AnonymBruker Skrevet 23. juni #1 Skrevet 23. juni Jeg har en katt som for noe tid tilbake mistet menneskepappaen sin. Det var voldsomt med blod, mye skriking, mye helsepersonell og mye dramatikk involvert igjen og igjen over en lengre periode uten mulighet for å få skjermet katten tilstrekkelig. Mye av denne dramatikken foregikk på badet og jeg merket allerede mens samboeren min levde at katten ble nervøs av at jeg var på badet og at hun ble helt desperat hvis hun ikke fikk følge meg. Hun forsto selvfølgelig at samboeren min var syk og var helt sikkert redd jeg skulle bli like syk. Naturlig nok ble hun mest redd på det rommet i huset der sykdommen hadde vært tydeligst. Tidligere var katten veldig, veldig knyttet til samboeren min (også før han ble syk), men etter dødsfallet var det bare meg igjen og hun har vært som en klegg. Hun har alltid vært av den sosiale og klengete typen så det bekymrer meg ikke så mye i seg selv og hun virker ellers trygg og harmonisk og har taklet flytting i etterkant bra. Hun er alltid med meg på do og ligger som oftest bare og halvsover avslappa på føttene mine, men når jeg har mensen er situasjonen en annen. Hun blir rett og slett redd av å være med meg på do, smyger seg langs gulvet, lager klynkelyder og det spruter løse hår fra pelsen hennes. Får hun ikke være med meg inn blir hun hysterisk og klorer og biter på døra og på dørkarmer og ikke minst hopper og slenger seg mot døra så jeg blir redd hun skal skade seg alvorlig. Hun er like klengete som ellers utenom dosituasjonen også, men virker da nervøst klengete, ikke bare sosial og som om jeg er verdens kuleste og beste å henge med slik det vanligvis er. Jeg håpte problemet skulle gå seg til, men det er nå gått halvannet år og hun er fortsatt like redd mitt mensblod. Jeg forstår at hun er traumatisert, det er vi begge to, bare at jeg vet hvordan å håndtere mine traumer. Men hvordan håndterer man traumene til (menneske)språkløse dyr...? Dyrlegene har ikke vært til så mye hjelp med dette for å være ærlig og å unngå problemet er umulig uten å omplassere katten, og det er andre faktorer ved henne som vil gjøre det vanskelig (trolig tilnærmet umulig med tanke på hvor mange katter som trenger nye hjem). Jeg prøver å være bevisst på å ikke gi uttrykk for smerte, nervøsitet, sorg eller andre negative følelser mens jeg er på do, hverken under mens eller ellers. Og jeg prøver å lage mer positive koblinger ved å børste henne, massere henne, gi godbiter eller leke på do og snakker veldig vennlig til henne. Men det blir ikke bedre og i dag kom mensen min på nytt og vi er i gang igjen. Er det noen som har tips til noe jeg kan prøve? Alle tips og triks er velkomne. Jeg vil så nødig måtte vurdere avlivning, men jeg tenker jo innimellom at jeg må vurdere hvor tungt disse dagene tærer på henne kontra hvor gode dagene hennes er resten av tida. Anonymkode: 1e860...34a 6
citysaint Skrevet 23. juni #2 Skrevet 23. juni Dette var vond lesing. Jeg har ingen tips selv, men sender en klem 🩷 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #3 Skrevet 23. juni Hvordan konkret ser hun blodet? Anonymkode: 91cdb...0ba 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #4 Skrevet 23. juni Hva mener du med at det "spruter" løse hår fra pelsen hennes? Det går jo faktisk ikke an. Anonymkode: a5386...9ca 5
BeepBoop Skrevet 23. juni #5 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan konkret ser hun blodet? Anonymkode: 91cdb...0ba Katter har utrolig bra luktesans, de trenger ikke se, de lukter. 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni #6 Skrevet 23. juni Oh my god, her er det noen som trenger profesjonell hjelp pg å komme aeg ut blant folk! God bedring! PS: nasty at du tar med katten på do. Anonymkode: f7777...60e
AnonymBruker Skrevet 23. juni #7 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oh my god, her er det noen som trenger profesjonell hjelp pg å komme aeg ut blant folk! God bedring! PS: nasty at du tar med katten på do. Anonymkode: f7777...60e Hva er dette for slags idiotsvar, jeg slutter aldri å overraskes over hva enkelte kan vrenge ut av seg til fremmede. Anonymkode: 65afa...01c 8 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni #8 Skrevet 23. juni Så trist å høre😿 Da min avdøde samboer fikk kreft, begynte katten hans å tisse på hans eiendeler. Katten ble utredet hos dyrlegen som ikke fant noe fysisk og vi trodde det var pga katter utenfor, men skjønner nå at det var pga hans sykdom som katten merket. Dess sykere samboer ble, dess oftere tisset katten inne og begynte også å tisse på andre ting, og vi gjorde ikke noe annet enn å vaske og kaste ting som luktet piss. Da samboer døde, sørget katten og lå på hans halvdel i sengen oppå kjærestens klær i mange uker, og sluttet å tisse. Jeg måtte reise bort i 6 uker og katten flyttet inn til en venn av meg, og der var den harmonisk og tisset ikke inne. Så kom jeg tilbake og jeg og pus flyttet hjem igjen, og pus fortsatte å tisse i ny og ne. Har prøvd Feliway som ikke virket, men for et halvt år siden begynte jeg med Anxitane som fungerte topp i 3 måneder, før det hadde fungerte mer. Min erfaring er at dyrleger har minimal med kunnskap om psykiske problemer hos katter, og det eneste jeg har kommet over som kan hjelpe litt mot stress og angst er Feliway og Anxitane Anonymkode: 4bac7...761 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni #9 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så trist å høre😿 Da min avdøde samboer fikk kreft, begynte katten hans å tisse på hans eiendeler. Katten ble utredet hos dyrlegen som ikke fant noe fysisk og vi trodde det var pga katter utenfor, men skjønner nå at det var pga hans sykdom som katten merket. Dess sykere samboer ble, dess oftere tisset katten inne og begynte også å tisse på andre ting, og vi gjorde ikke noe annet enn å vaske og kaste ting som luktet piss. Da samboer døde, sørget katten og lå på hans halvdel i sengen oppå kjærestens klær i mange uker, og sluttet å tisse. Jeg måtte reise bort i 6 uker og katten flyttet inn til en venn av meg, og der var den harmonisk og tisset ikke inne. Så kom jeg tilbake og jeg og pus flyttet hjem igjen, og pus fortsatte å tisse i ny og ne. Har prøvd Feliway som ikke virket, men for et halvt år siden begynte jeg med Anxitane som fungerte topp i 3 måneder, før det hadde fungerte mer. Min erfaring er at dyrleger har minimal med kunnskap om psykiske problemer hos katter, og det eneste jeg har kommet over som kan hjelpe litt mot stress og angst er Feliway og Anxitane Anonymkode: 4bac7...761 Glemte å legge til at jeg tror at katten knytter meg til kjærestens sykdom, for han tisser kun inne når jeg er hjemme- aldri når venner passer katten hjemme hos meg. Anonymkode: 4bac7...761 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #10 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvordan konkret ser hun blodet? Anonymkode: 91cdb...0ba Først av alt: blod lukter og katter har god luktesans. Jeg vet ikke hva slags kunststykker dere andre klarer, men jeg har i hvert fall ikke koordinasjon til å både tørke meg og gjøre alle skifter av bind og/eller tampong uten at noe av det er synlig et øyeblikk eller to. Innimellom blør jeg også gjennom. Ikke minst blør jeg på gulvet mens jeg dusjer. Men det er nok altså helst lukta hun reagerer på siden atferden hennes endrer seg hele mensuka mi. Anonymkode: 1e860...34a 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #11 Skrevet 23. juni OK, dette er kanskje spaca, men hva med å forsøke noe bilateral stimulering på katten. Du kan google det, er noen som har forsøkt det med effekt. Dette er sånn som brukes i traumeterapi for mennesker. Ellers lurer jeg på om det er forskjell på det med tanke på om du bruker bind/tampong menskopp osv. Kanskje menskopp ville gjort at det ble mindre lukt? Anonymkode: 6bcef...525 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #12 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hva mener du med at det "spruter" løse hår fra pelsen hennes? Det går jo faktisk ikke an. Anonymkode: a5386...9ca Når katter blir nervøse, slipper de pels. Ikke spør meg hvorfor, men hvis man for eksempel tar med en katt til dyrlegen vil det ofte se ut som om det spruter løse hår fra pelsen. Det var denne effekten jeg mente å beskrive, men jeg ser at det ble uklart. Anonymkode: 1e860...34a 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #13 Skrevet 23. juni Cerazette, har ikke hatt mens på 12 år. Bryr du deg om katta så bruker du prevensjon Anonymkode: 11559...5ef
AnonymBruker Skrevet 23. juni #14 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): OK, dette er kanskje spaca, men hva med å forsøke noe bilateral stimulering på katten. Du kan google det, er noen som har forsøkt det med effekt. Dette er sånn som brukes i traumeterapi for mennesker. Ellers lurer jeg på om det er forskjell på det med tanke på om du bruker bind/tampong menskopp osv. Kanskje menskopp ville gjort at det ble mindre lukt? Anonymkode: 6bcef...525 Det er ikke spaca i det hele tatt, det er akkurat slike tips jeg håper å få! Kjenner til det fra mennesker, men har bare ikke tenkt på muligheten av at dyr kan ha nytte av det. Men det er jo ingen opplagt grunn til at det ikke skulle kunne funke...? Tusen takk for kjempetips! Ingen forskjell på bind og tampong og heller ikke på engangs eller tøy. Menskopp er ikke et alternativ for meg, dessverre. Anonymkode: 1e860...34a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #15 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Cerazette, har ikke hatt mens på 12 år. Bryr du deg om katta så bruker du prevensjon Anonymkode: 11559...5ef Jeg bryr meg veldig, veldig mye om katten min. Men det som fungerer på deg, fungerer dessverre ikke på meg. Ikke alle kropper er like. Anonymkode: 1e860...34a 3
Moppeguri Skrevet 23. juni #16 Skrevet 23. juni Er dette en katt som er glad i en spesiell type mat eller godteri ? Sticks f.eks ? Kan hun kanskje distraheres med noe godt før du setter seg på do når du har mensen ? 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #17 Skrevet 23. juni Fortsett å oppføre deg normalt som at ingenting er farlig/galt når du har mensen. Helt rolig uten å dulle for mye med katten. Katten har jo fått en reaksjon i forhold til lukt av blod, forståelig nok. La alltid baderomsdøra være åpen slik at den ikke føler seg fanget der inne. Kommer nok til å ta litt tid, og mulig at den reagerer på blod livet ut. Ellers finnes jo det enkle metoder inne prevensjon for å unngå menstruasjon dersom du ønsker å gå mer drastisk til verks for å trygge katten en periode. Anonymkode: 3718f...fb3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #18 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Fortsett å oppføre deg normalt som at ingenting er farlig/galt når du har mensen. Helt rolig uten å dulle for mye med katten. Katten har jo fått en reaksjon i forhold til lukt av blod, forståelig nok. La alltid baderomsdøra være åpen slik at den ikke føler seg fanget der inne. Kommer nok til å ta litt tid, og mulig at den reagerer på blod livet ut. Ellers finnes jo det enkle metoder inne prevensjon for å unngå menstruasjon dersom du ønsker å gå mer drastisk til verks for å trygge katten en periode. Anonymkode: 3718f...fb3 Døra er alltid åpen og jeg prøvde lenge å late som ingenting på do, men da det ikke så ut til å fungere begynte jeg å prøve positiv forsterkning. Men det fungerer jo opplagt heller ikke. Har dessverre ingen mulighet til å stoppe mens ved hjelp av prevensjon eller andre medikamenter. Anonymkode: 1e860...34a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #19 Skrevet 23. juni Moppeguri skrev (49 minutter siden): Er dette en katt som er glad i en spesiell type mat eller godteri ? Sticks f.eks ? Kan hun kanskje distraheres med noe godt før du setter seg på do når du har mensen ? Hun er ikke spesielt opptatt av spiselige ting, dessverre. Anonymkode: 1e860...34a
Luckiness Skrevet 23. juni #20 Skrevet 23. juni Har null erfaring eller kompetanse på katter. Men for å skåne dere begge, er det mulig å gå på do uten katten? Forstår det også vil trigge noe. Eller kanskje du skulle pusset opp badet? Forandret det mest mulig for en billig penge hvis ikke fullstendig oppussing er mulig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå