AnonymBruker Skrevet 23. juni #1 Skrevet 23. juni Mine foreldre har aldri hatt enormt med penger. Min far har høy utdanning og har jobbet mye, men har vel tjent sånn middelklasse/ øvre middelklasse , aldri millionlønn. Min mor har aldri fullført noen utdanning og hatt ulike sekretær og deltidsstillinger - vel og merke da vi barna ble i 11-12 års alder. Selv da jobbet hun i perioder ikke fullt. Mine foreldre skal ha at de alltid har oppfordret og støttet meg og min søster i å ta høy utdanning og det har vi klart. Jeg og min mann er begge høyt utdannet men føler likevel ikke at vi har veldig mye å gå på økonomisk. Sikkert vanlig for de fleste småbarnsforeldre. jeg føler ikke at min mor har lært mye om økonomi. De har hatt felles økonomi, men har vel i praksis betydd at min mor har brukt penger (klær frisør, etc etc,) ganske ukritisk mens min far har tjent pengene og aldri vært så interessert i materielle ting. Nå er de pensjonister og har solgt bolig med stor fortjeneste. De ga ikke noe til oss barna, men det tenker jeg er helt fair. Men likevel syns jeg bare min mors økonomiske sans er helt merkelig. Hun er stadig hos frisør, hudpleie, fotpleie, kjøper stadig «en bukse til 2000kr», i dette året skal de på tilsammmen 7(!) utenlandsreiser. Min mann og jeg har tilsammen ganske grei inntekt men vi kan ikke gjøre dette. Jeg begynner å lure på om min mor er blitt begynnende dement, skjønt , hun har alltid vært impulsiv, også med penger. Hvordan ville dere forholdt dere? Vi er ganske tett på dem.. syns bare dette er en miks av litt kvalmt og irriterende, (ja er litt misunnelig;)..), og litt rart.. Anonymkode: e4fc4...5bd 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #2 Skrevet 23. juni Må du "forholde" deg på noe vis, da..? Jeg legger meg ikke opp i hva mine foreldre bruker penger på. Jeg vet ikke detaljene om deres privatøkonomi. De har hatt det ganske likt som deg; pappa tjente penger, mamma hadde en lavtlønnet deltidsjobb og var til tider hjemmeværende, de har alltid hatt helt felles økonomi, og mamma har vært den som har kjøpt ditt og datt. Ja, 7 utenlandsturer på ett år er jo litt voldsomt, men hva har du med det? Kanskje de er redd for at helsen skal ryke før de får tid til å reise? Her ville jeg rett og slett bare passet mine egne saker. Anonymkode: 4b561...ea7 40 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni #3 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mine foreldre har aldri hatt enormt med penger. Min far har høy utdanning og har jobbet mye, men har vel tjent sånn middelklasse/ øvre middelklasse , aldri millionlønn. Min mor har aldri fullført noen utdanning og hatt ulike sekretær og deltidsstillinger - vel og merke da vi barna ble i 11-12 års alder. Selv da jobbet hun i perioder ikke fullt. Mine foreldre skal ha at de alltid har oppfordret og støttet meg og min søster i å ta høy utdanning og det har vi klart. Jeg og min mann er begge høyt utdannet men føler likevel ikke at vi har veldig mye å gå på økonomisk. Sikkert vanlig for de fleste småbarnsforeldre. jeg føler ikke at min mor har lært mye om økonomi. De har hatt felles økonomi, men har vel i praksis betydd at min mor har brukt penger (klær frisør, etc etc,) ganske ukritisk mens min far har tjent pengene og aldri vært så interessert i materielle ting. Nå er de pensjonister og har solgt bolig med stor fortjeneste. De ga ikke noe til oss barna, men det tenker jeg er helt fair. Men likevel syns jeg bare min mors økonomiske sans er helt merkelig. Hun er stadig hos frisør, hudpleie, fotpleie, kjøper stadig «en bukse til 2000kr», i dette året skal de på tilsammmen 7(!) utenlandsreiser. Min mann og jeg har tilsammen ganske grei inntekt men vi kan ikke gjøre dette. Jeg begynner å lure på om min mor er blitt begynnende dement, skjønt , hun har alltid vært impulsiv, også med penger. Hvordan ville dere forholdt dere? Vi er ganske tett på dem.. syns bare dette er en miks av litt kvalmt og irriterende, (ja er litt misunnelig;)..), og litt rart.. Anonymkode: e4fc4...5bd De prioriterer