Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ødelagte klær er restavfall, og går i restavfallet. Jeg er ikke interessert i å misbruke klodens ressurser på hverken å vaske, vurdere eller prosessere skitne og hullete truser som uansett brennes til slutt i prosessen. 

Anonymkode: 1d209...bf9

Problemet med det er at det i mange kommuner da gjerne kan bli til misbruk av klodens ressurser ved at maskinene som sorterer søppel går i stykker. 

Skal man kaste tekstiler i restavfallet i stedet for å levere til gjenvinning, bør man i det minste klippe det i små biter som ikke kan sette seg fast og skape trøbbel på søppelanlegget.

Anonymkode: d0f86...5b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Så bare hiv det i restavfallet da! Det er jo lov å tenke sjæl.. 

Anonymkode: c4422...d7c

Det ska jo egentlig ikke o restavfall etter nye regler.  Og da at de ikke har gjort det slik at det er enklere å levere, at kommunen ikke har satt ut til å levere, er det som blir problemet. 

Her fikk naboen lapp på kassa at det lå klær i restavfall og det skulle det ikke  så ville ikke bli hentet hvis de ikke sorterte bedre.  Altså nabo måtte da kjøre for å få levert restavfall i tilleg pga det lå en pose med litt klær.

Anonymkode: 326b9...958

AnonymBruker
Skrevet

Det er sjeldent at jeg kaster klær i søppelet, det er hvis det har gått hull på en sokk eller en truse. Overdeler og bukser har det aldri gått hull på.

Det jeg ikke bruker kaster jeg i Fretex boks, også brukte truser. Men jeg vasker dem først, og legger de i en låspose med navn «tekstil». De er da ikke hullete. Jeg bytter undertøy en gang i året.

Anonymkode: 3f7bb...100

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er sjeldent at jeg kaster klær i søppelet, det er hvis det har gått hull på en sokk eller en truse. Overdeler og bukser har det aldri gått hull på.

Det jeg ikke bruker kaster jeg i Fretex boks, også brukte truser. Men jeg vasker dem først, og legger de i en låspose med navn «tekstil». De er da ikke hullete. Jeg bytter undertøy en gang i året.

Jeg mener at jeg kjøper nytt undertøy en gang i året*

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det blir bare verre og verre dette. Glass og metal. Det er bare emballasje. Ikke noe annet skal være der. Hvem hadde trudd det da. Jeg hiver alt glass og metal. Klær?!?  Ja herregud. Jeg prøver så godt jeg kan. Men jeg synes ikke dem legger tilrette for at vi skal være flink

Anonymkode: 23a39...721

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

uansett...det skal kastes. Stå å lete etter den ene sokken eller trusa etter vask da. nei takk, bedre ting å finne på

Anonymkode: 48cff...939

Det var ikke det vi snakka om . 

Anonymkode: 341b8...7b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kaster ødelagte tekstiler i restavfallet. Men jeg river eller klipper det i mindre deler først, for jeg har lest at det setter seg fast i maskinene deres. Med tanke på hvor mye rart som kastes i restavfallet, så er vel ikke noen småbiter med tekstil det største problemet?

Anonymkode: 9093a...4be

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

4 mil er urimelig å krever som reisevei. Det dukker ikke opp en kontainer ved siden av glass, metall osv da? Det er ikke sikkert alle kommuner har fått satt i gang innhentingen ennå bare. Hva står det på kommunens nettsider?

Anonymkode: a9204...848

Her er det akkurat det samme,en må kjøre langt for å levere ødelagte klær.

Anonymkode: c5ae3...7c8

AnonymBruker
Skrevet

Har en egen pose vi samler opp i, det kan fort være flere år oppi der før vi er på dynga med det. Men vanskelig er det ikke akkurat. 

Anonymkode: 2bbc5...684

Hvis du har bil så er det da null problem å levere det.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke fått noe informasjon om hvor vi skal kaste ødelagte klær, eller containere, så går i restavfall inntil videre. 

Anonymkode: 4d33b...087

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alle som har bil. Her er er det et par mil og kjøre. Håpløst med offentlig transport. Ikke alle har god nok lagringsplass hjemme til ulike ting som skal gjenvinnes. 

Ødelagt undertøy går iallfall i restavfallet. 

Anonymkode: 870e0...59a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har bil så er det da null problem å levere det.

Har ikke bil. 

Anonymkode: 2bbc5...684

AnonymBruker
Skrevet

På nettsiden til renovasjonsselskapet i min kommume står det at ødelagte eller tilgrisede klær skal sorteres som restavfall. Det vil bli laget et retursystem etter hvert, men inntil da skal det i restavfall.

Brukbare eller lett reparerbare klær, skal i tekstiltårn. 

Anonymkode: 01703...85f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vår klær er søppel når vi bestemmer at de er søppel. 
Klipper eller skjærer opp og kaster i restavfallet. 
Hvorfor i huleste heller skal noen stå og vurdere vårt undertøy, våre hullete og utgåtte strømper m.m.? 
Ett sted går grensen.

Anonymkode: 5cb46...c39

Det er da ingen som står og "vurderer" ditt undertøy? Det er snakk om å prøve å redusere den enorme miljøkatastrofen som "søppel-klær" utgjør. Særlig syntetiske klær. Setter du navn på dine avlagte truser? Blandet med tusenvis av andre og så skal akkurat dine være så spesielle? Noe blir jo heldigvis gjenvunnet: 

Ellos Collection Strømpebukse 40 den i gjenvunnet materiale.

149 NOK

Anonymkode: df7bb...bdb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er da ingen som står og "vurderer" ditt undertøy? Det er snakk om å prøve å redusere den enorme miljøkatastrofen som "søppel-klær" utgjør. Særlig syntetiske klær. Setter du navn på dine avlagte truser? Blandet med tusenvis av andre og så skal akkurat dine være så spesielle?

:regler:

Her fikk naboen lapp på kassa at det lå klær i restavfall og det skulle det ikke  så ville ikke bli hentet hvis de ikke sorterte bedre.  Altså nabo måtte da kjøre for å få levert restavfall i tilleg pga det lå en pose med litt klær.

Anonymkode: 326b9...958

Anonymkode: 9093a...4be

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke det vi snakka om . 

Anonymkode: 341b8...7b6

jo at jeg ikke vasker ødelagte klær som skal kastes snakket vi om...om det er pga, strøm, tid osv. spiller ingen rolle. Her er vi mange i familien og det blir gjerne litt ødelagt i løpet av året.

Anonymkode: 48cff...939

AnonymBruker
Skrevet

Her i kommunen kjører de en miljøbil et par ganger i året til bestemte plasser der private kan komme å levre problemavfall. Alt fra tekstiler som ikke kan gjenbrukes til malingsspann og plantevernmidler. Gratis. Legg dine gamle truser og strømper i en pose og knyt igjen, verre er det ikke.

Skrevet

Jeg må si at kasting av klær ikke akkurat er min største bekymring. Kjøper kun brukte klær i pakker på Finn. Alt jeg ikke liker, som ikke passer eller som jeg ender opp med å ikke bruke går til Fretex o.l. 

Kan telle på en hånd hvor mange plagg jeg kaster i løpet av et år. Det er i så fall hullete truser og sokker, og de går i restavfallet. Andre ødelagte plagg tar jeg gjerne vare på for å lappe klær med hull i. 

Ødelegger i det store og hele fint lite klær. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er for komplisert, for tidskrevende, og for dyrt.

Jeg bare kaster det i søpla eller hos Fretex/Uff.

Anonymkode: ac78c...cb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...