AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #1 Skrevet 22. juni 2025 Noen har angst for edderkopper, slanger som ikke er veldig farlig her i Norge. (Joda, hoggorm om du er allergisk). Men lyn er noe jeg frykter grunnet min mor har opplevd kollega bli slått ned. Og hun har siden vært livredd, noe som har smittet over på meg. Jeg har ikke bil for øyeblikket og sommeren er sesongen for det. Ifjor da jeg var på vei til jobb så begynte det plutselig, jeg fikk panikkanfall og hylgråt. Turte ikke gå på jobb, var helt skjelven og silker på jeg skulle bli truffet. Imorgen melder de igjen her på østlandet og skal på jobb. Er det greit å komme for sent grunnet dette? Er jo ikke det, men hva skal jeg gjøre med angsten min? Jeg ser bare helt mørkt på hele greia. Kjenner noen seg igjen? Håper på forståelse og ikke slemme kommentarer Anonymkode: 5f6a9...1ee
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #2 Skrevet 22. juni 2025 Ikke bruk paraply i hvertfall 🙂 Skal ha rimelig uflaks hvis man blir truffet av lynet. Det er estimert til å vær rundt 0.0007 prosent sjanse for å bli truffet av det 🙂 Anonymkode: 283d3...cba 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #3 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke bruk paraply i hvertfall 🙂 Skal ha rimelig uflaks hvis man blir truffet av lynet. Det er estimert til å vær rundt 0.0007 prosent sjanse for å bli truffet av det 🙂 Anonymkode: 283d3...cba Det er mer sjans enn å se en hoggorm. Aldri sett en hoggorm men har hørt flere blitt truffet av lynet ( med livet i behold) uansett. Paraply bruker jeg ikke men kommer på åpne plasser. Kan ikke bare legge meg ned heller. Jeg er oppriktig redd! Anonymkode: 5f6a9...1ee
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #4 Skrevet 22. juni 2025 Dette er nok sjeldent en adskillig grunn til å komme for sent på jobb, da lyn og torden kan komme meldt og umeldt gjennom sommeren. For å bli kvitt angsten kan du prøve å distrahere deg selv, eksponere deg selv for det (et raskt Google-søk anbefaler bilder) eller gå til kognitiv terapi. Siden lyn kan utgjøre en reell fare bør du unngå å bruke vann og strøm i perioder med lyn og torden, og du bør unngå å være i nærheten av høye trær eller det høyeste punktet. Anonymkode: e42c0...94e
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #5 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke bruk paraply i hvertfall 🙂 Skal ha rimelig uflaks hvis man blir truffet av lynet. Det er estimert til å vær rundt 0.0007 prosent sjanse for å bli truffet av det 🙂 Anonymkode: 283d3...cba Ja noen vinner i lotto også🙈 Anonymkode: 5f6a9...1ee
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #6 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er nok sjeldent en adskillig grunn til å komme for sent på jobb, da lyn og torden kan komme meldt og umeldt gjennom sommeren. For å bli kvitt angsten kan du prøve å distrahere deg selv, eksponere deg selv for det (et raskt Google-søk anbefaler bilder) eller gå til kognitiv terapi. Siden lyn kan utgjøre en reell fare bør du unngå å bruke vann og strøm i perioder med lyn og torden, og du bør unngå å være i nærheten av høye trær eller det høyeste punktet. Anonymkode: e42c0...94e Jeg er ikke redd inne, men ute. Helt panisk. Anonymkode: 5f6a9...1ee
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #7 Skrevet 22. juni 2025 Angstklinikken.no. Dette kan behandles - og du kan bli frisk! Anonymkode: 12cf0...ab6 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #8 Skrevet 22. juni 2025 Ta det opp med arbeidsgiver hvis du mener det kan bli problematisk å komme seg tidsnok på jobb. Anonymkode: e42c0...94e
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #9 Skrevet 22. juni 2025 Om det er så seriøst som du vil ha det til; psykiatrien. Anonymkode: 318fb...687 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #10 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Angstklinikken.no. Dette kan behandles - og du kan bli frisk! Anonymkode: 12cf0...ab6 Så det er bare meg som ikke tør å gå ute? Min mot har løpt hjem hver gang. Jeg har fått angsten av henne. Desverre Anonymkode: 5f6a9...1ee
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #11 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om det er så seriøst som du vil ha det til; psykiatrien. Anonymkode: 318fb...687 Hva med de med heisskrekk da? Mener du de også skal bli lagt inn? Anonymkode: 5f6a9...1ee
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #12 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så det er bare meg som ikke tør å gå ute? Min mot har løpt hjem hver gang. Jeg har fått angsten av henne. Desverre Anonymkode: 5f6a9...1ee Hæ? Ta kontakt med angstklinikken (eller en annen tilbyder). Dette kan du slippe å leve med! Dette er en SYKDOM som du kan få hjelp mot! Anonymkode: 12cf0...ab6 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #13 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med de med heisskrekk da? Mener du de også skal bli lagt inn? Anonymkode: 5f6a9...1ee Nei, men de kan ta imot hjelp. Og bli kurert(eller leve et liv uten angst). Anonymkode: 12cf0...ab6 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #14 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er mer sjans enn å se en hoggorm. Aldri sett en hoggorm men har hørt flere blitt truffet av lynet ( med livet i behold) uansett. Paraply bruker jeg ikke men kommer på åpne plasser. Kan ikke bare legge meg ned heller. Jeg er oppriktig redd! Anonymkode: 5f6a9...1ee Jeg har sett 2-3 hoggormer, men aldri blitt truffet av lynet 😉 Anonymkode: 283d3...cba 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #15 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva med de med heisskrekk da? Mener du de også skal bli lagt inn? Anonymkode: 5f6a9...1ee De som har en angstdiagnose som hemmer dem fra å gå på jobb, ja, de bør oppsøke hjelp. Samfunnet er ikke tjent med folk som sitter hjemme under et pledd fordi de har melt lyn Anonymkode: 318fb...687 3 2
Gjest Lawyam Skrevet 22. juni 2025 #16 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Noen har angst for edderkopper, slanger som ikke er veldig farlig her i Norge. (Joda, hoggorm om du er allergisk). Men lyn er noe jeg frykter grunnet min mor har opplevd kollega bli slått ned. Og hun har siden vært livredd, noe som har smittet over på meg. Jeg har ikke bil for øyeblikket og sommeren er sesongen for det. Ifjor da jeg var på vei til jobb så begynte det plutselig, jeg fikk panikkanfall og hylgråt. Turte ikke gå på jobb, var helt skjelven og silker på jeg skulle bli truffet. Imorgen melder de igjen her på østlandet og skal på jobb. Er det greit å komme for sent grunnet dette? Er jo ikke det, men hva skal jeg gjøre med angsten min? Jeg ser bare helt mørkt på hele greia. Kjenner noen seg igjen? Håper på forståelse og ikke slemme kommentarer Anonymkode: 5f6a9...1ee Be noen hente deg - eller ring på en taxi slik at du bare kan løpe noen få meter
cerruti Skrevet 22. juni 2025 #17 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er mer sjans enn å se en hoggorm. Aldri sett en hoggorm men har hørt flere blitt truffet av lynet ( med livet i behold) uansett. Paraply bruker jeg ikke men kommer på åpne plasser. Kan ikke bare legge meg ned heller. Jeg er oppriktig redd! Anonymkode: 5f6a9...1ee Det er mye større sjans for å se huggorm enn å bli truffet av lynet. 2 1
Grüner Skrevet 22. juni 2025 #18 Skrevet 22. juni 2025 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Noen har angst for edderkopper, slanger som ikke er veldig farlig her i Norge. (Joda, hoggorm om du er allergisk). Men lyn er noe jeg frykter grunnet min mor har opplevd kollega bli slått ned. Og hun har siden vært livredd, noe som har smittet over på meg. Jeg har ikke bil for øyeblikket og sommeren er sesongen for det. Ifjor da jeg var på vei til jobb så begynte det plutselig, jeg fikk panikkanfall og hylgråt. Turte ikke gå på jobb, var helt skjelven og silker på jeg skulle bli truffet. Imorgen melder de igjen her på østlandet og skal på jobb. Er det greit å komme for sent grunnet dette? Er jo ikke det, men hva skal jeg gjøre med angsten min? Jeg ser bare helt mørkt på hele greia. Kjenner noen seg igjen? Håper på forståelse og ikke slemme kommentarer Anonymkode: 5f6a9...1ee Det skal ganske mye til for å bli truffet av lyn og det er sjelden det skjer. I de tilfellene hvor det har skjedd har det skjedd pga dumme valg som å gå på fjelltur til tross for usikkert værvarsel. Det skjedde 3 søstre på Sunnmøre for et par år siden. Det var varslet regn med fare for torden, men været var fint på morgenen, så jentene dro til fjells. Der kom uværet over dem og når de ble det høyeste punktet slo lynet ned i dem og to av dem døde. Dyr på beite som søker ly under trær hender det også at blir truffet. Men så lenge du holder deg innendørs eller i bil er du stort sett ganske trygg. Lyn kan jo slå ned i hus iblant, men mange hus, særlig blokker har lynavledere.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2025 #19 Skrevet 22. juni 2025 Forstår absolutt angst og at man er urasjonelt redd for noe. Har selv angst, men for noe helt annet. For å si det sånn - sjansen for at du blir kjørt ned av en bil i morgen er så sinnsykt mye høyere enn at du blir slått ned av lynet. Unngå fjelltopper, åpne sletter og høye trær akkurat når det lyner så er du nok ganske trygg. Angsten din blir forhøyet jo mer du gir etter for den. Blir du hjemme så tolker angstsenteret i hjernen din det som at det er grunn til panikk, og fortsetter å sende disse signalene. Du må trosse angsten og tåle å stå i ubehaget for å bli bedre fra angsten. Anonymkode: 7e291...53f 2 1
Grüner Skrevet 22. juni 2025 #20 Skrevet 22. juni 2025 Grüner skrev (2 minutter siden): Det skal ganske mye til for å bli truffet av lyn og det er sjelden det skjer. I de tilfellene hvor det har skjedd har det skjedd pga dumme valg som å gå på fjelltur til tross for usikkert værvarsel. Det skjedde 3 søstre på Sunnmøre for et par år siden. Det var varslet regn med fare for torden, men været var fint på morgenen, så jentene dro til fjells. Der kom uværet over dem og når de ble det høyeste punktet slo lynet ned i dem og to av dem døde. Dyr på beite som søker ly under trær hender det også at blir truffet. Men så lenge du holder deg innendørs eller i bil er du stort sett ganske trygg. Lyn kan jo slå ned i hus iblant, men mange hus, særlig blokker har lynavledere. Lynet er ikke meldt før på ettermiddagen i 15-16-tiden, så det burde ikke være noen grunn for ikke å komme seg på jobb, men bestill gjerne drosje hjem hvis det er langt til kollektiv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå