AnonymBruker Skrevet 22. juni #1 Skrevet 22. juni Må bare ventilere fordi jeg begynner å bli ganske stresset. Er relativt nyutdannet lærer. Jeg har jobbet i 1 1/2 år, må jobbe i 3 år sammenhengende for å ha krav på fast stilling i kommunen, men om ikke jeg får en jobb fra 1.08 så «mister» jeg denne ansienniteten hos kommunen og må starte fra scratch. For ikke snakke om å ikke ha inntekt. Søker alt som er av lærerstillinger men er ekstreme mengder søkere på hver stilling, typ 100-250 søkere. By på Sørlandet med lærerutdanning. Søker også i nabokommuner og på andre stillinger som på universitetet, NAV osv, men får ikke et eneste intervju noen steder bare tilbakemelding på at det er mange søkere. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre og kommer ikke til å få noe særlig dagpenger fra nav heller siden jeg har hatt delvis ulønnet perm/redusert stilling i forbindelse med foreldrepermisjon. Uaktuelt å flytte pga barn, mann, hus osv. hva kan jeg gjøre? Har søkt studier til høsten som en backup, men vil jo aller helst jobbe Anonymkode: 5e9b6...320
AnonymBruker Skrevet 22. juni #2 Skrevet 22. juni Noen andre som sliter med det samme? ts Anonymkode: 5e9b6...320
AnonymBruker Skrevet 22. juni #3 Skrevet 22. juni Har du vurdert å ringe til skoler der du har søkt og spørre hva som gjør at du ikke når opp? Så kan du i hvert fall gjøre noe med det. Jeg har fast jobb som lærer, og synes det er så utrolig trist med nydelige og flinke kollegaer sånn ikke får fast jobb eller fortsette hos oss etter ett år. Så kommer det noen nye inn, som enten ikke funker eller som forsvinner etter kort tid. Anonymkode: 1e0d6...628
Hengebuksvinet Skrevet 22. juni #4 Skrevet 22. juni Hvilken fagkrets har du? Om du ikke har norsk, engelsk eller matematikk i fagkretsen din, hadde jeg søkt meg inn på studie. Men tipper du uansett har jobb før høsten kommer.
AnonymBruker Skrevet 22. juni #5 Skrevet 22. juni Realister er det ikke nok av. Samfunnsfag- og KRLE-lærere er det mange av. Ta et realfag så får du jobb med en gang. Hilsen, en som ikke fikk fast jobb før jeg hadde 60 studiepoeng i matte. Anonymkode: 0df3e...6b6 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni #6 Skrevet 22. juni Hvilken trinn underviser du på? I Tromsø sliter lærere med 5-10 og 8-13 utdannelse med å få jobb. 1-7 lærerne derimot er ansatt før de er ferdige med studiene. Jeg har også inntrykk av at mange har satset på matematikk, mens færre har 60 stp. i f.eks. norsk. I mellomtiden må du melde deg som vikar. Kan et alternativ være å ta jobb i barnehage for å beholde ansiennitet? Anonymkode: 2c5a0...347 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni #7 Skrevet 23. juni Kan du melde deg som tilkallingsvikar på flere skoler? En venninne gjorde det, hun fikk nok jobb til at det gikk rundt. Anonymkode: 4075a...117
AnonymBruker Skrevet 23. juni #8 Skrevet 23. juni Hengebuksvinet skrev (12 timer siden): Hvilken fagkrets har du? Om du ikke har norsk, engelsk eller matematikk i fagkretsen din, hadde jeg søkt meg inn på studie. Men tipper du uansett har jobb før høsten kommer. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Realister er det ikke nok av. Samfunnsfag- og KRLE-lærere er det mange av. Ta et realfag så får du jobb med en gang. Hilsen, en som ikke fikk fast jobb før jeg hadde 60 studiepoeng i matte. Anonymkode: 0df3e...6b6 Matematikk er masterfaget mitt, ellers har jeg mat og helse og samfunnsfag fra utdanningen + årsstudium i religion. Bare utakknemlige fag, men det visste jeg ikke da jeg tok de. Tenker å ta engelsk nå så jeg har to basisfag, kan ikke fordra naturfag. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvilken trinn underviser du på? I Tromsø sliter lærere med 5-10 og 8-13 utdannelse med å få jobb. 1-7 lærerne derimot er ansatt før de er ferdige med studiene. Jeg har også inntrykk av at mange har satset på matematikk, mens færre har 60 stp. i f.eks. norsk. I mellomtiden må du melde deg som vikar. Kan et alternativ være å ta jobb i barnehage for å beholde ansiennitet? Anonymkode: 2c5a0...347 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kan du melde deg som tilkallingsvikar på flere skoler? En venninne gjorde det, hun fikk nok jobb til at det gikk rundt. Anonymkode: 4075a...117 5.-10. trinn ja. Er like vanskelig å få jobb i bhg har jeg hørt. Kan nok alltids jobbe som tilkallingsvikar, er det som er planen om jeg ikke får jobb (+ studier), men da mister jeg ansienniteten. ts Anonymkode: 5e9b6...320
AnonymBruker Skrevet 23. juni #9 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Matematikk er masterfaget mitt, ellers har jeg mat og helse og samfunnsfag fra utdanningen + årsstudium i religion. Bare utakknemlige fag, men det visste jeg ikke da jeg tok de. Tenker å ta engelsk nå så jeg har to basisfag, kan ikke fordra naturfag. 5.-10. trinn ja. Er like vanskelig å få jobb i bhg har jeg hørt. Kan nok alltids jobbe som tilkallingsvikar, er det som er planen om jeg ikke får jobb (+ studier), men da mister jeg ansienniteten. ts Anonymkode: 5e9b6...320 Er du sikker? Eller var min arbeidsgiver mer rundhåndet? Jeg gikk i årlige tilkallingsvikariat på en lokal barneskole de 5 årene jeg studerte og disse talte på ansienniteten min i kommunen. Jeg jobbet ved 60% året rundt sånn i snitt, men kontrakten var tilkalling mens jeg var student. Hadde ett år på samme skole som ufaglært lærervikar før jeg begynte å studere. I tillegg regnet de med år jeg jobbet før jeg begynte i kommunen, så da jeg ble ferdig lektor regnet de meg fra 10 års ansiennitet. Fikk fast kontrakt siste året av utdannelsen, så de var nok veldig på å ville ha meg der, jeg har aldri søkt annet enn på den skolen der jeg allerede jobber. Også bor jeg langt unna universitetsbyer (tok utdannelsen samlingsbasert mange timers reise unna). Anonymkode: 2936f...1b4
AnonymBruker Skrevet 23. juni #10 Skrevet 23. juni Hvilken fagkombinasjon har dere? Anonymkode: d7ac9...f21
AnonymBruker Skrevet 23. juni #11 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er du sikker? Eller var min arbeidsgiver mer rundhåndet? Jeg gikk i årlige tilkallingsvikariat på en lokal barneskole de 5 årene jeg studerte og disse talte på ansienniteten min i kommunen. Jeg jobbet ved 60% året rundt sånn i snitt, men kontrakten var tilkalling mens jeg var student. Hadde ett år på samme skole som ufaglært lærervikar før jeg begynte å studere. I tillegg regnet de med år jeg jobbet før jeg begynte i kommunen, så da jeg ble ferdig lektor regnet de meg fra 10 års ansiennitet. Fikk fast kontrakt siste året av utdannelsen, så de var nok veldig på å ville ha meg der, jeg har aldri søkt annet enn på den skolen der jeg allerede jobber. Også bor jeg langt unna universitetsbyer (tok utdannelsen samlingsbasert mange timers reise unna). Anonymkode: 2936f...1b4 Jeg tenker på de 3 sammenhengende årene man må jobbe for å ha krav på fast stilling i kommunen. Nå har jeg 1,5 år, men om det blir opphold mellom arbeidsforhold må jeg begynne på 3 nye år liksom. Jeg har selv 9 års ansiennitet fra ulike arbeidsforhold som teller på lønnsansienniteten. Men selv da må jeg ha en stillingsprosent, det kan være vikariat men ikke tilkalling. ts Anonymkode: 5e9b6...320 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #12 Skrevet 23. juni Vi er mange som har flyttet rundt, med mann og hus og barn, for å få jobb... Anonymkode: 9459c...273 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #13 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker på de 3 sammenhengende årene man må jobbe for å ha krav på fast stilling i kommunen. Nå har jeg 1,5 år, men om det blir opphold mellom arbeidsforhold må jeg begynne på 3 nye år liksom. Jeg har selv 9 års ansiennitet fra ulike arbeidsforhold som teller på lønnsansienniteten. Men selv da må jeg ha en stillingsprosent, det kan være vikariat men ikke tilkalling. ts Anonymkode: 5e9b6...320 Men om du søker og får fast jobb spiller ikke de tre årene noe rolle. jeg ville søkt jobb andre steder også, og være forberedt på at jeg måtte flytte. Det er mange som må det for å få de første jobbene etter studiet. Mann og barn kan du ta med deg. Anonymkode: 4075a...117 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #14 Skrevet 23. juni Jeg tror dessverre det er mange i dine sko. Mange av kommunene på Sørlandet sliten med økonomien og vi opplever store kutt i oppvekstsektoren.. vi må kutte og ikke ansette. Ønsker deg lykke til! Anonymkode: daa5c...da1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #15 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi er mange som har flyttet rundt, med mann og hus og barn, for å få jobb... Anonymkode: 9459c...273 Skulle til å si det samme.. Du har to valg TS. 1. Flytte (når man mangler jobb, kan ikke man bare si at det er helt uaktuelt å flytte. Havner du som arbeidssøker hos NAV får du mest sannsynligvis samme beskjed, om å søke andre jobber i landet). 2. Studere til høsten (velg noen av de store fagene, f.eks norsk eller engelsk). Likevel synes jeg det er litt spesielt at du under studiene ikke undersøkte bedre, om hvilke fagkombinasjoner som er anbefalt eller lurt å ha. Det er ganske kjent at det er vanskeligere å få jobb med mindre fag, enn de store fagene. Anonymkode: 6c23a...d02
AnonymBruker Skrevet 23. juni #16 Skrevet 23. juni Jeg måtte ta flere fag og flytte for å få fast jobb som lærer. Søkte også i området rundt en by med lærerutdanning. Var helt umulig! Anonymkode: bf95a...baf
AnonymBruker Skrevet 23. juni #17 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men om du søker og får fast jobb spiller ikke de tre årene noe rolle. jeg ville søkt jobb andre steder også, og være forberedt på at jeg måtte flytte. Det er mange som må det for å få de første jobbene etter studiet. Mann og barn kan du ta med deg. Anonymkode: 4075a...117 Joda det er sant, men det er ikke mange faste stillinger som lyses ut her jeg bor, mest vikariater. På skolen jeg har jobbet på nå er det gjerne disse tre årene som er inngangen til fast stilling. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skulle til å si det samme.. Du har to valg TS. 1. Flytte (når man mangler jobb, kan ikke man bare si at det er helt uaktuelt å flytte. Havner du som arbeidssøker hos NAV får du mest sannsynligvis samme beskjed, om å søke andre jobber i landet). 2. Studere til høsten (velg noen av de store fagene, f.eks norsk eller engelsk). Likevel synes jeg det er litt spesielt at du under studiene ikke undersøkte bedre, om hvilke fagkombinasjoner som er anbefalt eller lurt å ha. Det er ganske kjent at det er vanskeligere å få jobb med mindre fag, enn de store fagene. Anonymkode: 6c23a...d02 1. Jeg er arbeidssøker hos nav (mottar ikke dagpenger eller lignende), og de ber ikke noen med barn under 1 år å flytte. Hva hjelper det om jeg får jobb et annet sted i landet, da har jo ikke min mann jobb? Stillinger til han vokser ikke på trær akkurat. Skal ikke utbrodere om det, er som sagt uaktuelt å flytte nå, av flere grunner. 2. Det som er planen. Jeg ønsket alltid å ha både matte og engelsk men på UiA der jeg gikk var og er det ikke mulig å ta 2 basisfag da undervisningen av norsk, matte og engelsk er lagt opp samtidig. Først måtte man velge mellom samf, krle, naturfag og gym, deretter mellom engelsk, matte og norsk, og så mellom praktisk/estetiske fag eller skolerelevant fag. GLU 5-10 ved UiA legger med andre ord bare opp til 1 basisfag og ytterligere 1-2 undervisningsfag. Anonymkode: 5e9b6...320
AnonymBruker Skrevet 23. juni #18 Skrevet 23. juni Er det ikke lurere å ta 60 stp i norsk enn engelsk? Det er flere timer/større fag, mer ettertraktet og mer anvendelig (norskopplæring generelt, muligheter for å bygge på med norsk som andrespråk for eksempel, som gir mulighet til å søke stillinger ikke bare på ordinære klasser/skoler). Anonymkode: 32941...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni #19 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke lurere å ta 60 stp i norsk enn engelsk? Det er flere timer/større fag, mer ettertraktet og mer anvendelig (norskopplæring generelt, muligheter for å bygge på med norsk som andrespråk for eksempel, som gir mulighet til å søke stillinger ikke bare på ordinære klasser/skoler). Anonymkode: 32941...9c4 Vurderer det også ja, har det på lista som kan omrokkeres innen 1. juli. Jeg er i utgangspunktet veldig glad i engelsk, men kunne tenkt meg norsk også. Takk for råd! ts Anonymkode: 5e9b6...320
AnonymBruker Skrevet 23. juni #20 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vurderer det også ja, har det på lista som kan omrokkeres innen 1. juli. Jeg er i utgangspunktet veldig glad i engelsk, men kunne tenkt meg norsk også. Takk for råd! ts Anonymkode: 5e9b6...320 Engelsk er også ettertraktet har jeg inntrykk av. Jeg blir ALLTID satt som faglærer i engelsk. Selv om jeg også har norsk. Engelsk er et fag "ingen" vil ha. Anonymkode: bf95a...baf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå