Gå til innhold

Naboen kommer til å dø snart. Når kan jeg spørre han eller arvingene hans om å kjøpe deler av innboet?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg høres sikkert ut som en gribb, men naboen på 88 år blir bare mer og mer skrøpelig. Jeg ønsker å kjøpe deler av interiøret før leiligheten blir solgt og jeg ikke kommer til å ha noe med familien å gjøre. Er det noe slags tidspunkt som er mer eller riktig å spørre? Før eller etter dødsfall?

Anonymkode: cf446...caf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel kanskje si tilfeldig at du skulle gjerne likt å kjøpe noe sånt en gang

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, innbo skal deles mellom arvingene og det de ikke vil ha kan hende blir utlagt for salg. Og DA kan du kjøpe, før det er det ikke innafor! 

Anonymkode: 738fb...b7d

• Liker 19
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du høres ut som en gribb. :( 

Anonymkode: 0c2b9...6f7

• Liker 27
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, innbo skal deles mellom arvingene og det de ikke vil ha kan hende blir utlagt for salg. Og DA kan du kjøpe, før det er det ikke innafor! 

Anonymkode: 738fb...b7d

Ikke alle orker å legge ut interiør ut for salg, så de kaster det i steden. Men det spørs jo selvsagt på prisklasse.

Anonymkode: bcef7...fc8

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Innbo ska normalt deles på arvinger, og det de ikke vil ha selges eller kastes

Hadde aldri falt meg inn å spørre om slikt. Sosiale antenner er noe å ha

Anonymkode: f1937...a28

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Passende tid etter at han er død, eller har kommet på sykehjem så kan du kontakte barna/arvinger.

Opptre medfølende og høflig og ordentlig, og formidle at hvis de vurderer å selge xxx, så ønsker du å kjøpe det til markedspris.

Men skal du gjøre dette, så må du vite hvordan du oppfører deg i en slik situasjon, og det virker kanskje ikke helt på holdningen din, men mulig du bare formulerte deg uheldig?

Anonymkode: 1d9b3...4a9

• Liker 18
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jevnlig er på besøk hos naboen og hjelper ham med praktiske gjøremål og slikt, og han er klar i hodet og ved sine fulle fem mentalt, så mener jeg du kan spørre pent om den og den tingen er til salgs..så lenge det dreier seg om ting han KAN klare seg uten den tiden han har igjen. Og så lenge det IKKE er spesielt verdifulle ting eller ting som potensielt kan stige i verdi, eller gjenstander med høy affeksjonsverdi.

Personlig ville jeg bare satt pris på om noen ønsket å kjøpe de antikke møblene i "finstuen" til moren min, så lenge prisen er riktig. For hverken jeg eller de andre arvingene kommer til å overta dem. Så vi blir rett og slett spart for bryderi om noen henter møblene mens mor fremdeles lever.

Anonymkode: f6c85...be6

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri er fasit her. Herlighet. 

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er jo viktig å være praktisk, ikke sant? Folk snakker så mye om verdighet og respekt, men ingen tenker på hvor vanskelig det er å få tak i akkurat den kommoden etter at noen har takket for seg.

Jeg ville personlig kanskje tatt en «tilfeldig prat» over kaffekoppen neste gang du er innom, og så bare glidd inn i samtalen med:

«Du har så mye fint her, har du noen planer for møblene dine videre?»

Høres jo omsorgsfullt ut, men egentlig er det et eiendomsmessig fremstøt med silkehansker.

Hvis det føles for tidlig å spørre ham direkte, kan du alltids smyge deg inn til arvingene med noe sånt som:

«Jeg vet dette er en tung tid, men jeg har alltid satt pris på den gyngestolen hans. Det hadde vært hyggelig å kunne ta vare på den i hans ånd.»

Folk elsker når man later som det handler om følelser og ikke eiendom. Du kommer langt med en tone av sentimentalitet og en godt øvd tåre i øyekroken.

Anonymkode: 3e074...d50

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hva slags dialog dere har. Og hva slags person det er snakk om. Her må man bare tenke seg om og  føle seg fram. Av og til kan det bare være fint at noen tar opp noe sånt, som kanksje vedkommende ikke har tenkt så mye på selv. Folk kan være utrolig lite omenksomme rundt slike ting.

Husker at jeg fikk forskudd på arv fra en onkel en gang og at det nok skjedde fordi at en nabo som også var enslig uten arvinger døde noe før. Da ble nok tanken vekket om at det var fint å kunne gi bort noe til "favorittnevøen", som også var klart yngst, slik at dødsboet ikke ble delt helt likt - de andre var godt etablerte voksne folk med både hus og hytte - så mer naturlig at den som ikke var etablert fikk noe mer. For eksempel.

Min mor er nå nærmere 90 og flere har vel sagt at de ønsker å kjøpe huset hennes, uten at hun på noen som helst måte har tatt seg nær av det. Det er kanskje sagt på en litt spøkefull måte, men samtidig er jo det også et kompliment for et fint hus med fin beliggenhet....

.. .så kaskje ts bør starte med noe sånt, si at det er veldig fint - hvem er så heldig å arve det eller noe sånt... Eller kanskje - håper at dine etterkommere tar godt vare på noe så fint eller lignende... det kan jo være det som skal til. 

Tror ikke man skal være for redd for å være litt direkte heller. Alle som er over 80 bør vite at de kan dø, for å si det slik... 

Anonymkode: 239ba...29a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, det er jo viktig å være praktisk, ikke sant? Folk snakker så mye om verdighet og respekt, men ingen tenker på hvor vanskelig det er å få tak i akkurat den kommoden etter at noen har takket for seg.

Jeg ville personlig kanskje tatt en «tilfeldig prat» over kaffekoppen neste gang du er innom, og så bare glidd inn i samtalen med:

«Du har så mye fint her, har du noen planer for møblene dine videre?»

Høres jo omsorgsfullt ut, men egentlig er det et eiendomsmessig fremstøt med silkehansker.

Hvis det føles for tidlig å spørre ham direkte, kan du alltids smyge deg inn til arvingene med noe sånt som:

«Jeg vet dette er en tung tid, men jeg har alltid satt pris på den gyngestolen hans. Det hadde vært hyggelig å kunne ta vare på den i hans ånd.»

Folk elsker når man later som det handler om følelser og ikke eiendom. Du kommer langt med en tone av sentimentalitet og en godt øvd tåre i øyekroken.

Anonymkode: 3e074...d50

Det der- det gjør man ikke!! Har har gamle foreldre som hev ut en besøkende som startet sånn… ligger i familien der, en slektning av dem forsøkte seg på å tømme boet til mormor mens hun bodde der fordi hun trengte det jo ikke… politianmeldelse og masse styr men familien holder fortsatt på sånn- er du i Innlandet? 

Anonymkode: 15f24...b9c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Usmakelig rett å slett! 

Anonymkode: 9b440...447

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vil si aldri, og jo du er en gribb. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skam deg!

Anonymkode: a7e1e...e9c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når som helst, helst i går? 

Mange blir bare glad for å slippe å sortere ut innbo, og folk flest i dag ønsker ikke å spare på gamle møbler. 

Anonymkode: 5914a...773

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er upassende og respektløst. 

Anonymkode: 35c49...0a2

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Håper naboen lever i 100 år..

Anonymkode: 9aad5...610

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Naboen og jeg har en vil jeg tro gjensidig relasjon. Jeg handler for han og henter og leverer pakker. Kommer innom med middagsrester og kake hvis vi har det. Han har møtte alle kjærestene jeg har hatt og gir alltid barns mine godis når de er innom og henter søpla. 

Tingen er overhodet ikke av verdi, men mer sånn retro-greie som kunne blitt solgt på et bruktmarked på Løkka.,

Ts.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er upassende og respektløst. 

Anonymkode: 35c49...0a2

Hva er det jeg ikke respekterer? At vi alle vet han kommer til å dø (han har vært syk lenge)?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...