse opp i og få kontakt med og kontroll over musklene nedentil, og også ofte inkluderer pusteøvelser der det er nødvendig for avslapning. Gå gjerne en tur til gynekolog for å snakke om dette og få råd, samt oversikt over hvilke fysioterapeuter som tilbyr overnevnte, og er gode på det. En annen konkret ting er å oppsøke tantraklinikk. Vet at enkelte påstår at tantramassasje mer eller mindre er sextjenester til salgs,men tantra er så mye mer enn noe man kan få seksuell tilfredsstillelse ved. Dette koster litt, men kvinner som har dine utfordringer, lite utbytte av det seksuelle på grunn av skam/stress/å ikke klare å slappe av/slippe seg løs, eller som har fått slapphet nedentil (uten så store utfordringer at operasjon er nødvendig) kan ha fantastisk utbytte av tantramassasje og å lære seg diverse teknikker. De fleste seriøse klinikker begynner med en samtale hvor man forteller om sine utfordringer og blir enige om hvordan man skal gå frem, og så begynner man gjerne gradvis og lett for å jobbe opp tillit, ro og trygghet I situasjonen, for å bryte opp spenninger og komme videre til å kunne jobbe med konkrete utfordringer. Jeg hadde prioritert slikt økonomisk om jeg var i din situasjon. Det vil nok koste en del i utgangspunktet, men vel verdt det for å kunne komme til å ha glede og nytelse av sex resten av livet. Som kvinne er det heller ikke vanskelig å søke etter og finne en mann som eventuelt vil re med deg på kurs eller å utøve tantra privat, når du har kommet deg litt i gang, men ikke ennå er klar for et forhold med vanlige forventninger til seksuell fungering og praksis. Dette er til å løse, men ikke ved å påføre kroppen din mer den ikke egentlig har godt av, så bedre å tenke helt nytt. Anonymkode: 8ea99...886 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #3 Skrevet 23. juni Dette høres ikke bra ut. Du utsetter deg selv for skade. Når oppstod smertene i underlivet, og har du blitt utsatt for overgrep som barn, eller skam rundt seksualitet? Eventuelt hyppige antibiotikakurer eller soppinfeksjon i underlivet gjentatte ganger? Jeg har selv vaginisme+vestibulitt som følge av seksuelle overgrep og voldtekt, og mange år med seksuelle traumer. Og etter å ha gått til en dyktig gynekolog og jobbet med dette de siste 2.5 årene så har det blitt mye bedre. Jeg har måtte jobbet med alle tankene jeg har i relasjon til sex, og særlig menn. Jobbet med traumene som var bakgrunnen, og lære meg å føle meg bra i kroppen generelt. Det er MULIG å bli bedre. Anonymkode: 39a59...535 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #4 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dette høres ikke bra ut. Du utsetter deg selv for skade. Når oppstod smertene i underlivet, og har du blitt utsatt for overgrep som barn, eller skam rundt seksualitet? Eventuelt hyppige antibiotikakurer eller soppinfeksjon i underlivet gjentatte ganger? Jeg har selv vaginisme+vestibulitt som følge av seksuelle overgrep og voldtekt, og mange år med seksuelle traumer. Og etter å ha gått til en dyktig gynekolog og jobbet med dette de siste 2.5 årene så har det blitt mye bedre. Jeg har måtte jobbet med alle tankene jeg har i relasjon til sex, og særlig menn. Jobbet med traumene som var bakgrunnen, og lære meg å føle meg bra i kroppen generelt. Det er MULIG å bli bedre. Anonymkode: 39a59...535 Jeg ble ikke utsatt for overgrep før jeg var 17. Utover en seksuell overførbar sykdom jeg fikk etter en voldtekt, som gikk over etter noen dager, har jeg aldri hatt plager i underlivet ellers. Anonymkode: c1599...58d
AnonymBruker Skrevet 23. juni #5 Skrevet 23. juni Spørr legen din om resept på xylocain gele Er tilsvarende som den salven du kan kjøpe reseptfritt, bare litt svakere og i geleformat slik at den lettere sitter på slimhinnene. Det ble jeg tipset om av gynekolog med peiling på desse diagnosene, smøres på ca 30 minutter før sex og så må du bare begynne forsiktig. Ha som mål å få til en finger feks uten smerter før du går opp til 2 osv. Men bedøvelsen hjelper litt på smertene slik at du på sikt lettere klarer å slappe av, som igjen hjelper på smertene Så vil jeg også anbefale fysioterapi nedentil, det var redningen min! Ikke særlig plaget lenger, og de periodene det begynner å komme tilbake så har jeg gele liggende klar Vil i alle fall ikke anbefale liksom overgrep, da det bare vil forverre smertene på sikt! Anonymkode: 732e6...60f
AnonymBruker Skrevet 23. juni #6 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Spørr legen din om resept på xylocain gele Er tilsvarende som den salven du kan kjøpe reseptfritt, bare litt svakere og i geleformat slik at den lettere sitter på slimhinnene. Det ble jeg tipset om av gynekolog med peiling på desse diagnosene, smøres på ca 30 minutter før sex og så må du bare begynne forsiktig. Ha som mål å få til en finger feks uten smerter før du går opp til 2 osv. Men bedøvelsen hjelper litt på smertene slik at du på sikt lettere klarer å slappe av, som igjen hjelper på smertene Så vil jeg også anbefale fysioterapi nedentil, det var redningen min! Ikke særlig plaget lenger, og de periodene det begynner å komme tilbake så har jeg gele liggende klar Vil i alle fall ikke anbefale liksom overgrep, da det bare vil forverre smertene på sikt! Anonymkode: 732e6...60f Jeg prøvde faktisk vanlig xylocain en gang. Svidde som f***! Anonymkode: c1599...58d
AnonymBruker Skrevet 23. juni #7 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg prøvde faktisk vanlig xylocain en gang. Svidde som f***! Anonymkode: c1599...58d Ja, den er litt sterkere enn geleen. Kan svi litt, men ikke like mye som salven og går fort over så vil absolutt anbefale deg å prøve 😊 Anonymkode: 732e6...60f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå