AnonymBruker Skrevet 22. juni #1 Skrevet 22. juni Hvis jeg oppretter ny profil med nytt navn, er det lite sannsynlig at noen kan finne profilen min? Frem til jeg selv tar kontakt med en venneforespørsel eller melding? Ingen felles venner. Anonymkode: b3fc0...331
AnonymBruker Skrevet 23. juni #2 Skrevet 23. juni Du dukker nok opp i «personer du kanskje kjenner» men de kan jo ikke vite at det er deg. Anonymkode: 05e26...b54 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #3 Skrevet 23. juni Der skal være innstilling om at du ikke skal være søkbar og hvem som skal kunne få deg opp. Om det kun er venner, eller venners venner eller alle. Anonymkode: df4ee...ce7
AnonymBruker Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni I teorien, ja. Men i virkeligheten er Facebook utrolig god på å connecte folk, så jeg får opp venneforslag som ofte er helt uaktuelle å takke ja til (jeg vil på ingen måte ha dem som venner), men det er absolutt noen jeg har interagert med de siste dagene. Hvis jeg f.eks. spiser lunsj med en perifer leverandør får jeg personen som venneforslag. Kanskje fordi telefonene våre satt på samme kafé et par timer? Anonymkode: 786c2...141 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni Du må ha skult profil for å være helt sikra dette. Da kan ingen se eller søke deg opp før du har invitert dem til å bli venn. For så fort du er på samme grupper og får felles venner kommer du opp som forslag hvis du har vanlig synlig profil.. Anonymkode: 6c646...292 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #6 Skrevet 27. juni Søker du opp profiler så er det større sannsynlighet for at FB foreslår at de skal legge til deg. Anonymkode: 8348a...6e5
AnonymBruker Skrevet 27. juni #7 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 23.19): Hvis jeg oppretter ny profil med nytt navn, er det lite sannsynlig at noen kan finne profilen min? Frem til jeg selv tar kontakt med en venneforespørsel eller melding? Ingen felles venner. Anonymkode: b3fc0...331 Skal du skjule deg for noen, enten du har sperret adresse eller har andre grunner, så oppretter du ikke en profil i sosiale medier. Det skal politiet ha informert deg om. Anonymkode: 04972...bc3
AnonymBruker Skrevet 28. juni #8 Skrevet 28. juni Hvordan funker denne personer du kjenner greia? Jeg får opp sjefen, men han bor ikke i samme by engang, er det venner av venner? Dessuten var jeg innom sønnen min sine venner, plutselig kommer de opp som venneforslag i min feedback? Har ikke vært innpå sidene deres.. Anonymkode: 37fbf...c94
AnonymBruker Skrevet 29. juni #9 Skrevet 29. juni Ingen fare eller politisak dette. Har noen sladrekjerringer av kollegaer for å si det mildt. Kan derfor ikke blokkere dem, det ville ikke vært bra for arbeidsmiljøet. Vil dog være "usynlig" for enkelte med ny profil med nytt navn. Ingen felles venner, eller andre koblinger på privaten. Jeg kan være søkbar for de som trenger å komme i kontakt med meg andre arenaer i livet. De får vite om min nye profil. Så i teorien vil disse fort dukke opp som venneforslag om vi bare er i nærheten av hverandre med telefonene, ja, finurlig. Tror jeg kommer til å holde meg helt skjult frem til jeg selv velger å ta kontakt med ny profil. Med nytt navn kommer vel ikke nye den profilen opp hvis de søker på det gamle navnet? TS Anonymkode: b3fc0...331
AnonymBruker Skrevet 29. juni #10 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 23.09): Hvordan funker denne personer du kjenner greia? Jeg får opp sjefen, men han bor ikke i samme by engang, er det venner av venner? Dessuten var jeg innom sønnen min sine venner, plutselig kommer de opp som venneforslag i min feedback? Har ikke vært innpå sidene deres.. Anonymkode: 37fbf...c94 På mange måter. Du og sjefen har nok begge vært koblet til nettet på jobben, da forstår Facebook at dere «kanskje kjenner hverandre». De bruker også mobilens innebygd GPS for å se hvilke personer som ofte oppholder seg på samme sted. Venners venner er også en måte de bruker. Det er sinnsykt hvor mye de sporer oss og hvilken informasjon de har. Anonymkode: 6c600...fec
AnonymBruker Skrevet 29. juni #11 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): På mange måter. Du og sjefen har nok begge vært koblet til nettet på jobben, da forstår Facebook at dere «kanskje kjenner hverandre». De bruker også mobilens innebygd GPS for å se hvilke personer som ofte oppholder seg på samme sted. Venners venner er også en måte de bruker. Det er sinnsykt hvor mye de sporer oss og hvilken informasjon de har. Anonymkode: 6c600...fec Joda, men det er jammen meg fascinerende hvor mye de innimellom bommer også. Da jeg lagde meg ny profil hadde jeg nesten to måneder hvor alle venneforslag var utelukkende russere med små veskehunder eller som drev med hundeutstillinger. Jeg har ingen koblinger til Russland, har aldri vært der, bor ikke i Finnmark, har ikke hund (misliker hunder sterkt, faktisk), har aldri satt fot på en hundeutstilling eller utstilling av andre dyr og kjenner ingen som driver med det. Jeg la ikke til noen av dem og fjernet forslagene jevnlig, men Facebook ga seg ikke og Russland ble visst aldri tom for entusiastiske hundeeiere... Først etter et par måneder kom folk med samme etternavn som meg, kjæresten til naboen, gamle klassekamerater, folk som er medlemmer av samme parti som meg osv opp. Men det tok sin tid! Anonymkode: 39dd1...5ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå