Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kollega som jeg synes det er krevende å samarbeide med. Teorien min er at det skyldes at han ønsker å være den flinkeste innenfor sitt område. Vi har jobbet sammen i et års tid og han sier aldri noe direkte til meg, men han inviterer ikke meg til møter selv om jeg har bedt om å bli invitert. Han gir ikke innspill på arbeidet mitt når jeg ber om det. Han har vært her lengre enn meg og hvis jeg trenger informasjon fra ham må jeg alltid hale det ut av ham.  Jeg har overhørt ham kritisere arbeidet mitt bak ryggen min. I tillegg synes jeg det er ubehagelig at han hele tiden snakker om alle andre, stort sett negative ting. 

Aner ikke hvordan jeg skal håndtere ham. Jeg er ikke interessert i denne rivaliseringen og vil helst ikke ha noe med ham å gjøre, men arbeidsoppgavene mine tvinger meg i mange tilfeller til å samarbeide med ham. 

Anonymkode: 4dc68...6dd

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kontrollere hvordan andre er. Slik jeg tolker det virker han som en konkurrerende type og ser kanskje at du er flink? Kampen om plassen eventuelt? Man har gode og dårlige kollegaer. Gode kollegaer er med på å bygge hverandre opp. Ville prøvd så godt det lar seg gjøre å minimere kontakten med denne kollegaen og bygge kontakt med andre kollegaer. Vet ikke hvilken type jobb dette er, så vanskelig å si. Men så godt det lar seg gjøre er det bare å holde seg unna han der. Slike typer mennesker har en egen virkelighetsforståelse av hvordan verden fungerer og opererer annerledes enn deg. 

Anonymkode: db2f2...c4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo hersketeknikker, tilbakeholdelse av informasjon.. ta d opp med ledelsen! 

Anonymkode: 055a4...08a

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er jo hersketeknikker, tilbakeholdelse av informasjon.. ta d opp med ledelsen! 

Anonymkode: 055a4...08a

Dette og! Glemte å skrive det, men absolutt grunnlag for å ta opp med ledelsen

Anonymkode: db2f2...c4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har en kollega som jeg synes det er krevende å samarbeide med. Teorien min er at det skyldes at han ønsker å være den flinkeste innenfor sitt område. Vi har jobbet sammen i et års tid og han sier aldri noe direkte til meg, men han inviterer ikke meg til møter selv om jeg har bedt om å bli invitert. Han gir ikke innspill på arbeidet mitt når jeg ber om det. Han har vært her lengre enn meg og hvis jeg trenger informasjon fra ham må jeg alltid hale det ut av ham.  Jeg har overhørt ham kritisere arbeidet mitt bak ryggen min. I tillegg synes jeg det er ubehagelig at han hele tiden snakker om alle andre, stort sett negative ting. 

Aner ikke hvordan jeg skal håndtere ham. Jeg er ikke interessert i denne rivaliseringen og vil helst ikke ha noe med ham å gjøre, men arbeidsoppgavene mine tvinger meg i mange tilfeller til å samarbeide med ham. 

Høres ut som du prøver å gjøre jobben din, mens han er mest opptatt av å passe på posisjonen sin. Det er ganske vanlig, egentlig. Noen tåler ikke folk som bare gjør jobben uten å spille spill.

Når noen ikke inkluderer, svarer eller gir tilbake det man ber om, sier det mer om dem enn deg. Det er en form for kontroll. Å holde andre litt på utsiden for å føle seg viktig. Og når de i tillegg snakker ned andre bak ryggen, så vet du at du ikke er den eneste. Du bare merker det tydeligst fordi du står nærmest.

Du trenger ikke løse ham. Men du har rett til å sette noen grenser og finne måter å samarbeide som gjør at du ikke blir sittende igjen med all usikkerheten.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt et par sånne på samme arbeidsplass.

Trikset er å søke andre jobber samtidig som man holder seg langt unna dem. 

Anonymkode: dda34...69b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt et par sånne på samme arbeidsplass.

Trikset er å søke andre jobber samtidig som man holder seg langt unna dem. 

Anonymkode: dda34...69b

Så trkset er å prøve å finne et sted hvor det ikke jobber sånne? 

Da skal man lete lenge.

Anonymkode: 24e8f...45e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Fugleperspektiv skrev (1 time siden):

Høres ut som du prøver å gjøre jobben din, mens han er mest opptatt av å passe på posisjonen sin. Det er ganske vanlig, egentlig. Noen tåler ikke folk som bare gjør jobben uten å spille spill.

Når noen ikke inkluderer, svarer eller gir tilbake det man ber om, sier det mer om dem enn deg. Det er en form for kontroll. Å holde andre litt på utsiden for å føle seg viktig. Og når de i tillegg snakker ned andre bak ryggen, så vet du at du ikke er den eneste. Du bare merker det tydeligst fordi du står nærmest.

Du trenger ikke løse ham. Men du har rett til å sette noen grenser og finne måter å samarbeide som gjør at du ikke blir sittende igjen med all usikkerheten.

Trådstarter her. 

Denne var spot-on! Takk..

Det er dessverre litt vrient for meg å varsle om dette.

Han det gjelder er dyktig på posisjonering, så han er flink til å snakke med lederne og han baksnakker aldri andre i avdelingen foran dem. Lederne liker ham veldig godt. Jeg opplever egentlig at denne oppførselen kun rettes mot de som utfordrer posisjonen hans. De som er tydelig under ham eller over ham får ikke denne behandlingen.

Jeg har hintet til lederen min om at han involverer seg null i prosjektene mine, men dette falt på stengrunn, så løsningen blir vel å involvere meg i prosjekter utenfor hans ansvarsområde. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så trkset er å prøve å finne et sted hvor det ikke jobber sånne? 

Da skal man lete lenge.

Anonymkode: 24e8f...45e

Trådstarter igjen. 

Enig i dette 😅 Jeg har jo erfaring med lignende typer fra tidligere av... Og løsningen ble da også å unngå prosjekter med disse, så jeg har vel egentlig ikke så stor tro på at jeg kunne løst dette med et bytte av jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du etterspørre informasjon skriftlig? Det måtte jeg en periode med en kollega som alltid satt og knuget på info og kunnskap. Da måtte han plutselig svare for seg. Av og til satt jeg sjefen på kopi så det skulle bli ekstra tydelig. 

Anonymkode: 1e5d3...5ad

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan du etterspørre informasjon skriftlig? Det måtte jeg en periode med en kollega som alltid satt og knuget på info og kunnskap. Da måtte han plutselig svare for seg. Av og til satt jeg sjefen på kopi så det skulle bli ekstra tydelig. 

Anonymkode: 1e5d3...5ad

Gjør mest mulig av kommunikasjonen med han skriftlig. Da må han holde seg saklig, og han må svare. Særlig da hvis du setter en leder på kopi. Og pass ekstra godt på å ikke vise dine svakheter til han. Lykke til. 

Anonymkode: b6f28...237

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 12.27):

Hvos han saboterer muligheten din for å gjøre jobben din og skaper et dårlig arbeidsmiljø med baksnakking og overdreven kritikk, så er det potensiell oppsigelsesgrunn.

Det er leders plikt å håndtere dette.

Anonymkode: 94dc6...18d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...