AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:58 #1 Skrevet mandag kl 12:58 Jeg driver og prøver å få tilsendt journal fra min gamle fastlege, og de to eneste alternativene jeg får til å få det tilsendt er: A. det sendes direkte til min nye fastlege elektronisk uten at jeg får tilgang til det B. det sendes til meg via plattformen Helseboka Alternativ A er ikke aktuelt for meg av flere ulike grunner. Den vurderinga er absolutt og ingenting å diskutere. Alternativ B vil jeg ikke gå for uten å vite mer om Helseboka og jeg synes mye av det jeg finner på nett er uklart. Jeg spør derfor dere som bruker dette systemet: Hvis mitt gamle legekontor scanner inn min journal i Helseboka slik at jeg kan lese den 1. Kan ny fastlege eller andre helseinstanser også automatisk lese den? 2. Kan jeg sperre journalen min for innsyn fra en eller flere andre legekontorer, sykehus eller andre helseinstanser? 3. Er den eventuelt låst for alle andre enn meg fra starten av, men jeg kan velge å manuelt åpne den for nytt legekontor eller andre helseinstanser? 4. Kan jeg velge å åpne deler av journalen min for for eksempel nytt legekontor, men la enkeltnotater eller deler av journalen forbli sperret for dem? 5. Kan jeg skrive ut journalen min fra Helseboka? Jeg vet jeg kan kreve å få journalen min utskrevet, men den er på mange hundre sider og legekontoret er virkelig svært motvillige. Så hvis Helseboka fungerer greit på disse tingene, vil jeg veldig gjerne slippe å lage bråk for å få den utskrevet. På forhånd takk for svar! Anonymkode: 01c91...dd8
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:05 #2 Skrevet mandag kl 13:05 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg driver og prøver å få tilsendt journal fra min gamle fastlege, og de to eneste alternativene jeg får til å få det tilsendt er: A. det sendes direkte til min nye fastlege elektronisk uten at jeg får tilgang til det B. det sendes til meg via plattformen Helseboka Alternativ A er ikke aktuelt for meg av flere ulike grunner. Den vurderinga er absolutt og ingenting å diskutere. Alternativ B vil jeg ikke gå for uten å vite mer om Helseboka og jeg synes mye av det jeg finner på nett er uklart. Jeg spør derfor dere som bruker dette systemet: Hvis mitt gamle legekontor scanner inn min journal i Helseboka slik at jeg kan lese den 1. Kan ny fastlege eller andre helseinstanser også automatisk lese den? 2. Kan jeg sperre journalen min for innsyn fra en eller flere andre legekontorer, sykehus eller andre helseinstanser? 3. Er den eventuelt låst for alle andre enn meg fra starten av, men jeg kan velge å manuelt åpne den for nytt legekontor eller andre helseinstanser? 4. Kan jeg velge å åpne deler av journalen min for for eksempel nytt legekontor, men la enkeltnotater eller deler av journalen forbli sperret for dem? 5. Kan jeg skrive ut journalen min fra Helseboka? Jeg vet jeg kan kreve å få journalen min utskrevet, men den er på mange hundre sider og legekontoret er virkelig svært motvillige. Så hvis Helseboka fungerer greit på disse tingene, vil jeg veldig gjerne slippe å lage bråk for å få den utskrevet. På forhånd takk for svar! Anonymkode: 01c91...dd8 Er dette den forhatte helseplattformen? Den må du være «spesialutdannet» for å forstå. Vil du ha journalen selv, så skriver du et gammeldags papirbrev til fastlegen og ber om å få utskrift av journalen. Du kan sperre enkelt dokumenter for innsyn, og du kan sperre enkelt leger for tilgang til journalen din. Er du fortsatt usikker, ring pasient og brukerombudet så får du beste hjelpen. Anonymkode: 9e2b9...ffb
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:06 #3 Skrevet mandag kl 13:06 Kan de ikke bare gi deg den på minnepinne? Anonymkode: 5ae6d...0b0
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:09 #4 Skrevet mandag kl 13:09 Dette er vel mulighetene de har digitalt. De kan jo alltids skrive den ut og sende den til deg eller at du henter den. Da må du betale for det som regel. Anonymkode: 65a86...e8e 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:10 #5 Skrevet mandag kl 13:10 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er vel mulighetene de har digitalt. De kan jo alltids skrive den ut og sende den til deg eller at du henter den. Da må du betale for det som regel. Anonymkode: 65a86...e8e Betaling for utskrift av journal er ikke lengre tillatt. Les datatilsynet sine sider om nettopp dette. Anonymkode: 9e2b9...ffb 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:28 #6 Skrevet mandag kl 13:28 Helseboka er ikke "den forhatte helseplattformen". Det er et privat alternativ til Helsenorge, så vidt jeg forstår. Minnepinne kan jeg få det på hvis jeg møter opp fysisk, men det vil koste flere tusen i reiseutgifter og dessuten er jeg syk. Så det er virkelig siste utvei. De står steilt på at de ikke vil gi meg utskrift. Jeg har tilbudt meg å betale for det, også en større sum siden journalen er svært lang, men de nekter. Nå ser jeg jo dere skriver at de ikke har lov til å ta betalt lenger, så da er vel det kanskje forklaringa. Uansett, jeg vet jeg kan tvinge gjennom en utskrift. Jeg liker bare ikke å måtte bli sint og streng for å tvinge gjennom ting og ønsker å unngå det i det lengste. Jeg ønsker altså mest av alt svar fra folk som har erfaring med den private plattformen Helseboka. Anonymkode: 01c91...dd8 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:32 #7 Skrevet mandag kl 13:32 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er dette den forhatte helseplattformen? Den må du være «spesialutdannet» for å forstå. Vil du ha journalen selv, så skriver du et gammeldags papirbrev til fastlegen og ber om å få utskrift av journalen. Du kan sperre enkelt dokumenter for innsyn, og du kan sperre enkelt leger for tilgang til journalen din. Er du fortsatt usikker, ring pasient og brukerombudet så får du beste hjelpen. Anonymkode: 9e2b9...ffb Hvis du ikke engang vet hva Helseboka er, så vær så snill å ikke svare så skråsikkert på hva som kan sperres for innsyn og ikke og hvem som kan sperres for innsyn. Anonymkode: 01c91...dd8 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:48 #8 Skrevet mandag kl 15:48 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du ikke engang vet hva Helseboka er, så vær så snill å ikke svare så skråsikkert på hva som kan sperres for innsyn og ikke og hvem som kan sperres for innsyn. Anonymkode: 01c91...dd8 Lovverket er klar, du skal kunne sperre dokumenter og du skal kunne sperre for enkelte leger. Denne bestemmelsen er uavhengig av journalsystemer og overordnet hvilken løsning for lagring av personopplysninger som er valgt. Anonymkode: 9e2b9...ffb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå