AnonymBruker Skrevet 23. juni #1 Skrevet 23. juni Sluttet nylig i en jobb pga ny jobb og mottok verken takk for innsatsen eller en arbeidsattest/sluttattest. Det har gått ca to uker og har ikke mottatt denne attesten. Jeg har takket for meg og muligheten jeg fikk. Holdt meg positiv hele veien. Prøvd ved flere anledninger å spørre om denne attesten og etter så langt tid valgte jeg å sende en ny melding hvor jeg sa noe som dette: «har ikke mottatt sluttattest og mulig dette er en forglemmelse. Jeg har krav på denne attesten jfr. Aml § 15-15. Håper denne kommer innen 14 dager, ellers ser jeg meg nødt til å dessverre kontakte Arbeidstilsynet». Fikk svar med en gang, men syns det er kjedelig at man må dra «det kortet». Føler dette lager dårlig stemning, men så ikke noe annet valg ettersom jeg ikke fikk svar. Arbeidsgiver fraskriver seg ansvar og ikke gjør den hen skal, syns jeg er vanskelig å forholde seg til. Noen som har lignende opplevelse/erfaring eller tanker rundt dette? Anonymkode: adabc...42b
AnonymBruker Skrevet 23. juni #2 Skrevet 23. juni Alle steder jeg har jobbet så er det lønnsavdelingen som har sendt ut sluttattest. Tipper de gjør det ved sluttbehandling av lønn. Synes kanskje 2 uker var litt tidlig å true med arbeidstilsynet.. Anonymkode: d1095...580 12 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni #3 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Alle steder jeg har jobbet så er det lønnsavdelingen som har sendt ut sluttattest. Tipper de gjør det ved sluttbehandling av lønn. Synes kanskje 2 uker var litt tidlig å true med arbeidstilsynet.. Anonymkode: d1095...580 Er ikke slik ved denne jobben at attesten går via lønnsavdeling, men arbeidsgiver. I tillegg har jeg allerede fått siste lønn. Ser ikke helt poenget med å få den 1-2 mnd etter avsluttet arbeidsforhold og lett noe man kan glemme av. Det vanlige er at man får den på siste arbeidsdag enten i papirform eller papirform og digitalt. To ukers frist er ganske romslig. Anonymkode: adabc...42b
AnonymBruker Skrevet 23. juni #4 Skrevet 23. juni Jeg hadde ikke truet med Arbeidstilsynet etter bare 2 uker, det blir litt vel voldsomt. Hadde sendt en påminnelse bare. Jeg ventet nesten 2 måneder på en attest en gang, og etter gjentatte påminnelser kontaktet jeg faktisk Arbeidstilsynet. Arbeidstilsynet mailet tidligere arbeidsgiver med meg på kopi og ba dem fikse det, da kom attesten samme dag. Anonymkode: 78333...e55 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #5 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde ikke truet med Arbeidstilsynet etter bare 2 uker, det blir litt vel voldsomt. Hadde sendt en påminnelse bare. Jeg ventet nesten 2 måneder på en attest en gang, og etter gjentatte påminnelser kontaktet jeg faktisk Arbeidstilsynet. Arbeidstilsynet mailet tidligere arbeidsgiver med meg på kopi og ba dem fikse det, da kom attesten samme dag. Anonymkode: 78333...e55 Syns det er litt rart at du skal kommentere på at det er litt tidlig, når du selv hadde vansker med å få din attest og måtte kontakte Arbeidstilsynet? Når du oppnår en grad ved universitetet er den klar etter rimelig kort tid og ikke 2 måneder etter oppnådd grad. En annen grunn til at dette ble tatt opp er at jeg ble lovet høyere lønn muntlig og ikke fikk dette. En feil av meg å ikke spørre om det skriftlig og når jeg spurte om dette etter at jeg fikk ny lønnsslipp, fikk jeg høre at da var det visst jeg som hadde jeg misforstått. Jeg bare forholder meg til reglene og vil gjerne ikke vente i all evighet med denne arbeidsgiveren, ettersom at hen ikke holder ord. Og syns selv jeg forholder meg på en god måte. True er vel ikke det riktige ordet, men heller gir en direkte beskjed om at dette vil skje om jeg ikke får attesten som jeg har krav på. Anonymkode: adabc...42b 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #6 Skrevet 23. juni Arbeidstilsynet hadde mest sannsynlig ikke gjort en dritt om du hadde meldt det inn, du har ikke forstått hvordan det fungerer. Du kan melde hva sim helst, de responderer bare på de største sakene elle det med mest alvorlighetsgrad. Å sutre over attest etter to uker havner ikke i bunken deres en gang. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Syns det er litt rart at du skal kommentere på at det er litt tidlig, når du selv hadde vansker med å få din attest og måtte kontakte Arbeidstilsynet? Når du oppnår en grad ved universitetet er den klar etter rimelig kort tid og ikke 2 måneder etter oppnådd grad. En annen grunn til at dette ble tatt opp er at jeg ble lovet høyere lønn muntlig og ikke fikk dette. En feil av meg å ikke spørre om det skriftlig og når jeg spurte om dette etter at jeg fikk ny lønnsslipp, fikk jeg høre at da var det visst jeg som hadde jeg misforstått. Jeg bare forholder meg til reglene og vil gjerne ikke vente i all evighet med denne arbeidsgiveren, ettersom at hen ikke holder ord. Og syns selv jeg forholder meg på en god måte. True er vel ikke det riktige ordet, men heller gir en direkte beskjed om at dette vil skje om jeg ikke får attesten som jeg har krav på. Anonymkode: adabc...42b Jeg fikk vitnemål for masteren fler mnd etter oppnådd grad, helt vanlig da det skal innom trykkeri. Anonymkode: 730ce...af9 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #7 Skrevet 23. juni Sluttattest går ikke via lønningskontoret men potensielt via HR om det ikke er ens leder som skriver den og det er normalt sett noe man får med seg ut døren siste dagen. Anonymkode: 11118...c6d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #8 Skrevet 23. juni Jeg har ikke for vane å bytte jobb, så jeg har bare gjort det en gang så langt, etter ti år i den bedriften. Sluttattest kom da jeg etterspurte det, en stund etter jeg sluttet. Endte med at jeg skrev den selv, og daglig leder skrev under. Jeg verken hintet eller gikk rundt grøten, kan det være en del av grunnen til at det gikk på første forsøk montro? Anonymkode: e1176...aa9
AnonymBruker Skrevet 23. juni #9 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Arbeidstilsynet hadde mest sannsynlig ikke gjort en dritt om du hadde meldt det inn, du har ikke forstått hvordan det fungerer. Du kan melde hva sim helst, de responderer bare på de største sakene elle det med mest alvorlighetsgrad. Å sutre over attest etter to uker havner ikke i bunken deres en gang. Jeg fikk vitnemål for masteren fler mnd etter oppnådd grad, helt vanlig da det skal innom trykkeri. Anonymkode: 730ce...af9 Man kan begynne å lure på hva mennesker som deg får ut av å respondere som du gjør. Selvfølgelig svarer Arbeidstilsynet på slike caser, men det er i såfall siste utvei om det ikke har løst seg. Kanskje de ikke gjorde det i ditt tilfelle, hva vet jeg. Heldigvis løste det seg uten å måtte kontakte dem. Er jo utrolig kjedelig for begge parter å måtte gå den veien. Det digitale vitnemålet får du ganske så raskt etter endt grad. Det i papirform tar selvsagt lengre tid. Anonymkode: adabc...42b
AnonymBruker Skrevet 23. juni #10 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke for vane å bytte jobb, så jeg har bare gjort det en gang så langt, etter ti år i den bedriften. Sluttattest kom da jeg etterspurte det, en stund etter jeg sluttet. Endte med at jeg skrev den selv, og daglig leder skrev under. Jeg verken hintet eller gikk rundt grøten, kan det være en del av grunnen til at det gikk på første forsøk montro? Anonymkode: e1176...aa9 Samme her, ti år i bedriften. Ja om man vil gjøre det på den måten og det funker for deg, så er jo det flott. Jeg etterspurte attest ja, direkte. Anonymkode: adabc...42b
AnonymBruker Skrevet 23. juni #11 Skrevet 23. juni 2 uker er jo ikke lenge, hallo. Anonymkode: 8f44d...067 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #12 Skrevet 23. juni Makan til krisemaksimering, da? Du kunne jo bare skrevet en mail og spurt på vanlig vis. Anonymkode: c6991...f04 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni #13 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Alle steder jeg har jobbet så er det lønnsavdelingen som har sendt ut sluttattest. Tipper de gjør det ved sluttbehandling av lønn. Synes kanskje 2 uker var litt tidlig å true med arbeidstilsynet.. Anonymkode: d1095...580 Man har krav på utfyllende attest alle steder der noen andre har fått det Anonymkode: 76d29...22d
AnonymBruker Skrevet 24. juni #14 Skrevet 24. juni Det har vel ingen praktisk betydning om du får attesten etter 2 uker eller 2 måneder hvis du uansett har sikret en ny jobb? Hadde aldri giddet å sendt en slik unødvendig ladet melding i en slik situasjon. Anonymkode: fa382...6b6 2
frivis Skrevet 24. juni #15 Skrevet 24. juni Med mindre loven sier at man skal ha attest etter maks 2 uker, så ser jeg ikke helt problemet så lenge du får det om 1 år eller senere, så lenge du får det. Litt dumt kanskje, og muligens hindrer deg fra å få andre jobber. Men loven er loven, så da må du stemme på partier som har loven i øyemed.
AnonymBruker Skrevet 24. juni #16 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Sluttet nylig i en jobb pga ny jobb og mottok verken takk for innsatsen eller en arbeidsattest/sluttattest. Det har gått ca to uker og har ikke mottatt denne attesten. Jeg har takket for meg og muligheten jeg fikk. Holdt meg positiv hele veien. Prøvd ved flere anledninger å spørre om denne attesten og etter så langt tid valgte jeg å sende en ny melding hvor jeg sa noe som dette: «har ikke mottatt sluttattest og mulig dette er en forglemmelse. Jeg har krav på denne attesten jfr. Aml § 15-15. Håper denne kommer innen 14 dager, ellers ser jeg meg nødt til å dessverre kontakte Arbeidstilsynet». Fikk svar med en gang, men syns det er kjedelig at man må dra «det kortet». Føler dette lager dårlig stemning, men så ikke noe annet valg ettersom jeg ikke fikk svar. Arbeidsgiver fraskriver seg ansvar og ikke gjør den hen skal, syns jeg er vanskelig å forholde seg til. Noen som har lignende opplevelse/erfaring eller tanker rundt dette? Anonymkode: adabc...42b Du skyter spurv med kanoner når du eskalerer slik på bare 2 uker. Arbeidsgiver på sin side virket og ganske barnslig da, de kan jo bare skrive den - dere kommer jo ikke til å jobbe sammen igjen uansett. Anonymkode: 4f6bb...2d4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå