Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sjansen for å faktisk greie å bli gravid etter fylt 40 er jo ganske liten da 

Anonymkode: d9b0d...49e

Det stemmer ikke. Sjansen er mindre enn når man er 25, ja, men ikke liten. De fleste kvinner kan bli gravide til de er 42-43 år, en del til de er 45. Det er først etter 45 at sjansene er veldig små for de fleste.

Anonymkode: 3712e...094

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kjør på, alder er bare ett tall

Anonymkode: 2cfcb...828

Kjør på? Mannen vil ikke.

Alder er bare et tall? Nei i barneproduksjon er det ikke det. Større risiko for alle og de risikerer et barn fullt av skavanker som ødelegger livet til den allerede eksisterende familien på 4.

Anonymkode: b94b4...d75

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjør på? Mannen vil ikke.

Alder er bare et tall? Nei i barneproduksjon er det ikke det. Større risiko for alle og de risikerer et barn fullt av skavanker som ødelegger livet til den allerede eksisterende familien på 4.

Anonymkode: b94b4...d75

Nei, men så lenge man faktisk kan få barn, er det også naturlig å få det. Ellers ville vi mennesker hatt et mye kortere fertilitets-vindu. Alt fra slutten av tenårene til tidlig i 40-årene er faktisk helt naturlig, enten du liker det eller ikke. Og sjansen for å få et barn med misdannelser øker med alderen, ja, men sjansen for å få et friskt barn er fortsatt 98-99 %.

Anonymkode: 3712e...094

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Respektert parten som ikke vil, det skal jo to til.

Anonymkode: 8c4c9...cfc

Virker jo ikke relevant i dette fall...

Anonymkode: 9c403...734

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ingen fasit på dette spørsmålet, men du må se for deg at dette er valget mellom to ulike fremtider. En rolig en hvor dere snart kan prioritere dere selv eller en med navnelapper, overgangssko og bleiebøtter igjen. Starter dere nå så er du kanskje nesten 50 når barnet starter i 1 klasse. I tillegg så er det risikoen for at det er noe galt med barnet pga deres høye alder.

Anonymkode: 63c67...5c0

Er jo ikke "Nesten 50" ve 42, er ju 8 år igen... 

0/10 troll

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dere har kanskje konfirmant snart? Hvordan blir det med en liten knert enten i magen eller på armen?

Anonymkode: 63c67...5c0

Koselig? Hva har det med saken og gjøre?

Kan ju ha stor aldersforskjell når man er mor ved 25 og...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du ikke hatt barn, så hadde jeg tenkt : ok. 

Men du vil ha et barn i trass, en pubertal tenåring og deg selv i overgangsalderen samtidig.  Og DET er ganske så tøft. 

Og hva om den lille har ekstra behov?

Hos oss hadde vært skikkelig kjipt å plutselig skulle ta hensyn til et lite barn når det kommer til ferier igjen. Vi reiser masse med ungdommene våre, og å skulle drasse med en liten en på alle disse turene hadde vært en skikkelig demper for alle. Disse turene er noe som binder oss skikkelig sammen som familie, og som ungdommene våre elsker å være med på, så det ville jeg ikke ofret.

For å ikke snakke hvor slitsomt det hadde vært om vi skulle opp med en liten en kl 6, etter å ha hentet ungdommer på fest kl 00:30..

Uansett hva folk sier her inne, så trenger de fleste ungdommer oppfølging. Det er på et helt annet nivå enn en liten en. Og jeg har sett alt for mange foreldre slippe taket fordi de har fått en attpåklatt..  

Vi har så lyst til å være tilstedeværende og hjelpsomme besteforeldre om barna våre får barn, og det er litt vanskelig om man samtidig er opptatt med egne ungdommer.. 

Men selvsagt - om dere begge vil, så blir det sikkert koselig. 

Anonymkode: 89800...e20

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk en attpåklatt i slutten av 30 årene. Da var de største 13 og 15 år. Aldri angret et sekund ❤️

Anonymkode: 54dff...e7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst: dette er det kun du og mannen din som kan avgjøre. Du får råd som går i begge retninger, og jeg tenker at alle råd er velmente og god ut i fra den som skriver det.

Så her er det jeg tenker: Jeg har flere venninner som fikk barn i alderen 40-45. De hadde ikke barn fra før- og de storkoser seg. 
Jeg fikk barn sent selv, som 37 åring. Nå er jeg 46, og baret er altså 9 år. Etter jeg fylte 40, og vårt barn ble mer selvstendig, må jeg si at jeg ikke ønsket flere. Jeg kjenner energien bli mindre- lekenheten mindre. Det betyr ikke at vi ikke følger opp barnet vårt- for vi er nok sprekere enn flere yngre. Vi er over snittet glad i løping, ski, fjellturer mm. Men å starter på nytt med baby hadde ikke jeg personlig orket etter at barnet ble mer selvstendig.

noe rotete innlegg- men dette var mine råd og tanker. 

Anonymkode: ea7aa...27a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde du ikke hatt barn, så hadde jeg tenkt : ok. 

Men du vil ha et barn i trass, en pubertal tenåring og deg selv i overgangsalderen samtidig.  Og DET er ganske så tøft. 

Og hva om den lille har ekstra behov?

Hos oss hadde vært skikkelig kjipt å plutselig skulle ta hensyn til et lite barn når det kommer til ferier igjen. Vi reiser masse med ungdommene våre, og å skulle drasse med en liten en på alle disse turene hadde vært en skikkelig demper for alle. Disse turene er noe som binder oss skikkelig sammen som familie, og som ungdommene våre elsker å være med på, så det ville jeg ikke ofret.

For å ikke snakke hvor slitsomt det hadde vært om vi skulle opp med en liten en kl 6, etter å ha hentet ungdommer på fest kl 00:30..

Uansett hva folk sier her inne, så trenger de fleste ungdommer oppfølging. Det er på et helt annet nivå enn en liten en. Og jeg har sett alt for mange foreldre slippe taket fordi de har fått en attpåklatt..  

Vi har så lyst til å være tilstedeværende og hjelpsomme besteforeldre om barna våre får barn, og det er litt vanskelig om man samtidig er opptatt med egne ungdommer.. 

Men selvsagt - om dere begge vil, så blir det sikkert koselig. 

Anonymkode: 89800...e20

Signerer absolutt alt dette. Særlig dette med ferier og ikke minst nattevåk. Det er sykt slitsomt m nattevåk m tenåringer, for meg føltes det som å få baby på nytt, men kan i det minste sove ut dagen etter. Skulle jeg stått opp i otta med en liten en hadde jeg daua av søvnmangel. 

Anonymkode: bcf77...002

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jeg har blitt 42 år og ønsker meg så inderlig et barn til. Er gift og har to barn fra før med mannen; de er 10 og 13 år, så dette vil eventuelt bli en attpåklatt.

Ønsket har bare vokst seg mer og mer frem de to siste årene, og jeg klarer ikke å legge det fra meg❤️

Mannen er skeptisk da han mener vi er for «gamle», men er med dersom jeg virkelig ønsker det.

Det som holder meg igjen er selvsagt alder og det å begynne helt på nytt mange år senere, samt bekymringer over om det blir for mye for oss med tre barn i hverdagen. 

Ellers er parforholdet godt, økonomien er god, vi har trygge jobber og stort nok hus. Godt nettverk og familie som stiller opp og gjerne sitter barnevakt. 

Hva hadde dere gjort? Finnes det noen andre gravide over 40 år her inne? ❤️

TS 

Anonymkode: 6f49f...03b

Ønske i den enden hånde, og spytte i den andre. 

Tenk på et eventuelt barn, som får så gamle foreldre. Vi som har levd litt og sett litt, vet at barn fortjener bedre enn «oldiser» til foreldre. 

Anonymkode: 4086a...365

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jag läste precis att Sveriges största (fd)glamourmodell och mediaprofil Carolina Gynning är gravid igen för fjärde gången vid en ålder av 46. Ska ha barn nr 4. Hon blir 47 i år. Du vet säkert inte vem hon är men jag tycker det är ganska spännande, det pushar gränsen för vad vi ser som socialt acceptablet; jag tycker hon är modig som törr och göra detta (nu är hon riktigt nog stenrik så det hjälper). Men vi har en (felaktig) idé om att man inte kan eller ska få barn efter 40, till trots för att kvinnor är fertila i många år till. 

Jag tror det är många som får barn efter både 40, 41 och 42, men det är inget man skyltar med.  Det är inte så viktigt. Det är inte för gammalt. De finns absolut de som har det som personlig åsikt, och det får de mena och så inrätta sina liv efter det, men objektivt är du (fortfarande) helt innanför. Både socialt och biologiskt. 

Livet är långt, småbarnstiden går fort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått en attpåklatt med to relativt store barn. Både våre to eldste og jeg og mannen er litt yngre, men ikke så veldig mye. Minste er snart ett år nå, og det har så langt bare vært koselig! Vi koser og ler mye sammen, og jeg ser at det er veldig fint for babyen å ha den stimulien eldre søsken gir. Vi er av dem som synes det er fint å bruke førtiåra på et barn til.

Anonymkode: 08aea...9a4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig hadde ikke gjort det. Men jeg heier på alle som velger å sette flere barn til verden! Uansett alder :)

Bare vær obs på at det er mye større sjans for tvillinger, jeg har 2 venninner som er over 40 og fant ut at de ville ha barn nummer 3. Det ble barn nummer 3 og 4! Greit å ha med i beregningen :)

Anonymkode: a6442...4e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ønske i den enden hånde, og spytte i den andre. 

Tenk på et eventuelt barn, som får så gamle foreldre. Vi som har levd litt og sett litt, vet at barn fortjener bedre enn «oldiser» til foreldre. 

Det er det dummeste jeg har lest på en god stund. Mødre som får barn i starten av 40-årene er ikke oldiser. Det var kun en liten luke i verdenshistorien da p-pillene kom, hvor dette var uvanlig og noe som ble sett ned på. Uspreke folk finner man i alle aldre. Hvis vi snakker om menn som blir fedre når de er 60+ har det dog noe for seg. 

Anonymkode: d6e8e...6ec

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært helt uaktuelt for meg, men så er vi jo veldig forskjellige. Det som er riktig for meg behøver ikke være riktig for deg ☺️

For min del så er jeg introvert og har en kronisk sykdom, og jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er SLITSOMT å ha barn. Nå er de 7 og 11 år og dermed mer selvstendige , men jeg har blitt utbrent og begynt på overgangsalderen, så hverdagene er fremdeles ingen dans på roser. Jeg elsker barna over alt på jord, men jeg ser faktisk frem til den dagen de flytter ut 😅 Å begynne på nytt med våkenetter, amming, fødselsdepresjon, trass, osv. og i tillegg skulle sjonglere det med de største barnas behov frister null.

Anonymkode: e63f1...eb4

AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg hadde gjort?
Ikke fått enda et barn i så høy alder. 

Anonymkode: a20a5...b7f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er det dummeste jeg har lest på en god stund. Mødre som får barn i starten av 40-årene er ikke oldiser. Det var kun en liten luke i verdenshistorien da p-pillene kom, hvor dette var uvanlig og noe som ble sett ned på. Uspreke folk finner man i alle aldre. Hvis vi snakker om menn som blir fedre når de er 60+ har det dog noe for seg. 

Anonymkode: d6e8e...6ec

Er dette det dummeste du har lest på en stund, så leser du knapt noe om dagen. 

Det handler ikke om spreke mødre eller foreldre, det handler om barn som får foreldre som kan være dere besteforeldre. Og foreldre som kan få ulike sykdommer som kommer med alderen. Foreldre som ikke er som 10-15 år yngre foreldre mentalt, i både tanker og holdninger. Og sist men ikke minst barn som mister sine foreldre i ung alder. Å bli foreldreløs når du er 10-20 år gammel er nokså dramatisk for barn noe jeg har opplevd hos både familie og venner. 
Så kan du begynne å argumentere med at foreldre kan dø uavhengig av alder, ja det kan de, men det er ikke temaet her. 
Neste er faren for genfeil hos barnet. 
Mistenker tråden er opprettet for å provosere til debatt. Uansett barn fortjener bedre! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er for gammel. 

Anonymkode: 1e21f...af3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei 

Jeg har blitt 42 år og ønsker meg så inderlig et barn til. Er gift og har to barn fra før med mannen; de er 10 og 13 år, så dette vil eventuelt bli en attpåklatt.

Ønsket har bare vokst seg mer og mer frem de to siste årene, og jeg klarer ikke å legge det fra meg❤️

Mannen er skeptisk da han mener vi er for «gamle», men er med dersom jeg virkelig ønsker det.

Det som holder meg igjen er selvsagt alder og det å begynne helt på nytt mange år senere, samt bekymringer over om det blir for mye for oss med tre barn i hverdagen. 

Ellers er parforholdet godt, økonomien er god, vi har trygge jobber og stort nok hus. Godt nettverk og familie som stiller opp og gjerne sitter barnevakt. 

Hva hadde dere gjort? Finnes det noen andre gravide over 40 år her inne? ❤️

TS 

Anonymkode: 6f49f...03b

Jeg er 41, mannen er 46. Har en 2-uker gammel baby.

Anonymkode: 05152...69a

• Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...