Gå til innhold

Hvorfor har 4 åringen plutselig begynt å bæsje i trusa??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jente 4 år sluttet med bleie veldig tidlig. Rundt 1.5/2 års alderen var hun 100% bleiefri. Sier i fra alltid hvis hun skal tisse eller bæsje og ber oss om å ta med henne på do. Hun har akkurat fylt 4. Denne uken har hun 3 ganger på rad bæsjet i trusa!!! Det er ikke mye bæsj men litt. Vi vet ikke hvor lenge hun har gått rundt med den bæsjen for når vi ser er bæsjen helt tørka mens hun selv virker fornøyd leker, spiser og gjør alt det vanlige uten at hun føler vått eller ubehag nedentil. Vi har prøvd å snakke med henne at dette ikke er greit. Hun MÅ si fra før hun må på do. 

Hvorfor tror dere hun gjør sånn? Avføringen som kommer i trusa er ikke flytende så det kan ikke være diarè

Anonymkode: 9155f...547

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det kommet noe nytt søsken? Har hun vært veldig opptatt med noe nytt og spennende? 

Anonymkode: 60589...70d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jente 4 år sluttet med bleie veldig tidlig. Rundt 1.5/2 års alderen var hun 100% bleiefri. Sier i fra alltid hvis hun skal tisse eller bæsje og ber oss om å ta med henne på do. Hun har akkurat fylt 4. Denne uken har hun 3 ganger på rad bæsjet i trusa!!! Det er ikke mye bæsj men litt. Vi vet ikke hvor lenge hun har gått rundt med den bæsjen for når vi ser er bæsjen helt tørka mens hun selv virker fornøyd leker, spiser og gjør alt det vanlige uten at hun føler vått eller ubehag nedentil. Vi har prøvd å snakke med henne at dette ikke er greit. Hun MÅ si fra før hun må på do. 

Hvorfor tror dere hun gjør sånn? Avføringen som kommer i trusa er ikke flytende så det kan ikke være diarè

Hvis det fortsetter må dere finne ut av om det er mat hun ikke tåler eller om det er slik det blir nevnt over her; forandringer i hverdagen

Anonymkode: 1d049...afa

AnonymBruker
Skrevet

Høres kanskje ut som stress eller forsøk på tilpasning, et nytt element i hverdagen som små kropper ikke takler så godt ❤️ prøv og finn ut noe der.

Anonymkode: 1a6c6...76e

Skrevet

Jeg ville sjekket om det var et medisinsk/kroppslig problem før jeg tok tak i adferden. Kanskje hun ikke merker at hun må på do? Hvis det bare kommer litt. Kanskje ta en tur til legen bare for sikkerhets skyld?

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er ganske vanlig. De er opptatt med noe spennende, og glemmer å gå på do. 

Anonymkode: 03b7e...d65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være forstoppelse. Ved forstoppelse kan det lekke avføring uten at barnet selv merker det/kan kontrollere det. Bæsjen kan enten være diareaktig eller veldig hard/tørr. Da er det ikke alle fall viktig at dere ikke kjefter/stresser henne, slik at det blir enda vanskeligere for henne å gå på do. Det kan være forstoppelse selv om hun har vært på do og bæsjet vanlig, jeg ville tatt en tur til legen og bedt om råd dersom det vedvarer. Ikke la det gå for langt, da er det potensielt en lang vei til å få det bra igjen.

Anonymkode: ed210...79c

Skrevet

om det bare er litt og bare den ene uka høres det ut som treg mage den uken og komt en liten  klump sammen med en promp bare

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig at slike ting går opp og ned. Min eldste hadde en periode han tisset på seg da han var rundt fem etter å ha vært bleiefri i tre år. Min yngste har hatt mange uhell i år etter at han starta i første klasse. Han har også vært bleiefri siden han var 2 1/2. 

Som andre sier kan det være forstoppelse, men jeg hadde nok tenkt at dette gikk over av seg selv.

Anonymkode: 6f4da...e90

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun har ikke tid? FOMO. Hun vil ikke stoppe med det hun driver med for å gå på do å gjøre noe så kjedelig som å bæsje. 

Holdt på sånn selv. Har en veldig fast rompe og er veldig flink å holde meg da 🤣

Anonymkode: ca810...849

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS HER

i dag morges tvang jeg henne til å sitte på do. Da bæsjet hun normalt. Bæsjen var verken hard eller flytende.

Etter 5-6 timer skjer det igjen hun leker i hagen på sklia og klarer å bæsje i trusa igjen. Plutselig stopper hun leken og blir lei seg og setter seg på benken. Jeg spør henne går det bra, har det skjedd noe?? Men hun svarer ikke. Da skjønner jeg med en gang at hun har bæsjet igjen. Jeg tar med henne på do og etter henne på doen. Men det kommer ingen ting mer. Er jo forståelig når hun bæsjer i går og i dag tidlig hvordan skal hun bæsje igjen...men skjønner ikke hvorfor litt bæsj kommer i trusa da😩

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei TS HER

i dag morges tvang jeg henne til å sitte på do. Da bæsjet hun normalt. Bæsjen var verken hard eller flytende.

Etter 5-6 timer skjer det igjen hun leker i hagen på sklia og klarer å bæsje i trusa igjen. Plutselig stopper hun leken og blir lei seg og setter seg på benken. Jeg spør henne går det bra, har det skjedd noe?? Men hun svarer ikke. Da skjønner jeg med en gang at hun har bæsjet igjen. Jeg tar med henne på do og etter henne på doen. Men det kommer ingen ting mer. Er jo forståelig når hun bæsjer i går og i dag tidlig hvordan skal hun bæsje igjen...men skjønner ikke hvorfor litt bæsj kommer i trusa da😩

Her da nabo gutten hadde forstoppelse. Så kom en del, så kom små klumper, så normalt, så små kuler.

Kunne gå opp til 3 uker før ting i tarmen går normalt fikk naboen beskjed, fordi det kunne henge avføring i tarmen som ikke fulgte med i begynnelsen 

Anonymkode: 42a09...21e

AnonymBruker
Skrevet

Bor foreldre sammen? Hvor har dere det sammen rundt barnet.. antyder ingenting, men spør da jeg er kjent med problemet.

Anonymkode: ef551...fe9

AnonymBruker
Skrevet

Henger meg på de som skriver forstoppelse! Barnet mitt slet med det, og kom også små klumper i trusa. Vi fikk behandling for det. Barnet kan ikke noe for det… at det kommer i trusa

Anonymkode: 34c28...fdf

AnonymBruker
Skrevet

Stressreaksjon?

Anonymkode: 761aa...4e5

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et klart tegn på forstoppelse. Selv om det har kommet noe normalt avføring så kan hun være forstoppet. Ta henne til lege

Anonymkode: 960e3...54b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...