AnonymBruker Skrevet 23. juni #21 Skrevet 23. juni Luckiness skrev (2 minutter siden): Har null erfaring eller kompetanse på katter. Men for å skåne dere begge, er det mulig å gå på do uten katten? Forstår det også vil trigge noe. Eller kanskje du skulle pusset opp badet? Forandret det mest mulig for en billig penge hvis ikke fullstendig oppussing er mulig. Å gå på do uten henne fungerer dessverre dårlig. . Hentet fra åpningsinnlegget: "Får hun ikke være med meg inn blir hun hysterisk og klorer og biter på døra og på dørkarmer og ikke minst hopper og slenger seg mot døra så jeg blir redd hun skal skade seg alvorlig." Vi har flyttet siden samboeren min døde og bad/do er totalt annerledes her enn der vi bodde, alt fra rominndeling og størrelse til farger og materialer. Vi har også overnattet hos andre en periode og atferden er lik uansett. Jeg var virkelig ganske tom for ting å prøve nå, men fikk jo forslag om bilateral stimulering lenger opp her, så nå har jeg i hvert fall noe å prøve! Anonymkode: 1e860...34a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #22 Skrevet 23. juni Tusen takk til alle som engasjerer seg og kommer med forslag og idéer eller omtanke og forståelse! (Takk til deg som ber meg komme meg mer ut også, eller kanskje det er katten som burde ta seg en tur ut? 😅) Deg som deler om partners kreftsykdom skal jeg svare senere når jeg kan sette meg skikkelig ned og ikke bare svarer mellom andre ting jeg driver med. Anonymkode: 1e860...34a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #24 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Feliway? Anonymkode: c4fd2...572 Ja, kjempegodt tips, men har dessverre allerede prøvd i noen måneder. Bare glemte å nevne det i åpningsinnlegget. Får håpe på en brå og tidlig overgangsalder... Anonymkode: 1e860...34a
AnonymBruker Skrevet 23. juni #25 Skrevet 23. juni Siden det mest sannsynlig er lukt hun reagerer på, kan du ta med noe på badet som lukter enda mer og dermed blokkerer ut lukten av blod? Appelsin, eddik, tunfisk, jeg har ikke helt kontroll på hva slags lukter katter kjenner sterkest. Kanskje kontroversielt, men kan du gjøre badet til et rom hun rett og slett hater å være på, slik at hun ikke blir med inn? Har du prøvd å stenge henne inne på et annet rom, slik at hun ikke vet at du går på badet? Anonymkode: c9219...50b 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #26 Skrevet 23. juni Trist å høre hva dere har vært gjennom. Lukt er noe av det som kan sette seg sterkest i minnesenteret vårt. En liten whiff av noe kan vekke til live diffuse minner fra barndommen du ikke visste du hadde, eller frembringe sterke følelser som kjærlighet, sult, forakt, panikk osv. Jeg vil ikke bli overrasket om lukten av blod + badet (selv om det ikke er samme bad), sender henne inn i en fight, flight, freeze tilstand og nervesystemet koker over. Når man går inn i en slik tilstand, er det ikke lenger rom for kritisk tenking. Katten har ikke mulighet til å vurdere situasjonen og forstå at det ikke skjer noe skummelt fordi når stressnivået/fryktnivået går over et visst nivå, så blir hjernen blokkert fra å analysere og derfor lære. Det er derfor du ikke ser virkning av positiv trening/assosiasjon gjennom godbiter, kos, godstemme osv. Forskning viser at å gi støtte til dyr når de er nervøse I en situasjon, gjør de mindre redde neste gang de er i den situasjonen. Men, det fungerer ikke når stresset/frykten er såpass høy. Vanligvis ville man da ha begynt treningen på større avstand til situasjonen (på god nok avstand - bokstavelig eller billedlig - til at dyret er åpen for læring, også kan man trene seg nærmere og nærmere etterhvert som dyret blir tryggere. Jeg er dog litt usikker på hvordan man kan trene katten din på denne måten i ditt tilfelle. Jeg tror det kan være lurt å ta kontakt med en atferdsspesialist på katt. Sjekk ut listen her og se om du finner noen du liker: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/katt I mellomtiden ville jeg forsøkt å endre lukten av badet totalt. Feliway er noe du kan forsøke da det skal ha en beroligende effekt, men med tanke på hvor redd katten blir, er det ikke sikkert det vil ha effekt. Om jeg var deg, hadde jeg oversvømt badet med lukten av urter og (katte-trygge) oljer. Kattemynte er veldig populært blant mange katter og kan kjøpes som spray, tørr form, fersk etc. Du kan også plante noen ferske urter som du har stående på badet. Se om du finner urter som det lukter sterkt av, men som også er trygg for katter. Heng opp tørre urter litt her og der på badet. Søk opp hvilke eteriske oljer som er trygge for katter. Obs! Alle eteriske oljer kan være skadelig om katten inhalerer/slikker det i seg. Kjøp derfor ikke spray, og ikke bruk det direkte på katten. Ta en dråpe på fingeren og smør det høyt på dørkarmen på badet, på en vegg eller andre plasser hvor katten ikke kommer til. Gå for lavendelolje: det avgir en sterk lukt, og kan i tillegg være avslappende. Om badet blir oversvømt at sterke lukter, vil det bli vanskeligere for katten å plukke opp/fokusere på lukten av blod når du får mensen. Og selv om hun skulle plukke det opp, vil det kanskje havne såpass I bakgrunnen til at det er mulig å trene med henne og se bedring over tid. Håper det ordner seg. Anonymkode: 347a8...e1a 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #27 Skrevet 23. juni Du må forsøke å få badet til å bli til noe positivt. Du må rett og slett trene. Sett deg ned på badegulvet. Les en bok, scroll på mobilen eller hva som helst, bare tilbringe noen minutter der inne hver dag. Med katten. Forsøk å gi katten godbiter eller noe godt. Kos med katten og bare være rolig der inne. På sikt så vil katten få nye assosiasjoner til badet, noe positivt. Du må gjøre det hver dag, start sakte og se an stressnivået til katten. Anonymkode: daa26...bef
Luckiness Skrevet 23. juni #28 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Å gå på do uten henne fungerer dessverre dårlig. . Hentet fra åpningsinnlegget: "Får hun ikke være med meg inn blir hun hysterisk og klorer og biter på døra og på dørkarmer og ikke minst hopper og slenger seg mot døra så jeg blir redd hun skal skade seg alvorlig." Vi har flyttet siden samboeren min døde og bad/do er totalt annerledes her enn der vi bodde, alt fra rominndeling og størrelse til farger og materialer. Vi har også overnattet hos andre en periode og atferden er lik uansett. Jeg var virkelig ganske tom for ting å prøve nå, men fikk jo forslag om bilateral stimulering lenger opp her, så nå har jeg i hvert fall noe å prøve! Anonymkode: 1e860...34a Beklager, leste inne innlegget ditt godt nok. Håper du finner ut av det og at katten får det litt mindre vanskelig. Når det generelt er bad/do, så sitter det jo veldig dypt. Vet ikke hva det du har fått tips om er. Men kanskje det finnes noe eksponeringsterapi? Skal jo fungere godt på mennesker 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 23. juni #29 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva mener du med at det "spruter" løse hår fra pelsen hennes? Det går jo faktisk ikke an. Anonymkode: a5386...9ca Stressrøyting Anonymkode: bb8e0...ce5 1 1
Maskinfører Skrevet 23. juni #30 Skrevet 23. juni Ingen tips dessverre selv om jeg er kattemenneske ❤️😻
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå