Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er belastende med nattarbeid - men forskning viser jo at det er mer belastende å jobbe tredelt turnus.

Mange av nattstillingene er bare på 50-60 % og det er jo ikke nok til å leve av, da blir man jo tvungen til å ha en jobb ved siden av…

jeg vil gjerne jobbe natt, men finner ingen jobber som har stor nok stillingsprosent. 

Har jobbet natt før, er utdannet sosionom og synes nattarbeid er helt topp. Men må ha minimum 80-90 % stilling for å kunne leve av det.

Anonymkode: c21a0...ebb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tjener vel omtrent det samme med 60% natt som 100% dag? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Gidavmeg skrev (6 minutter siden):

Du tjener vel omtrent det samme med 60% natt som 100% dag? 

Nei. Må opp i 80 % stilling for å tjene det samme ca. Tilleggene på natt er ikke så bra, ca 70 kr timen ekstra mellom kl 22-06.

60 % stilling er altfor lite til å leve av…

vil helst jobbe 100 % natt, men har aldri sett utlysning for det…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Må opp i 80 % stilling for å tjene det samme ca. Tilleggene på natt er ikke så bra, ca 70 kr timen ekstra mellom kl 22-06.

Da har det endra seg. Jeg gikk fra 100% turnus til 85% natt. Tjene en del mer i nattstillingen. Var en del 80-100 % nattevakter i psykiatrien for noen år siden, men de ble for de fleste for krevende å stå i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lol. I matbutikk får man kr. 110 etter kl.18 på lørdager.

Anonymkode: ffd86...5db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Lol. I matbutikk får man kr. 110 etter kl.18 på lørdager.

Anonymkode: ffd86...5db

Man får 70 kr timen ekstra , på toppen av vanlig timelønn.

Anonymkode: 5b088...608

AnonymBruker
Skrevet

Jobber 65%natt og tjener likt som en venninne med samme yrke i 100% dagstilling. Samme kommune og lik ansiennitet. Tror jeg tjener 200 kr mer brutto.  Fordelen min er at jeg kan jobbe noen ekstravakter når det passer meg eller jeg sparer til noe spesielt.

Anonymkode: d0fb7...85e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En drøss med grunner til det. Hovedgrunn er at nattarbeid anses som helseskadelig, noe som øker risikoen for at en ansatt blir sykemeldt eller f.eks. må be om tilrettelegging ved sykdom/graviditet etc. 

Skjer dette så er det mye lettere å dekke opp for en person som jobber i 60% enn 100% stilling. 

Videre er det jo også slik at mange arbeidstakere liker å rullere på vaktene, eller at det av turnushensyn er best for logistikken. Jeg kjenner mange som jobber 80% i helsevesnet, men som tjener inn de ekstra fridagene ved å jobbe kveld/natt/helg. 

Også er det gjerne rift om nattvaktene en del steder. Om en nattvakt slutter kan det være andre som overtar de vaktene etter ansiennitet i stedet for å lyse ut nattvakt. 

Anonymkode: d3754...498

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det hvilende nattevakt? Hos oss er våken natt på ca 80-90 prosent stilling. 

Det går jo an å kontakte de som lyser ut og høre hvorfor prosenten er så lav, og hvordan de jobber for heltidskultur. Hos oss er det ikke lov til å lyse ut stillinger under 80 prosent fordi vi skal satse på heltid. Unntaket er når den ansatte selv ønsker lavere prosent. 

Anonymkode: dfab7...55e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber 65%natt og tjener likt som en venninne med samme yrke i 100% dagstilling. Samme kommune og lik ansiennitet. Tror jeg tjener 200 kr mer brutto.  Fordelen min er at jeg kan jobbe noen ekstravakter når det passer meg eller jeg sparer til noe spesielt.

Anonymkode: d0fb7...85e

100 % stilling kun dagtid: 555000

65 % stilling natt: 361000 + tillegg, hvis vaktene er 10 timer utgjør det ca 10 vakter i mnd noe som gir 9 timer med nattillegg og som utgjør 6300 kr i mnd, og ca 75000 ekstra i året. Man får også ca 25000 i helgetillegg om man jobber hver tredje helg. Da er vi oppe i ca 461000, nesten 100 k mindre enn en 100 % dagstilling, og mye helgejobbing. De aller fleste blir da tvunget til å ta ekstravakter eller finne seg en ekstrajobb…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi

1) Færre ansatte på natt

2) nattarbeid innebærer noe økt helserisiko på mange parametre

3) å jobbe 100% natt innebærer å snu døgnet helt (med mindre man går  langvakter), som ville gjort det vanskelig å rekruttere

Tror jeg da.

Anonymkode: 626ec...6ce

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi

1) Færre ansatte på natt

2) nattarbeid innebærer noe økt helserisiko på mange parametre

3) å jobbe 100% natt innebærer å snu døgnet helt (med mindre man går  langvakter), som ville gjort det vanskelig å rekruttere

Tror jeg da.

Anonymkode: 626ec...6ce

Regelverk eller praksis biter seg selv i halen. Nattarbeid er tøft nok det, men det er mye tyngre når man må basere seg på  en annen deltidsjobb ved siden av, slik virkeligheten er for veldig mange.

Jeg håper det blir vanlig å  utlyse nattevaktstillinger som er til å leve av uten å han noe ved siden av. Hvilende natt er verst. Der er det vanlig med 40 % stillinger. 

Endret av I Grosny
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 19.03):

Man får 70 kr timen ekstra , på toppen av vanlig timelønn.

Anonymkode: 5b088...608

Kr. 110 er tillegget i matbutikk. Altså 256+110 😀

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...