tankebobla Skrevet 23. juni #1 Skrevet 23. juni Er jo ikke et kjæledyr men likevel. Er kuer egentlig så farlige som man skal ha det til?
AnonymBruker Skrevet 23. juni #2 Skrevet 23. juni Som hvem skal ha det til? Kuer er potensielt farlige, men stort sett fredelige. Anonymkode: 024e3...a58 6 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #3 Skrevet 23. juni Jeg har vokst opp med kuer, blitt jaget og stanget etter av ungdyr, spesielt, og kuer med kalv, det er farlig det. Ellers er de ganske greie. Anonymkode: 756ac...d8c 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni #4 Skrevet 23. juni Aldri hørt kyr omtalt som farlige. Potensialet er der, men de er stort sett fredelige. Mennesker dreper mye oftere, og står for mange skader daglig. Anonymkode: 89352...00c
AnonymBruker Skrevet 23. juni #5 Skrevet 23. juni Hvem er det som skal ha det til at de er farlige? Kyr er som regel fredelige. Årskalver kan være litt "innpåslitne" og diltete og okser skal man passe seg for. Ellers er de som regel fredelige. Anonymkode: d8942...2be 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #6 Skrevet 23. juni tankebobla skrev (8 minutter siden): Er jo ikke et kjæledyr men likevel. Er kuer egentlig så farlige som man skal ha det til? Hvem er det som sier de er farlige? Alle dyr er potensielt farlige, men det er ganske mange dyr jeg hadde satt over kyr, på "farlighetsskalaen". Anonymkode: 1dfd7...725 3
NissUlf Skrevet 23. juni #7 Skrevet 23. juni Kuer er som regel fredelige sjeler, men har potensial til å skade/drepe pga sin størrelse. Så la de få være i fred og bli passet opp av de som kjenner de. 2
Gjest jegerrinne Skrevet 23. juni #8 Skrevet 23. juni En ska altid ha respekt for dyr. Vi har hatt ku,kviger, kalver, sau og villsvin. Og av alle kuene vi har hatt opp mellom var kun en som vi så som farlig, noe skjedde mens ho gikk drektig. Så ble avlivet pga sikkerheten. Men sau den syns jeg var mer uforutsigbart flere ganger jeg opplevde den tok spenfart for å Stange. Noe jeg ikke opplevde med ku. Men hvis de går med kalv ,ska en aldri gå mellom kua og kalven, for kua vil beskytte barnet sitt. Ungene våres vokste opp i fjøset. De satt på ryggen til flere av dem som de var hest. Er mer at folk i dag har for lite omgang med dyr og derfor ikke vet hvordan de ska oppføre seg rundt dyr.
AnonymBruker Skrevet 23. juni #9 Skrevet 23. juni Det er vel sånn i gjennomsnitt en person I året som blir drept av storfe i Norge. Så helt ufarlige er det ikke. Men det er som regel bonden som blir drept, i forbindelse med flytting av dyrene, ikke vanlige folk på tur. Jeg er vokst opp på landet, med kyr "overalt". Jeg er ikke redd kyr, men har veldig respekt for de. Spesielt ku med kalv og okser. Prøver alltid å holde god avstand og ikke gjøre brå bevegelser. Anonymkode: 4330b...aac 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni #10 Skrevet 23. juni tankebobla skrev (18 minutter siden): Er jo ikke et kjæledyr men likevel. Er kuer egentlig så farlige som man skal ha det til? Ja. kjøttfe på utmarksbeite er potensielt farlige. Det er de dyrene jeg har soleklart mest respekt for. Jeg møter heller ulv og bjørn en kjøttfe med kalv. Jeg har 4 ganger bokstavlig talt løpt for livet etter å ha gått på kjøttfe langt inn på snaufjellet og til skogs. Ene gangen var ren uforsiktighet fra min side da jeg hadde med hund, enda jeg visste det var stor sjans for å møte på dem. Jeg måtte kaste både meg selv og bikkja ut i vannet og ta oss over på andre siden. Jeg kjenner til flere episoder med kjentfolk her som har blitt kvestet av kjøttfe. Også bøndene selv. Ene tilfelle datteren til ene bonden. Melkekyr som tusler rundt å beiter eller står i fjøset har langt mindre risiko. Anonymkode: bfe91...1e9 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #11 Skrevet 23. juni Har vokst opp på gård med kyr, og aldri tenkt på dem som farlige. Klovdyr med kalv skal man selvsagt ha respekt for. Anonymkode: ea139...650