vel reiser nå som de har mulighet til det. Hvorfor skal du bli kvalm av det? Dere kan ikke gjøre det samme nå nei, men det gjorde jo ikke de heller når de var på deres sted i livet. Dere kan gjøre det samme når dere er pensjonister. La dem kose seg. Særlig når de ikke har hatt mulighet før. Svigerforeldrene mine er omtrent lik. Vi heier på at de endelig kommer seg ut og får oppleve litt. Anonymkode: 820e5...3f5 26 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #4 Skrevet 23. juni Forsøk å fyll hjertet og sinn med å unne dem det hele. Det er kanskje noen år nå hvor de har både helse og penger, tenk så deilig! Så får vi bare håpe vi kommer dit en dag vi også. Livet er jo som kjent: Som ung har man en god helse og mulighet til å disponere en del tid, men ikke penger Midt i livet har man gjerne fortsatt god helse, og kanskje penger, men ikke tid (familieliv) Som eldre har man både tid og penger, men det er gjerne verre med helsen Anonymkode: 8c470...b9e 13 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #5 Skrevet 23. juni Du må ikke skrive sånt for da får du bare kjeft om at DETTE HAR DU IKKE NOE MED og Gud inderlig forby om du blåser ut om besteforeldre som aldri whatsoever kan passe barnebarna, DA får du kjeft da. KG 🙄 Anonymkode: 4def8...9e0 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #6 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De prioriterer vel reiser nå som de har mulighet til det. Hvorfor skal du bli kvalm av det? Dere kan ikke gjøre det samme nå nei, men det gjorde jo ikke de heller når de var på deres sted i livet. Dere kan gjøre det samme når dere er pensjonister. La dem kose seg. Særlig når de ikke har hatt mulighet før. Svigerforeldrene mine er omtrent lik. Vi heier på at de endelig kommer seg ut og får oppleve litt. Anonymkode: 820e5...3f5 Endelig? de fleste i dessertgenerasjonen har da reist masse før også? Anonymkode: e4fc4...5bd 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #7 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må ikke skrive sånt for da får du bare kjeft om at DETTE HAR DU IKKE NOE MED og Gud inderlig forby om du blåser ut om besteforeldre som aldri whatsoever kan passe barnebarna, DA får du kjeft da. KG 🙄 Anonymkode: 4def8...9e0 Hehe jeg vet:p la meg litt for hugg her. Ts Anonymkode: e4fc4...5bd 1
Seff Skrevet 23. juni #8 Skrevet 23. juni Du sier det jo selv, at de har solgt bolig med stor fortjeneste. Nå vil de sikkert kose seg den tiden de har igjen. Du sier også at du det er helt fair at de ikke ga noe til dere barna, men du er åpenbart ikke overbegeistret for at de bruker disse pengene selv. Mener du de skulle ha spart pengene slik at dere barna kunne ha arvet dem? Foreldrene dine har åpenbart råd til å bruke penger, så hvorfor ikke bare glede seg med dem? Man vet jo aldri hvor lenge helsa holder, det gjelder spesielt eldre mennesker, så jeg synes du skal unne dem dette. 19 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #9 Skrevet 23. juni Unn dem at de endelig har muligheten til å gjøre slik etter ett godt boligsalg. Du skriver at du er litt misunnelig og jeg tror det er mer enn bare litt, dette innlegget oser smålighet og sjalusi. Anonymkode: a2017...fe1 17 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #10 Skrevet 23. juni La de reise og nyte det. Her så sparte mine foreldre mye penger, så de skulle få mulighet til å reise mye som pensjonister. 1 år før ble min far dement. Og de dro på en reise til utlandet, men det gikk ikke så bra. Og 5 år etterpå fikk min mor uhelbredelig kreft. De begge døde rett før de ble 70. Anonymkode: e05a5...eaf 1 16
AnonymBruker Skrevet 23. juni #11 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Endelig? de fleste i dessertgenerasjonen har da reist masse før også? Anonymkode: e4fc4...5bd De færreste har hatt like gode muligheter til å reise da de var i full jobb, som når de er blitt pensjiser... Mine foreldre er vel i "dessert-generasjonen", men altså, før de ble pensjonister var de jo bundet av 5 ukers ferie akkurat som vi er nå... Anonymkode: 4b561...ea7 12 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #12 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Unn dem at de endelig har muligheten til å gjøre slik etter ett godt boligsalg. Du skriver at du er litt misunnelig og jeg tror det er mer enn bare litt, dette innlegget oser smålighet og sjalusi. Anonymkode: a2017...fe1 Jeg er ikke mer smålig enn dem i såfall:) jeg bemerker aldri noe, men skal vi på en utenlandsreise er min mor der raskt og kommenterer så heldig vi småbarnsforeldre er som kan reise. Dette handler ikke om «stakkars» gamle mennesker, men mer generelt når folk bruker så hindsides mye penger på seg selv, syns det er .. ja vet ikke helt. I og med jeg har dem så tett på syns jeg faktisk det er litt vanskelig å forholde seg.. ts Anonymkode: e4fc4...5bd 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #13 Skrevet 23. juni Hvorfor blir du irritert Ts? Hva er det som trigger deg? Sårer det seg at de ikke bruker penger på deg? De fleste vil jo unne sine foreldre å reise, ta vare på seg selv osv. Men så kan det alltids være noe underliggende her som gjør det noe sårt. Anonymkode: 16208...6ae 9 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #14 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Endelig? de fleste i dessertgenerasjonen har da reist masse før også? Anonymkode: e4fc4...5bd Det er en myte å tro at alle i den generasjonen har reist mye. Mine svigerforeldre har ikke hatt økonomisk mulighet til det før de ble pensjonister og de nedgraderte boligen. Unne dem det virkelig. Anonymkode: 820e5...3f5 15 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #15 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke mer smålig enn dem i såfall:) jeg bemerker aldri noe, men skal vi på en utenlandsreise er min mor der raskt og kommenterer så heldig vi småbarnsforeldre er som kan reise. Dette handler ikke om «stakkars» gamle mennesker, men mer generelt når folk bruker så hindsides mye penger på seg selv, syns det er .. ja vet ikke helt. I og med jeg har dem så tett på syns jeg faktisk det er litt vanskelig å forholde seg.. ts Anonymkode: e4fc4...5bd Å si "så heldige dere er som kan reise" er ikke smålig. Det kan være et genuint uttrykk av glede på deres vegne. For man ER jo heldig om man kan reise? Jada, det kan også sies i misunnelse, men det trenger overhodet ikke være det. Det er i en annen liga enn hva du nå gjør, med å skrive innlegg på kg om det. Anonymkode: 4b561...ea7 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #17 Skrevet 23. juni Man skal ikke blande seg borti hverandres økonomi. Du ikke deres, og de ikke i din. Tenk om dine foreldre begynte å stadig kommentere din privatøkonomi. Det er ikke en rettighet man har, selv om man er familie. Du får stole på at din far har kontroll, og ellers bare la dem kose seg 🙂. Er vel ikke arven du er bekymret for? Anonymkode: fa0e9...48f 9 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #18 Skrevet 23. juni Det oser misunnelse og at du ønsker deg forskudd på arv lang vei. Det er nokså usjarmerende. Anonymkode: 2f705...4a2 15 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #19 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er ikke mer smålig enn dem i såfall:) jeg bemerker aldri noe, men skal vi på en utenlandsreise er min mor der raskt og kommenterer så heldig vi småbarnsforeldre er som kan reise. Dette handler ikke om «stakkars» gamle mennesker, men mer generelt når folk bruker så hindsides mye penger på seg selv, syns det er .. ja vet ikke helt. I og med jeg har dem så tett på syns jeg faktisk det er litt vanskelig å forholde seg.. ts Anonymkode: e4fc4...5bd Dere er jo heldige i den forstand at det ikke var noe de kunne gjøre da dere var små? Anonymkode: 77d0b...248 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni #20 Skrevet 23. juni Det var voldsomt til sløsing. Men, noen bryr seg ikke om hverken natur eller kommende generasjoner. Trist.. Anonymkode: 83ac1...aec 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå