Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en stund siden så jeg filmen Elskling der paret har en ganske heftig krangel som blir nesten fysisk og de ropte f… ta deg (eller noe lignende, husker ikke detaljene helt). 

I ettertid har mange sagt at de kjenner seg igjen i filmen, og at konflikten viser et veldig vanlig mønster i parforhold. 

Men er det vanlig å krangle såpass heftig i et forhold og fortsatt overleve som par eller skjer det mer i forhold som holder på å gå i oppløsning slik som i filmen?

Anonymkode: 1e7c5...a8c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg krangler aldri med mannen min.

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg har kranglet høylydt med kona 1 gang på 20 år.

Kan aldri tenke meg det er normalt å krangle sånn støtt og stadig.

Anonymkode: 74b41...92c

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For en stund siden så jeg filmen Elskling der paret har en ganske heftig krangel som blir nesten fysisk og de ropte f… ta deg (eller noe lignende, husker ikke detaljene helt). 

I ettertid har mange sagt at de kjenner seg igjen i filmen, og at konflikten viser et veldig vanlig mønster i parforhold. 

Men er det vanlig å krangle såpass heftig i et forhold og fortsatt overleve som par eller skjer det mer i forhold som holder på å gå i oppløsning slik som i filmen?

Anonymkode: 1e7c5...a8c

Ja, det er vanlig.

Og, ja, det er (som man aner at du mistenker) dysfunksjonelt.

Det er vanlig (i den forstand at man trygt kan anta mer enn 1 av 10 er det) å være dysfunksjonell. Men det er ikke dermed et mål verken å bli, forbli eller oppsøke og omgåes dysfunksjonelle mennesker. 

Anonymkode: fc59c...e0e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke nødvendigvis at måten konflikten utspilte seg på, er hva folk kjenner seg igjen i, men selve mønsteret for hvordan konflikten utviklet seg. Jeg er i et forhold hvor vi har hatt konflikter som det, opp til flere ganger. Det har gynga i båten, flere ganger, men nå er jeg i en prosess hvor jeg jobber med meg selv, og relasjonen vår blir mer og mer stabil. Om ingen av partene har selvinnsikt nok til å ta tak i egne problemer, og ingen tar ansvar for sin del av hvorfor man stadig havner i det samme konflikt-mønsteret, så er det nok et tegn på at forholdet er i oppløsning. 

Anonymkode: 3692d...d85

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en stor og høylytt krangel i løpet av 13 år.

Anonymkode: 36b63...4a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er noe vanlig? Kan telle på en hånd hvor ofte jeg og typen har kranglet på 10 år og det har aldri vært noe høylytt eller voldsomt, alltid endt med at vi har ledd litt av det etter en times tid (fordi det har vært noe tåpelig som at vi har vært hangry på ferie osv). 

Anonymkode: a28d3...5a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg vært gift, og vært i flere forhold. Men aldri kranglet sånn. Krangler og sjelden, synes det er bedre å si fra på en hyggelig måte.

Anonymkode: 5a901...591

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan krangle sånn. Har ikke sett filmen, men det kan bli litt høyt volum ja. Men hos oss kan det bli slik fordi jeg er sånn som ofte tar opp problemer, og vil snakke om ting. Mannen min synes det er slitsomt, og vil helst ikke plages med slikt, han er elendig på å kommunisere og har en tendens til å "melde seg ut". Det er utrolig provoserende for meg, og av og til klarer jeg ikke holde meg rolig. Mannen holder jo alt som plager han inni seg helt til det kan eksplodere.

Dere som aldri krangler, er dere bare alltid enige da? Eller gir en part alltid seg uten noe styr? Jeg om mannen er uenige om mye vi, og han er veldig sta og gir seg sjelden. Må si det virker deilig å ikke krangle.

Anonymkode: 10fd6...a1d

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg/vi har kranglet sånn i mine parforhold. For meg er det normalt, men det er kanskje ikke det… 

Anonymkode: 98152...110

AnonymBruker
Skrevet

Har kranglet i sunt parforhold, ja. Men nå har jo også hun i filmen issues.

Anonymkode: 68cd1...832

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi kan krangle sånn. Har ikke sett filmen, men det kan bli litt høyt volum ja. Men hos oss kan det bli slik fordi jeg er sånn som ofte tar opp problemer, og vil snakke om ting. Mannen min synes det er slitsomt, og vil helst ikke plages med slikt, han er elendig på å kommunisere og har en tendens til å "melde seg ut". Det er utrolig provoserende for meg, og av og til klarer jeg ikke holde meg rolig. Mannen holder jo alt som plager han inni seg helt til det kan eksplodere.

Dere som aldri krangler, er dere bare alltid enige da? Eller gir en part alltid seg uten noe styr? Jeg om mannen er uenige om mye vi, og han er veldig sta og gir seg sjelden. Må si det virker deilig å ikke krangle.

Akkurat slik er det hos oss å. 10 år + samboere.

Anonymkode: 96b0f...a38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er vanlig.

Og, ja, det er (som man aner at du mistenker) dysfunksjonelt.

Det er vanlig (i den forstand at man trygt kan anta mer enn 1 av 10 er det) å være dysfunksjonell. Men det er ikke dermed et mål verken å bli, forbli eller oppsøke og omgåes dysfunksjonelle mennesker. 

Anonymkode: fc59c...e0e

Hææ

Anonymkode: 4d331...884

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har kranglet i sunt parforhold, ja. Men nå har jo også hun i filmen issues.

Han også….

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han også….

Han har ikke så mye problemer. Hun har helt åpenbart traumer og et sinneproblem. Kommer jo godt frem.

Skrevet (endret)

Det kan være at det er vanlig, men jeg syns ikke det er normalt. 

Vi har aldri hevet stemmen til hverandre, vært gift i flere år. Har hatt noen uenigheter og litt smådårlig stemning under press en gang i blant, 1 krangel, men uten roping eller stygge ord, og vi ordner alltid opp veldig raskt. 

Endret av BeeKind
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har aldri kranglet på denne måten på de 16 årene vi har vært sammen.  

Anonymkode: 91f47...421

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har ikke så mye problemer. Hun har helt åpenbart traumer og et sinneproblem. Kommer jo godt frem.

Da har du sett filmen med sterkt fokus på henne, kanskje du har bagasje som gjør at du overfokuserer på kvinnen. Han ser heller ikke hennes behov og han møter ikke opp i parterapi feks, er unnvikende. ++

Prøv å se filmen igjen med mer objektive øyne. Alle anmeldelser snakker om at den er så fin å se for begge parter i et forhold, hva man gjør som kan føre til at den andre føler seg dårlig uten at man nødvendigvis er bevisst på det.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei, vi kan absolutt være uenige! Og vi kan også såre og skuffe hverandre. Men vi snakker om det i stedet for å krangle. Vi kan godt være frustrert begge to, men setter ord på hva vi føler og tenker og hvorfor, og hvordan vi opplever den andre.
Vi prøver å møte hverandre på de følelsene, og finne en løsning sammen. Noen ganger er det vanskeligere å finne den løsningen, men jeg har hele tiden en følelse av at vi er på lag og har samme mål. Vi er veldig raske til å si unnskyld og ta ansvar, og også veldig raske til å tilgi og vise tålmodighet.
Vi vil hverandre oppriktig vel, og når begge føler at egne behov og ønsker blir ivaretatt og tatt på alvor så får man ikke den drakampen. 

men vi er superbevisst og kommuniserer hele tiden. Også tror jeg vi er heldige med at vi ikke trigger hverandre i det hele tatt, og funker nokså likt. Jeg har vært i andre forhold med menn som jeg følte at fikk frem det verste i meg. Da var jeg konstant trigget og vi kranglet hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nå måtte jeg le høyt. Han er «elendig til å kommunisere»…. Mens du som «ikke klarer å holde deg rolig» , du er liksom veldig god til å kommunisere?

Jeg og min mann krangler aldri nei. Vi blir enige eller diskuterer oss frem til en løsning.  

Anonymkode: d0323...00d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...