AnonymBruker Skrevet 23. juni #12 Skrevet 23. juni Kommer du mellom kua og hennes kalv skal du passe deg. Der har det gått liv tapt på tragisk vis. Du skal alltid ha respekt for dyr, de er dyr og du vet ikke hvordan de oppfatter situasjonen og om du potensielt er en trussel. Anonymkode: 5e060...7a2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #13 Skrevet 23. juni tankebobla skrev (36 minutter siden): Er jo ikke et kjæledyr men likevel. Er kuer egentlig så farlige som man skal ha det til? Ja, de er ganske store og sterke, så bare der har man selvsagt et farepotensiale for mennesker. Om en ku blir redd eller føler seg truet, så har du ikke mye å stille opp med om den bestemmer seg for å løpe i retning av deg. Klemfare er det soleklart, for eksempel. Voldsomt ille er det ikke, men det dør en del mennesker på jorden årlig etter uheldige møter med kyr. Anonymkode: cee0f...b01 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #14 Skrevet 23. juni Alle dyr, også gærne kjerringer, vil beskytte sitt avkom med sitt liv. Så hold deg unna kyr med kalv. Og ikke gå nærme kyr når du har med deg hund. Følger du dette og vet at du ferdes på eget ansvar i beiteområder så går det bra. Anonymkode: 84091...bd7 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #15 Skrevet 23. juni Storfe er på andreplass i Norge over hvilke dyr som dreper flest mennesker, bare slått av veps. Anonymkode: 8f2b5...ef2 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni #16 Skrevet 23. juni Ei Norsk rødt fe-ku veier normalt mellom 550 og 650 kg. En NEF-okse kan veie opp til 1300 kg. https://snl.no/storfe Et halvt til over ett tonn med egen vilje... selvfølgelig kan de være farlige i visse situasjoner! Om et dyr er redd, føler seg truet, føler avkom er truet, eller til og med bare flytter på seg på en uheldig måte, så kan det bli farlig for mennesker, voksne som barn, og også for andre dyr. Normalt er de ikke hissige eller farlige, men man skal ha stor respekt for dem og aldri sette seg i en utsatt situasjon som kan skremme dem eller få dem til å føle seg truet. Jeg mener at personer som ikke er vant med omgang med dyr ikke bør gå gjennom beiter med storfe, da det potensielt kan være en risiko ved det, og man bør være oppmerksom og opptre varsomt. Anonymkode: 9f06a...841 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #17 Skrevet 23. juni https://www.vg.no/nyheter/i/QM441A/naeringslivstopp-doede-i-okseangrep Men kuer kan også være farlige. Anonymkode: 30629...5fe
Daria Skrevet 23. juni #18 Skrevet 23. juni -Kyr er Norges farligste dyr. Så sier ikke det allverden, men det er definitivt dyr man skal ha respekt for. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #19 Skrevet 23. juni De er ikke farlige (noen er gærne, men de blir fort sendt til slakt for det er individer man ikke vil ha). Men de kan være uforutsigbare og skape farlige situasjoner. De kan klemme deg ihjel uten at det er vondt ment fordi de er så gira på å komme seg ut feks, eller de skal forsvare kalven sin, eller de kan få panikk. Det er svære dyr vi snakker om. Min tante som er bonde holdt på å bli klemt ihjel av ei kvige for litt siden, tullete ungdyret skulle bare ut med resten av flokken og tok av litt. Det gikk heldigvis bra, men hu knakk et ribbein. Det er definitivt et dyr man skal ha respekt for. Anonymkode: 8662a...12e
Pawn Hearts Skrevet 23. juni #20 Skrevet 23. juni I visse situasjoner er de absolutt livsfarlige. Det var nylig en situasjon der en kvinne berget livet med nød og neppe: https://www.dagbladet.no/nyheter/trodde-jeg-skulle-do/83240469
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå