Gå til innhold

Søsters bursdag, min termin og forventninger

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her er noe som vanskelig passer sammen i denne historien. 
Nemlig at barnet aldri har hatt barnevakt og at du ikke vil overlate barnet til en barnevakt. Samtidig hvordan løser du kabalen med det store barnet ved fødsel? Skal du da ha store barnet med deg på føden? 
Begge barna har vel en farmor eller fars søsken, som kan passe? 

Ta farmor med, og la farmor passe, men som høygravid får du vel neppe tillatelse til reise fra lege? Fly kandu glemme, og å sitte fem timer i bil som høygravid, med fare for både blodpropp og fødsel ute i hutaheiti er vel heller ikke noe noen råder deg til? 
Reise i februar kan og bli utfordrende mht. været. Så din søster får utsette festingen til mars/april tenker jeg vi sier, for å gjøre alle fornøyde. 

Anonymkode: 75734...1cd

Ts har skrevet hvordan de har planlagt å løse det med det eldste barnet under fødselen av nr 2.

Ellers er jeg veldig enig med det å flytte festen. Når det er så viktig for bursdags"barnet" at søsteren deltar i feiringen får hun heller tilpasse seg enn å tre dårlig samvittighet nedover hue på ts. Merkelig at søsteren ikke har krevd at ts skal ta keisersnitt 1mnd før termin for å være sikker på at hun kan være med å feste 🙄😅

Anonymkode: 2b169...550

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts har skrevet hvordan de har planlagt å løse det med det eldste barnet under fødselen av nr 2.

Ellers er jeg veldig enig med det å flytte festen. Når det er så viktig for bursdags"barnet" at søsteren deltar i feiringen får hun heller tilpasse seg enn å tre dårlig samvittighet nedover hue på ts. Merkelig at søsteren ikke har krevd at ts skal ta keisersnitt 1mnd før termin for å være sikker på at hun kan være med å feste 🙄😅

Det pleier å være litt merkelige forhold når folk driver og troller. Det tror jeg faktisk er tilfellet her. 

• Liker 4
Skrevet

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg vært mer bekymret for hennes kognitive fungering og. IQ enn den 40årsdag greia😅

Anonymkode: a7e60...14d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det pleier å være litt merkelige forhold når folk driver og troller. Det tror jeg faktisk er tilfellet her. 

Hmmm, jeg catcha egentlig ikke den viben der. Men må innrømme at jeg, som andre også nevner, heller ville brukt bestevenninne som barnevakt for at mannen skulle fått vært med på fødselen. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei.. 

Min søster fyller 40 år i februar og ønsker å feire dette med et stort selskap/fest. Hun bor i annen del av landet enn meg. Hun ønsker selvfølgelig da at jeg og mannen skal komme i selskapet hennes. 

Problemet mitt er at vi har et barn på 2 år som aldri har hatt barnevakt tidligere og termin i februar for barn nr 2. Før jeg fortalte min søster om graviditeten ønsket hun at mannen og jeg skulle skaffe en barnevakt. Hun foreslo at vi enten reiser fra barnet hjemme med barnevakt den helgen eller tar med både barnet og barnevakt til hotellet for den helgen festen er. Jeg er skeptisk til begge delene siden vi aldri har hatt barnevakt engang. Også skal vi liksom være i en annen landsdel 😳 eller overlate henne på et trangt hotellrom med en barnevakt…

men jeg hadde begynt å se etter løsninger da. Men så ble jeg jo gravid og har nå termin i samme mnd som selskapet. 

Da jeg nå sa til min søster at jeg tror ikke vi får kommet i selskapet pga termin og nyfødt baby så foreslo hun altså: 

- ta med baby på festen 

- la babyen også være på hotellrommet med barnevakten 

Jeg er ikke komfortabel med noen av alternativene. Er jeg hysterisk?? Min søster er nå drit sur på meg og mener jeg må skjerpe meg og at jeg og mannen selvfølgelig må komme i selskapet hennes… men å reise 5 timer hjemmefra enten som super høygravid eller med en nyfødt baby og et barn på 2,5 år frister meg så utrolig lite. Kan jeg få noen andres synspunkter her? Er åpen for at jeg muligens bare er hormonell og litt hysterisk. 

Anonymkode: a14e9...ae7

Bli hjemme. Jeg tåler om folk blir sure på meg, det er ikke farlig. Ikke bare bare å skulle ta med en nyfødt, du vet ikke hvordan fødselen påvirker kroppen. Også dette med å være høygravid eller i barsel er veldig tøft. 

Anonymkode: 5cd78...4da

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Okei men kan vi legge akkurat den litt bort? Jeg er som sagt i prosessen med å gjøre noe med det at vi aldri har hatt barnevakt. Vi får bare ha barnevakt av og til uten at vi trenger det da så hun blir kjent med barnevakten også ☺️ 

Det som var det viktigste for meg og som tippet hele lasset var at når jeg påpeker at terminen er i samme mnd hun skal ha selskapet så er det rett på å finne løsninger for meg slik at jeg skal måtte komme. Det var det som kjentes mest belastende ut nå. 

Tenk positiv. Hun har skikkelig lyst til at du skal komme. Over 9 måneder på forhånd sier du at du ikke vil forsøke en gang. 
Siden dere får baby akkurat da, er det jo flaks for deg, du slipper. Men av hensyn til eldste, du mente ti måneder på forhånd at barnevakt var utelukket…. Du har virkelig ikke lyst til å dra. Søstera di har virkelig lyst til å ha deg tilstede, hvordan kan du synes at hun er urimelig og slitsom? 

Anonymkode: ca4ab...d86

• Liker 1
Skrevet

Toåring og barnevakt på hotellet feiringen er på, hadde vært ok for meg.

Men rett rundt termin/med nyfødt hadde vært fullstendig uaktuelt for meg, især når det er langt unna. Hadde takket nei til invitasjon uten et fnugg av dårlig samvittighet.

Anonymkode: 87fe0...bad

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare si at dere kommer en tur i påsken. Eller inviter de over til dere.

Ferdig diskutert. 

• Liker 1
Skrevet

Søsteren din er urimelig. Men hun var ikke det når det bare handlet om å skaffe barnevakt til barnet på to.

Anonymkode: dc260...36d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei det er liksom flere ting. Og jeg kjenner mye på at det er en stor forandring for datteren vår å gå fra å være enebarn til å bli storesøster. Jeg ønsker at den overgangen skal gå best mulig. Og det involverer ikke å bli etterlatt i en annen landsdel, på et hotellrom med eller uten den nyfødte, stressende lang biltur med mange pauser, adskillelse fra foreldrene fordi de skal på fest.. og i tillegg hensynet til den nyfødte for ro og tilknytning. Hensynet til meg selv for to og hvile. Hensyn til mannen som sikkert også vil trenge hvile og overskudd når man går fra 1 til 2 barn. Det er mange faktorer. Men ingen av disse argumentene er gode nok for min søster som tross alt skal feire et rundt år.. 

Jeg støtter deg på det ene punktet, men er mindre støttende til det at 2 åringen ikke kan passes av andre. At du/dere ikke ønsker å dra som høygravid eller med en nyfødt forstår de aller fleste, og forstår ikke din søster det så er det hennes problem og ikke deres. Men det fremstår også som at det hadde vært uaktuelt å øve med å få 2 åringen til å kunne passes av andre hvis du ikke var gravid og her er jeg uenig med deg. Jeg tror nok du hadde fått relativt lite støtte hvis du takket nei til 40 års feiringen til din søster hvis du hadde 8 måneder å øve på at 2 åringen kunne passes av andre.

