AnonymBruker Skrevet 22. juni #1 Skrevet 22. juni Og dette er lenge siden jeg tok det og jeg har, pga mye flytting, ikke vitnemålet i papirform lengre. Har de lov til dette? Skjer det automatisk? De har «feil» vitnemål fra jeg tok en fagutdanning, men jeg tok jo studiekompetansen på ett år flere år etter det men det ligger der ikke. Dog ligger ett år høyskoleutdanning der, og resultatene på det. Men jeg trenger det vitnemålet pga poengene. Hvor finner jeg igjen det? Anonymkode: 60a52...e4e
AnonymBruker Skrevet 22. juni #2 Skrevet 22. juni Har du sjekket Vitnemålsportalen? Anonymkode: 5e1c6...3a5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #3 Skrevet 22. juni Har du sjekket vitnemålsportalen? Anonymkode: 3c91c...342 1
Morten1 Skrevet 22. juni #4 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og dette er lenge siden jeg tok det og jeg har, pga mye flytting, ikke vitnemålet i papirform lengre. Har de lov til dette? Skjer det automatisk? De har «feil» vitnemål fra jeg tok en fagutdanning, men jeg tok jo studiekompetansen på ett år flere år etter det men det ligger der ikke. Dog ligger ett år høyskoleutdanning der, og resultatene på det. Men jeg trenger det vitnemålet pga poengene. Hvor finner jeg igjen det? Anonymkode: 60a52...e4e Kontakt stedet som du tok utdanningen hos, det er de som godkjenner utdannelsen og sender ut papirer. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #5 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har du sjekket vitnemålsportalen? Anonymkode: 3c91c...342 Ja det var ikke der heller… Anonymkode: 60a52...e4e
AnonymBruker Skrevet 22. juni #6 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det var ikke der heller… Anonymkode: 60a52...e4e Kun resultater fra univ er der. Men jeg må jo ha vitnemålet fra VGS for å komme inn på andre studier… Anonymkode: 60a52...e4e
AnonymBruker Skrevet 22. juni #7 Skrevet 22. juni Morten1 skrev (17 minutter siden): Kontakt stedet som du tok utdanningen hos, det er de som godkjenner utdannelsen og sender ut papirer. Ja får håpe de har alt i orden da er lenge siden jeg tok studiekompetansen, over ti år siden nå… Anonymkode: 60a52...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #8 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kun resultater fra univ er der. Men jeg må jo ha vitnemålet fra VGS for å komme inn på andre studier… Anonymkode: 60a52...e4e Har samme problemet her! Det har jo ligget på samordna opptak siden jeg tidligere har kommet inn på studier, men nå som jeg har tenkt på å studere igjen så ser jeg at det er det slettet. Har kontaktet skolen jeg gikk på for 25 år siden og privatskolen jeg tok realfagene på for 20 år siden, og håper det er mulig å få tak i dem. Helt sykt at de bare kan slette det!!?? Anonymkode: 85a84...ce0
AnonymBruker Skrevet 22. juni #9 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har samme problemet her! Det har jo ligget på samordna opptak siden jeg tidligere har kommet inn på studier, men nå som jeg har tenkt på å studere igjen så ser jeg at det er det slettet. Har kontaktet skolen jeg gikk på for 25 år siden og privatskolen jeg tok realfagene på for 20 år siden, og håper det er mulig å få tak i dem. Helt sykt at de bare kan slette det!!?? Anonymkode: 85a84...ce0 Ja det kom veldig overraskende på meg. Jeg har det jo ikke noen andre steder. Mens vitnemål fra fagskole ligger der, men det er jo eldre enn det som jeg tok på den andre vgs som er allmenne fag. Er som om den siste VGS ikke registrerte det i registrene… for jeg måtte laste opp bilde av det forrige gang jeg søkte. Anonymkode: 60a52...e4e
