Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er gravid i uke 12, ikke sagt ifra til arbeidsgiver enda, og har mottatt permitteringsvarsel i dag.

Jeg er ikke sykmeldt (100% i jobb), men fastlegen var veldig åpent for å sykmelde meg hvis jeg skulle ha behov - noe som ikke var nødvendig frem til nå.

Skal ut i permisjon rett før jul, men lurer på hvordan det skal fungere om jeg er permittert? Også er vel AAP kune n andel av lønnen? Er det noen som har erfaring med en lignende situasjon som kan berolige meg? Er jo selvfølgelig redd for at stresset skal påvirke graviditeten eller barnet på noe måte 😱

Anonymkode: 49414...ac4

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er å være ganske sleip med velferdssystemet vårt, så er det jo litt smart av deg å evt få den sykemeldingen (regner med at legen hadde en grunn for å si det) siden du da får foreldrepermisjon med den lønns du har hatt. 
hvorfor skal du ha aap? Det er jo for de som har vært syke og må avklares i forbindelse med jobb. Er vel dagpenger du tenker på? 

Anonymkode: f3e66...856

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen var åpen for sykmelding FØR dette skjedde? 

Anonymkode: 42ec0...7e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er vel dagpenger du tenker på? 

Ja stemmer nok at det er dagpenger. Men får jeg mer hvis jeg er sykmeldt? Dagpenger er 60%, får jeg full lønn i sykemeldingsperioden?

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fastlegen var åpen for sykmelding FØR dette skjedde? 

Anonymkode: 42ec0...7e3

Ja, pga kvalme og slitenhet. Da jeg bare trenger å ta kontakt hvis jeg trengte sykmelding.

Ville dere ventet med sykmelding til permitteringen faktisk begynner, eller skal jeg prøve å bli sykemeldt allerede nå?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du bør søke ny jobb, og satse på å få det før du skal i permisjon. I det du blir sykemeldt er du uattraktiv som arbeidstaker. 

Anonymkode: 6f949...d53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du bør søke ny jobb, og satse på å få det før du skal i permisjon. I det du blir sykemeldt er du uattraktiv som arbeidstaker. 

Man trenger ikke opplyse om sykemelding 

Anonymkode: bedd1...cdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har allerede begynt å søke ny jobb for noen uker tilbake da det ble klart at økonomien stod dårlig til. Men det er ikke det jeg trenger råd med.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

flere på jobben min også som nå har blitt permitert, og jeg vet iallfall om ei som sykemeldte seg 100% før permiteringen startet da det lønner seg økonomisk. hun var opprinnelig 60% sykemeldt. Jeg vet ikke reglene og fakta rundt dette, men tror jeg ville sykemeldt meg så mye som mulig nå om du kan.

Anonymkode: c1f51...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

flere på jobben min også som nå har blitt permitert, og jeg vet iallfall om ei som sykemeldte seg 100% før permiteringen startet da det lønner seg økonomisk. hun var opprinnelig 60% sykemeldt. Jeg vet ikke reglene og fakta rundt dette, men tror jeg ville sykemeldt meg så mye som mulig nå om du kan.

Hæææ?? Man skal da ikke sykmelde seg hvis man ikke faktisk er syk!

Anonymkode: 5c85c...cb4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk for svar. Jeg ble sykmeldt nå i en uke og skal da ha ny konsultasjon hos legen. Stresset fra permittering gjorde at jeg ikke klarte å sove, gråter til alle mulige tider og kaster jo også fortsatt opp og er kvalm. Lite søvn og stress gjorde alt bare verre.

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hæææ?? Man skal da ikke sykmelde seg hvis man ikke faktisk er syk!

Anonymkode: 5c85c...cb4

Det er legen som avgjør sykemelding gitt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 15.33):

Hei,

Jeg er gravid i uke 12, ikke sagt ifra til arbeidsgiver enda, og har mottatt permitteringsvarsel i dag.

Jeg er ikke sykmeldt (100% i jobb), men fastlegen var veldig åpent for å sykmelde meg hvis jeg skulle ha behov - noe som ikke var nødvendig frem til nå.

Skal ut i permisjon rett før jul, men lurer på hvordan det skal fungere om jeg er permittert? Også er vel AAP kune n andel av lønnen? Er det noen som har erfaring med en lignende situasjon som kan berolige meg? Er jo selvfølgelig redd for at stresset skal påvirke graviditeten eller barnet på noe måte 😱

Er i akkurat samme situasjon selv! Bare 7 uker påvei da, men ble permittert rett før jeg fikk vite at jeg var gravid.. Får 62% av lønna. 

FødselsPermisjon blir vel likt uavhengig av permittering, hva du får utbetalt regnes ut fra lønna di i fjor uansett. Men hvis økonomien blir veldig trang og stresset stort pga. permittering, så ville jeg nok vært kynisk og tenkt på meg selv og min familie først - altså blitt sykmeldt. Og hadde ikke hatt noe dårlig samvittighet for det heller. 

og til de som sier du blir uattraktiv som arbeidstaker når du er sykmeldt: om du søker jobber har da ikke noen rett på å vite at du er sykmeldt. Du plikter ikke å si det. Der kan bli nevnt hvis du har nåværende leder som referanse bare. 

Vanskelig å få ny jobb som gravid, da, og det er man heller ikke pliktig å opplyse om men trasig måte å starte nytt arbeidsforhold på hvis man holder hemmelig. Jeg ville IKKE stresset med ny jobb nå med mindre drømmejobben dukker opp. Husk hvis du er permittert i 6 mnd så er du permittert helt til permisjonen. Hvis du får oppsigelse i permisjonen, fryses den og starter ikke før du er tilbake i jobb, så da har du 3 måneder til å finne deg ny jobb etter fødselsperm.

Anonymkode: 6858f...f1e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du trenger noen å snakke med kan vi snakke på melding her, bare si ifra så legger jeg inn en uanonym kommentar :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

FødselsPermisjon blir vel likt uavhengig av permittering, hva du får utbetalt regnes ut fra lønna di i fjor uansett.

Dette er helt feil. Foreldrepengene er som hovedregel gjennomsnittet av de tre siste månedene før permisjonen begynner. Hvis du skal starte permisjon i mars 2026, så er foreldrepengene gjennomsnittet av det du tjente i desember 2025, januar og februar 2026. 

I tillegg må du ha vært i jobb 6 av de siste 10 mnd.

Anonymkode: 8e841...00f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er i akkurat samme situasjon selv! Bare 7 uker påvei da, men ble permittert rett før jeg fikk vite at jeg var gravid.. Får 62% av lønna. 

FødselsPermisjon blir vel likt uavhengig av permittering, hva du får utbetalt regnes ut fra lønna di i fjor uansett. Men hvis økonomien blir veldig trang og stresset stort pga. permittering, så ville jeg nok vært kynisk og tenkt på meg selv og min familie først - altså blitt sykmeldt. Og hadde ikke hatt noe dårlig samvittighet for det heller. 

og til de som sier du blir uattraktiv som arbeidstaker når du er sykmeldt: om du søker jobber har da ikke noen rett på å vite at du er sykmeldt. Du plikter ikke å si det. Der kan bli nevnt hvis du har nåværende leder som referanse bare. 

Vanskelig å få ny jobb som gravid, da, og det er man heller ikke pliktig å opplyse om men trasig måte å starte nytt arbeidsforhold på hvis man holder hemmelig. Jeg ville IKKE stresset med ny jobb nå med mindre drømmejobben dukker opp. Husk hvis du er permittert i 6 mnd så er du permittert helt til permisjonen. Hvis du får oppsigelse i permisjonen, fryses den og starter ikke før du er tilbake i jobb, så da har du 3 måneder til å finne deg ny jobb etter fødselsperm.

Foreldrepenger beregnes basert på de siste 3 kalendermånedene før den starter, ille fjorårets lønn. Og dagpenger er betydelig lavere enn lønn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er helt feil. Foreldrepengene er som hovedregel gjennomsnittet av de tre siste månedene før permisjonen begynner. Hvis du skal starte permisjon i mars 2026, så er foreldrepengene gjennomsnittet av det du tjente i desember 2025, januar og februar 2026. 

I tillegg må du ha vært i jobb 6 av de siste 10 mnd.

Oj, det visste jeg ikke! 😮

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Oj, det visste jeg ikke! 😮

Det står veldig greit forklart på nav: 

https://www.nav.no/foreldrepenger

IMG_1339.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 17.11):

Ja stemmer nok at det er dagpenger. Men får jeg mer hvis jeg er sykmeldt? Dagpenger er 60%, får jeg full lønn i sykemeldingsperioden?

Ja, pga kvalme og slitenhet. Da jeg bare trenger å ta kontakt hvis jeg trengte sykmelding.

Ville dere ventet med sykmelding til permitteringen faktisk begynner, eller skal jeg prøve å bli sykemeldt allerede nå?

Ts

Du blir ikke sykemeldt i 6 måneder på grunn av kvalme og slitenhet.

Skrevet

Helt mulig at permisjonen fra jobb er over før du skal ut i mammapermisjon i desember. Arbeidsgivere sender inntekstskjemaet nærmere starten av foreldrepermisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...