AnonymBruker Skrevet 22. juni #1 Skrevet 22. juni Hei. Jeg studerer for tiden en bachelor i sosialt arbeid, og er ferdig om 1 år. Hele skolegangen min har jeg likt samfunnsfag, historie og norsk. Etter jeg begynte å studere har jeg begynt å reflektere mye mer over samfunnet vi lever i i dag, historien som har ført oss til her vi er nå. Jeg har begynt å tenke mye mer over alt vi tar for gitt. Tenker mye over hvordan kapitalismen har formet dagens samfunn og hvordan det ikke er bærekraftig å fortsette slik. Har tenkt lenge at jeg ønsker å ta et årsstudium i noe annet etter jeg er ferdig med bacheloren min. Litt fordi jeg begynte å studere rett etter vgs, og derfor vil drøye arbeidslivet litt til. Er historie et vanskelig studie? Har veldig lyst å prøve det ut, se om det er noe for meg. Vet det er mye lesing, men det tror jeg skal gå greit. Tenker jo jeg har godt av å prøve. Anonymkode: d4aed...873
Snok1 Skrevet 22. juni #2 Skrevet 22. juni Jeg hadde vurdert å studere historie om jeg skulle valgt igjen.
BeeKind Skrevet 22. juni #3 Skrevet 22. juni Ikke vanskelig! Mye å lese, men veldig forståelig og overkommelig stoff
AnonymBruker Skrevet 22. juni #4 Skrevet 22. juni Kjenner en som studerte historie, og hun syns i alle fall ikke studiet var veldig vanskelig. Men, det er veldig vanskelig å få relevant jobb i etterkant, så hun tok master, og deretter ppu. Anonymkode: 23816...f4f 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni #5 Skrevet 22. juni Historie er ikke vanskelig, når du har interessen for det. Eneste jeg sleit med var konflikten i Nord-Irland der halvparten hadde nesten like navn🤯😅 Har forresten også bachelor i sosialt arbeid, og synes årsstudiumet i historie ga meg flere perspektiver og større bakgrunnsfortsåelse for hvorfor vi "er der vi er" i dag. Anonymkode: 9a8d8...35b 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni #6 Skrevet 22. juni Hva har du tenkt til å jobbe med? Anonymkode: f6aaa...710 1
Eric_B Skrevet 22. juni #7 Skrevet 22. juni Kan du bruke det i graden? Er det relevant for jobb senere? Lærer? Historie er fint, men det er jo kostbart å bruke ett år studielån på noe man strengt tatt kan gjøre på fritiden. 2
Alice123 Skrevet 23. juni #8 Skrevet 23. juni Historie er enkelt om man liker det og vanskelig om man ikke liker det (jeg har studert historie og sett begge deler). Spørsmålet er heller hva du skal bruke det til, som andre skriver er det kostbart å bruke et år på noe som ikke er relevant for jobb. 1
Gjest Cartman Skrevet 23. juni #9 Skrevet 23. juni Jeg ville ikke studert historie i dag, da man må ha mastergrad for å ta ppu.
AnonymBruker Skrevet 24. juni #10 Skrevet 24. juni Cartman skrev (12 timer siden): Jeg ville ikke studert historie i dag, da man må ha mastergrad for å ta ppu. Noen steder kreves faktisk kun bachelor i historie for å ta PPU. Er mulig en overgangsperiode noen år fremover nå. Man kan også ha et årsstudium historie og bruke det som fag 2 dersom man har en annen mastergrad i tillegg, dersom man skal ta PPU. Flere studieprogram på bachelornivå har også 60 stp som er frie, slik sett kan et årsstudium i historie inkorporeres slik. Så, det kommer an på hvilken kombinasjon man har av studier/hva man skal bruke det til. Eller om man simpelthen ønsker å studere historie på et akademisk nivå, fordi man er interessert i faget. Man lærer jo mer enn kun historie (historiografi, bruk av kilder, refleksjon, drøfting). Absolutt verdt å ta med seg videre. Ts finner også kanskje ut ved å ta et årsstudium hvorvidt det er noe å fortsette med, eller om sosialt arbeid er veien å gå. Bedre å gjøre det som ung og motivert, enn å angre senere. Til ts, dersom du er interessert i historie og ikke har problemer med å lese masse og tilegne deg stoff, er ikke studiet vanskelig. Har studert historie selv, fantastisk gøy. ❤️ Anonymkode: 2f52d...78e 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #12 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen steder kreves faktisk kun bachelor i historie for å ta PPU. Er mulig en overgangsperiode noen år fremover nå. Man kan også ha et årsstudium historie og bruke det som fag 2 dersom man har en annen mastergrad i tillegg, dersom man skal ta PPU. Flere studieprogram på bachelornivå har også 60 stp som er frie, slik sett kan et årsstudium i historie inkorporeres slik. Så, det kommer an på hvilken kombinasjon man har av studier/hva man skal bruke det til. Eller om man simpelthen ønsker å studere historie på et akademisk nivå, fordi man er interessert i faget. Man lærer jo mer enn kun historie (historiografi, bruk av kilder, refleksjon, drøfting). Absolutt verdt å ta med seg videre. Ts finner også kanskje ut ved å ta et årsstudium hvorvidt det er noe å fortsette med, eller om sosialt arbeid er veien å gå. Bedre å gjøre det som ung og motivert, enn å angre senere. Til ts, dersom du er interessert i historie og ikke har problemer med å lese masse og tilegne deg stoff, er ikke studiet vanskelig. Har studert historie selv, fantastisk gøy. ❤️ Anonymkode: 2f52d...78e Ts her, tusen takk for et så nydelig svar❤️ dette satte jeg stor pris på å høre! Anonymkode: d4aed...873 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå