AnonymBruker Skrevet 23. juni #21 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Engelsk er også ettertraktet har jeg inntrykk av. Jeg blir ALLTID satt som faglærer i engelsk. Selv om jeg også har norsk. Engelsk er et fag "ingen" vil ha. Anonymkode: bf95a...baf Norsk er mye større i timeantall, da. Så på enhver skole vil det være behov for flere norsk- enn engelsklærere. Jeg er både engelsk og norsklærer, men norsk har alltid vært en større del av stillingen min, og vi trenger stort sett alltid flere norsklærere når vi lyser ut. Småtrinnet: 138 timer engelsk, 931 timer norsk Mellomtrinnet: 228 timer engelsk, 441 timer norsk Ungdomstrinn: 222 timer engelsk, 398 Anonymkode: 96cf1...d56 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #22 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Joda det er sant, men det er ikke mange faste stillinger som lyses ut her jeg bor, mest vikariater. På skolen jeg har jobbet på nå er det gjerne disse tre årene som er inngangen til fast stilling. 1. Jeg er arbeidssøker hos nav (mottar ikke dagpenger eller lignende), og de ber ikke noen med barn under 1 år å flytte. Hva hjelper det om jeg får jobb et annet sted i landet, da har jo ikke min mann jobb? Stillinger til han vokser ikke på trær akkurat. Skal ikke utbrodere om det, er som sagt uaktuelt å flytte nå, av flere grunner. 2. Det som er planen. Jeg ønsket alltid å ha både matte og engelsk men på UiA der jeg gikk var og er det ikke mulig å ta 2 basisfag da undervisningen av norsk, matte og engelsk er lagt opp samtidig. Først måtte man velge mellom samf, krle, naturfag og gym, deretter mellom engelsk, matte og norsk, og så mellom praktisk/estetiske fag eller skolerelevant fag. GLU 5-10 ved UiA legger med andre ord bare opp til 1 basisfag og ytterligere 1-2 undervisningsfag. Anonymkode: 5e9b6...320 Kan det at du ikke får jobber ha noe med at du gikk på UiA? Det er mange linjer der som har svært lavt nivå. Anonymkode: 4075a...117 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #23 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Norsk er mye større i timeantall, da. Så på enhver skole vil det være behov for flere norsk- enn engelsklærere. Jeg er både engelsk og norsklærer, men norsk har alltid vært en større del av stillingen min, og vi trenger stort sett alltid flere norsklærere når vi lyser ut. Småtrinnet: 138 timer engelsk, 931 timer norsk Mellomtrinnet: 228 timer engelsk, 441 timer norsk Ungdomstrinn: 222 timer engelsk, 398 Anonymkode: 96cf1...d56 På barneskolen får du ikke nødvendigvis flere timer i norsk. Du skal helst være kontaktlærer om du skal undervise i norsk, og da har du bare én klasse i faget. Med engelsk kan du være faglærer og ha flere klasser. Lurt å søke på store skoler da i så fall. Vet ikke hvordan det er på ungdomsskolen, om det er det samme der. Jeg har også både norsk og engelsk. Har jobbet på noen ulike skoler, og har så klart undervist i norsk, men jeg har som oftest blitt satt som engelsklærer fordi de fleste andre lærere har norsk eller matte. Eller så vil ikke kontaktlærerne ha både norsk og engelsk, så da er det greit med egne engelsklærere. Det er behov for flere norsklærere enn engelsklærere på en skole ja, men "alle" har norsk. Det spørs litt hva man vil og, da. Vil ts være kontaktlærer kan norsk være veldig lurt. Anonymkode: bf95a...baf
Gjest Cartman Skrevet 23. juni #24 Skrevet 23. juni Jeg har norsk, KRLE og samfunnsfag. Da jeg var ny i yrket hadde jeg de samme utfordringene. Det var alltid enklest å sikre et årsvikariat i august.
AnonymBruker Skrevet 23. juni #25 Skrevet 23. juni Bare som en kommentar: Det er helt utrolig å lese om 200 søkere til lærerstillinger. I Sandnessjøen, Mosjøen og Brønnøysund er det vel 4-5 søkere. Toppen 10! Jeg begriper ikke hvorfor alle skal bo sørpå. Vintrene her nord er ikke så ille og sommerhalvåret er fint. Vi har da både kulturhus, restauranter og kjøpesentre og fritidsaktiviteter. Vi lever gode liv i nord. Anonymkode: 24849...d6d
AnonymBruker Skrevet 23. juni #26 Skrevet 23. juni Cartman skrev (18 minutter siden): Jeg har norsk, KRLE og samfunnsfag. Da jeg var ny i yrket hadde jeg de samme utfordringene. Det var alltid enklest å sikre et årsvikariat i august. Hvordan gikk du frem for å sikre årsvikariater? Tok du kontakt med skoler rett før skolestart? ts Anonymkode: 5e9b6...320
AnonymBruker Skrevet 23. juni #27 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 20.06): Noen andre som sliter med det samme? ts Anonymkode: 5e9b6...320 Jeg slet med det samme da jeg var nyutdannet sykepleier. I 2005 var det vanskelig å få jobb som sykepleier fordi politkerne mente at dette et området som kunne spares inn på ved å kutte ut stillinger. Sykepleiere i både kommunen og sykehus mistet jobbene sine og det ble dermed også nesten umulig for oss nyutdannede å få jobb fordi det ble kniving om stillingene som var igjen. Det varte ikke lenge før de skjønte at det ikke gikk an å kutte ned på sykepleiere…så allerede året etter var der masse jobb til oss igjen og slik har det vært de siste 20 årene. Kanskje det er noe av det samme som har skjedd i læreryrket nå? At de tror de kan kutte ned på antall lærere…før de etterhvert skjønner de ikke trenger færre men enda flere? Ville ihvertfall ikke tatt sorgene på forskudd. Det er nok litt svingninger i de fleste yrker. Men en lærerutdannelse er et trygt valg som nok garantert vil gi deg en god jobb på sikt. Skjønner det er frustrerende her og nå, men det er bare å ikke gi opp. Fortsette og søke og takke ja til det du får enten det vikarjobber eller fast et sted du egentlig ikke hadde sett for deg i utgangspunktet. Kan til og med være det er nettopp det stedet som viser seg å være den perfekte jobben. Selv fikk jeg en nattevaktsjobb til slutt. Hadde virkelig ikke sett for meg å jobbe natt. Men jeg stortrivdes og har beholdt jobben siden☺️ Anonymkode: d6cb3...fbe 1
Gjest Cartman Skrevet 24. juni #28 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan gikk du frem for å sikre årsvikariater? Tok du kontakt med skoler rett før skolestart? ts Anonymkode: 5e9b6...320 Jeg søkte på skoler som hadde få søkere (Jeg kunne se antall søkere på siden). Jeg endte opp på store skoler på bygda. De store skolene hadde behov for mange lærere, men hadde vansker med å rekruttere folk med utdanning. Den gangen hadde jeg mange lite relevante fag, men jeg var lærerutdannet. Rektor var overlykkelig da jeg takket ja til jobben. I Oslo, Bærum og Drammen var det umulig for meg å få jobb.
AnonymBruker Skrevet 24. juni #29 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Bare som en kommentar: Det er helt utrolig å lese om 200 søkere til lærerstillinger. I Sandnessjøen, Mosjøen og Brønnøysund er det vel 4-5 søkere. Toppen 10! Jeg begriper ikke hvorfor alle skal bo sørpå. Vintrene her nord er ikke så ille og sommerhalvåret er fint. Vi har da både kulturhus, restauranter og kjøpesentre og fritidsaktiviteter. Vi lever gode liv i nord. Anonymkode: 24849...d6d Samme her, egentlig. Men jeg bor i en by ca en halvtime å kjøre fra oslo! Jeg fikk tilbud om to faste stillinger da jeg søkte her. Den ene fikk jeg tilbud om på intervjuet. Det er masse ledige stillinger her. Anonymkode: bf95a...baf
NakenPanda Skrevet 24. juni #30 Skrevet 24. juni Med stadig mindre barnekull og en nedleggelse av skoler er dette noe som bare kommer til å bli verre over tid, vi mangler ikke lærere som folk påstår vi mangler elever. Siste 10 er år er barnekull redusert fra 60 000 barn til 52 000 barn og ingenting tyder på at de neste 10 år blir noe annerledes. Varierer nok sterkt fra område til område men trenden er klar. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #31 Skrevet 24. juni Når det gjelder disse 3 årene ansiennitet for å få fast jobb, så har jeg ikke inntrykk av at kommunene er helt firkantet på dette. I alle fall fikk jeg fast jobb på dette grunnlaget, selv om jeg et par steder hadde en uke eller to med opphold i kontrakter. Hentet fra altinn: "Arbeidstaker som er midlertidig ansatt vil ha krav på fast stilling ved ansettelse i mer enn tre år. Et arbeidsforhold kan tolkes som sammenhengende selv om det mindre avbrudd mellom flere midlertidige ansettelsesforhold." Men sånn ellers, søker du jobb i andre kommuner? Det må jo være bedre å ha jobb enn å stå uten, tenker jeg, selv om du da begynner å opparbeide ansiennitet (ihht. fast ansettelse) på nytt. Ofte er det også enklere å få jobb et annet sted, om man har en fast ansettelse fra før. Anonymkode: 669a5...742
AnonymBruker Skrevet 24. juni #32 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Når det gjelder disse 3 årene ansiennitet for å få fast jobb, så har jeg ikke inntrykk av at kommunene er helt firkantet på dette. I alle fall fikk jeg fast jobb på dette grunnlaget, selv om jeg et par steder hadde en uke eller to med opphold i kontrakter. Hentet fra altinn: "Arbeidstaker som er midlertidig ansatt vil ha krav på fast stilling ved ansettelse i mer enn tre år. Et arbeidsforhold kan tolkes som sammenhengende selv om det mindre avbrudd mellom flere midlertidige ansettelsesforhold." Men sånn ellers, søker du jobb i andre kommuner? Det må jo være bedre å ha jobb enn å stå uten, tenker jeg, selv om du da begynner å opparbeide ansiennitet (ihht. fast ansettelse) på nytt. Ofte er det også enklere å få jobb et annet sted, om man har en fast ansettelse fra før. Anonymkode: 669a5...742 Ts her Ja, jeg søker i nabokommuner. Søker også andre stillinger enn lærerstillinger, men foreløpig ikke noe napp. Ansienniteten er ikke det viktigste, syns bare det er så usikkert å skulle gå i åresvis uten fast stilling. Anonymkode: 5e9b6...320
AnonymBruker Skrevet 24. juni #33 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ts her Ja, jeg søker i nabokommuner. Søker også andre stillinger enn lærerstillinger, men foreløpig ikke noe napp. Ansienniteten er ikke det viktigste, syns bare det er så usikkert å skulle gå i åresvis uten fast stilling. Anonymkode: 5e9b6...320 Anbefaler fortsatt norsk dersom du skal ta mer studiepoeng. Finnes jo også som samlingsbasert og nettstudier, feks ved UIB og andre steder. Åpner for flere muligheter senere om du vil bygge på, som norsk som andrespråk - noen steder kreves ikke dette heller. Hvordan er det der du bor, finnes det skole for voksenopplæring i norsk? Norsk er også nyttig og kan være en kvalifikasjon for kommunikasjonsjobber. Anonymkode: 32941...9c4
Aristoteles Skrevet 24. juni #34 Skrevet 24. juni Hei ts. Flytt til Finnmark et par år. Få nedskrevet mye studielån, og få erfaring og en god attest/referanse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå