Gå til innhold

Ville du vært skeptisk til å la barnet ditt gå på en skole med nesten bare utlendinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En internasjonal skole med ulike nasjonaliteter: ja. En skole med omtrent bare muslimer: soleklart nei.

Anonymkode: 023c1...3e4

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Blir litt forbauset over bruken av ordet "utenlandske" barn. Er dette barn som ikke er født i Norge, som har kommet til Norge rett før skolestart og ikke snakker norsk godt? Da hadde jeg vært skeptisk.

Har fått med meg at det f.eks er en kjempehøy andel nyutdannede leger nå som er kvinner med minoritetsbakgrunn. Mange gjør det mye bedre på skolen enn etnisk norske barn.

Om det er en skole som må bruke alt de har av ressurser på barn som ikke snakker norsk, så hadde jeg vært skeptisk.

Anonymkode: 76b7a...7aa

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, dessverre. Jeg har alltid tenkt at jeg ikke er en sånn forelder, som dømmer store og små ut fra etnisitet og bakgrunn (kommer fra et veldig fattig hjem selv, og har flere ganger kjent på utestengelse). Jeg ønsker det beste for alle barn, men må dessverre ta mest hensyn til egne. 

Anonymkode: 8e9ab...c4c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En internasjonal skole med ulike nasjonaliteter: ja. En skole med omtrent bare muslimer: soleklart nei.

Dette ble jo det motsatte av hva jeg egentlig skulle si, leste overskriften feil. Jeg hadde altså ikke vært skeptisk om det var en internasjonal skole, men veldig skeptisk om det var en skole med overvekt av muslimer. Jeg har dessverre dårlig erfaring med muslimer når det gjelder integrering, deltakelse og sosialisering utenom skolen, noe jeg synes er viktig i et skolemiljø.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har fått med meg at det f.eks er en kjempehøy andel nyutdannede leger nå som er kvinner med minoritetsbakgrunn. Mange gjør det mye bedre på skolen enn etnisk norske barn.

Det er ikke korrekt 

Blant over 3 700 medisinstudenter i 2017 var det 6,7 % innvandrere og 6,5 % norskfødte med innvandrerforeldre, ifølge Statistisk sentralbyrå (23). Dette samsvarer godt med befolkningen for øvrig. Det var ingen forskjell mellom andel kvinner (12,8 %) og menn (14,3 %) blant medisinstudenter med innvandrerbakgrunn. 

https://tidsskriftet.no/2018/08/kronikk/opptak-pa-medisinstudiet-bor-vi-vurdere-mer-enn-karakterer

Det du kanskje fikk med deg er at mange nye leger er innvandrere, men det er fordi leger utdannet i resten av Europa kan jobbe i Norge.

https://www.dagensmedisin.no/helsedirektoratet-norsk-medisinstudentforening-statens-helsetilsyn/norskutdannede-leger-ma-sta-i-ko-leger-utdannet-i-utlandet-kan-ga-rett-i-jobb/301989

Endret av Camlon
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå nevner ikke du hvilken skole dette gjelder. Men enkelte skoler med høy minioritets andel er meget bra. Jeg ville sett på skolens tilnærming til elever og fag. Skolens ressurser, snakket med tidligere elever/foreldre osv.

Mitt barn gikk på en skole med en svært høy andel ungdom med minioritets bakgrunn. Fantastisk skole, fantastiske skole resultatet på alle i mitt barns omgangskrets. Inkluderende miljø, engasjerte lærere. Høy score på elevundersøkelsen osv

Anonymkode: 7dbfb...0b4

Samme gjorde mitt barn på VGS. Eneste etnisk norske på hele trinnet, men hadde tre fantastiske år der og trivdes veldig godt. På grunn av skolens elevmasse hadde de flere ressurser og de flinkeste lærerne. Jeg var kjempeskeptisk ved oppstart, men nå kan jeg ikke få skrytt nok av den skolen! 

Anonymkode: 60081...add

Skrevet

Jeg flyttet fra en slik skole. 
Allerede fra 3. klasse ble utfordringene større og større, og mitt barn ble mobbet for skinke på matpakken, ble ikke invitert i bursdager fordi h*n var «Kristen» (noe vi faktisk ikke en gang er). Utestengt, kaldt potet, mobbet for hud og hårfarge osv osv…. listen er lang…

Flere jenter begynte med hijab allerede i 1. klasse, og jeg slet med å forklare mitt barn årsaken da jeg mener det rett og slett er barnemishandling! 

Så nei- aldri aldri igjen. 
Mye problemer på den nye skolen også selv om det kun var etniske nordmenn, men der var problemene av en helt annen art og lettere å forholde seg til. 

Å sammenligne med internasjonale skoler som jeg ser en annen over her gjør, blir helt feil. 
Slike skoler har gjerne ressurssterke foreldre som følger opp på en helt annen måte, og barna kommer ikke bare fra mellomøsten- som er det store problemet!

Anonymkode: fe115...e1d

• Liker 3
Skrevet

I så fall merkelig å være skeptisk til noe man selv har skapt gjennom sin bruk av stemmeretten.

For det manglet vel egentlig ikke på advarsler om hva som ville skje, gjorde det vel?

• Liker 2
Skrevet

Beklager. Dessverre. I skoler med overepresentasjon med innvandrer barn så er det mye mye mer mobbing der de utøver dominans og fornedrings vold. Innvandrer barn går ofte i grupper eller klaner og de angriper enslige etninske norske barn fordi de er mer forsvarsløse og enkle mål uten å ha en aggresiv klan i ryggen som kan beskytte og hevne dem.

Anonymkode: 3a002...90f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
A-hunter skrev (1 time siden):

I så fall merkelig å være skeptisk til noe man selv har skapt gjennom sin bruk av stemmeretten.

For det manglet vel egentlig ikke på advarsler om hva som ville skje, gjorde det vel?

Ikke glem at vi hjernevaskes og styres politisk gjennom mediene og skole systemet. Helt fra barnehage til høyskoler og universtiet

• Liker 1
Skrevet

Nei. Jeg ville ikke vært skeptisk til å la barnet mitt gå på skolen sammen med mennesker.

Anonymkode: f4c4d...67d

Skrevet

Det er andre faktorer som er viktigere enn etnisiteten til elevene, mener jeg.

Anonymkode: c5017...96d

Skrevet

Ja helt klart skeptisk. Mine 3 barn har /er vært gjennom den greia. Ikke noe å anbefale. De har gått gjennom systemet som minoritet som etniske norske. Det har gått det. Men de er skadet på en måte. De har sett galskapen, registrert den, tilpasset seg den og kommet seg gjennom den. 

Det skjer så sinnsykt mye rart. Så mye drøyt å fortelle som skjer. 

På vgs og studier har de blomstret opp, endelig klasser med mer motiverte elever som ønsker å gå skole, og ikke bare oppbevaring/forvaring. 

Bygda med overvekt nordiske er en fordel. 

Anonymkode: 5736e...a34

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

De fleste av våre oppfatninger til disse menneskene er basert på våre egne holdninger og antagelser.

Jeg mener alle fortjener en sjanse. Mitt råd er å møte alle med respekt og medmenneskelighet. Våg å si hei, våg å behandle de som du ville behandlet en nordmann.

Lag plass til de i livet ditt, så skal du se at det åpner seg en helt ny verden med kulturforståelse og gode vennskap.

Eller vent litt... vi gjør jobikke det med nordmenn heller stort sett... men prøv å legg fra deg fordommer allikevel. Det er utrolig hvilken innsikt du får, hvilke venner du får og ikke minst for en stor verden med kultur du ser.

Jeg personlig er nå blitt veldig glad i Ramadan. Jeg faster ikke, det er ikke min tro, men jeg får smake godene av det de faktisk spiser når solen er gått ned. Dæven så de koser seg 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har egentlig ingenting i mot at man kommer fra ulike nasjonaliteter, men min samboer er skeptisk. Ikke fordi han er rasist, men fordi han mener at det alltid er mest kriminalitet blant innvandrere. Det har vært en del greier på denne skolen også, men har visst vært bedre de siste årene… hva ville du tenkt?

Anonymkode: c4a8f...307

Begynn med å definere en utlending! Hvem er utlending i Norge? Hvem er ikke utlending?

Sender du barna dine til en privatskole så er der en rekke nasjonaliteter i tillegg til mennesker som er født og oppvokst i Norge. 
Aldri har jeg sett en tråd om at nettopp dette er et problem. Men de som sender barna sine på privatskoler og betaler for undervisning selv, er gjerne ressurssterke foreldre og foreldre som oppholder seg i Norge midlertidig på grunn av arbeid. Eller er opptatt av at barna deres skal lære språk og lære å samhandle med andre mennesker uten å ha tunnelsyn på at man skal være norske i femgenerasjoner bakover for å være god nok. 

Så ts, du har et forklaringsproblem både mht tankesett og definisjon av utlending. 

Anonymkode: c2aeb...457

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Beklager. Dessverre. I skoler med overepresentasjon med innvandrer barn så er det mye mye mer mobbing der de utøver dominans og fornedrings vold. Innvandrer barn går ofte i grupper eller klaner og de angriper enslige etninske norske barn fordi de er mer forsvarsløse og enkle mål uten å ha en aggresiv klan i ryggen som kan beskytte og hevne dem.

Jeg tenker vi synker veldig lavt når vi skal kritisere det vi selv har skapt. Klart det blir en gjengmentalitet når vi møter de med at de er annerledes ogbikke hører hjemme. Det er faktisk vi som har de egenskapene du beskriver over enten det er bevisst eller ikke.

I miljøer der alle respekterer hverandre er faktisk ikke dette noe problem. Mennesker er mennesker.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste av våre oppfatninger til disse menneskene er basert på våre egne holdninger og antagelser.

Jeg Anonymkode: f4c4d...67d

Holdninger, helt klart. Men antagelser? Tja.

Mange av oss baserer vel oppfatningene på erfaringer. Mine er særlig basert på tjue års erfaring fra barnevernet i Oslo. Jeg har besøkt utallige skoler og hjem. Selvfølgelig møtt masse flotte folk. Og altså da dannet meg en oppfatning om at skolene med over 50% minoritsbakgrunn ikke er skoler jeg ville hatt barna mine på. Det gjelder for min del forresten også internasjonale skoler og privatskoler, selv om det akademiske nivået kan være svært høyt.

Anonymkode: 8645f...026

• Liker 2
Skrevet

Fullstendig uaktuelt. Glad det er fåtall utlendinger på skolen her. Blir mer på ungdomsskolen, men ikke så ille som f.eks Oslo. 

Anonymkode: a45d6...d0f

• Liker 1
Skrevet

Det er mange faktorer som spiller inn her. Hvor disse «utlendingene» kommer fra, hvilken religion de tilhører, foreldrenes inntekt og holdninger. Jeg er mer skeptisk til veldig religiøse mennesker, uavhengig av religion, enn ateister/lite religiøse fra et hvilket som helst land. Internasjonal skole kan ikke sammenlignes med områder med mye religion og lav økonomisk status. 

Ungene mine har gått i en barnehage knyttet til et forskningssenter. Det gjør at vi har hatt mange forskjellige nasjonaliteter innom. Men de aller fleste har hatt en eller begge foreldrene tilknyttet dette senteret, og det har generelt vært høyt utdannede mennesker. Aldri vært et problem med noen av dem, tvert imot har ungene lært om både  språk, religioner, kulturer, høytider, og spist annen mat. Og da er utlendinger et pluss, og vi får sammen en bedre verden. Gode venner har vi og fått 😊

Anonymkode: afc8b...f71

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Holdninger, helt klart. Men antagelser? Tja.

Mange av oss baserer vel oppfatningene på erfaringer. Mine er særlig basert på tjue års erfaring fra barnevernet i Oslo. Jeg har besøkt utallige skoler og hjem. Selvfølgelig møtt masse flotte folk. Og altså da dannet meg en oppfatning om at skolene med over 50% minoritsbakgrunn ikke er skoler jeg ville hatt barna mine på. Det gjelder for min del forresten også internasjonale skoler og privatskoler, selv om det akademiske nivået kan være svært høyt.

Anonymkode: 8645f...026

Det er alltid interessant når noen hevder at deres holdninger ikke er antagelser, men erfaring. For meg blir det litt som å høre en kirurg si at "gamle menn dør oftere" basert på erfaring fra operasjonsbordet. Ja, han ser det oftere. Men det betyr ikke at alder er problemet. Det betyr bare at han ser ett utsnitt av virkeligheten, det mest krevende.

Du sier at du har jobbet tjue år i barnevernet, og derfor vet hva du snakker om. Og det gjør du, på et område: kriser, sårbarhet og omsorgssvikt. Det er viktig kunnskap. Men det er ikke et representativt bilde av en befolkning.

At du har møtt mange flotte folk, men likevel “dannet deg en oppfatning” sier det i grunnen alt. Det sier at det ikke var de menneskene som fikk definere ditt verdensbilde. Det var unntakene som ble regelen.

Og det er nettopp det som er en antagelse.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...