AnonymBruker Skrevet 22. juni #10 Skrevet 22. juni Sjekket i vigo? Der lå mitt. Anonymkode: 96269...da3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #11 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja får håpe de har alt i orden da er lenge siden jeg tok studiekompetansen, over ti år siden nå… Anonymkode: 60a52...e4e Jeg hentet karakterer fra en nedlagt videregående skole jeg sluttet på i 1998. Husker ikke nøyaktig hvem jeg kontaktet, men vil tro det var noen i fylkeskommunen et sted. Jeg minnes jeg måtte ringe et par steder, men det verre var det ikke. Skulle ønske jeg husket nøyaktig. Det var i hvert fall i 2016, og det løste seg raskt og fint. Vitnemål og lignende bør/skal være arkivert til et fjernarkiv, i tillegg til eventuelle "lokale" kopier. Anonymkode: 93577...7e5 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #12 Skrevet 23. juni Skolen har arkiveringsplikt, og vgs tilhører fylkeskommunen. Om skolen fortsatt eksisterer bør du begynne der, hvis ikke sender du en henvendelse til fylket. Anonymkode: 89af7...95c 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #13 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sjekket i vigo? Der lå mitt. Anonymkode: 96269...da3 hvordan finner du om det ligger i Vigo? Anonymkode: 85a84...ce0
AnonymBruker Skrevet 23. juni #15 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): hvordan finner du om det ligger i Vigo? Anonymkode: 85a84...ce0 Logg inn på https://www.vigo.no/nyvigo/vigo Anonymkode: f92d8...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #16 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har samme problemet her! Det har jo ligget på samordna opptak siden jeg tidligere har kommet inn på studier, men nå som jeg har tenkt på å studere igjen så ser jeg at det er det slettet. Har kontaktet skolen jeg gikk på for 25 år siden og privatskolen jeg tok realfagene på for 20 år siden, og håper det er mulig å få tak i dem. Helt sykt at de bare kan slette det!!?? Anonymkode: 85a84...ce0 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja det kom veldig overraskende på meg. Jeg har det jo ikke noen andre steder. Mens vitnemål fra fagskole ligger der, men det er jo eldre enn det som jeg tok på den andre vgs som er allmenne fag. Er som om den siste VGS ikke registrerte det i registrene… for jeg måtte laste opp bilde av det forrige gang jeg søkte. Anonymkode: 60a52...e4e Jeg må bare kommentere på disse. Det er ikke helt sykt eller overraskende at Samordna opptak har slettet dokumentasjonen. Derimot er det veldig bra. Det betyr bare at de følger personvernreglene. For de av oss som har gamle vitnemål som ikke ligger i de databasene Samordna opptak har kontakt med, må de lastes opp. Under opplastingen krysser man av for at Samordna opptak har lov å bevare dokumentasjonen i tre år. Det handler om hva formålet med Samordna opptak er: de er verken en vitnemålsportal eller et arkiv. De er en søkeportal for opptak til høyere studier, og skal ikke bevare opplastet personinformasjon lenger enn de har behov for det. Det stedet du tok utdanningen skal hjelpe deg dersom du ikke finner igjen vitnemålet ditt. Enten har skolen fremdeles dokumentasjonen, eller så har de avlevert dokumentasjonen til et arkiv som kan hjelpe deg. Anonymkode: 806dd...a49 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni #17 Skrevet 23. juni Må minne folk på at et vitnemål er å betrakte som et «verdipapir». Det må være den enkeltes oppgave å ta vare på viktige papirer selv. Anonymkode: cc24a...03e 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #18 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Må minne folk på at et vitnemål er å betrakte som et «verdipapir». Det må være den enkeltes oppgave å ta vare på viktige papirer selv. Anonymkode: cc24a...03e Jada, men om man først har mistet dette verdipapiret, så er det sabla enkelt å få et nytt (det vil si, i det minste et kompetansebevis, som er hva man trenger). Anonymkode: 93577...7e5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå