Gå til innhold

Søsters bursdag, min termin og forventninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okei men kan vi legge akkurat den litt bort? Jeg er som sagt i prosessen med å gjøre noe med det at vi aldri har hatt barnevakt. Vi får bare ha barnevakt av og til uten at vi trenger det da så hun blir kjent med barnevakten også ☺️ 

Det som var det viktigste for meg og som tippet hele lasset var at når jeg påpeker at terminen er i samme mnd hun skal ha selskapet så er det rett på å finne løsninger for meg slik at jeg skal måtte komme. Det var det som kjentes mest belastende ut nå. 

Anonymkode: a14e9...ae7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det passer ikke, man vil ikke, det er ikke gjennomførbart etc. Si nei, ikke noe å diskutere. Andre får mene hva de vil men her vet du selv hva som er rett ts så da kan du vel stå for det??? Og 40 år er ikke ett stort rundt år.

Anonymkode: 8b133...439

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg takket nylig nei til min brors 40-årsfest 12 min kjøring hjemmefra fordi jeg har termin om 2,5 uke.. 😅 han sa absolutt ingenting til det annet enn at han skjønte at det ikke fristet å vagge rundt blant masse feststemte folk 🤷🏻‍♀️😅 

Din søster fremstår ekstremt sentret om seg og sitt og virker ikke til å klare se situasjonen  med dine øyne. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åh herregud så lettet jeg ble av svarene deres. Jeg hadde begynt å tenke at jeg var helt hysterisk og egoistisk som ikke ville dra hjemmefra med nyfødt eller høygravid. Takk. Det hjalp litt å få bekreftet at jeg ikke er gal. 

Det er du absolutt ikke!! Jeg ville aldri ha reist noe sted rundt termin. Hva om fødselen starter mens du er der? Og rett etter fødsel må du selvfølgelig hvile og leges etter fødsel, og finne ut av amming og alt sammen 🩷 Det ville nesten vært litt uansvarlig å reise tenker jeg! 
(og barnevakt til en helt nyfødt baby… det gidder jeg ikke nevne en gang fordi det er så uaktuelt 😅)

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er rart at 2åringen ikke har hatt barnevakt når det ikke har vært behov for det. Du skriver jo at hen går i barnehage så da blir barnet sosialisert og mor og barn går ikke oppå hverandre 25/7. Jeg tenker at det må være lov til å velge selv om man har lyst til å ha barnevakt eller ikke når det ikke er et helt nødvendig behov for det.

Jeg hadde ikke barnevakt på min første før hun var 2år og jeg skulle på sykehuset for å føde nr 2. Var da mamma som passet barnet mens jeg og mannen dro på sykehuset. Selv om min datter ikke hadde hatt barnevakt før så kjente hun mamma godt og det gikk helt fint. Det funket for oss.

Tenker også at dersom du bestemmer deg for å dra i 40årslag og du har født til den tid så skal du være heldig om du finner en barnevakt som syns det er helt tipp topp å passe en 2åring og en nyfødt baby. Barnevakten vil jo da enten ha disse to hele helgen hjemme hos dere eller sette av hele helgen for å bli med dere for så å oppholde seg på et hotellrom med to små.

Kan jeg spørre om dynamikken mellom deg og din søster er sånn at hun stort sett bestemmer og at hennes mening teller endel mer enn din sånn generelt? Dersom det hadde vært motsatt, ville hun da ment at det var egoistisk av deg og planlegge 40årslag den mnd du har termin? Her kan jo jeg ta 100% feil, men fikk litt feeling av at hun er litt som min søster 🙈🥰

Uansett, dette er en avgjørelse du og din mann har rett til å ta uten at hun blir sur. Jeg har full forståelse for at hun blir skuffet over at timingen kræsjet, men det er forskjell på å være skuffet, men forståelsesfull og det å bli sur og snurt.

Gratulerer med svangerskapet, prøv å nyt 🥰

Anonymkode: 2b169...550

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.. 

Min søster fyller 40 år i februar og ønsker å feire dette med et stort selskap/fest. Hun bor i annen del av landet enn meg. Hun ønsker selvfølgelig da at jeg og mannen skal komme i selskapet hennes. 

Problemet mitt er at vi har et barn på 2 år som aldri har hatt barnevakt tidligere og termin i februar for barn nr 2. Før jeg fortalte min søster om graviditeten ønsket hun at mannen og jeg skulle skaffe en barnevakt. Hun foreslo at vi enten reiser fra barnet hjemme med barnevakt den helgen eller tar med både barnet og barnevakt til hotellet for den helgen festen er. Jeg er skeptisk til begge delene siden vi aldri har hatt barnevakt engang. Også skal vi liksom være i en annen landsdel 😳 eller overlate henne på et trangt hotellrom med en barnevakt…

men jeg hadde begynt å se etter løsninger da. Men så ble jeg jo gravid og har nå termin i samme mnd som selskapet. 

Da jeg nå sa til min søster at jeg tror ikke vi får kommet i selskapet pga termin og nyfødt baby så foreslo hun altså: 

- ta med baby på festen 

- la babyen også være på hotellrommet med barnevakten 

Jeg er ikke komfortabel med noen av alternativene. Er jeg hysterisk?? Min søster er nå drit sur på meg og mener jeg må skjerpe meg og at jeg og mannen selvfølgelig må komme i selskapet hennes… men å reise 5 timer hjemmefra enten som super høygravid eller med en nyfødt baby og et barn på 2,5 år frister meg så utrolig lite. Kan jeg få noen andres synspunkter her? Er åpen for at jeg muligens bare er hormonell og litt hysterisk. 

Om det er feil for deg så stå i det, din søster fyller 40 ikke 4 hun takler det

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hadde ikke vært aktuelt for meg, men vi vet aldri hvordan formen er før/etter fødsel. Mange jeg kjenner var helt frisk og rask like etter fødsel, og kunne lett dratt i en slik feiring like etter, men det vet man ikke før man står der. 

Anonymkode: 61b86...c51

Hvemmmm med en 2 åring + et nyfødt barn reiser 5 timer bare 0-4 uker etter fødsel for å dra på fest 😅 

Anonymkode: 40137...76f

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså hvem tror folk at de er…. DROPP DET!!!!! Det er jo helt åpenbart at dette ikke passer for dere! 

Anonymkode: 772e7...ba0

• Liker 5
Skrevet

Si det du vil, og ikke forklar så mye. Det er ikke noe for diskusjon akkurat, så hva er poenget. Du bestemmer.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei.. 

Min søster fyller 40 år i februar og ønsker å feire dette med et stort selskap/fest. Hun bor i annen del av landet enn meg. Hun ønsker selvfølgelig da at jeg og mannen skal komme i selskapet hennes. 

Problemet mitt er at vi har et barn på 2 år som aldri har hatt barnevakt tidligere og termin i februar for barn nr 2. Før jeg fortalte min søster om graviditeten ønsket hun at mannen og jeg skulle skaffe en barnevakt. Hun foreslo at vi enten reiser fra barnet hjemme med barnevakt den helgen eller tar med både barnet og barnevakt til hotellet for den helgen festen er. Jeg er skeptisk til begge delene siden vi aldri har hatt barnevakt engang. Også skal vi liksom være i en annen landsdel 😳 eller overlate henne på et trangt hotellrom med en barnevakt…

men jeg hadde begynt å se etter løsninger da. Men så ble jeg jo gravid og har nå termin i samme mnd som selskapet. 

Da jeg nå sa til min søster at jeg tror ikke vi får kommet i selskapet pga termin og nyfødt baby så foreslo hun altså: 

- ta med baby på festen 

Jeg er ikke komfortabel med noen av alternativene. Er jeg hysterisk?? Min søster er nå drit sur på meg og mener jeg må skjerpe meg og at jeg og mannen selvfølgelig må komme i selskapet hennes… men å reise 5 timer hjemmefra enten som super høygravid eller med en nyfødt baby og et barn på 2,5 år frister meg så utrolig lite. Kan jeg få noen andres synspunkter her? Er åpen for at jeg muligens bare er hormonell og litt hysterisk. 

Her er noe som vanskelig passer sammen i denne historien. 
Nemlig at barnet aldri har hatt barnevakt og at du ikke vil overlate barnet til en barnevakt. Samtidig hvordan løser du kabalen med det store barnet ved fødsel? Skal du da ha store barnet med deg på føden? 
Begge barna har vel en farmor eller fars søsken, som kan passe? 

Ta farmor med, og la farmor passe, men som høygravid får du vel neppe tillatelse til reise fra lege? Fly kandu glemme, og å sitte fem timer i bil som høygravid, med fare for både blodpropp og fødsel ute i hutaheiti er vel heller ikke noe noen råder deg til? 
Reise i februar kan og bli utfordrende mht. været. Så din søster får utsette festingen til mars/april tenker jeg vi sier, for å gjøre alle fornøyde. 

Anonymkode: 75734...1cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt til søster at du virkelig gjerne skulle ha vært der i bursdagsfeiringen hennes, men at du kjenner at det å reise så langt rett før eller rett etter fødsel, det er noe du ikke greier. At du da har nok med å forberede deg på fødselen - eller komme deg etter fødselen.

Antar du vet litt om hennes form rett før/etter hennes fødsler, selv om det er noen år tilbake - kanskje minne henne på hvordan hun hadde det den gangen? (på en fin måte, ikke kritikk eller angrep)?

Hvis dere ellers har et godt forhold - kanskje du kan enten skrive en tale, eller lage en bildefremvisning/tale, som f.eks. annet søsken eller andre som står deg/henne nær kan holde i bursdagen hennes? Som en positiv overraskelse til henne, full av gode minner og noe som viser båndet mellom dere, samt humor som alle kan le av. 

(Ang. ny fødsel. Hvis dere har nær familie der dere bor som står 2-åringen nært, så ville jeg trent på at de er barnevakt. Da vil de være trygge omsorgspersoner for barnet når du skal føde - og mannen din får være med på fødselen. Din bestevenninne høres også ut som en god person som istedenfor å være med deg på fødsel heller kan passe 2-åringen, slik at din mann kan være med - hvis dere trener litt på det på forhånd. Å ha din mann med på fødselen antar jeg vil være godt for både deg og han! ❤️ )

Anonymkode: 0e3a4...623

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da bare en 40-års dag. Hvorfor lager hun så mye mas? Du er høygravid eller har nettopp født. Selvsagt helt uaktuelt å reise 5 timer for en fest. Din situasjon trumfer hennes med høye kneløft. 

Anonymkode: 7f8fa...b73

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei.. 

- ta med baby på festen 

Har hun overhodet barn selv? Stå støtt i din avgjørelse. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her er noe som vanskelig passer sammen i denne historien. 
Nemlig at barnet aldri har hatt barnevakt og at du ikke vil overlate barnet til en barnevakt. Samtidig hvordan løser du kabalen med det store barnet ved fødsel? Skal du da ha store barnet med deg på føden? 
Begge barna har vel en farmor eller fars søsken, som kan passe? 

Ta farmor med, og la farmor passe, men som høygravid får du vel neppe tillatelse til reise fra lege? Fly kandu glemme, og å sitte fem timer i bil som høygravid, med fare for både blodpropp og fødsel ute i hutaheiti er vel heller ikke noe noen råder deg til? 
Reise i februar kan og bli utfordrende mht. været. Så din søster får utsette festingen til mars/april tenker jeg vi sier, for å gjøre alle fornøyde. 

Ts har skrevet hvordan de har planlagt å løse det med det eldste barnet under fødselen av nr 2.

Ellers er jeg veldig enig med det å flytte festen. Når det er så viktig for bursdags"barnet" at søsteren deltar i feiringen får hun heller tilpasse seg enn å tre dårlig samvittighet nedover hue på ts. Merkelig at søsteren ikke har krevd at ts skal ta keisersnitt 1mnd før termin for å være sikker på at hun kan være med å feste 🙄😅

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts har skrevet hvordan de har planlagt å løse det med det eldste barnet under fødselen av nr 2.

Ellers er jeg veldig enig med det å flytte festen. Når det er så viktig for bursdags"barnet" at søsteren deltar i feiringen får hun heller tilpasse seg enn å tre dårlig samvittighet nedover hue på ts. Merkelig at søsteren ikke har krevd at ts skal ta keisersnitt 1mnd før termin for å være sikker på at hun kan være med å feste 🙄😅

Det pleier å være litt merkelige forhold når folk driver og troller. Det tror jeg faktisk er tilfellet her. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg vært mer bekymret for hennes kognitive fungering og. IQ enn den 40årsdag greia😅

Anonymkode: a7e60...14d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det pleier å være litt merkelige forhold når folk driver og troller. Det tror jeg faktisk er tilfellet her. 

Hmmm, jeg catcha egentlig ikke den viben der. Men må innrømme at jeg, som andre også nevner, heller ville brukt bestevenninne som barnevakt for at mannen skulle fått vært med på fødselen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei.. 

- ta med baby på festen 

Bli hjemme. Jeg tåler om folk blir sure på meg, det er ikke farlig. Ikke bare bare å skulle ta med en nyfødt, du vet ikke hvordan fødselen påvirker kroppen. Også dette med å være høygravid eller i barsel er veldig tøft. 

Anonymkode: 5cd78...4da

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hekt uforståelig for meg at noen IKKE har hatt behov eller ønske om å gjøre noe uten et barn på 2 år. 

Anonymkode: bcf57...14b

Mens for meg er det uforståelig at man må ha barnevakt for små barn 

Anonymkode: 7f6b5...21f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I og med at situasjonen din nå er at du er høygravid eller har en nyfødt baby når denne festen skal finne sted, så blir det jo uansett litt rart å vurdere det øvrige, men; du skriver "Jeg er skeptisk til begge delene siden vi aldri har hatt barnevakt engang. Også skal vi liksom være i en annen landsdel 😳 eller overlate henne på et trangt hotellrom med en barnevakt…"

Det er litt rart ikke å ha hatt barnevakt for sitt to år gamle barn, så jeg kan bare se for meg at søsteren din kanskje har reagert på dette utgangspunktet. Spesielt å bli sur selvfølgelig, men jeg hadde nok tenkt mitt i alle fall. 

Anonymkode: 673dc...492

Nei det er ikke rart

Anonymkode: 7f6b5...21f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...