Gå til innhold

Akkurat hatt ett sikkelig raserianfall mot mitt eget barn, å trenger gode råd her ..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 100% alenemamma til ett barn på 5 år. Begynner med kvelds rundt 7 etter en hel ettermiddag sammen, etter kvelds er det bad for så senga. Det har seg slik at jeg må enda ligge med barnet til hen sovner, noe som gjerne ikke er før 9/9.30 hver kveld. 

Jeg kjenner jeg trenger litt tid for meg selv på kvelden, men det er for sent å begynne på noe når barnet sover (kan være jeg er egoistisk, men savner det å bare kunne sitte alene å se tv). 

Noen som har gode råd for å få barnet til å legge seg selv og slå seg til ro alene?

Anonymkode: 73d48...245

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 2,5, og en kveld etter mye fortvilelse over å bruke altfor mye tid inne på rommet på kveldstid, sa jeg neste kveld at «i dag skal vi øve på å sove alene. Mamma skal rydde kjøkkenet, men jeg hører deg hele tiden». Så ble det å rope «ja vennen», hver gang han roper. Som kan være alt fra 5-40 ganger. Stikke hodet inn i blant og si at mamma passer på og elsker deg. Det har kun vært en kveld med faktisk gråt og da har jeg gått inn med en gang. Hvis jeg merker det er en sår kveld, er jeg heller innstilt på å ligge ved siden av. 

Barnet ditt er stort nok til å ta en prat om at nå er det på tide å øve seg på å sovne, men at du er utenfor og passer på mens du gjør et eller annet.

Anonymkode: 08670...ebc

• Nyttig 2
Skrevet

Har du snakket med lege om søvnen? Høres sent ut om barnet ikke sovner før 21-2130. Når står barnet opp? Høres fornuftig ut med faste rutiner slik dere har. Du kan forsøke å fremskynde leggingen litt. Men ha de samme rutinene. Kanskje barnet rett og slett er for overtrøtt rundt kl 19. 
Hva gjør dere mens du ligger med barnet? Bare ligger der? Leser bok? Prater? Avtal på forhånd at dere leser feks 5 sider i en lengre bok eller en bok om den er kort. Forbered barnet i god tid før legging. Eller at dere synger 3 sanger. Barnet kan velge mellom bok eller sanger. Ta del. Si at du bare skal ta på en vaskemaskin eller annen unnskyldning. Vær litt lenger vekke før du går inn igjen hvis barnet «maser». Så barnet blir vant til at du ikke er på rommet hele tiden. Så må du bare tilpasse.

Et tips er også å kjøpe en liten høytaler og ta på lydbok. Si at du må rydde kjøkkenet og at du setter på en lydbok imens. Velg da en lydbok som er litt rolig. Ikke skummel eller for mye action. 

AnonymBruker
Skrevet

1. start med å forberede barnet. Si at du har bestemt at du ikke lenger skal ligge med hen til hen sovner. Vær tydelig på at dette starter i kveld. "Jeg skal lese en bok, og så skal vi gi hverandre en god klem, så skal jeg gå til stua. Jeg skal komme innom å sjekke at du har det bra mange ganger." 

2. Gjør akkurat det du har sagt. Begynner barnet å gråte eller utagere så gir du en god klem og sier at du skjønner at det føles annerledes ut, men at det er dette du har bestemt. Si godnatt og gå ut igjen. Vent så to-tre minutter og gå inn igjen for å spørre om det går bra. Så gradvis øker du tiden for "sjekk" hver kveld. 

Jeg føler også at det hjelper å si til min 5-åring at "jeg elsker deg veldig mye, gleder meg til vi skal leke i morgen. Så nå kan du legge deg og lade batteriene dine og jeg sjekker inn her om en liten stund.. Jeg er på stua og skal brette noe tøy. Det er superkjedelig, men jeg må rett og slett rydde litt". Han skjønner det veldig godt :) 

Anonymkode: 3ec20...115

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er 100% alenemamma til ett barn på 5 år. Begynner med kvelds rundt 7 etter en hel ettermiddag sammen, etter kvelds er det bad for så senga. Det har seg slik at jeg må enda ligge med barnet til hen sovner, noe som gjerne ikke er før 9/9.30 hver kveld. 

Jeg kjenner jeg trenger litt tid for meg selv på kvelden, men det er for sent å begynne på noe når barnet sover (kan være jeg er egoistisk, men savner det å bare kunne sitte alene å se tv). 

Noen som har gode råd for å få barnet til å legge seg selv og slå seg til ro alene?

Anonymkode: 73d48...245

Lese bok også prate 10 min så natta, det har vært standard her. Bare være konsekvent med det ett par tre uker og ikke bøye seg for «mas» eller «tårer». Forsikre at du er i nærheten. Det er vaner som må innlæres med trygghet og kan ta litt tid før er på plass  .

Anonymkode: 5fc5e...fb9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...