AnonymBruker Skrevet 23. juni #1 Skrevet 23. juni Jeg (33 år) har ca. 10 års erfaring innen IT-bransjen. Bedriften jeg jobbet hos gikk konkurs og jeg mistet da jobben. Nå har jeg vært arbeidsledig i noen måneder og søkt masse, men ikke fått ett intervju engang. Jeg tror jeg ikke er god nok rett og slett, og kommer til å slite med å få jobb. Men så har jeg vurdert å skifte beite. Jeg er litt lei av en stillesittende jobb (selvom det er utrolig digg å drikke kaffe mens man leser mail), men hadde vært kult å få brukt kroppen mer. Jeg vurderer sterkt å bli vekter. Det virker spenennde, variert og utfordrende. "Problemet" er at jeg vil ikke at andre skal se ned på at jeg fikk en "dårligere" jobb. Folk rundt meg sier jeg burde ta master, men når alle har master, har ingen master. Jeg bryr meg egentlig ikke hva andre syntes, men likevel gjør jeg jo tydeligvis det. Viktigste for meg er egentlig å trives på jobben og ikke grue meg til jobb. Og selvsagt, la oss ikke være naive, tjener til livets opphold. Jeg kunne tjent mye mer hvis jeg får jobb i samme bransje som før, men tror jeg kommer til å slite å komme inn i markedet igjen = nav en periode = nederlag (som jeg opplever det, VET det ikke er det). Vet ikke helt hva spørsmålet er, men måtte lufte. Anonymkode: 33603...311
AnonymBruker Skrevet 23. juni #2 Skrevet 23. juni Om du tror du vil trives med det, så kjør på. Skulle du få lyst å ta annen utdanning etter hvert, så er det jo veldig lett å ta jobber der du kan studere på si. Vær oppmerksom på at ganske mange vekterjobber innebærer mye stillesitting og stilleståing. Anonymkode: b8746...856 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #3 Skrevet 24. juni Hvor tenker du å jobbe som vekter? Dette har mye å si. Er det rundt Oslo eller en av de store byene vil det være potensielt mange jobber og oppdrag du kan ta på deg som deltidsansatt i starten. Å starte med lav kontrakt er ganske vanlig, men hvis du viser vilje og pågangsmot, er en sosial og likanes person, så vil du se at du får opplæring på mange forskjellige objekter og områder, som igjen øker sjansen din for en fast plass på en av disse hvis det skulle dukke opp. Sier du ja når du blir ringt vil du se at du nesten kan jobbe deg ihjel til tider, spesielt i ferier er en måte å få en fot innafor. Etter min erfaring er ikke dette jobben du går inn i hvis du har mange tanker om akkurat når du har mulighet til å jobbe, feks aldri nattjobbing eller sjeldent helgejobbing, da blir du sett på som mye mindre attraktiv med en gang. Det positive med å være vekter er at du kan jobbe nesten over alt og på veldig mange forskjellige objekter. Dette vil gjøre at arbeidsdagen din faktisk er drastisk forskjellig fra objekt til objekt. Er du vakt på en fest i Oslo, kjøpesenter, buss, museum, konserter, mobilt, så har det alt å si for hvordan akkurat din hverdag vil se ut. En som jobber på et museum som vekter lever i en annen hverden enn en som jobber på Oslo S eller på billettkontroll, men er du villig til å ta utfordringer så vil du se at du antageligvis finner en plass hvor du trives med et tempo som passer deg. Høyt eller lavt tempo, alt er mulig som vekter. Dette er en fin jobb for deg som er sosial, men du kan også finne plasser hvor du jobber natt og nesten ikke ser folk. Eventuelt kan du kombinere for en mer variert hverdag. Lønna i privat bransje er som den er, omtrent på nivå med butikkansatte bare med dårligere tillegg. Du nevner status, det er en ærlig sak. Å være vekter er nok ikke noe du kommer til å dra damer med hvis du setter det i Tinder bioen, men det er bedre enn mange andre jobber og som du skriver - du trenger ikke å ha en stillesittende jobb her. Anonymkode: e569e...96d 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #5 Skrevet 25. juni Som vekter må du være forberedt på at folk vil bruke fysisk vold mot deg, daglige ukvemsord og endatil bli spyttet på. Anonymkode: fced4...ea1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #7 Skrevet 30. juni Altså jeg kunne godt vært vekter på flyplassen liksom men å traske rundt i byen med narkomane, alkiser, ungdommer. psykisk syke, vanlige berusede mennesker, annen sykdom, vold osv til alle døgnets tider. Nei takk, det er for spesielt interesserte og de som er yngre enn meg. De fleste vekterne er jo veldig unge. Har du hode til det så hadde jeg heller tatt mer utdanning enn å traske rundt som vekter. Men spørsmålet er jo hva du egentlig ønsker. Vi lever bare en gang og livet er for kort til å gjøre noe du ikke har lyst til. Anonymkode: 7e78f...797
AnonymBruker Skrevet 1. juli #8 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (På 25.6.2025 den 20.27): Som vekter må du være forberedt på at folk vil bruke fysisk vold mot deg, daglige ukvemsord og endatil bli spyttet på. Anonymkode: fced4...ea1 Det er mange forskjellige typer vekter. Sitter du på alarmsentralen eller i resepsjonen på et kontorbygg er det fint lite vold og spytting. Jeg har jobbet som vekter selv, og det er et fint yrke med mange muligheter. Møtte masse fine folk også. Men (det er alltid et men): Hvis status og andre folks meninger er viktig for deg bør du ikke velge denne retningen. Du kommer daglig til å bli kalt «tyttebærpoliti», spurt om du ikke kom inn på politihøyskolen, når du har tenkt å få deg en «ordentlig» jobb etc. Anonymkode: 01187...a74 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #9 Skrevet 1. juli Jeg har jobbet som vekter. Og min siste jobb innen det yrket var i en port på natt. Åpne og stenge porter når det kom biler. Verdens enkleste jobb. Kunne lese, se på film, studere og gjøre akkurat som jeg ville så lenge portene ble åpnet og stengt. Har også jobbet som vekter og sikkerhetskontrollør på flyplass, også på natt. Anonymkode: 38926...2cf
AnonymBruker Skrevet 1. juli #10 Skrevet 1. juli En kompis av meg var vekter på flyplass. Det var stressende til tider, men han likte jobben. Dog ikke en jobb han ville ha resten av livet, så han byttet yrke. Anonymkode: 4452d...88e
AnonymBruker Skrevet 1. juli #11 Skrevet 1. juli Vekter er veldig dårlig betalt.Kan det være en idé å søke befalsskolen og fortsettei militæret? Da få du en utdanning, ikke bare et kurs, og du slipper å ta studielån, som du evt må hvis du f eks utdanner deg til politi. Anonymkode: ac4eb...a82 1
K.B. Skrevet 1. juli #12 Skrevet 1. juli (endret) Vekterjobben er underbetalt og du møter en haug av idioter i den bransjen, ofte folk som ikke passer inn noe annet sted eller som er ekstremt nidkjære. Se på han duden spå tv som løper rundt oppe på Gardermoen, han er et godt eksempel på en anal person som får et rush av jobben sin. Bli heller Toller eller politi, langt mer meningsfylt og du møter langt bedre folk. Endret 1. juli av K.B. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #13 Skrevet 1. juli K.B. skrev (2 timer siden): Vekterjobben er underbetalt og du møter en haug av idioter i den bransjen, ofte folk som ikke passer inn noe annet sted eller som er ekstremt nidkjære. Se på han duden spå tv som løper rundt oppe på Gardermoen, han er et godt eksempel på en anal person som får et rush av jobben sin. Bli heller Toller eller politi, langt mer meningsfylt og du møter langt bedre folk. Fordi politi er så godt betalt? Uten turnustillegg er det latterlig lav lønn, og du møter langt flere idioter enn vektere gjør. Meningsfyllt er det heller ikke, man blir dritt lei av å arrestere de samme psykiatripasientene og uoppdragne tenåringene hver eneste uke. Hilsen samboer av tidligere politimann. Anonymkode: 01187...a74 1
K.B. Skrevet 1. juli #14 Skrevet 1. juli (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fordi politi er så godt betalt? Uten turnustillegg er det latterlig lav lønn, og du møter langt flere idioter enn vektere gjør. Meningsfyllt er det heller ikke, man blir dritt lei av å arrestere de samme psykiatripasientene og uoppdragne tenåringene hver eneste uke. Hilsen samboer av tidligere politimann. Anonymkode: 01187...a74 Nei det er ikke spesielt godt betalt, det har du rett i, men politi som yrke taler til noen konkrete typer personligheter, du må være litt altruistisk i bunn. Og ja du har rett, man ser mye kjipt og det kan definitivt være dager som føles meningsløse, da man fungerer som taxi for psykiatrien eller drittunger som du påpeker, men man har også en genuin mulighet til å virkelig gjøre en forskjell og det er jo i stor grad motivasjonen som driver politibetjenter. Endret 1. juli av K.B.
AnonymBruker Skrevet 1. juli #15 Skrevet 1. juli K.B. skrev (2 timer siden): Nei det er ikke spesielt godt betalt, det har du rett i, men politi som yrke taler til noen konkrete typer personligheter, du må være litt altruistisk i bunn. Og ja du har rett, man ser mye kjipt og det kan definitivt være dager som føles meningsløse, da man fungerer som taxi for psykiatrien eller drittunger som du påpeker, men man har også en genuin mulighet til å virkelig gjøre en forskjell og det er jo i stor grad motivasjonen som driver politibetjenter. Jeg kjenner mange politifolk og ingen har det som motivasjon. De fleste vil gapskratte hvis du spør dem om de får gjort noen forskjell. Vekteryrket og politiyrket er uansett ikke sammenlignbare. Den ene håndhever loven og den andre beskytter verdier og utøver service. Ingen vektere har politioppgaver, og de har ikke politimyndighet. De kan foreta sivil arrest, men det kan du og jeg også. Som sagt, jeg har vært vekter selv og det er en fin og chill jobb med mange muligheter: Objekt, mobil, utrykning, resepsjon, operasjonssentral, senter, konserter, flyplass mm. Anonymkode: 01187...a74
AnonymBruker Skrevet 2. juli #16 Skrevet 2. juli Eneste erfaringen jeg har med vekterkurs er på kurs med deres tillitsvalgte.. cowboy felt der AML ikke praktiseres og det er mye grove overtredelser Anonymkode: 2bc69...27d
TheOne Skrevet 8. august #18 Skrevet 8. august Husk at du blir belønnet med hele 28 kr etter kl 21.00, og ikke en krone ekstra før det. I helgene får du 48 kr ekstra, men helgetilleggetb starter kl 18.00 på lørdag. Så du kan jobbe en hel lørdag til kl 21 med bare 144 kr ekstra totalt. Det er også stor turnover i yrket. Du rekker knapt å bli kjent med nye folk før de bytter yrke. Ellers er vel det meste sagt. Man møter ganske bedritne folk, og tanken om at det man gjør ikke er verdt lønna kommer fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå