AnonymBruker Skrevet 23. juni #1 Skrevet 23. juni Hvordan utarter marerittene seg for deg, er det konkrete traumerelaterte hendelser/steder, eller er det symbolikk og ikke konkret? Anonymkode: dc12c...856
AnonymBruker Skrevet 23. juni #2 Skrevet 23. juni De arter seg i hovedsak i form av "symbolikk". Lik tematikk som oftest, og klart koblet til traumer, men dagsaktuelle situasjoner. Så kanskje en mellomting. Hvordan arter marerittene seg for deg? Anonymkode: 9695b...f22
AnonymBruker Skrevet 23. juni #3 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De arter seg i hovedsak i form av "symbolikk". Lik tematikk som oftest, og klart koblet til traumer, men dagsaktuelle situasjoner. Så kanskje en mellomting. Hvordan arter marerittene seg for deg? Anonymkode: 9695b...f22 Det er mye symbolikk. Prøver å løpe fra fare og står fast, noen får tak i bena mine. Prøver å skrike for å få hjelp, men får ikke ut en lyd. Mye sånne ting. Anonymkode: dc12c...856 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #4 Skrevet 23. juni Masse drap, blod, mobbing, kniver, selvdrap. Uggen følelse. Skadedyr. Skremmende ting. Lik. Mange drømmer med følelsen av å mangle kontroll. Men også direkte SKREMMENDE scener. Mye upassende og ubehagelige sex-drømmer. Tabu. Anonymkode: a2fdb...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #5 Skrevet 23. juni Jeg har noen drømmer som går igjen og mange jeg ikke får tak i, men våkner ofte at jeg sitter i sengen og roper "nei" eller "hvor er jeg". Da føler jeg at jeg har mistet kontakten med jorden og blir sugd ut i universet, det er veldig skremmende. Anonymkode: bd002...87d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #6 Skrevet 23. juni Jeg har to mareritt som går igjen og jeg husker ikke nøyaktig hva jeg drømmer om men når jeg våkner fra det ene husker ikke alltid marerittet men når jeg våkner har jeg ofte nattskrekk og kan ligge i en våken tilstand samtidig som jeg fremdeles er i drømmen og jeg tør knapt puste fordi jeg tydelig ser en mann sitte på sengen min og jeg er vettskremt såpass at det påvirker min pusterytme. Det tar noen sekunder før jeg tør å slå på lyset og skjønner det bare var en drøm. Det andre marerittet vet jeg heller ikke nøyaktig hva jeg drømmer om men jeg våkner alltid av at jeg tror sengen er full i insekter (edderkopper, tusselus) og kjenner de kravler. Det er det verste ifølge mannen for det er da jeg skriker og bråker noe helt forferdelig. Jeg vokste opp store deler av barndommen i et uthus på en madrass hvor det var mye insekter en barndom med seksuelle misbruk Anonymkode: fcbfe...f8c 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #7 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har noen drømmer som går igjen og mange jeg ikke får tak i, men våkner ofte at jeg sitter i sengen og roper "nei" eller "hvor er jeg". Da føler jeg at jeg har mistet kontakten med jorden og blir sugd ut i universet, det er veldig skremmende. Anonymkode: bd002...87d Å det er så ekkelt, når man ikke aner hvor man er! Har hatt det flere ganger, hvor jeg bare fekter rundt med armene i mørket. Anonymkode: dc12c...856
AnonymBruker Skrevet 23. juni #8 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har to mareritt som går igjen og jeg husker ikke nøyaktig hva jeg drømmer om men når jeg våkner fra det ene husker ikke alltid marerittet men når jeg våkner har jeg ofte nattskrekk og kan ligge i en våken tilstand samtidig som jeg fremdeles er i drømmen og jeg tør knapt puste fordi jeg tydelig ser en mann sitte på sengen min og jeg er vettskremt såpass at det påvirker min pusterytme. Det tar noen sekunder før jeg tør å slå på lyset og skjønner det bare var en drøm. Det andre marerittet vet jeg heller ikke nøyaktig hva jeg drømmer om men jeg våkner alltid av at jeg tror sengen er full i insekter (edderkopper, tusselus) og kjenner de kravler. Det er det verste ifølge mannen for det er da jeg skriker og bråker noe helt forferdelig. Jeg vokste opp store deler av barndommen i et uthus på en madrass hvor det var mye insekter en barndom med seksuelle misbruk Anonymkode: fcbfe...f8c Jeg har det samme, og tror det er en mann som står ved sengen og ser på meg. Også det med edderkopper, våkner og kaster dynen av meg og hopper ut av sengen. Må være litt av et syn hvis noen hadde sett det Ja enig, den mannen er helt forferdelig, og jeg har aldri skjønt hva det betyr/hvorfor jeg drømmer det. Jeg tror dette med å drømme om edderkopper er en vanlig "nattskrekk" drøm. Leit å høre om barndommen din ❤️ Anonymkode: dc12c...856 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #9 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har det samme, og tror det er en mann som står ved sengen og ser på meg. Også det med edderkopper, våkner og kaster dynen av meg og hopper ut av sengen. Må være litt av et syn hvis noen hadde sett det Ja enig, den mannen er helt forferdelig, og jeg har aldri skjønt hva det betyr/hvorfor jeg drømmer det. Jeg tror dette med å drømme om edderkopper er en vanlig "nattskrekk" drøm. Leit å høre om barndommen din ❤️ Anonymkode: dc12c...856 Å det er så creepy, det med mannen. Jeg er helt nummen, det er det verste (for meg, både tanken på mannen og den helt ekstreme paralyserte kroppen min som både er våken men er helt sikker på at han er der) Men det gir meg en litt ro at vi er to om det, ikke misforstå, jeg unner deg gode netter og drømmer men jeg følte meg ikke som en fullstendig freek nå... Men jeg er absurd glad for at jeg har den mannen i samboerskap som jeg har, som bare sier "jaja, såså, det går bra nå" når jeg står i sengen og har fjernet puter og dyne og står i sengen og leiter etter 1000vis av edderkopper kl 05 om natten 😅 Han sier av og til han skal ta opptak av meg som snorker (en intern krangel om hvem som snorker høyest 😅), men han kommer raskt til den konklusjonen at om noen hadde tilfeldigvis sett et slikt opptak av meg der jeg står i sengen på jakt etter insekter hadde jeg sikkert blitt ikledd en hvit trøye, så vi har kommet til den enighet at han snorker høyest bare for at det aldri kan komme verken på lyd eller bilde dokumentasjon av hva jeg driver på om natten 😆 ) Når det først er et "galehus" kan vi like gjerne le litt av det- sånn oss to imellom har vi funnet ut. Takk ❤️ Det går ganske bra med livet og meg-på tross av... *ikke meningen å fornerme andres mareritt ved å "bagatellisere" og le litt av mine egne erfaringer* Anonymkode: fcbfe...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #10 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å det er så creepy, det med mannen. Jeg er helt nummen, det er det verste (for meg, både tanken på mannen og den helt ekstreme paralyserte kroppen min som både er våken men er helt sikker på at han er der) Men det gir meg en litt ro at vi er to om det, ikke misforstå, jeg unner deg gode netter og drømmer men jeg følte meg ikke som en fullstendig freek nå... Men jeg er absurd glad for at jeg har den mannen i samboerskap som jeg har, som bare sier "jaja, såså, det går bra nå" når jeg står i sengen og har fjernet puter og dyne og står i sengen og leiter etter 1000vis av edderkopper kl 05 om natten 😅 Han sier av og til han skal ta opptak av meg som snorker (en intern krangel om hvem som snorker høyest 😅), men han kommer raskt til den konklusjonen at om noen hadde tilfeldigvis sett et slikt opptak av meg der jeg står i sengen på jakt etter insekter hadde jeg sikkert blitt ikledd en hvit trøye, så vi har kommet til den enighet at han snorker høyest bare for at det aldri kan komme verken på lyd eller bilde dokumentasjon av hva jeg driver på om natten 😆 ) Når det først er et "galehus" kan vi like gjerne le litt av det- sånn oss to imellom har vi funnet ut. Takk ❤️ Det går ganske bra med livet og meg-på tross av... *ikke meningen å fornerme andres mareritt ved å "bagatellisere" og le litt av mine egne erfaringer* Anonymkode: fcbfe...f8c Jeg tror vi er langt flere enn 2 om å ha denne drømmen, har skjønt at det er en typisk "natteskrekk-drøm". Jeg tror også jeg er våken og at mannen faktisk er der, det er helt forferdelig. Skjer som oftest veldig kort tid etter jeg har sovnet. hahaha, godt du har en så god mann som kan se litt humor i galskapen ❤️ Og det må man! Jeg er alene, men jeg tenker ofte når jeg bråvåkner av at jeg prøver å hyle i søvne at jeg kanskje faktisk HAR hylt og underholdt naboene. For her er det lydt! Men jeg lurer på hva pokker den mannen ved senga/i soverommet faktisk betyr/symboliserer? Symbolikken i at man prøver å skrike eller rømme fra farer er jo mer opplagt, men den j*vla mannen forstår jeg ikke. Anonymkode: dc12c...856
AnonymBruker Skrevet 23. juni #11 Skrevet 23. juni Ikke ting som faktisk har skjedd, men samme mennesker som regel med diverse handlinger (ofte seksuelt) som gir samme følelser som oppsto da det skjedde. Følelsen av å være fanget feks kan utarte seg som et mareritt hvor jeg er innelåst i et hus (hvor jeg blir påført en eller annen type traume i drømmen som symboliserer andre følelser) sammen med en eller flere av de som har traumatisert meg. Anonymkode: 082bf...736
AnonymBruker Skrevet 23. juni #12 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er mye symbolikk. Prøver å løpe fra fare og står fast, noen får tak i bena mine. Prøver å skrike for å få hjelp, men får ikke ut en lyd. Mye sånne ting. Anonymkode: dc12c...856 Samme her. Anonymkode: 33d96...127
AnonymBruker Skrevet 23. juni #13 Skrevet 23. juni Jeg har ikke mareritt. Eller diagnosen. Jeg er frisk etter flere år i terapi. Anonymkode: 18cb0...17f
AnonymBruker Skrevet 24. juni #14 Skrevet 24. juni Den mannen er typisk for søvnparalyse. Helt jævlig. Blir aldri så redd som når han er «på besøk», så gjør alt jeg kan for å ikke sovne igjen. Om dere googler Hat Man så ser dere at han er vanlig over hele verden ved søvnparalyse. Har mareritt hver natt. Langvarige og detaljrike. Noen er subtile og går mer på følelsen av ting jeg har vært igjennom, mens andre er med hovedpersonen bak traumene som utsetter meg for det på ny. En av de fæleste drømmene var da jeg ble avlivet og gikk igjennom hele dødsprosessen, både emosjonelt og fysisk. Den var grusom. Var ikke snakk om å sove videre etterpå. Anonymkode: e1795...919
AnonymBruker Skrevet 24. juni #15 Skrevet 24. juni Jeg har ikke så lyst til å lese kommentarene her så nøye, men jeg bruker Carduran for å redusere mareritt og det har tatt knekken på det aller meste. Hadde ofte flere ganger per natt, mens nå er det ikke sikkert jeg har månedlig en gang. Det varierer veldig da, men enorm effekt. Brukt i flere år nå. Det er en medisin for høyt blodtrykk, men den kan da redusere på adrenalinet (om jeg har forstått riktig). Siden jeg bruker den for noe annet enn det den er tenkt til så får jeg den ikke på blå resept, men den er verdt hver krone. Koster rundt 600kr for vel 3 måneder. Bare et tips 💛 Anonymkode: 7c459...71c 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #16 Skrevet 24. juni Jeg har ikke så lyst til å lese kommentarene her så nøye, men jeg bruker Carduran for å redusere mareritt og det har tatt knekken på det aller meste. Hadde ofte flere ganger per natt, mens nå er det ikke sikkert jeg har månedlig en gang. Det varierer veldig da, men enorm effekt. Brukt i flere år nå. Det er en medisin for høyt blodtrykk, men den kan da redusere på adrenalinet (om jeg har forstått riktig). Siden jeg bruker den for noe annet enn det den er tenkt til så får jeg den ikke på blå resept, men den er verdt hver krone. Koster rundt 600kr for vel 3 måneder. Bare et tips 💛 Anonymkode: 7c459...71c
AnonymBruker Skrevet 24. juni #17 Skrevet 24. juni Dumt at noen må gå så i detalj i slike tråder, som ellers kunne vært nyttige. Mine mareritt er ofte en blanding av nåtid og fortid, for eksempel at personer jeg har en relasjon til nå gjør ting som ble utført av personer da. Eller så er det mye katastrofer, ting som faktisk ikke har skjedd meg, men som vekker de samme delene av meg som det jeg faktisk opplevde. Anonymkode: d95b9...24e 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #18 Skrevet 24. juni Mine vanligste er stemmen er borte når du trenger den, løper og løper men kommer ingen steder, telefonen ringer ikke når jeg prøver å tilkalle hjelp. Situasjonene kan være veldig forskjellige. Noen typiske kan være falt gjennom isen og finner ikke ut igjen.. svømmer under isen i panikk. Eller en periode drømte jeg at jeg hadde sår, med larver i.. våknet en morgen og turte ikke se på beinet mitt på noen minutter.. Mest symbolikk kanskje et tegn på håpløshet, maktesløshet, at jeg føler meg råtten innvendig? Anonymkode: 33d96...127
AnonymBruker Skrevet 24. juni #19 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den mannen er typisk for søvnparalyse. Helt jævlig. Blir aldri så redd som når han er «på besøk», så gjør alt jeg kan for å ikke sovne igjen. Om dere googler Hat Man så ser dere at han er vanlig over hele verden ved søvnparalyse. Har mareritt hver natt. Langvarige og detaljrike. Noen er subtile og går mer på følelsen av ting jeg har vært igjennom, mens andre er med hovedpersonen bak traumene som utsetter meg for det på ny. En av de fæleste drømmene var da jeg ble avlivet og gikk igjennom hele dødsprosessen, både emosjonelt og fysisk. Den var grusom. Var ikke snakk om å sove videre etterpå. Anonymkode: e1795...919 Jeg har lest at dette med å prøve å skrike også er typisk for søvnparalyse. Ja enig, det er ordentlig ubehagelig. Slike drømmer du beskriver der er helt forferdelig. Har jobbet mye med å prøve å forstå symbolikk i en del drømmer, fordi de er så skremmende. F.eks når jeg drømmer at jeg blir begravd levende, så kan det bety at jeg føler meg fanget og hjelpesløs. Når jeg drømmer at jeg mishandler baby til døde, så er babyen symbolikk for meg selv, og hvordan jeg saboterer og er "voldelig" mot meg selv (les: hater meg selv). Det har hjulpet meg en del til å i hvert fall være litt mindre redd for noen av drømmene. Anonymkode: dc12c...856
AnonymBruker Skrevet 24. juni #20 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mine vanligste er stemmen er borte når du trenger den, løper og løper men kommer ingen steder, telefonen ringer ikke når jeg prøver å tilkalle hjelp. Situasjonene kan være veldig forskjellige. Noen typiske kan være falt gjennom isen og finner ikke ut igjen.. svømmer under isen i panikk. Eller en periode drømte jeg at jeg hadde sår, med larver i.. våknet en morgen og turte ikke se på beinet mitt på noen minutter.. Mest symbolikk kanskje et tegn på håpløshet, maktesløshet, at jeg føler meg råtten innvendig? Anonymkode: 33d96...127 Alt du nevner der er veldig symbolikk for angst og flukt. Takk for at du deler, er så interessant at det er mye av de samme type drømmer som går igjen, og at det ofte ikke er drømmer om konkrete hendelser. Anonymkode: dc12c...856
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå