Gå til innhold

Slutte med bleie på natta...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minste lillegutt, snart 3 år, er blitt så flink til å gå på do. Hver dag han kommer hjem fra barnehagen tar han av bleia og på med Spiderman-underbukse... :Nikke:

*stolt mamma*

Han klarer seg stortsett alltid, hvis vi passer på å minne ham på HVOR han skal tisse eller bæsje. Nå vil han heller ikke sove med bleia. Tror ikke han er klar for det enda - de gangene vi glemmer å minne ham på hvor doen er (;)) går det ofte galt. Tenkte vi skulle legge tisselakenet under lakenet og prøve...

Når vet man NÅR de er klare for å slutte med nattbleia? Het det ikke engang at hvis bleia var tørr om morningen så så lenge kunne man begynne?

Hans bleier er ikke tørr enda... :riste::)

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Hans bleier er ikke tørr enda... :riste::)

Da er han nok ikke klar ennå.

Jeg har vært så heldig at ungene har vært natt-tørre lenge før de har vært tørre om dagen. De kastet bleia både på dagen og natta samtidig, rundt treårsalder.

Skrevet

Ja, men prøv å fortell ham det...;):ler:

Skrevet

Jenta mi sluttet med bleier på dagen da hun var litt over 3 år. Nå har det gått ett år, og bleien er fortsatt våt om natta. Hun har prøvd å ligge uten flere ganger, men det ender med våt seng (vi bruker selvsagt tisselaken ;) ). Vi har gjort avtaler o.l, uten hell. Jeg har avfunnet meg med at det får ta den tid det tar. Hvis bleien er tørr flere morgener på rad, så prøver vi uten igjen.

Noen naboer satte ungen sin konsekvent på do hver kveld når de skulle legge seg selv. Ungen tisset i halvsøvne, og klarte holde seg tørr til morgenen. Vi har ikke prøvd dette selv.

Lykke til!

Skrevet

Lillemor sluttet med bleie da hun var 2.5 og vi tok en råsjans og fjernet nattbleia i samme slengen. Et uhell hadde hun, men har siden da vært tørr. Gjorde det slik at vi skulle slippe en ny avenning senere.

Skrevet

vår jente på 3 har sluttet med bleie på dagen for en stund siden, er veldig opp å ned med bleiene på natte tid. men som oftes uten. tror ikke det har noe å si om bleien er våt eller ikke om morgenen siden det er en vanesak det at når man har bleie på så kan de jo bare tisse i den. så ville prøvd å slutte selv om bleien er tiss i. uheld skjer nok noen ganger eller ikke, men det er vel ikke noe oppskrift heller eller fasit. lykke til.

Skrevet

Jeg slutta først med bleier om dagen. Da hadde bleien vert tørr om natten lenge så jeg bare sluttet med den også etter noen dager. Trodde det skulle bli den "vanskligste" biten, men det gikk greit. Har så og si ikke hatt noen uhel. Da var hun nesten2,5 år. Men dette er jo veldig individuelt fra barn til barn.

Skrevet

Da jeg og søsknene var små ble vi "avvent" med nattbleie. Mamma og pappa gjorde enkelt og greit så, at de lot oss sove uten bleie. Det gikk selvsagt galt og vi tisset i sengen. Men så tok det heller ikke mer enn 1, toppen 2 netter med sengevæting før vi sluttet å tisse om natten.. Fordi det var ekkelt å våkne i våt seng, sannsynligvis. Dette funket med oss alle, og vi er 6 søsken. :)

Lykke til iallefall! :)

Skrevet
Da jeg og søsknene var små ble vi "avvent"  med nattbleie.  Mamma og pappa gjorde enkelt og greit så, at de lot oss sove uten bleie.  Det gikk selvsagt galt og vi tisset i sengen.  Men så tok det heller ikke mer enn 1, toppen 2 netter med sengevæting før vi sluttet å tisse om natten..  Fordi det var ekkelt å våkne i våt seng, sannsynligvis.  Dette funket med oss alle, og vi er 6 søsken. :)

Hvis dette funket for dere alle 6 var jo det kjempeflott! :)

Men for de fleste tror jeg ikke det er tilfelle. Tenk på alle disse ufrivillige sengveterne som daglig våkner opp i en våt, ekkel seng - det hjelper ikke dem...:(

Ja, tror vi skal prøve en dag eller to og se, men gjør han det "nattlig" i flere dager på rad, venter vi rett og slett litt til. Det er ikke så viktig for oss - det er mere han som skal/vil gjøre som storebror...;):)

Skrevet
Hvis dette funket for dere alle 6 var jo det kjempeflott! :)

Men for de fleste tror jeg ikke det er tilfelle. Tenk på alle disse ufrivillige sengveterne som daglig våkner opp i en våt, ekkel seng - det hjelper ikke dem...:(

Ja, tror vi skal prøve en dag eller to og se, men gjør han det "nattlig" i flere dager på rad, venter vi rett og slett litt til. Det er ikke så viktig for oss - det er mere han som skal/vil gjøre som storebror...;):)

Selvsagt, det er jo sikkert også veldig individuelt fra barn til barn hva som fungerer. Det kan jo godt hende det bare var en tilfeldighet, at det fungerte med meg og mine søsken. Jeg husker heller ikke hvor gamle vi var når dette ble gjort, og det kan jo også ha betydning.. Det er jo heller ikke livet om å gjøre, å bli kvitt nattbleien akkurat . Det ordner seg garantert med tiden, men hvis poden har lyst kan dere jo prøve å se hvordan det går. :)

Hvis det går galt, så har jo minsten også en grunn å forholde seg til, for hvorfor han ikke kan sove uten nattbleie:) han vil sikkert være enig i at en bleie er bedre enn en våt og kald seng ;)

Lykke til iallefall!

Gjest Ester
Skrevet

Sønnen min sluttet også med dag- og nattbleier (og vogn, uten at det har noen med saken å gjøre!) samtidig. Da var han temmelig nøyaktig tre år.

Skrevet
Selvsagt, det er jo sikkert også veldig individuelt fra barn til barn hva som fungerer.  Det kan jo godt hende det bare var en tilfeldighet, at det fungerte med meg og mine søsken.  Jeg husker heller ikke hvor gamle vi var når dette ble gjort, og det kan jo også ha betydning..  Det er jo heller ikke livet om å gjøre, å bli kvitt nattbleien akkurat .  Det ordner seg garantert med tiden, men hvis poden har lyst kan dere jo prøve å se hvordan det går. :)

Hvis det går galt, så har jo minsten også en grunn å forholde seg til, for hvorfor han ikke kan sove uten nattbleie:)  han vil sikkert være enig i at en bleie er bedre enn en våt og kald seng  ;)

Lykke til iallefall!

:Nikke::vinke:

Skrevet
Sønnen min sluttet også med dag- og nattbleier (og vogn, uten at det har noen med saken å gjøre!) samtidig. Da var han temmelig nøyaktig tre år.

;) ...min vil heller ikke :riste: bruke vogn, selvom vi voksne og storebror nok kunne tenkt oss å sette ham i den innimellom for å få litt fortgang i sakene...;):ler:

Skrevet

Det er som regel en sammeheng mellom våte bleier og modhenhet når det gjelder tissing om natten. Et barn som ønsker å slutte med nattbleier, vil selvsagt ikke tisse i den med vilje fordi hun/han ikke gidder gå på do. Barnet vet godt at om de kan holde seg tørre, ja så slipper de bleier. Gjør en avtale om at han kan få prøve noen dager uten bleie, men at dersom han tisser seg ut, ja så må han fortsette med bleier en stund til.

Gjest Gjest
Skrevet
Noen naboer satte ungen sin konsekvent på do hver kveld når de skulle legge seg selv. Ungen tisset i halvsøvne, og klarte holde seg tørr til morgenen. Vi har ikke prøvd dette selv.

Hva er egentlig poenget med å ta barna opp på do? Joda, sengen eller bleien forblir tørr, men barnet er ikke tørr av den grunn. Hadde barnet fått sove uforstyrret ja, så hadde jo hun/han tisset på seg. Det er bare å lure seg selv til å tro at det er bra å ta opp barnet på denne måten. Det er tross alt bedre å bruke bleier på barnet.
Gjest Gjest
Skrevet
Da jeg og søsknene var små ble vi "avvent"  med nattbleie.  Mamma og pappa gjorde enkelt og greit så, at de lot oss sove uten bleie.  Det gikk selvsagt galt og vi tisset i sengen.  Men så tok det heller ikke mer enn 1, toppen 2 netter med sengevæting før vi sluttet å tisse om natten..  Fordi det var ekkelt å våkne i våt seng, sannsynligvis.  Dette funket med oss alle, og vi er 6 søsken. :)

Det er en forutsetning at barnet er moden nok til å kunne holde seg tørr om dette skal fungere. Barn som ikke er fysisk modent enda, vil ikke kunne holde seg uasett hvor vått det og ubehagelig det blir i sengen.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det gjør nok ikke det, og gudskjelov er det blitt slik nå at man mer og mer aksepterer dette. Før i tiden var det nemlig slik at legen ofte mente at barna ikke skulle sove med bleier på seg fordi de måtte oppleve hvor ekkelt det var å tisse på seg og hvor ekkelt det var med en våt og kald seng. Man trodde lenge at dette vil få barnet til å slutte å tisse på seg, men det er jo bare med på å ydmyke et barn ekstra, når hun/han ikke har forutsetninger for å kunne holde seg tørr.

Skrevet
Hva er egentlig poenget med å ta barna opp på do? Joda, sengen eller bleien forblir tørr, men barnet er ikke tørr av den grunn. Hadde barnet fått sove uforstyrret ja, så hadde jo hun/han tisset på seg. Det er bare å lure seg selv til å tro at det er bra å ta opp barnet på denne måten. Det er tross alt bedre å bruke bleier på barnet.

Ikke hvis barna er 8 år. Da er det ikke akkurat så kult med bleie. Og når man må vaske dyner og laken hver dag, gjør man det man må ;)

Skrevet

jeg har fått inntrykk at jentene generellt sett er tidligere ute med bleieslutting enn gutter, både natt og dag-bleier, og slik er det hos oss.

Lillemor slutta med bleie både om dagen og natta når hun var 2,5 og har aldri hatt et uhell. i begynnelsen tok vi henne opp på do før vi la oss om natta for å venne henne til å våkne, etter et par uker våkna hun av seg selv, og etter et par uker slik så bare sov hun uten å måtte stå opp på do.

Guttungen slutta med dag-bleie når han var 4, men har hatt til tider daglige eller ukentlige uhell helt til for et par måneder siden. Han har fryktelig lyst å slutte med nattbleie nå som han er 5 år, men greier det ikke. Han har gitt oss beskjed om å vekke han 3 ganger om natta, men bleia er våt om morran uansett. Nå tar vi han opp 2 faste tider om kvelden, og da er han tørr når vi legger oss. Vi gidder ikke stå opp midt på svarte natta for å ta han på do, så bleia er våt om morran. Ser ikke ut til at han venner seg til å våkne til de faste tidene heller, så vi får bare holde på i noen måneder og se om det går seg til. Vi har også prøvd uten bleie etter hans ønske, men han blei så lei seg når dyna og madrassa var våt gang på gang, så det har vi slutta med. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre...ta tida til hjelp kanskje? men det hadde vært veldig fint for han å greie å sove uten bleie når han begynner på skolen neste år da...ikke særlig kult å ikke kunne overnatte hos kompiser fordi han bruker nattbleie...

Dette var vel igrunnen ikke noen gode råd i det hele tatt, men du får iallefall se at det ikke er alle som greier å få ungen til å slutte med bleie før fylte 3 år osv... noe som man ofte får intrykk av at ALLE greier(sikter ikke til denne tråden her altså)

Skrevet

Joda, jeg vet at alle ikke klarer å få barna sine reine før 3 år...;) Eldstemann sluttet med dagbleie da han var 3,5, men han skulle ha bleie hver gang han skulle bæsje fram til han var 4. Da slutta han helt med bleia - også om natta. :)

Jeg stresser ikke, var egentlig overrasket over at han er så tidlig ute i forhold til 1.mann, men han har jo en rollemodell som eldstemann ikke hadde...;):Nikke:

Vi får se, hadde vært fint om han var tørr/rein til sommeren når vi skal på ferie. Deilig å slippe og drasse med seg bleier og våtservietter overalt...;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...