AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:47 #1 Skrevet mandag kl 13:47 Her har barnet alltid fått flekke rog hull åå alle klærene, noe som gjør at jeg ikke får solgt eler gitt det videre. Men ser andre selger masse barneklær, får ikke dere flekker og hull på det? Hvordan??😅😅 Anonymkode: 3e806...3ae 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:48 #2 Skrevet mandag kl 13:48 Sjeldent hull så langt, flekker fjernes med flekkfjerner fra på stell. Anonymkode: 585bc...d9c 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:08 #3 Skrevet mandag kl 14:08 Jeg har ett barn, nå tenåring, som alltid har vokst ut av klær man knapt kunne se var brukt. Og ett barn - heldigvis det yngste, og riktignok med et par diagnoser som bidrar til slitasje - som sliter ut klær i imponerende fart. Tenker dere har mer med brukeren å gjøre enn noe foreldrene velger. Anonymkode: 5ebb7...175 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:14 #4 Skrevet mandag kl 15:14 Tja, jeg kjøper en del brukt. Som regel får jeg et par plagg med hull i, av kanskje tjue. Av klær vi selv har brukt har det veldig sjeldent blitt hull, og det er like ofte det skjer i helt nye plagg. Da føler jeg det er en svakhet i klærne, mer enn slitasje, for det er så tilfeldig hvor hullene blir. Ang flekker er det kun helt hvite plagg som har fått tomatsaus etc på seg som blir flekkete, eller olje fra maskinene til pappan. Så her selges eller gis de fleste klær bort videre, selv etter to og tre barns bruk🤷🏻♀️ Noen barn bare bruker klærne mer, kanskje? Anonymkode: 3ef19...89e
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:58 #5 Skrevet mandag kl 16:58 Sønnens hverdagsklær ble slitt hull i eller fikk rare flekker jeg ikke fikk bort. Datterens klær alltid fine og rene. Det var tydelig hvem som herjet vilt og hvem som aldri trengte smekke og kunne spise med skje selv før start i barnehagen 15 mnd. Før hun startet med fotball slet hun aldri ut sko, kun vokste ut av de. Broren skrapet opp sko med sykkel/sparkesykkel osv. Forskjellen i bruk, sønnen ville ikke bytte klær og hvert klesplagg ble mer brukt, datteren skiftet raskere og mindre slitasje pr klesplagg. Det er det samme når de var 3 som 15. Anonymkode: 50de9...853 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:08 #6 Skrevet mandag kl 17:08 Har blitt ekspert på å fjerne flekker, men store mengder av klærne baby brukte til 6 måneder har noen gulpeflekker som ikke går bort fordi hun fikk jernmikstur og det er umulig å få bort uansett hvor mye man gnikker og gnur. Så de kan ikke selges. Har tenkt å bruke dem på barn nr 2 og evt lage et quilt-teppe av babyklærne som ikke kan selges. Anonymkode: 90bf1...015 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:24 #7 Skrevet mandag kl 17:24 Her nekter barnet å bruke smekke. Den kampen orker vi ikke ta og orker ikke stå og gni flekker dagen lang. Gjør det på finere klær, men klær vi har arvet eller kjøpt for 20 kr på bruktbutikk lar jeg bare være flekkete. Hvite klær er det verste. Anonymkode: 5fb6c...050
Tjoheiii Skrevet mandag kl 18:15 #8 Skrevet mandag kl 18:15 Det som slites mest for oss er sommerklær - særlig typisk jenteklær som tynne bommulstights som får flekker i rompa og hull på knærne etter en uke i barnehagen 😅 babyklær og vinterklær (som er under vinterdressen) har holdt seg fine og gått videre i arv 🥰 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:19 #9 Skrevet mandag kl 18:19 Bruker gallesåpe som tar alle flekker, ikke hatt særlig med hull. Anonymkode: 67c2b...fae 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:37 #10 Skrevet mandag kl 20:37 Jeg har to jenter, hvorav den ene får hull i det meste av klær. Den andres klær kan fortsatt være nesten som nye når hun har vokst ut av dem. Det er selvsagt den eldste som sliter ut klær i rekordfart, så det er ikke mye igjen å arve etter henne. Gallesåpe og sitronsåpe tar det aller meste av flekker da Anonymkode: 248d8...002 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:20 #11 Skrevet mandag kl 21:20 Jeg har to gutter, så det som overlever storebror går til lillebror. Det er ingenting annet enn regntøy som overlever dem begge to 🫣😂 Flekker har vi dog aldri hatt problem med. Har sitronsåpe og gallesåpe stående klar, så tar det fortløpende. Anonymkode: 477f9...ccb 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:22 #12 Skrevet mandag kl 21:22 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bruker gallesåpe som tar alle flekker, ikke hatt særlig med hull. Anonymkode: 67c2b...fae Samme her! Gallesåpe tar alt! Og jeg bruker den på alle typer klær. Anonymkode: af11f...ca2
kjærring Skrevet mandag kl 21:34 #13 Skrevet mandag kl 21:34 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her har barnet alltid fått flekke rog hull åå alle klærene, noe som gjør at jeg ikke får solgt eler gitt det videre. Men ser andre selger masse barneklær, får ikke dere flekker og hull på det? Hvordan??😅😅 Anonymkode: 3e806...3ae Har kommet dit at jeg ikke har et eneste plagg jeg kan gi bort engang etter ungen for at de er så stygge. Resten må kastes pga hull😅 ingen diagnoser, bare veldig aktiv , og hun får lov til å være et barn 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:38 #14 Skrevet mandag kl 21:38 Jeg har to jenter som har vært blant de skitneste barna ved henting i barnehage. Jeg sluttet å fjerne flekker. Jeg gidder ikke stå i en halvtime å gni inn med flekkfjerner på et tosifret antall flekker på hvert plagg lenger. Klær som blir hull går i garasjen til filler, de med flekker går i arv til yngre søsken før de og ender sine dager som filler i garasjen. Anonymkode: a58f5...958 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:19 #15 Skrevet tirsdag kl 07:19 Om man får mye flekker og hull, kommer jo helt an på hvordan ungen bruker klærene. Noen barn er rolige og sitter pent og perler og tegner ved et bord store deler av dagen. Andre barn klatrer i trær, rutsjer ned bergknabber, krabber og ruller omkring på bakken, osv. Begge mine gutter er den siste varianten.... Og ja, vi kan ikke selge ting videre. Det gikk greit så lenge ungene var så små at de ikke rakk å herpe klærene før de vokste ut av dem. Men fra 2-årsalderen ble alle klær "oppbrukte". Minstemann kunne ikke arve en eneste bukse av storebror, for storebror sleit hull på alt. Trøyer kunne gå greit frem til storebror ble 4-5 og begynte å tygge på klærene sine.... Jeg lapper klærene og lar ungene bruke dem til de vokser fra dem. "Rare flekker" får bare være, de får gå med flekkene til klærene er blitt for små (eller for hullete...). Det har vært perioder hvor ungene bare har lappede bukser, ikke én eneste bukse uten hull på.. Men å kaste bukser med en gang de får hull ville kostet oss en formue, og vært miljøsvineri av en annen verden. Vi har en svær og genial bruktbutikk for barneklær i nærområdet, og det er helt klart og tydelig at vi overhodet ikke er de eneste med dette problemet. Fra ungene bikket str 92 har det vært helt umulig å finne gutte-bukser der.... Absolutt ingenting å kjøpe brukt. Så vi er tydeligvis langt fra alene om å ha unger som "bruker opp" klærene sine.. Anonymkode: d52e4...944 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:23 #16 Skrevet tirsdag kl 07:23 I gamle dager stoppet man hullene i klærne. Anonymkode: d277b...143 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:30 #17 Skrevet tirsdag kl 07:30 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Her har barnet alltid fått flekke rog hull åå alle klærene, noe som gjør at jeg ikke får solgt eler gitt det videre. Men ser andre selger masse barneklær, får ikke dere flekker og hull på det? Hvordan??😅😅 Anonymkode: 3e806...3ae Får hull på klær, noe av det syr jeg, på bukser bruker vi strykelapper på. Da varer klærne lengre. Flekker pleier jeg å få fikset med rett behandling. Anonymkode: 9a582...c05 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:31 #18 Skrevet tirsdag kl 07:31 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I gamle dager stoppet man hullene i klærne. Anonymkode: d277b...143 Og i dag lapper man dem. Men problemet til ts er altså at man ikke får solgt dem, så når ungen har vokst ifra dem, må klærene kastes. Anonymkode: d52e4...944
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:31 #19 Skrevet tirsdag kl 07:31 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har to jenter som har vært blant de skitneste barna ved henting i barnehage. Jeg sluttet å fjerne flekker. Jeg gidder ikke stå i en halvtime å gni inn med flekkfjerner på et tosifret antall flekker på hvert plagg lenger. Klær som blir hull går i garasjen til filler, de med flekker går i arv til yngre søsken før de og ender sine dager som filler i garasjen. Anonymkode: a58f5...958 Du gnir ikke, du fukter flekken, tar på såpe og legger i bløtt en stund. Så vaske på vanlig måte. Anonymkode: 9a582...c05 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:40 #20 Skrevet tirsdag kl 07:40 Klær med hull eller flekker kan være interessant for en del, ser stadig særlig ullklær med hull gis bort i full fart på finn. Bukser med hull på knærne tar jeg selv imot og lapper eller gjør om til shorts. Flekker på barnehagetøy er også noe annet enn flekker på 17. mai-dressen. Men klær er jo forbruksvare. Hvor slitt de blir avhenger av kvalitet, ungens aktivitetsmønster og også hvor mye klær dere har å rullere på. Så lenge klærne er "brukt opp" ser jeg ikke noe problem med at de går til gjenvinning. Våre klær er arvet gjennom flere ledd, mye er flekkete og slitt, men da gjenbruker eller gjenvinner jeg med god samvittighet etter at minstemann er vokst ut av dem! Om klærne du sitter på er bare litt for slitt til å selges, så ville jeg gitt et forsøk på å gi de bort - særlig om det er ok merker. (Tror ikke hullete H&M-tights er så veldig interessant for så mange...) Anonymkode: cdb24...5fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå