Gå til innhold

Bruker du meldestokk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har meldestokken kommet opp her, og komposthaugen av husdyrmøkk til naboen er full av dem! Den kan brukes akkurat som spinat, og smaker mer enn den, og bedre. Man plukker unge planter som ikke har fått for mye blomster/frø enda, når toppen er for det meste blader. Kniper man av den øverste delen, så vil det også vokse ut flere topper som man kan ta etter hvert, men den går raskt i blomst, og, da blir det bare "blomster"-topper på den. Men bladene kan fortsatt spises, så de bruker jeg selv på store planter.
Det er jo tragisk og gå i butikken og kjøpe spinat når dette grønne gullet finnes å plukke.

image.png.326a63f4401b40a6ebcc9aeb6c1aaf35.png

https://viivilla.no/hage/ugress/meldestokk-den-spiselige-ugrasplanten/

https://foragerchef.com/lambs-quarters-wild-spinach/

Anonymkode: f5d06...d5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi spiser meldestokk, løvetann og mye annet grønt. Billig og lett tilgjengelig. 

Anonymkode: 5b825...65f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, vi spiser meldestokk, løvetann og mye annet grønt. Billig og lett tilgjengelig. 

Jeg bruker også løvetann. Hva annet bruker du? :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bruker også løvetann. Hva annet bruker du? :) 

Brennesle, skvallerkål, geitrams, ramsløk, vassarve ++++ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sanker ikke fra naturen, nei. Har lite kunnskap om vekster og liker å bruke fritiden til trening og turer i marka framfor sanking. Det kan gjerne være billig, men jeg har råd tid å kjøpe det i butikken. Spiser ikke så mye av det likevel. Det eneste jeg plukker er moltebær, blåbær og rips. Det vet jeg hva er, og det finnes ikke i butikken. Unntaksvis har jeg sådd selv i krukker i vinduskarmen, men det blir lite brukt.

Anonymkode: 78cbe...615

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg sanker ikke fra naturen, nei. Har lite kunnskap om vekster og liker å bruke fritiden til trening og turer i marka framfor sanking. Det kan gjerne være billig, men jeg har råd tid å kjøpe det i butikken. Spiser ikke så mye av det likevel. Det eneste jeg plukker er moltebær, blåbær og rips. Det vet jeg hva er, og det finnes ikke i butikken. Unntaksvis har jeg sådd selv i krukker i vinduskarmen, men det blir lite brukt.

Anonymkode: 78cbe...615

Det er godt du vet hva det er og alle tre finnes i butikken 😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...