AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #1 Skrevet 11 timer siden Jeg har egentlig ingenting i mot at man kommer fra ulike nasjonaliteter, men min samboer er skeptisk. Ikke fordi han er rasist, men fordi han mener at det alltid er mest kriminalitet blant innvandrere. Det har vært en del greier på denne skolen også, men har visst vært bedre de siste årene… hva ville du tenkt? Anonymkode: c4a8f...307 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #2 Skrevet 11 timer siden Ja, det ville jeg. Opp til rundt 50% minoritetsbakgrunn er greit, særlig mer enn det bruker føre til utfordringer både sosialt og faglig. Det er bedre om det er etnisk blandet enn om én eller få minoritetsgrupper dominerer. Anonymkode: 8645f...026 7 4
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #3 Skrevet 11 timer siden Ja. Vi flyttet fra et sånt sted i indre Oslo. Ikke fordi det var noe galt med barna, men fordi det var nesten aldri noen foreldre som stilte opp på noe Alt av fritidsaktiviteter ble vanskelig, foreldremøter osv Etter hvert fikk ikke jentene være med på noe etter skoletid, ikke hjem til oss heller. De måtte rett hjem. Vi var glad i klassevennene, men det ble veldig vanskelig etter hvert. Og vi kunne ikke drive inkludering når de andre foreldrene ikke fulgte opp selv. Så ja, jeg ville vært skeptisk. Skulle ønske vi hadde flyttet før, når barna var mindre Anonymkode: df310...744 8 9
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Skrevet 11 timer siden For å legge til, våre barn ble lei seg. Når jentene måtte begynne med hijab og måtte slutte på fotball feks de var ikke store heller, 8-9. Det er vanskelig å forklare våre barn, når jeg synes det er høl i huet å holde på sånn. (la til dette) Anonymkode: df310...744 9 4
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Skrevet 11 timer siden Det er mindre festing og fyll i innvandrertunge strøk, og det ser jeg på som en, ikke akkurat større, men "vanligere" trussel mot en sunn ungdomstid. Jeg bor på Oslos østkant og trives her, så er nok farget av det, men jeg synes ikke det er åroblematisk med en høy andel 2./3. generasjons innvandrere på en skole. Det som kanskje ville fått meg skeptisk var hvis det var veldig mange av én spesifikk nasjonalitet, slik at det kan danne seg et slags parallellt miljø (jeg vokste opp et slikt sted, ikke i Oslo). En klasse med tre vietnamesiske, to somaliske, fire pakistanske, to polske, en italiensk, en kinesisk, to marokkanske og en chilensk elev har én fellesnevner: det norske. Helt ok for meg. Anonymkode: ab4cd...906 6
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden Mer enn ca. 25 % muslimer ville vært uaktuelt. De dominerer miljøet fullstendig. Anonymkode: 982f7...bce 4 9
tussi84 Skrevet 11 timer siden #7 Skrevet 11 timer siden Ja, fordi jeg mener at hvis skolen består av majoriteten innvandrere fra en helt annen kultur enn Norge, så vil det være mye mer vanskeligere for innvandrer barna å lære seg å tilpasse seg norsk væremåte og kultur. Jeg er fullt klar over at den norske kulturen opp gjennom de siste årene har blitt mer multikulturelt, men samtidig er det viktig at alle lærer seg norske verdier og holdninger, etnisk norsk eller barn som kommer fra et land hvor det er en annen kultur. 4 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Skrevet 11 timer siden Det hadde vært fullstendig uaktuelt. Anonymkode: 8ca81...2d8 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Skrevet 11 timer siden Uaktuelt for oss også. Anonymkode: 19076...137 8
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Skrevet 11 timer siden Kommer an på.. barn av pakistanere / indere f.eks er null stress. De er 3 generasjon og er chille. Men 1 generasjon er vanskelig. Foreldre er ikke vant med barnebursdag,idrett,dugnad osv Anonymkode: c1916...a9c 5
BeeKind Skrevet 11 timer siden #11 Skrevet 11 timer siden Ja, men hovedsaklig fordi det krever mye ressurser av skolen å følge opp barn som strever med norsk osv. Har selv jobbet med innvandrere og tenker det er en rikdom at barna får være sammen med barn fra andre kulturer! Men når det er hovedsaklig barn med minioritetsbakgrunn og det i tillegg har vært en del greier med den skolen tidligere, så ville jeg ha vært mer skeptisk. Ville følt at skolen ikke hadde ressurser til å følge opp mitt barn godt nok. (Noe offentlig skole allerede strever med dessverre)
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Skrevet 11 timer siden Hvis det faktisk var innvandrere, dvs barn født i et annet land, ville jeg vært skeptisk. Vi bor i Oslo indre øst, og skolene gar høy andel av barn med annen kulturell bakgrunn, og det har aldri vært et problem. Barna våre har gode venner med ulik nasjonal bakgrunn, og jeg tror det har gjort dem mer åpne og mindre fordomsfulle. Anonymkode: cc819...ea5 4
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #13 Skrevet 11 timer siden Fullstendig uaktuelt. Anonymkode: 65d01...cb8 6 3
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #14 Skrevet 11 timer siden Nå nevner ikke du hvilken skole dette gjelder. Men enkelte skoler med høy minioritets andel er meget bra. Jeg ville sett på skolens tilnærming til elever og fag. Skolens ressurser, snakket med tidligere elever/foreldre osv. Mitt barn gikk på en skole med en svært høy andel ungdom med minioritets bakgrunn. Fantastisk skole, fantastiske skole resultatet på alle i mitt barns omgangskrets. Inkluderende miljø, engasjerte lærere. Høy score på elevundersøkelsen osv Anonymkode: 7dbfb...0b4 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #15 Skrevet 11 timer siden Nei. Ikke aktuelt. Mine har gått på en barneskole med rundt 75% med annen bakgrunn enn norsk. Sitter igjen med lite positivt. På leirskolen var 2/3 av klassen ikke med. Få med utenlandsk bakgrunn kom på bursdager. Jentene var ikke "tilgjengelige" etter skoletid. Større kulturforskjeller hvor særlig blandt guttene gikk mye på vold verbalt og fysisk. Dette var en skole som fikk ekstra ressurser fra kommunen, men det hjalp ikke mye. Var en lykke da vi kunne flytte til en annen bydel. Anonymkode: 5102d...ea8 7 7
test1e Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så ja, jeg ville vært skeptisk. Skulle ønske vi hadde flyttet før, når barna var mindre Flytt. Det er en grunn til at nordmenn forlater Groruddalen i Oslo. Dette er en av dem 4 3
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden test1e skrev (2 minutter siden): Flytt. Det er en grunn til at nordmenn forlater Groruddalen i Oslo. Dette er en av dem Vi gjorde det heldigvis for 5 år siden Anonymkode: df310...744 4 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden Begge mine går på internasjonal skole, majoriteten der er fremmedspråklige elever, blant annet mange fra India. Det er et svært godt læringsmiljø, de trives godt og ønsker seg på ingen måte tilbake til offentlig skole/ nærskolen. Anonymkode: 67fff...7ce
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #19 Skrevet 10 timer siden Helt uaktuelt Anonymkode: 3efd9...aed 2 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #20 Skrevet 10 timer siden test1e skrev (6 minutter siden): Flytt. Det er en grunn til at nordmenn forlater Groruddalen i Oslo. Dette er en av dem Ikke generaliser hele dalen da. Høybråten feks er et bedre sted, og Høybråten skole er bra Anonymkode: 00ed0...10b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå