Gå til innhold

Når en butikk er til salgs, blir den solgt til høystbydende eller stilles det krav til kjøpers kompetanse også?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hva er egentlig vanlig? At butikkeier/butikksjef overlater butikken og ansvar til kjøper men at de ansatte forblir der? Hvilken rolle er det naturlig at kjøperen tar? Ser at det ligger en blomsterbutikk til salgs på Finn, den er i bunn og grunn selvstendig og ikke tilknyttet noen større kjede(utover Interflora)

Er det kort sagt sånn at så lenge man har kapital nok så får man kjøpe butikken og det blir automatisk kjøpers rett til å bestemme driften videre?

Anonymkode: b81a4...407

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo opp til selger å bestemme. Man kan sette vilkår for salget, eller ikke.

Anonymkode: d5786...af6

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er i utgangspunktet ingen krav om kompetanse for å kjøpe en butikk. Det er jo kjøpers tap hvis vedkommende ikke har noen greie på hva han gjør.

Men selger kan velge hvem den selger til og sjekke at kjøper kan faget slik at livsverket ikke går opp i røyk innen året er omme.

Anonymkode: 6e0d3...20f

AnonymBruker
Skrevet

I teorien stemmer det som du sier, at så lenge man har kapital kan man kjøpe den og gjøre som man vil. Men mange selger med vilkår som ab over meg skriver.

Jeg har selv nylig kjøpt (en halv) butikk innenfor dagligvare. Der har selger avventet salget til han fant en med erfaring som han stolte på at ville drifte videre for bygden sin del. Han ville ikke selge til store kjeder eller personer som lever av å kjøpe opp butikker for å sitte med utbyttet uten reell innsats. Og han har klausul i kontrakten om at jeg ikke får gjøre det om til noe annet enn butikk på minimum 5 år, eller 10 så lenge butikken er liv laga. Og de ansatte skulle få bli.

Helt greit for meg selfølgelig, ellers hadde jeg ikke kjøpt :) Men det kan altså være andre krav bak så lenge selger vil det, og så kan en selvfølgelig prøve å forhandle rundt de kravene om en ønsker det.

Anonymkode: 75c01...aef

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på selger. Selger står fritt til å bestemme.

Noen selgere er bare opptatt av penger, og selger til høystbydende uten å bry seg filla om hva den nye eieren kan finne på etter at oppgjøret er mottatt.

Andre er kanskje veldig glad i bedriften de selger. Kanskje er det deres livesverk og "baby", eller til og med en bedrifts som har vært i familien i flere generasjoner Disse ønsker ofte at virksomheten skal bli godt ivaretatt og leve videre. I slike tilfeller vil selger være nøye med hvem de selger til, og de vil kanskje vektlegge både kompetanse, egnethet, økonomiske muskler og kjøpers motivasjon. Kanskje vil de også lage klausuler i kjøpekontrakten av ulike slag som forplikter kjøper på ulike måter. Jeg tror heller ikke det er uvanlig at selger gir en veldig hyggelig pris for virksomheten dersom de kan være trygge på at ny eier vil ta vare på og videreføre virksomheten.

Anonymkode: 8760e...395

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...