Gå til innhold

Hvordan holde ut familie du har sagt ja til å ha boende hos deg?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før noen sier det: Ja, jeg vet jeg har vært dum! Og det var ikke lurt.

Jeg har sagt ja til å ha familie, min bror og hans to unger boende hos meg to uker av sommerferien, dette er dag 2 og det er ikke til å holde ut. De kommer langveisfra, så det er ikke bare sende dem på dør. De har i tillegg ikke råd til å legge inn på hotell. Dette gratis oppholdet hos meg er hovedgrunnen til at de har råd til ferie. Dette er tantebarnas første skikkelige ferie, de har generelt trang økonomi og kommer fra et splittet hjem. 

Men de er ingen gode gjester, de rydder ikke opp etter seg, de forsyner seg grovt av skuffer og skap, bad og og kjøkken ser ikke ut. De er oppe til alle døgnets sider. Litt av grunnen til at jeg gikk med på dette er fordi bror skulle hjelpe oss med å rive en gammel utebod og kjøre den vekk. Men til nå har bror gjort ingenting. Og det virker ikke som han vil ta tak i det. 

Min mann er drittlei og legger mye skyld på meg. Han sa at det hadde vært mye bedre og billigere å få jobben gjort av profesjonelle enn å la min ubrukelige bror få lov til å bo her i to uker. Jeg gruer meg til den dagen mannen min er hjemme på ferie, og må holde ut med bror og ungene hans på heltid. Nå drar han på jobb og får bare med seg en brøkdel av det de gjør her. Barna mine er veldig små, men jeg er sikker på at selv de hadde hatet meg for det opplegget her, for dette går utover dem også. 

Hva gjør jeg videre? Kan ikke kaste ut bror og barna fordi de har virkelig ingen andre steder å gjøre av seg. Dette er deres første ferie og de har som sagt ikke råd til å betale for annen overnatting. Å snakke med bror nytter ikke, han er som han er 😐 

Anonymkode: 43d21...a45

• Liker 4
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere er drittlei etter dag 2..? Dere kan sette Dere ned og planlegge når det passer å kjøre vekk. Han trenger vel å vite når det kan leveres på søpla, adresse, pris etc.

Når det gjelder tantebarn så kan du bli strengere. Dine barn vil etterhvert ha besøk av unger som likner, så du kan like gjerne øve deg allerede.

Å være lei etter 2 dager handler om dere også. Ikke bare dem

Anonymkode: 598df...3aa

• Liker 29
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Ta en alvorsprat om at ferien deres blir kuttet ned om de mangler slik boevne 

Anonymkode: bb085...4a7

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du setter deg ned med broren din og lager en plan for ukene, og du setter opp noen klare regler. 

Anonymkode: 94095...11d

• Liker 30
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Du har to valg: enten la det skure og gå i to uker, eller gi klar beskjed om at du forventer at de rydder opp etter seg selv. Er barna for små til å gjøre det selv, må din bror rydde etter dem.

Gi også beskjed om hvilke tidspunkter du forventer at det er nattero. Samt at alle vasker opp etter seg selv, både på bad og kjøkken. Bad må du forvente at blir raskere skittent med flere brukere, men dokost brukes etter hvert behov. Ønsker ikke din bror å forholde seg til dette, må han rett og slett planlegge tidligere hjemreise.

Du kan ikke forvente at din bror skal starte på arbeidet med uteboden av seg selv, her må dere rett og slett bare sammen planlegge når det skal startes på. Regner med han både trenger tilgang på henger og verktøy?

Anonymkode: b714e...582

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
AnonymBruker
Skrevet

Da setter du deg ned med din bror og sier dette - rett ut. 

Du gir klar og tydelig beskjed at dersom han ikke er interessert i å opprettholde sin del av avtalen så er du ikke interessert i å opprettholde din. Det er viktig at du er SÅ tydelig at han forstår at du vil ha null problemer med å pælme dem på dør på 24 timers advarsel om han ikke tar seg sammen.

Før du setter din bror ned lager du en liste over dagens gjøremål for han. Å rydde opp etter rotet han valgte lage gårsdagen er første punkt. Deretter kan han starte på boden.

Etter samtalen tar du med deg dine tantebarn ut på noe moro. Uten din bror, som jo skal være hjemme og rydde etter seg selv.

Anonymkode: a2335...6af

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Klage etter dag 2 på at uteboden ikke er blitt revet er vel å dra den litt langt. 

Men du får vel snakke med din bror? 

Anonymkode: 24683...e83

• Liker 46
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva du gjør? du snakker med han.

"Hør her bror, det er koselig at dere har lyst til å være her med oss. Men for at dette skal fungere må dere rydde etter dere og bidra litt. Bare se hvordan badet ser ut etter 2 dager, dette går ikke. Dere må også kjøpe inn dere egen snack og bidra med middag dere også. Jeg har verken penger eller ork til være hushjelp og dekke alt av mat. Dere er ikke på et All Inclusive hotell, dette oppholdet er et samarbeid."

Anonymkode: 40061...f1d

• Liker 29
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Lag hyggelige planer sammen. Gu beskjed om husregler. Kos dere ilag. Pust. 

Anonymkode: bc1f9...3c2

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dere kan sette dere ned sammen i dag, og lage litt regler for oppholdet. 

F.eks at

man alltid skal rydde opp etter seg. 
Spørre før man tar ting i skapet. 
Om man er oppe seint, så er det viktig å ta hensyn til andre (som Kanskje skal tidlig opp på jobb?). Men 

Også tenker jeg det er viktig å lage noen koselig planer sammen hver dag.

Anonymkode: a5b2f...561

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre her skriver - du må snakke med ham og stille krav til at de oppfører seg, ellers kan de ikke bo der. Det er ikke ditt og din manns problem at din bror og ungene hans ikke har råd til å ta inn på hotell. Om de ikke kan ta hensyn, får de ta ferien hjemme hos seg selv. 

Anonymkode: fecd5...39c

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kommuniserer du egentlig med din bror og hans familie? Du må jo si i fra, «kan dere hjelpe til å lage middag/dekke på?», «dere må rydde opp etter dere», «dere må gjerne være oppe på natten, men dere må være stille» osv. Angående den uteboden, så er det ikke så rart at den ikke er startet på etter bare to dager, men snakk med broren din om hvordan og når det skal startes opp.

Anonymkode: 313f9...620

• Liker 12
Skrevet

Har du prøvd å snakke med broren din? Dere kan ikke irritere dere over dette i stillhet og regne med at det på magisk vis skal bli bedre. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde brukt ferien på å prøve å gi barna hans grenser og prøvd litt på oppdragelse. Dette har barna godt av. Om far ikke har evne til å oppdra sine egne unger så burde du kanskje ta en prat med barnas mor ? 

Vær tydelige med ungene, ditt hus dine regler. Du tar dem med på rydding og vasking og forklar tydelig underveis at det er sånn dere gjør det hjemme hos dere, alle må rydde opp etter seg. Vis dem hvor de skal legge skitne klær, rydde opp leker! Ta ut tallerker, hvordan dette settes i oppvaskmaskinen osv. Finner de seg en skive så fortell dem at de legger pålegge ,smør osv tilbake i kjøleskapet, tørk opp smuler etter seg. Få de med på matlagingen, skrelle poteter osv, dekke på bordet osv. Vær til stede og vær TYDELIG og vis dem hvordan ting gjøres. 

Å så tar du en prat med bror og sier til han at dette besøket blir kuttet ned til kun en uke om ikke han bidrar, rydder etter seg selv osv. Å at du vil ta en prat med barnas mor om ikke han skjerper seg. 

• Liker 6
Skrevet

Broren din har jo så vitt kommet inn døra. Syntes det er for mye å forvente at boden skal være revet enda? Du må jo prate med han å legge en plan!

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du står i fare for å vinne prisen som dem største tafatte tullingen sommeren 2025.

Forstår mannen din godt. Enten får du styr og orden på bror pluss unger eller så gir du mannen din en uke ferie 

Anonymkode: ef316...cde

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å lage noen regler de må følge. Si at de, eller din bror må rydde etter seg og at de må handle inn det de ønsker seg selv. 

Men at han ikke har gjort noe med boden etter to dager er ikke mye. Han har jo 12 dager igjen. Men dere må vel lage en plan på den boden også.

Og husk å være hyggelig når du formidler hva du tenker og ønsker sånn at det ikke blir dårlig stemning. 

Anonymkode: 95af2...224

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Klage etter dag 2 på at uteboden ikke er blitt revet er vel å dra den litt langt. 

Men du får vel snakke med din bror? 

Anonymkode: 24683...e83

Sirah skrev (3 timer siden):

Broren din har jo så vitt kommet inn døra. Syntes det er for mye å forvente at boden skal være revet enda? Du må jo prate med han å legge en plan!

Uteboden skal være revet og kjørt bort innen søndag denne uken. Vi har bestilt ny og materialene og håndverkere kommer til uken for å bygge den nye. Avtalen var at dette skulle være gjort innen søndagen, slik at alt er klart til mandag neste uke. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Melus skrev (3 timer siden):

Har du prøvd å snakke med broren din? Dere kan ikke irritere dere over dette i stillhet og regne med at det på magisk vis skal bli bedre. 

Jo, jeg har snakket med han både før han kom og senest i dag tidlig. Men han tar ikke tak. Dette er hovedproblemet til bror, han gir seg ikke med latskapen sin og gir litt F i alt og alle. Det er en grunn til at han har endt opp slik, barna er av samme karakter. Jeg og bror har hatt lite kontakt de siste årene, ikke fordi det er noe usagt i mellom oss, men fordi vi er for ulike og jeg skjemmes over han. Skulle gi han en sjanse denne sommeren, men det var et feiltrinn 😭

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så respektløst av bror å oppføre seg når han er hos dere. Både du og mannen din må snakke ordentlig med ham om hvordan dere forventer at dette skal være

• Liker 4
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...