Gå til innhold

Sankthansaften i dag - hvordan feirer dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det lurer jeg på.

Anonymkode: d8b60...14f

Skrevet

Feirer med besøk og grilling hjemme. Har voksne barn, og ett av dem er blant gjestene 🙂. Strålende vær her i Indre Troms 🌞 

Anonymkode: f4cab...0e3

Skrevet (endret)

Ingen spesiell feiring her i år. Har prøvd å se om det er noen arrangement i nærheten men ikke sett noe. 

Endret av MarianneE
  • Liker 1
Skrevet

4 generasjoner samlet med bål og grillmat.

• Hjerte 1
Skrevet

Vi skal grille fisk, med godt tilbehør. Litt hvitvin. Rolig i dag. Her i byen var markeringen med tønnebål og program på lørdag. 

Anonymkode: b76c7...346

Skrevet

Feirer ikke noe som helst. Det er en helt vanlig mandag.

Anonymkode: 7e030...2e0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Inne med støydempende headset som vanlig

Anonymkode: d6040...47b

• Liker 2
Skrevet

Jeg feirer ikke St.Hans lenger.

Jeg var vant med et familiearrangement som begynte kl 18, med grilling, plattdans, leker, og som ble avsluttet med båltenning, men da de tok bort familieaspektet ble det bare fyll, og da syntes jeg ikke det var trivelig lengre.

Anonymkode: 14af7...80f

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg skal jobbe. Visste ikke at det var Sankt Hans en gang før jeg hørte det nevnt på radioen da jeg var på vei til jobb i morges.

Anonymkode: f2201...7bb

• Liker 1
Skrevet

Tenkte å stikke inn til Oslo sentrum å se hva jeg kan oppleve der😅

• Liker 1
Skrevet

Grilling i fjæra med mann, barn og øvrig familie.

Skrevet

Skal ikke feire på noen som helst måte. Kommunen tenner stort bål og arrangerer barnekonsert i parken, men skal jeg stå der og se på et bål uten noe annet å gjøre eller noen å snakke med? Det gidder jeg ikke.

Anonymkode: 4b552...b04

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Feirer ikke noe som helst. Det er en helt vanlig mandag.

Anonymkode: 7e030...2e0

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Inne med støydempende headset som vanlig

Anonymkode: d6040...47b

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skal jobbe. Visste ikke at det var Sankt Hans en gang før jeg hørte det nevnt på radioen da jeg var på vei til jobb i morges.

Anonymkode: f2201...7bb

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal ikke feire på noen som helst måte. Kommunen tenner stort bål og arrangerer barnekonsert i parken, men skal jeg stå der og se på et bål uten noe annet å gjøre eller noen å snakke med? Det gidder jeg ikke.

Anonymkode: 4b552...b04

Interessant. Tror jeg tar runden på graviditetsforumet og skriver at jeg ikke er gravid. 

Anonymkode: b76c7...346

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det bøtter ned her, så jeg blir inne/hjemme.

Anonymkode: 42d8d...532

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det skal pøsregne i kveld, så vi holder oss nok hjemme i år. Men vanligvis er det grilling med halve bygda og svært sankthansbål.

Anonymkode: a81b4...828

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Her blir det bål i hagen med pinnebrød, marshmallows og kakao/saft. Tenker kjøpe litt melon, druer og kjeks å ha til også. Min bror med barn, mine foreldre og naboer som måtte ønske å delta er mer enn velkommen ☺️ 

Selv skal jeg hovedsakelig sitte i en hagestol litt unna bålet og ruge (høygravid) mens jeg gumler på melon. ☺️

Skrevet

Jeg er ikke kristen, og ser derfor ingen grunn til å feire fødselsdagen til døperen Johannes, som døde for nærmere 2000 år siden. 

• Liker 1
Skrevet

Regner. Ska på bilcross trening.

Vanligvis grille med familie og venner

Anonymkode: 35770...9df

Skrevet
Chiubi skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke kristen, og ser derfor ingen grunn til å feire fødselsdagen til døperen Johannes, som døde for nærmere 2000 år siden. 

I serien tradisjonelle feiringer som har null og niks med kristendom å gjøre, men som kirken har prøvd å annektere….

Midtsommer, solsnu, sommersolverv.

Mennesker har feiret når solen står på sitt høyeste lenge, lenge før kristne folk fantes.

Anonymkode: e70c4...b2d

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Chiubi skrev (2 minutter siden):

Norsk feiring er bygget på hedenske tradisjoner, akkurat som jul og påske. Man feirer at sola er på sitt høyeste. Til info er jul når sola har snudd og påske er rundt vårjevndøgn. Og det er ikke tilfeldig akkurat.

https://no.wikipedia.org/wiki/Sankthans

Sitat

I Norge knyttes sankthans til en tradisjonell, hedensk markering av sommersolverv og midtsommer. Særlig sankthansaften feires som en folkelig, ikke-religiøs sommerfest kvelden 23. juni, mange steder med store sankthansbål hvis været tillater det.

Mer info her: https://snl.no/sankthans

Anonymkode: a81b4...828

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...