Gå til innhold

Søsters bursdag, min termin og forventninger

Anbefalte innlegg

Skrevet
skruf skrev (3 timer siden):

Du må bare si rett ut at du kan ikke delta i feiringen pga termindato. Punktum finale. Det er 5 timer i bil en vei (fly er ikke aktuelt da ingen flyselskap tillater høygravide å fly) på vinterføre, og hvis babyen ikke er født enda så risikerer du at fødselen starter mens du er der (jeg jobbet på fødeavdeling tidligere og husker godt den gangen et par som var på ferie her, ca 7 timer unna hjemstedet, endte med å føde her….3 uker før termin)

Det er der fokuset på at dere melder avbud bør ligge, ikke begynn å blande inn 2-åringen og barnevakt. Ikke ork å akkedere videre frem og tilbake med søsteren din. Ta dere heller en tur utpå vårparten/tidlig sommer; bak (eller kjøp) ei kake og ta et etterlag bare dere nærmeste :) 

Og ang 2-åringen så ville det vært bedre at bestevenninnen din hadde vært barnevakt under fødsel sånn at mannen din slipper å gå glipp av en av de største begivenhetene i livet…..dere har god tid på å øve på at eldste er alene med venninnen din :) Er du i god form etter fødsel og alt er bra med den nyfødte så kan dere ta tidlig hjemreise fra sykehuset. Personlig hadde jeg ikke ønsket å frata mannen min opplevelsen ved å være med på fødselen av sitt eget barn bli født, ei heller den støtten han ga meg.

Tidlig hjemreise, særlig hos de som har født før, hvis alt går etter boken og mor og barn har det bra etter fødsel er veldig vanlig. 

(jeg følger influenserene Camilla og Julie Lorentzen, og de har nettopp fått barn nr2, men de har enda tettere alder mellom barna; de startet i god tid med å venne eldste, som ikke går i barnehage, til å være alene sammen med et godt vennepar av de, inkludert overnatting hos venneparet etterhvert for at eldste skulle føle seg trygg. Det var Julia som fødte, og naturlig nok ønsket Camilla å være med på fødselen av sitt eget barn. Og det gikk helt fint med eldste, han var trygg og i trygge hender)

Dette kommer til å gå bra; si som sagt nei til søsteren din pga termin (og blir hun snurt så går det over), ikke ork å bruk mere energi og frem og tilbake ang dette. Søsteren din blir 40, er det så viktig at dere alle kommer så kunne hun ha utsatt feiringen med noen måneder. Meld som sagt avbud og stå i den beslutningen. Maser hun mere så ikke responder. Fødsel trumfer 40-årsdag 5 timer unna. 

Og igjen så ønsker mannen heller å ha 2 åringen enn å være med på fødsel. Men han blir med dersom 2 åringen er i barnehagen på tidspunktet. Min venninne har kjempe lyst til å være med. Kan dere slutte å si at jeg fratar mannen noe som helst. Skal jeg liksom tvinge han til å bli med når det er helt greit for meg å ha med venninne? Dette er ikke hva tråden ble startet for. Hvordan vi løser det rundt fødsel har ingen verdens ting med trådens tema å gjøre faktisk. 

Anonymkode: a14e9...ae7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du ikke la mannen være på hotellet med barna mens du går på festen? Litt kjipt, men sånn er det noen ganger dessverre. Ett av mine minste barn vil heller ikke bli passet av andre og vi må gjøre det sånn. 

Anonymkode: 16ce6...401

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei.. 

Min søster fyller 40 år i februar og ønsker å feire dette med et stort selskap/fest. Hun bor i annen del av landet enn meg. Hun ønsker selvfølgelig da at jeg og mannen skal komme i selskapet hennes. 

Problemet mitt er at vi har et barn på 2 år som aldri har hatt barnevakt tidligere og termin i februar for barn nr 2. Før jeg fortalte min søster om graviditeten ønsket hun at mannen og jeg skulle skaffe en barnevakt. Hun foreslo at vi enten reiser fra barnet hjemme med barnevakt den helgen eller tar med både barnet og barnevakt til hotellet for den helgen festen er. Jeg er skeptisk til begge delene siden vi aldri har hatt barnevakt engang. Også skal vi liksom være i en annen landsdel 😳 eller overlate henne på et trangt hotellrom med en barnevakt…

men jeg hadde begynt å se etter løsninger da. Men så ble jeg jo gravid og har nå termin i samme mnd som selskapet. 

Da jeg nå sa til min søster at jeg tror ikke vi får kommet i selskapet pga termin og nyfødt baby så foreslo hun altså: 

- ta med baby på festen 

- la babyen også være på hotellrommet med barnevakten 

Jeg er ikke komfortabel med noen av alternativene. Er jeg hysterisk?? Min søster er nå drit sur på meg og mener jeg må skjerpe meg og at jeg og mannen selvfølgelig må komme i selskapet hennes… men å reise 5 timer hjemmefra enten som super høygravid eller med en nyfødt baby og et barn på 2,5 år frister meg så utrolig lite. Kan jeg få noen andres synspunkter her? Er åpen for at jeg muligens bare er hormonell og litt hysterisk. 

Barnevakt til 2-åringen er noenlunde fair. Det ville vært mulig å få til med litt forberedelser og trening. 
Men å reise 5 timer (en vei??) som enten høygravid og fødeklar anytime, eller med et nyfødt spedbarn i februar… Det er bare helt hinsides all fornuft. 40-årslag eller ikke, i en slik tilstand som du er i på den tiden av året ville jeg kun dratt i bursdagen om hun bodde innenfor 30 minutter fra mitt eget hjem. Og selv da er det ikke sikkert jeg ville dratt, det hadde kommet helt an på formen min før eller etter fødsel, samt vær og føreforhold langs veiene. Du er hverken hormonell eller hysterisk. Det er din søster som er dønn urimelig, selvsentrert, storforlangende og fullstendig blottet for sunn fornuft. Hadde det vært min søster hadde hun jammen fått passet sitt stemplet…. Sikker på at hun er frisk og ved sine fulle fem? For hun må være så blottet for dømmekraft at jeg egentlig mistenker at hun må være lettere psykisk utviklingshemmet for å i det hele tatt foreslå noe så idiotisk… 

Anonymkode: 9eb53...b02

• Liker 4
Skrevet
katties skrev (5 timer siden):

Nei, vet du hva, fine gester og gaver for å si beklager er noe jeg personlig gir til folk som oppfører seg BRA, ikke som plaster på såret til en drittunge på 40 år.

Ikke for å gjøre det godt igjen eller som unnskyldning, men for å feire henne hvis ts har lyst. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kan du ikke la mannen være på hotellet med barna mens du går på festen? Litt kjipt, men sånn er det noen ganger dessverre. Ett av mine minste barn vil heller ikke bli passet av andre og vi må gjøre det sånn. 

Mannen ville heller være hjemme med begge fordi da har han alt han trenger og alt utstyr og alt til begge barna. Det blir litt styrete på et hotellrom. Og jeg forstår det kjempe godt. Jeg har heller ikke lyst til å reise timesvis vekk fra en nyfødt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Problemet nå er vel først og fremst at hun er høygravid i februar og bor langt unna.

Anonymkode: e7905...612

Skrevet

Og jeg har ikke lyst til at en nyfødt skal måtte legge ut på en så lang biltur heller. Jeg føler det er best for den nyfødte å få komme hjem i fred og ro. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei.. 

Min søster fyller 40 år i februar og ønsker å feire dette med et stort selskap/fest. Hun bor i annen del av landet enn meg. Hun ønsker selvfølgelig da at jeg og mannen skal komme i selskapet hennes. 

Problemet mitt er at vi har et barn på 2 år som aldri har hatt barnevakt tidligere og termin i februar for barn nr 2. Før jeg fortalte min søster om graviditeten ønsket hun at mannen og jeg skulle skaffe en barnevakt. Hun foreslo at vi enten reiser fra barnet hjemme med barnevakt den helgen eller tar med både barnet og barnevakt til hotellet for den helgen festen er. Jeg er skeptisk til begge delene siden vi aldri har hatt barnevakt engang. Også skal vi liksom være i en annen landsdel 😳 eller overlate henne på et trangt hotellrom med en barnevakt…

men jeg hadde begynt å se etter løsninger da. Men så ble jeg jo gravid og har nå termin i samme mnd som selskapet. 

Da jeg nå sa til min søster at jeg tror ikke vi får kommet i selskapet pga termin og nyfødt baby så foreslo hun altså: 

- ta med baby på festen 

- la babyen også være på hotellrommet med barnevakten 

Jeg er ikke komfortabel med noen av alternativene. Er jeg hysterisk?? Min søster er nå drit sur på meg og mener jeg må skjerpe meg og at jeg og mannen selvfølgelig må komme i selskapet hennes… men å reise 5 timer hjemmefra enten som super høygravid eller med en nyfødt baby og et barn på 2,5 år frister meg så utrolig lite. Kan jeg få noen andres synspunkter her? Er åpen for at jeg muligens bare er hormonell og litt hysterisk. 

Å du høres ut som en som har latt din søster styre litt mye, siden du ikke har forklart  henne i klartekst at å dra rundt termin er totalt uakuelt ennå.

Hadde det vært min søster som hadde prøvd å hæsje med meg sånn, hadde jeg vel spurt om det hadde rablet for henne, takket for iver etter å ha oss der, men at dere desverre ikke  kan komme av åpenbare årsaker.

Anonymkode: d15d8...88a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...