Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg overhørte en samtale på jobb der noen mente veldig bastant at menn har det generelt lettere i livet enn kvinner. Jeg undersøkte litt og fikk inntrykk av at dette var en ganske å tro. Hva tror du? Jeg tror ikke det er generelt lettere å være mann eller kvinne i vårt samfunn, jeg er mann selv.. men jeg ser jo at kvinner har noen helt spesifikke utfordringer som menn ikke har. Men likevel i det store bilde, alle faktorer inkludert, er det lettere å leve livet som mann eller kvinne? 

Anonymkode: 7f1f5...e0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å inkludere, nå mener jeg ikke på verdensbasis.. nå snakker jeg om her i Norge. 

Skrevet

Tja, det kommer jo an på hvilke parameter du bruker, og hvordan man definerer hva som er lettere.

Statistisk sett har menn mindre helseproblemer og kommer bedre ut når det gjelder arbeid. Samtidig tar flere menn selvmord. Menn er ikke i nærheten av like utsatt for voldtekt som kvinner, men er mer utsatt for vold. Det er nesten ingen menn som blir drept av kvinner sammenlignet med antall kvinner som blir drept av en mann. Det er flere kvinner enn menn som er utsatt for seksuell trakassering på arbeidsplassen. Selv om vi er verdens mest likestilte land, så er vi ikke helt der enda.

Så, det kommer an på hvordan man definerer hva som er et lettere liv. Personlig synes jeg at jeg som mann har det lettere enn den gjennomsnittlige kvinne.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Katten.2.0 skrev (5 minutter siden):

Tja, det kommer jo an på hvilke parameter du bruker, og hvordan man definerer hva som er lettere.

Statistisk sett har menn mindre helseproblemer og kommer bedre ut når det gjelder arbeid. Samtidig tar flere menn selvmord. Menn er ikke i nærheten av like utsatt for voldtekt som kvinner, men er mer utsatt for vold. Det er nesten ingen menn som blir drept av kvinner sammenlignet med antall kvinner som blir drept av en mann. Det er flere kvinner enn menn som er utsatt for seksuell trakassering på arbeidsplassen. Selv om vi er verdens mest likestilte land, så er vi ikke helt der enda.

Så, det kommer an på hvordan man definerer hva som er et lettere liv. Personlig synes jeg at jeg som mann har det lettere enn den gjennomsnittlige kvinne.

Takk for svar! Mye interessante poeng! 

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner uten tvil. Kvinner har mye større støttenettverk både sosialt og kommunalt. Kvinner får høyere karakterer for samme svar på skolen, kommer enklere inn på skoler, får lettere jobb, blir pushet opp og frem i yrker selv når de er underkvalifisert pga. kvoter eller godhetsposering. Det er også mer akseptert å være kvinne og for eksempel tjene 400k i året. Folk er mye hyggeligere med kvinner, det er mye lettere for kvinner å få seg venner og kjærester, kvinner blir ikke automatisk sett på som kriminelle eller skyldige, kvinner blir ikke sett på som creeps, kvinner blir ikke sendt ut i krig mot sin vilje. Kvinner blir også hjulpet mye mer av foreldrene sine. Nesten all sosialhjelp går til kvinner.

Og selv om kvinner ikke liker å innrømme det så blir ikke de objektivisert like mye som menn, ja det finnes press på kvinners utseende, men en 4/10 mann har det mye vanskligere enn ei 4/10 kvinne, er du under snittet som mann så er du sjanseløs med mindre du kompenserer veldig mye på andre områder. Menn blir også mer dømt på ting de ikke kan gjøre noe med som høyde, hår på hodet, smale skuldre, liten penis osv. osv. mens kvinner er akseptable i nesten alle menns øyne så lenge de ikke er feite. Når menn blir trakassert så blir de bare gjort narr av om de sier ifra, jeg jobbet i butikk i flere år og ble ofte antastet av ekle kvinner. Folk har ingen empati for menn. "Ååå dakar liten ble knepet på rumpa 😉" Menns problemer blir aldri tatt seriøst.

Anonymkode: b511c...e56

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du mener. Menn får bedre betalte jobber og høyere stilling, kvinner har høyere utdannelse og ofte flere venner og barn.

Menn slipper unna voldtekter og annen uønsket oppmerksomhet i større grad.

Lettere for menn å få forhold, mens kvinner får uforpliktende sex lett.

Anonymkode: a84bf...a14

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg overhørte en samtale på jobb der noen mente veldig bastant at menn har det generelt lettere i livet enn kvinner.

Jeg mener bestemt at menn har det enklere, men jeg er en enkel og fornøyd mann som er lett å gjøre fornøyd og som har strengere krav til meg selv enn til omgivelsene mine.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Jeg mener bestemt at menn har det enklere, men jeg er en enkel og fornøyd mann som er lett å gjøre fornøyd og som har strengere krav til meg selv enn til omgivelsene mine.

Takk for svar! 

Skrevet

Jeg tror ikke det finnes et svar på dette, hva er målestokken og hvordan måler en? Jeg synes også det er en oppkonstruert debatt, for hva skal man med den vissheten, undergrave menn hver gang de har noe de sliter med?

Noen menn jeg har hatt i livet har slitt veldig med denne gjengse oppfatningen om at "menn har det lettere enn kvinner", de har ikke våget å be om hjelp for sine problemer, fordi gjennom mange år har menns problemer blitt bagatellisert. Det ser jeg på som et samfunnsproblem, at en internaliserer en idé om at en ikke skal oppsøke hjelp. 

På motsatt side, hvis det da er kvinner som har det verst, jo, det er viktig å anerkjenne utfordringer en har, men dette kan også internaliseres på en negativ måte. En ser etter hvordan en henger bak, og kanskje får en begrensninger i tanker om hva en kan få til. Jeg ser mer enn nok mennesker som begrenses av tankesettene sine. Ditt eller datt er så vanskelig for meg, osv. 

Dette betyr ikke at jeg mener en skal droppe å kjempe for enkeltsaker, f.eks er det horribelt hvor lite beskyttelse kvinner som har levd i voldelige forhold får når de forlater voldsutøveren. En skal anerkjenne utfordringene den enkelte har, men ikke la de generelle trendene internaliseres til begrensninger i hvilken hjelp en søker, eller hva en tror en kan få til i eget liv. Et paradoks jeg ser for tiden er også tanken om at nå har kvinner jobbet så hardt for like retter, så da MÅ man benytte seg av dem med å få karriere. Og det blir også et nytt fengsel, og gjør at en faktisk er ufri. 

Aller mest tror jeg vi alle mennesker har det vanskelig fordi vi ikke anerkjenner i hvor stor grad vi skaper en verden rundt oss basert på mønstrene vi ble tillært som barn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommer an på hva du mener. Menn får bedre betalte jobber og høyere stilling, kvinner har høyere utdannelse og ofte flere venner og barn.

Menn slipper unna voldtekter og annen uønsket oppmerksomhet i større grad.

Lettere for menn å få forhold, mens kvinner får uforpliktende sex lett.

Anonymkode: a84bf...a14

Takk for svar! Mye som kan diskuteres her.. men interessant! 

Skrevet

Fysisk er en ting. Jeg vet ikke. Men psykisk sett tror jeg generelt at kvinner sliter mest. Det er selvfølgelig mange unntak. Men generelt tror jeg kvinner tenker mye mer på alt mulig samtidig, går rundt og husker på idiotiske nødvendige og unødvendige ting. Det er forferdelig slitsomt.

• Liker 3
Skrevet

Begge kjønn har jo sine utfordringer. Men heldigvis er det svært, svært komfortabelt å være norsk. 

Tror ikke det fører noe godt med seg å sette mann og dame opp mot hverandre. Vi må heller anerkjenne forskjellene, og utfylle hverandre.

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på syklusen vi kvinner må igjennom, så uten tvil menn. Både fysisk og psykisk. På et generelt plan selvfølgelig. Det vil alltid variere på individnivå. 

Anonymkode: 571f2...8e5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg overhørte en samtale på jobb der noen mente veldig bastant at menn har det generelt lettere i livet enn kvinner. Jeg undersøkte litt og fikk inntrykk av at dette var en ganske å tro. Hva tror du? Jeg tror ikke det er generelt lettere å være mann eller kvinne i vårt samfunn, jeg er mann selv.. men jeg ser jo at kvinner har noen helt spesifikke utfordringer som menn ikke har. Men likevel i det store bilde, alle faktorer inkludert, er det lettere å leve livet som mann eller kvinne? 

Hm... jeg tror det kommer an på motgangen en møter og hvordan en tar det, og hva som er bra nok og hvor en vil i livet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor på planeten. I Norge er det uten tvil enklest å være kvinne.

(For ordens skyld er det lett å være begge kjønn i Norge.)

Anonymkode: e9de8...d81

Skrevet (endret)

På det jevne tror jeg dette går mye opp i opp, og at det mest vesentlige i å ha/få et bra liv går på individuelle faktorer, som ikke handler om kjønn, men om en blanding av medfødte egenskaper og hvordan disse egenskapene får mulighet til å bli ressurser eller utvikle seg til store utfordringer ut fra støtte/mangel på støtte til å utvikle seg slik at styrker forblir sterke/drepes, og svakheter blir overvunnet/til å håndtere/ødeleggende for individet gjennom miljøene man både fødes inn i og møter på gjennom oppveksten. 

Familie er selvfølgelig svært vesentlig for hvordan et menneske kan vokse, eller knekkes ned, men også absolutt alt og alle man opplever støtte og anerkjennelse fra, eller det motsatte. Jeg har venner som hadde svært liten/ absolutt ingen støtte og trygghet i sin familie, men som fikk såpass støtte og trygghet i andre at det som manglet av støtte og trygghet der likevel ga godt nok positivt vekstgrunnlag for individet til å utvikle en god nok selvfølelse til å mestre livet godt. Jeg kjenner også til mennesker som ikke fikk dette, til tross for at grunnlaget for det tilsynelatende var tilstede, men noe har likevel ikke gitt godt nok grunnlaget for å mestre individuelle svakheter, og bygge opp tilstrekkelig tillit til at man mestrer livet. 

Jeg klarer ikke å se kjønn i hva som i større/mindre grad fører til å utvikle seg slik at man mestrer livet godt nok. Overskriften har ordet enkelt i seg, eller enklere, men realiteten er jo at livet aldri er enkelt. Det er ikke enklere for noen egentlig, bare at vi har fått svært ulike egenskaper i fødselsgave, og så i enda større grad svært ulike muligheter til å utvikle mestring av sårbarhet og styrker som gir oss egenskaper til å takle de utfordringene som livet medfører. To mennesker som har nøyaktig samme "base" angående potensiale når de blir født kan det gå veldig bra med og fryktelig dårlig med, alt etter grad av å få oppfølging, støtte, nødvendig oppdragelse, læring og utvikling, anerkjennelse for både sine svakheter og gode evner, og følelse av å høre til og være god nok som man er, til å utvikle nødvendig selvfølelse til å takle utfordringer, eller ikke. 

For dem som får tilstrekkelig støtte og oppbygging til at de takler livet bra nok til å få et fint liv handler det ikke om at alt de møter på er enklere, men at de har fått utvikle seg til å kunne takle utfordringer de som ikke har fått tilstrekkelig med støtte, aksept, følelse av å være god nok og å ha trygghet i seg selv og sine nære gjerne bare bukker under for. De med god utviklet trygghet og selvfølelse kan gjerne møte på større problemer i livet, uten å knekke av det, enn de som ikke har fått utvikle slik trygghet og tro på seg selv og sine evner til å overvinne utfordringer knekker sammen av. 

Dette handler ikke om kjønn. Begge kjønn har mer enn tilstrekkelig med utfordringer til å henge ting som oppleves vanskelig på til å kunne hevde at det andre kjønnet har det enklere på diverse måter. Begge kjønn kan likevel håndtere de utfordringer og ulikheter som finnes, om de har fått anledning til å utvikle stor nok tro på seg selv til å mestre det livet byr på. Å ha det fryktelig vondt, å slite med dårlig selvfølelse, å være ensom, å ikke mestre livet, det er likevel uten forankring i kjønn. En kvinne som sliter med dette har det nøyaktig like vondt og vanskelig som en mann som sliter med dette. Å si at dette handler om kjønn blir like meningsløst som å si at det føles bedre å drukne for en mann enn for eksempel. At å miste synet er enklere for en kvinne enn en mann. At å miste den du elsker inderlig er enklere for menn enn for kvinner. Og så videre. 

Å ha det fælt er å ha det fælt, og å ikke mestre livet slik at man har grunnlaget for å skape seg et bra liv er nøyaktig like vondt for kvinner som for menn, og omvendt selvfølgelig. Man henger kanskje smerten på ulike ting i jakten på å forklare for seg selv hvorfor man ikke har det bra, men vondt er vondt, uavhengig av kjønn. 

Selvfølgelig ser alle sin smerte, sine utfordringer og sine savn tydeligere enn andres, men å være dypt ulykkelig, å ha en fryktelig indre sorg, følelse av håpløshet og stor indre smerte, er akkurat det, uansett hvilket kjønn man har. Kvinnen som ikke ser håp om å oppnå et godt liv, og som har sunket ned i håpløshet, smerte og fortvilelse, er i akkurat samme situasjon som mannen som strever med det samme. 

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja. Spør du feil person får du rett svar. Spør du riktig person får du et svar du må tenke over.

For noen er livet lettere som kvinne. For andre som mann. Det kommer helt an på hvem som ser, hvem som dømmer og hva som står på spill.

Kvinner får kjeft for å være for høye, for lave, for synlige, for usynlige, for mye og for lite.

Menn får ikke kjeft de får stillhet. Ingen spør, ingen lytter, men alle forventer.

Kvinner blir sett, men ofte gjennom feil linse. Menn blir ikke sett i det hele tatt før de gjør noe galt.

Hun må tåle å bli redusert til kroppen sin. Han må tåle å ikke ha lov til følelsene sine.

Og midt oppi det hele sitter noen og sammenligner, som om smerte kan veies på kjøkkenvekt.

Kanskje livet er enklest for de som slipper å tenke på dette i det hele tatt. Men de svarer sjelden i sånne tråder.

Så hvem har det enklest? Kanskje den som slipper å bevise at det er vanskelig.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ha det enkelt eller ikke har med omstendighetene du blir født inn i her til lands. Kjønn er ingen hindring for et enkelt liv her til lands men som kvinne så er det min oppfatning at helsemessig sett så har menn det enklere enn oss kvinner, men så er vi så heldige at vi kan bære fram våre egne barn men med det er det en del potensielle komplikasjoner. Men ja, helt generelt så mener jeg ikke at et kjønn har det enklere enn det andre om man ser bort fra det helsemessige og man legge Norge til grunn. 

De aller fleste stede utenfor våre del av verden så er det en fordel å bli født som mann bare fordi mann er mann.

Anonymkode: 5fc29...655

• Liker 1
Skrevet

Det er egentlig umulig å vite, siden menn vil mene kvinner har det lettest og motsatt.

Det jeg ser med mitt blotte øye, er at kvinner alltid lykkes med å få barn (hvis de vil) og partnere. De har oftere et stort sosialt nettverk enn menn, og de er mer omsorgsfulle med hverandre både fysisk og psykisk. Bare man har et pent utseende er man garantert mange, mange fordeler her i livet.

Flere menn tar selvmord enn kvinner. Menn er overrepresentert på de fleste dystre statistikker.

Menn må levere på utdanning, jobb, økonomi, sosial status, praktiske egenskaper osv. I dag forventes fremdeles tradisjonelle kjønnsroller hos menn, mens kvinnene slipper unna. "Alle" sier at å skifte dekk er noe en mann må klare, mens ingen mener at husvask er kvinnens oppgave.

Kvinner har ALL makt i datingmarkedet, de velger og vraker i menn. De er i posisjon til å velge bort menn pga det minste lille avvik. Menn må bare ta det de kan få, eller aldri få.

I MINE øyne er det ingen diskusjon engang. Det fins ikke en kvinne som ville tilbrakt en uke eller måned som meg.

Det skal sies at en liten privilegert gruppe menn kan sidestilles med kvinnen, men de er ikke mange.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...