Anonymkode: e033a...beb

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri reist som så høygravid som en kan bli. Hva hvis fødsel starter på reisen, langt hjemmefra? Det er de ene. Det andre er hvis barnet faktisk er født til selskapet, så er det å dra 5 timer hver vei med nyfødt og 2-åring, samt gjerne ikke kommet deg etter fødsel osv, bare for å delta i et selskap på noen timer, helt sykt i mine øyne. Hadde da aldri forventet at noen skulle gjøre dette for å komme i mitt selskap. Hadde hatt full forståelse for det! 

Anonymkode: 8b4f8...0d8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva mener din søster du skal gjøre om du er høygravid og fødsel starter? Skal du pakke med deg både til fest og hotell, og fødebag? Eller om du har en helt fersk baby, skal den sitte i 5timer i bil hver veg, og du med brystspreng, blødning, mulig sting og andre ubehageligheter. Gå på fest med digre vonde bryster som lekker, overdreven svette, stort bind, det er jo oppskriften på en hyggelig aften. Har din søster barn? 

Det er en dårlig vertinne om hun kunne er opptatt av at du må komme for hennes del, og ikke ofre en tanke for at du faktisk ikke komme til å ha det noe bra eller huske festen som noe fint. Og barnevakt for nyfødt?? Nei ærlig talt. Alle er ikke influensere som går ut , drar på ferie, hotelltur rett etter fødsel. 

Og har også en på snart 2 år, vi hadde barnevakt én gang, det var når lillebror ble født. Utenom det har vi aldri hatt behov for barnevakt heller, så synes ikke det er rart du tenker på det.

❤️min fulle støtte ts. 

Anonymkode: f0241...bbd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hva mener du med hønemor tendenser? Vi har aldri hatt behov for barnevakt. Hvorfor skulle vi hatt det da? Skal vi ha barnevakt bare for å ha det da? Jeg forstår ikke hvorfor du skriver det du gjør? 

Ja, faktisk. Dere skal ha barnevakt for å trene datteren deres til å bli passet av noen andre. Fordi noen ganger skjer livet. Og i februar skal du føde… skal dere ha med datteren deres da, eller hva er planen? 

Å lære seg å bli passet av andre enn foreldre syns jeg faktisk er en viktig del av oppveksten til barn. Ingen sier du skal være borte i ukesvis og ofte, men en gang i blant så datteren din blir vant til det - JA. 

Anonymkode: 145a5...644

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vel planen var at dersom eldste er i barnehagen så blir mannen med på sykehuset. Skjer det på natten så blir  bestevenninne med. Også kommer mannen og barnet på besøk sammen enten samme dag eller dagen etter. Er det også rart å planlegge sånn? Jeg vet ikke jeg. Jeg har ikke gjort dette før 🙈 gått fra 1 til 2 barn altså. Jeg tenkte det var tryggest for eldste at pappa var hjemme med henne og at hun og pappaen kom sammen på sykehuset dersom fødsel foregikk på natt. 

Dette er det sjukeste jeg har hørt. 

Du, det går an å være hønemor og glad i ungen sin, og SAMTIDIG lære dem at andre kan passe dem. Det går an å være hønemor, og føde nummer to med mannen sin tilstede. 

En del av oppdragelsen av barna, ER å la andre passe dem. Du gjør deg selv, og ikke minst BARNA, en kjempebjørnetjeneste nå!!!!

• Liker 6
Skrevet

Og med de to siste innleggene, så vil jeg presisere at det er helt tydelig at du ikke skal i din søsters bursdag. Men det er pga graviditet/nyfødt baby… Ikke pga 2,5-åringen. 

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Eldste, barnevakt, og alt det der, er bare støy. Og jeg forstår hun blir irritert når det hovedsakelig er det du argumenterer med. man kan ikke gjøre seg utilgjengelig i nesten tre år bare fordi man har fått et barn, slikt løser man med barnevakt (som dere skylder dette barnet å bli vant med), eller at dere er på hotellrommet med barnet litt på skift.

Men du har termin i februar. Og kan derfor ikke reise så langt hjemmefra, uansett om du er høygravid eller har en nyfødt. 

Anonymkode: 6a8f3...ac0

• Liker 2
Skrevet

Toåringen går ikke i barnehage eller? For hvis toåringen går i barnehage er det helt rart å mene at hun ikke er klar for barnevakt og at du skal føde uten mannen for at hun ikke skal måtte utsettes for barnepass (unntatt hverdager 08-16).

Ellers sier det seg selv at det ikke passer med festen i februar. 

Anonymkode: b6c8e...aa2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du ikke hadde vært gravid, så tenker jeg at det hadde latt seg gjøre, men med en ny baby samme måned, så er det jo heeeelt uaktuelt 😂😂 Skulle tro din søster ble 20...

Skrevet

Som 3 barns mor vil jeg si

bli hjemme

det er best

nyfødt baby bæsjer helt i ny bleie i det du har lagt baby i vognen klart til å gå ut til en avtale på helsestasjonen, og så bytter du igjen, og sikkert på vei til helsestasjonen, lang kjøretur med baby, nei takk.

Med nyfødt så vil du føle deg feit og svett, og bytte bind, NEI bleier nærmest, for renselsen er ingen spøk… nei, ta vare på deg selv og baby

Anonymkode: 8471d...5c1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vel planen var at dersom eldste er i barnehagen så blir mannen med på sykehuset. Skjer det på natten så blir  bestevenninne med. Også kommer mannen og barnet på besøk sammen enten samme dag eller dagen etter. Er det også rart å planlegge sånn? Jeg vet ikke jeg. Jeg har ikke gjort dette før 🙈 gått fra 1 til 2 barn altså. Jeg tenkte det var tryggest for eldste at pappa var hjemme med henne og at hun og pappaen kom sammen på sykehuset dersom fødsel foregikk på natt. 

Man skal virkelig få lov å planlegge dette akkurat sånn som man vil, tenker jeg :) 

Det vanligste er nok å ha barnevakt til eldre søsken under fødsel, og at far er med. Men det betyr ikke at det er fasiten. Eller at det alltid lar seg gjøre, det er ikke alltid bare enkelt å finne en barnevakt som er parat til å stille opp når som helst. Når dere har en plan som funker, så er det rett for dere. For oss hadde det ikke vært rett fordi mannen min ønsket å kjøre til føden og være med på fødsel til nr. to også. Men vi prioriterte også at kommende storesøster ikke plutselig skulle bli passet av noen hun ikke kjente godt, og at det ble starten på livet som storesøster, så vår plan B hvis barnevakten ikke rakk å komme på kort varsel, var at jeg tok taxi til føden. Og så ble det hverken plan A eller B eller C, fordi babyen plutselig ble født veldig fort på et tidspunkt vi ikke forventet, og fødsler er jo uforutsigbare. 

Så jeg tenker også at det er helt urimelig å forvente at du skal komme på en fest 5 timer unna så nær termin. Kanskje med flaks så kunne det gått fint, men det er også rimelig sannsynlig at det blir problematisk. Jeg kunne godt planlagt å delta på en rund dag for en jeg var glad i i byen jeg bor i nær termin, med forbehold om at vannavgang, kraftig bekkenløsning, nyfødt baby med kolikk osv kunne endre planene.  5 timer unna, hadde jeg sagt nei til. 

Jeg kan tenke meg at søsteren din er lei seg, kanskje til og med lei seg for at dere ikke unngikk termin i februar, selv om det også er urimelig. Kanskje reagerer hun også på at dere ikke har hatt barnevakt, og at du evt. har nevnt for henne tidligere at det er et problem. Og så trekker hun det med seg videre inn i at det er hysterisk å ikke komme med babyen eller å ha barnevakt for babyen heller. Kanskje vet hun egentlig at dette vil funke dårlig for de aller fleste, men har bare blitt skikkelig såret? Jeg er i hvert fall ikke enig med henne. 

Anonymkode: 9470e...8fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...