AnonymBruker Skrevet 22. juni #1 Skrevet 22. juni Tidlleg på vårparten begynte ein å oppdaget ein at det begynte å yngle med små brunsnegler, og de har formert seg enormt i løpet av sommeren. Så snart det blir veromslag med regn og fuktighet kommer desse dei oppi dagen. Misstenker at de spres utover med klipperen, og formeres. Har vurdert robotklipper, men regner ikkje med den har noen forbyggende effekt på å bli kvitt desse slimete dyra. Hver kveld er det blitt rutine å gå rundt å samle brunsnegler som ein slenger i en spann med klorin. Anonymkode: 02487...949
AnonymBruker Skrevet 22. juni #2 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Tidlleg på vårparten begynte ein å oppdaget ein at det begynte å yngle med små brunsnegler, og de har formert seg enormt i løpet av sommeren. Så snart det blir veromslag med regn og fuktighet kommer desse dei oppi dagen. Misstenker at de spres utover med klipperen, og formeres. Har vurdert robotklipper, men regner ikkje med den har noen forbyggende effekt på å bli kvitt desse slimete dyra. Hver kveld er det blitt rutine å gå rundt å samle brunsnegler som ein slenger i en spann med klorin. Anonymkode: 02487...949 Jeg plukker også. Hver kveld. Kanskje 10-15 hver dag. Når begynner man å se effekt? Ingen av naboene mine klipper eller plukker. Det hjelper ikke akkurat. Anonymkode: a1e43...422
AnonymBruker Skrevet 22. juni #3 Skrevet 22. juni Vi gikk sammen de nærmeste naboene. Aller først fjernet alle hauger med kompost og rask på tomtene. Så investerte vi i Nemaslug to-tre år på rad. Og plukket og plukket snegler. Vi tok ansvar for hverandres hager gjennom ferien. Velet har også gått til innkjøp og utdeling av Nemaslug. Verdt all jobben, det er nesten ikke snegler her lengre. Anonymkode: 2b48f...b5d 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #4 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tidlleg på vårparten begynte ein å oppdaget ein at det begynte å yngle med små brunsnegler, og de har formert seg enormt i løpet av sommeren. Så snart det blir veromslag med regn og fuktighet kommer desse dei oppi dagen. Misstenker at de spres utover med klipperen, og formeres. Har vurdert robotklipper, men regner ikkje med den har noen forbyggende effekt på å bli kvitt desse slimete dyra. Hver kveld er det blitt rutine å gå rundt å samle brunsnegler som ein slenger i en spann med klorin. Anonymkode: 02487...949 Du er for seint ute. Brunsnegler begynner man forebyggende på høsten med å begrense. De overvintrer og legger egg på egnede steder. Har du ikke orden i signalenes rede så yngler de. De klekkes fra egg utover hele våren og sommeren. Jo mindre du rydder både gjemmestedene deres for egg, og de ferdige brunsneglene på tur i friluft, dersto flere blir de. Feller og plukking, eventuelt moskusender i hagen er eneste som kan hjelpe. Anonymkode: 3a60b...376
AnonymBruker Skrevet 23. juni #5 Skrevet 23. juni Det er helt sykt mye brunsnegler i år. Jeg førsøker med ferramol nå. Mange syns det er effektiv. De spiser granulatet, stikker, graver seg ned og dør. Visstnok. Anonymkode: 82faf...82c
Lengz00 Skrevet 24. juni #6 Skrevet 24. juni Plukket over 1200 snegler her i Stavanger på en uke (helt vilt!), men kjøpte SneglNix på Jula (samme virkestoff som Ferramol ser det ut til), og nå er det nesten ingen snegler å se. Kommer til å fortsette med SneglNix og plukking de neste årene!🐌❌️ 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #7 Skrevet 24. juni Skaff moskusender. Ha de to-tre år, så kan du selge de videre. Anonymkode: 16b88...61f
AnonymBruker Skrevet 24. juni #8 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 23.24): Vi gikk sammen de nærmeste naboene. Aller først fjernet alle hauger med kompost og rask på tomtene. Så investerte vi i Nemaslug to-tre år på rad. Og plukket og plukket snegler. Vi tok ansvar for hverandres hager gjennom ferien. Velet har også gått til innkjøp og utdeling av Nemaslug. Verdt all jobben, det er nesten ikke snegler her lengre. Anonymkode: 2b48f...b5d Nemaslug er visst ikke å få tak i lenger, dessverre. Kjedelig å måtte ta den kampen med så begrensede midler. AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 10.07): Du er for seint ute. Brunsnegler begynner man forebyggende på høsten med å begrense. De overvintrer og legger egg på egnede steder. Har du ikke orden i signalenes rede så yngler de. De klekkes fra egg utover hele våren og sommeren. Jo mindre du rydder både gjemmestedene deres for egg, og de ferdige brunsneglene på tur i friluft, dersto flere blir de. Feller og plukking, eventuelt moskusender i hagen er eneste som kan hjelpe. Anonymkode: 3a60b...376 Eggene klekkes om høsten, og småsneglene overvintrer. Det er aller mest effektivt å legge ut jernfosfat på våren da det er enklere å ta knekken på de små sneglene enn de store. Det mest humane er å plukke de og helle over kokende vann, evt å klippe rett bak følehornene. Man bør også legge ut Ferramol i åtestasjoner så ikke fuglene spiser det. Anonymkode: 0b82a...18f 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #9 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Man bør også legge ut Ferramol i åtestasjoner så ikke fuglene spiser det. Anonymkode: 0b82a...18f Hvordan gjør man det? Kråkene spiser Ferramolen her. Anonymkode: 82faf...82c
AnonymBruker Skrevet 5. juli #10 Skrevet 5. juli Har ei bøtte med spillolje som jeg plukker snegler med søppelplukker. De dør relativt fort har jeg sett. Måtte tømme den i dag, Kjøpte murebøtte og rensekar til bær på biltema, helte olje og snegler oppi. Kastet så sneglene på dynga med gress. Bor landelig da vel og merke. Funker greit. Men skal sjekke det som ble anbefalt fra Jula. Må det strøes rundt hele gressplenen tro? Har snaue 1500 m2 plen. Anonymkode: f83eb...6d5
AnonymBruker Skrevet 5. juli #11 Skrevet 5. juli Legg ut mat om kvelden som tiltrekker piggsvin, jeg legger ut katte og hundemat etter kl 20-21, og har nå fått 2 piggsvin som spiser snegler som bare det. Anonymkode: e38fd...f4e 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #12 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (På 5.7.2025 den 15.33): Legg ut mat om kvelden som tiltrekker piggsvin, jeg legger ut katte og hundemat etter kl 20-21, og har nå fått 2 piggsvin som spiser snegler som bare det. Anonymkode: e38fd...f4e Om jeg gjør det så blir det katte- reve- rotte- og grevlinginvasjon på toppen av alle sneglene 🫣 Anonymkode: 244c0...998
AnonymBruker Skrevet 6. juli #13 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (På 5.7.2025 den 15.33): Legg ut mat om kvelden som tiltrekker piggsvin, jeg legger ut katte og hundemat etter kl 20-21, og har nå fått 2 piggsvin som spiser snegler som bare det. Anonymkode: e38fd...f4e Et pinnsvin har slått seg ned i hagen her, men da jeg satt ut kattemat gikk det rett forbi fatet. Morgenen etter så jeg at maten ble spist av noen kråker. Noen som har tips om hvilke andre ting pinnsvin liker å spise? Anonymkode: 2657c...a5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå