Gå til innhold

Hvem sitt navn i parforhold havner deres fleste fellesutgifter ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til stor fustrasjon havner  de fleste   fellesutgifter  i i hans navn , konto, e-postadr.  selv om ein ikkje har bedt om det, og slik har  det vert i mange år.  Det har liksom gått en slags  automatikk i  dette selv om også kona har  sin e.postadr, og egen konto. 

Hører flere par som hevder at de har fordelt oppgaver i hjemmet etter intrs.  kompetanse, og  at  den  en part  er økonomisjefen, og inngår avtale med forsikringselskapet, banken, kommunen, strømselskapet, bilverkstedet. etc. Vel å bra å fordele oppgaver, men min holdning er at ein  bør ikkje gjøre seg "avhengi" ... men vera fleksibel.  Begge parter bør  ha plikt og  ansvar å sette seg inn  forsikringsvilkårene, renter på boliglånet, bilforsikringen, strømsavtaler. Min kone ønsket ikkje å ta førerkort, det vlle medført at hun hadde blitt mye  "avhengi av andre" når hun skulle gjordt innkjøp på butikken m.m . Det er selvsagt en kostnad å ta førerkort,men en nødvendighet for de aller fleste.          

Anonymkode: 755d5...4e6

Skrevet

De fleste par jeg kjenner fordeler det ganske jevnt. Det er kun eldre ektepar (65+ år) som fortsatt har holdninger om at menn skal være økonomisk ansvarlig av de jeg kjenner. 

Anonymkode: 0a844...cbf

Skrevet

Hos meg. Kvinnen. Skulle gjerne hatt mer fordeling, sluppet å ha alt i mitt navn 

Anonymkode: 44b48...043

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har fordelt litt her og der. Jeg har for eksempel boliglånet, boligforsikring, han har billånet og bilforsikring

Anonymkode: f0282...a0b

Skrevet

Vi er gjerne avhengige av hverandre. Vi er gift, vi er ett. Vi har omtrent  alt felles. 

Vi fordeler alle oppgaver etter interesse og evne, ikke basert på kjønn men basert på hva vi trives med. (F.eks. han lager mat og jeg klipper gress) 🩷

Jeg er sjeleglad for å slippe å sette opp budsjett og betale forsikringer, lån og husleie osv. Jeg er disponent på kontoene og kan finne frem i alt, men jeg er så glad for at mannen min har tatt det ansvaret. Han har oversikt og gjør en helt fantastisk jobb med alt det ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De fleste par jeg kjenner fordeler det ganske jevnt. Det er kun eldre ektepar (65+ år) som fortsatt har holdninger om at menn skal være økonomisk ansvarlig av de jeg kjenner. 

Anonymkode: 0a844...cbf

Vi er i generasjonen 64+, og helt ukjent for meg. Vi hadde hvert vårt boliglån, og har fordelt faste utgifter mellom oss. Jeg betaler eiendomsskatt og kommunale avgifter da disse automatisk sendes til eldste eier. Jeg betaler også forsikringer siden jeg får de gunstigste avtalene. Han betaler alle andre faste utgifter. 

Anonymkode: 98d51...232

Skrevet

Alt står på meg, med unntak av alt som har med bil å gjøre. Jeg liker å ha kontroll, han liker å undersøke og sette seg inn i ting. Så vi har begge på en måte oversikt, men når det er jeg som har ansvar for betaling og budsjett så ønsker jeg å se nøyaktig hva pengene går til, til enhver tid. 

Anonymkode: d1e9a...bfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til stor fustrasjon havner  de fleste   fellesutgifter  i i hans navn , konto, e-postadr.  selv om ein ikkje har bedt om det, og slik har  det vert i mange år.  Det har liksom gått en slags  automatikk i  dette selv om også kona har  sin e.postadr, og egen konto. 

Hører flere par som hevder at de har fordelt oppgaver i hjemmet etter intrs.  kompetanse, og  at  den  en part  er økonomisjefen, og inngår avtale med forsikringselskapet, banken, kommunen, strømselskapet, bilverkstedet. etc. Vel å bra å fordele oppgaver, men min holdning er at ein  bør ikkje gjøre seg "avhengi" ... men vera fleksibel.  Begge parter bør  ha plikt og  ansvar å sette seg inn  forsikringsvilkårene, renter på boliglånet, bilforsikringen, strømsavtaler. Min kone ønsket ikkje å ta førerkort, det vlle medført at hun hadde blitt mye  "avhengi av andre" når hun skulle gjordt innkjøp på butikken m.m . Det er selvsagt en kostnad å ta førerkort,men en nødvendighet for de aller fleste.          

Anonymkode: 755d5...4e6

Innstillingene i nettbanken og ellers avgjør dette. Når en faktura først er begynt å g` til en person i ett felles hushold, så fortsetter den med det. 
Dette kan dere enkelt ordne med banken. 
Skjønner fint lite av siste avsnittet ditt sin sammenheng med første avsnitt og emnetittel. 
Her eier kvinnen bolig og alt rundt mens mannen betaler leie og alle utgifter til barn og mat. 

Anonymkode: d3f8b...2ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Innstillingene i nettbanken og ellers avgjør dette. Når en faktura først er begynt å g` til en person i ett felles hushold, så fortsetter den med det. 
Dette kan dere enkelt ordne med banken. 
Skjønner fint lite av siste avsnittet ditt sin sammenheng med første avsnitt og emnetittel. 
Her eier kvinnen bolig og alt rundt mens mannen betaler leie og alle utgifter til barn og mat. 

Anonymkode: d3f8b...2ba

Hvem som får en faktura avgjøres da ikke i/med banken. Det er jo hvilket navn som står på en avtale, abonnement, lån etc som avgjør hvem som er ansvarlig for vedkommende faktura. At en kan velge at den andre betaler den er jo mulig, men e-faktura og avtalegiro går til den som står som eier av avtalen som regningen gjelder.

Her i huset er det jeg (kvinnen) som står for alt det økonomiske fordi jeg elsker det, mens samboeren min hater det.

Anonymkode: 9e8bd...acc

Skrevet

Hvorfor er det et problem? Vi har en felleskonto, en boligkonto og en bilkonto som vi betaler inn fast til hver måned. Bilene står på meg, felleskontoen står i hans navn, men vi betaler like mye.

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å lage et problem ut av dette? Vi har vel hatt felles økonomi i 25 år nå. Det kommer jo an på hvem som inngår avtalen. 

Vi har hver vår lønnskonto. Jeg har pensjonssparing og øvrig sparing (felles) og bestiller ferier og slik, så alle bookinger er i mitt navn. Jeg er medlånetaker på boligen, han er medeier på bilene. Han har forsikringene da han har best avtale gjennom fagforening.

Han hadde internett før. Jeg synes det var for dårlig, og inngikk ny avtale. Og da står jo nåværende avtale i mitt navn. Innimellom husker vi ikke hvilket navn ting står i, så vi må prøve begge. 

Han kan ingenting om indeksfond og fastrenteinnskudd. Jeg kan ingenting om forsikringene. Bortsett fra at vi har diskutert helt overordnet slik at de sentrale valgene er forankret. Han er lost om han skal orientere seg om hotell og reisebookinger, jeg kan ingenting om verksted og dekkhotell. Og det lever vi faktisk helt fint med. 

Anonymkode: 185d7...4ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...