AnonymBruker Skrevet 23. juni #1 Skrevet 23. juni Blir litt dårlig av å se på. Det er nabobygården, på fire etasje, så jeg ser det fra stuevinduet mitt. Ser ut som de har byttet ut hele taket og skal legge nytt. De har riktignok satt opp et stillas, men om han har ikke noe sikring der han klatrer rundt på taket, og om han faller så er jeg ikke helt sikker på om stillaset klarer å fange han. Hvor kan man eventuelt melde fra om sånt? Burde jeg bare passe mine egne saker? Om han faller ned og brekker ryggen kommer jeg til få alvorlig dårlig samvittighet, samtidig som jeg har lite lyst til å skape trøbbel for noen.. Anonymkode: c0f76...42a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #2 Skrevet 23. juni Report a health and safety issue Alle kan si ifra, ikke bare de som jobber i bedriften. Anonymkode: e363b...6f1 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni #3 Skrevet 23. juni Du melder fra til arbeidsgiveren hans. Så får de ordne opp i dette. Ikke alle arbeidstakere som følger reglene og da setter mange arbeidsgivere pris på og få beskjed 🙂 Anonymkode: 11a10...b35 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #4 Skrevet 23. juni Tja... hvis han ikke selv er opptatt av sin egen sikkerhet, hvorfor skal du egentlig bry deg om han faller ned og dør? Så dårlig samvittighet skal du ikke ha. Når det er sagt: Du kan jo alltids ta bilder av galskapen og melde fra til arbeidstilsynet. Regner med at de tropper opp rimelig kjapt hvis du tar en telefon dit. Anonymkode: 9df15...c9c
monican94 Skrevet 23. juni #5 Skrevet 23. juni meld fra til arbeidstilsynet.. useriøse firmaer som driver rovdrift på ansatte og ikke sørger for sikring 10 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #6 Skrevet 23. juni i første omgang kan du ringe politiet 02800. Anonymkode: b56f4...84f 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #7 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tja... hvis han ikke selv er opptatt av sin egen sikkerhet, hvorfor skal du egentlig bry deg om han faller ned og dør? Så dårlig samvittighet skal du ikke ha. Når det er sagt: Du kan jo alltids ta bilder av galskapen og melde fra til arbeidstilsynet. Regner med at de tropper opp rimelig kjapt hvis du tar en telefon dit. Anonymkode: 9df15...c9c Det er ikke enkelt for en ansatt å kreve sikringstiltak fra arbeidsgiver hvis de ikke har lovpålagte rutiner på plass. Særlig ikke hvis det er importert arbeidskraft som ikke nødvendigvis kan norsk eller kjenner til norsk HMS. Ts, meld i fra. Dette lukter sosial dumping. Bruk nr til politi som du fikk ovenfor Anonymkode: af73b...cf2 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #8 Skrevet 23. juni Takk for tips alle sammen. Jeg har ikke sett noen logo, så usikker på hvilket firma det kan være. De var to som var her å satte opp stillas, men det er merket med et firma som driver med stillasutleie, har bare sett en som jobber etter at stillaset kom opp, og arbeidstidene virker tilfeldig. Han var der på søndag også. For alt jeg vet er det naboen selv, eller noen som jobber svart. Nå var jeg uten noen timer og han har gitt seg for dagen. Kanskje jeg rett og slett ringer politiet i morgen og hører hva de sier dersom jeg ser han igjen. Anonymkode: c0f76...42a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #9 Skrevet 23. juni Stillas er godkjent sikring for arbeid på tak, så lenge den er satt opp riktig. Så fremst det er mulig skal kollektiv sikring (rekkverk eller stillas) velges fremfor personlig sikring (fallsele). https://www.eba.no/contentassets/296b972e2836416a902f3f25cff62d1e/rvo_ba_taksikring_a5_2023.pdf Anonymkode: 8696f...12a 1 4
Luckiness Skrevet 23. juni #10 Skrevet 23. juni Kan være en «vanlig» person som har brukt fordelen med stillaset for å inspisere taket selv av ukjent årsak. Ikke gitt at det er en arbeider.
AnonymBruker Skrevet 23. juni #11 Skrevet 23. juni Ring arbeidstilsynet, de rykker ut fort. Anonymkode: 6f316...027 3
Rotemor Skrevet 23. juni #12 Skrevet 23. juni (endret) Hvorfor blande seg i det? Seriøst ikke bruk politiet som sladreinnstans. De har viktige ting å holde på med. Du må nesten akseptere andres valg. Det er ikke sikkert det er noe uforsvarlig her. Endret 23. juni av Rotemor 1
Snok1 Skrevet 23. juni #13 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du melder fra til arbeidsgiveren hans. Så får de ordne opp i dette. Ikke alle arbeidstakere som følger reglene og da setter mange arbeidsgivere pris på og få beskjed 🙂 Anonymkode: 11a10...b35 Du vil sette bukken til å passe havresekken? 4 1
Snok1 Skrevet 23. juni #14 Skrevet 23. juni Rotemor skrev (Akkurat nå): Hvorfor blande seg i det? For å redde liv? Personen som faller ned og brekker nakken har familie. Du kunne vært én i denne familien. 5 2
Rotemor Skrevet 23. juni #15 Skrevet 23. juni (endret) Snok1 skrev (3 minutter siden): For å redde liv? Personen som faller ned og brekker nakken har familie. Du kunne vært én i denne familien. Folk må først og fremst ta ansvar selv. Det er stillas der.. Det er mye farligere å sykle. Ringe politiet da også? Alle uten hjelm? El-sparkesykkel uten hjelm, ringe 112? Endret 23. juni av Rotemor
Trøndere1 Skrevet 23. juni #16 Skrevet 23. juni Så lenge det er et grønt skilt på stillaset så skal det være godkjent for den type arbeid som utføres. De som lever av å bygge stillas har ikke mulighet til å ikke følge regler. Alt for høye bøter ved gjentatte brudd på regelverk. Mitt forslag er at du prater med utførende så får du sikkert gode svar. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #17 Skrevet 23. juni Luckiness skrev (15 minutter siden): Kan være en «vanlig» person som har brukt fordelen med stillaset for å inspisere taket selv av ukjent årsak. Ikke gitt at det er en arbeider. Jeg ser at han legger tak. Anonymkode: c0f76...42a 1
Snok1 Skrevet 23. juni #18 Skrevet 23. juni Rotemor skrev (Akkurat nå): Folk må først og fremst ta ansvar selv. Det er stillas der.. Du vet helt sikkert at akkurat dette stillaset er forskriftsmessig. Slik du kjenner bygningsbransjen er det ingen som tar snarveier i HMS-arbeidet for å spare tid og penger? Du vet at alle arbeidsgivere, særlig mindre bedrifte som driver renovering alltid har trygg økonomi, alle forsikringer i orden og setter arbeidstakernes sikkerhet først? Ja, DA trenger vi ikke bekymre oss. TS: Ring arbeidstilsynet. Du har god utsikt, og du kan beskrive stillaset med høyde på rekkverk og innfestinger for dem, og så kan du hjelpe dem med å gjøre en sakkyndig forhåndsvurdering før de eventuelt rykker ut. Jeg har gjort tilsvarende når det ble arbeidet i gården jeg bodde i, og jeg fikk gode forsikringer for at alt virket å være i orden. Vær et medmenneske, det koster så lite. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #19 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Blir litt dårlig av å se på. Det er nabobygården, på fire etasje, så jeg ser det fra stuevinduet mitt. Ser ut som de har byttet ut hele taket og skal legge nytt. De har riktignok satt opp et stillas, men om han har ikke noe sikring der han klatrer rundt på taket, og om han faller så er jeg ikke helt sikker på om stillaset klarer å fange han. Hvor kan man eventuelt melde fra om sånt? Burde jeg bare passe mine egne saker? Om han faller ned og brekker ryggen kommer jeg til få alvorlig dårlig samvittighet, samtidig som jeg har lite lyst til å skape trøbbel for noen.. Anonymkode: c0f76...42a Stillas er sikring. Om det er satt opp av profesjonelle så følger det i stort sett alle tilfeller regelverk. Anonymkode: f1995...c32 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #20 Skrevet 23. juni monican94 skrev (7 timer siden): meld fra til arbeidstilsynet.. useriøse firmaer som driver rovdrift på ansatte og ikke sørger for sikring Han sa det sto stillas der. Stillas er sikring. Om det er satt opp i følge regelverk. Anonymkode: f1995...c32 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå