Glamann Skrevet 22. juni #1 Skrevet 22. juni Vil det fjerne eventuelle uhumskheter å koke opp vann i en vannkoker og helle over bærene for deretter å tømme ut vannet etter et minutt? Bærene vil da beholde noe av sprøheten og smaken antar jeg. Gir jeg de et oppkok så blir det nesten saft eller syltetøy jeg lager. anbefaling på en pakke om å gi bær som ikke skal brukes i en rett som varmebehandles et kjapt oppkok på et minutt.
Daisy-love Skrevet 22. juni #2 Skrevet 22. juni Dette gjelder utenlandske bær. REMA har fryste, økologiske bær fra Norge. Her gambler jeg med helsen, og dropper koking, men hadde ikke gitt det til små barn eller andre mer sårbare. Vil tro bærene trenger et oppkok, og ikke bare raskt skylles, men er ikke skråsikker.
AnonymBruker Skrevet 22. juni #3 Skrevet 22. juni Glamann skrev (6 minutter siden): Vil det fjerne eventuelle uhumskheter å koke opp vann i en vannkoker og helle over bærene for deretter å tømme ut vannet etter et minutt? Bærene vil da beholde noe av sprøheten og smaken antar jeg. Gir jeg de et oppkok så blir det nesten saft eller syltetøy jeg lager. anbefaling på en pakke om å gi bær som ikke skal brukes i en rett som varmebehandles et kjapt oppkok på et minutt. Hvert eneste år så er der saker med e-koli i fryste bær og frukt, særlig importerte varer. Å koke alt av bær og frukt, som kan kokes er da en føre var handling for å unngå oppkast eller diaré. Å koke opp vann i en vannkoker for så å heller vannet over bærene, er en unødvendig prosess. Enten koker du bærene eller så gambler du og spiser dem som de er, noe annet er å lure seg selv. Vi koker alt, det vi ikke koker er bær vi selv har plukket, eller som er kjøt dirkete fra gård der vi kjenner selger og plukker. Men vi har alvorlig sykdom i bunn, oppkast eller diaré får da større konsekvenser enn hos folk flest. Anonymkode: 71eb4...dc4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni #4 Skrevet 22. juni Jeg må innrømme jeg lager smoothie av fryste bær hver eneste dag, og har aldri blitt syk av det. Men en gang kan selvsagt bli den første. Anonymkode: 49605...690
AnonymBruker Skrevet 22. juni #5 Skrevet 22. juni Daisy-love skrev (17 minutter siden): Dette gjelder utenlandske bær. REMA har fryste, økologiske bær fra Norge. Her gambler jeg med helsen, og dropper koking, men hadde ikke gitt det til små barn eller andre mer sårbare. Vil tro bærene trenger et oppkok, og ikke bare raskt skylles, men er ikke skråsikker. Er du sikker på at dette stemmer? De vanlige frosne bærene er fra Polen og kolonihagen sine fra Litauen. Er det enda et merke på Rema fra Norge? Anonymkode: 68a98...15f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #6 Skrevet 22. juni Jeg tenker det kommer an på mengden bær mot mengden vann. Får du temperaturen utenpå bærene opp til over 70 grader, skal det nok litt til at noe farlig overlever. Anonymkode: b70ee...659 1
Daisy-love Skrevet 22. juni #7 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du sikker på at dette stemmer? De vanlige frosne bærene er fra Polen og kolonihagen sine fra Litauen. Er det enda et merke på Rema fra Norge? Anonymkode: 68a98...15f Ok da har de endret, for før var de norske. Beklager!
AnonymBruker Skrevet 22. juni #8 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker det kommer an på mengden bær mot mengden vann. Får du temperaturen utenpå bærene opp til over 70 grader, skal det nok litt til at noe farlig overlever. Anonymkode: b70ee...659 Jeg ser nå at hepatitt a (som kan være på bær) drepes ved 85 grader. Anonymkode: b70ee...659 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #9 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg må innrømme jeg lager smoothie av fryste bær hver eneste dag, og har aldri blitt syk av det. Men en gang kan selvsagt bli den første. Anonymkode: 49605...690 👆🏻 Anonymkode: 6e128...d0f
AnonymBruker Skrevet 22. juni #10 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser nå at hepatitt a (som kan være på bær) drepes ved 85 grader. Anonymkode: b70ee...659 Ergo er koking å foretrekke om man ikke vil ta risikoen med å få alt mulig ingen vil ha. Kan ikke akkurat begynne å sprite maten, heller Anonymkode: 71eb4...dc4 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni #11 Skrevet 22. juni Daisy-love skrev (5 timer siden): Dette gjelder utenlandske bær. REMA har fryste, økologiske bær fra Norge. Her gambler jeg med helsen, og dropper koking, men hadde ikke gitt det til små barn eller andre mer sårbare. Vil tro bærene trenger et oppkok, og ikke bare raskt skylles, men er ikke skråsikker. Nei. Det gjelder alle bær. Norske bær er ikke mindre ei kontakt med tarmbakterier enn utenlandske bør. Dette på grunn av to allment kjente forhold: 1. Dersom du har sett nyheter de siste 10 årene vet du at slavelignende arbeidsforhold eksisterer i beste velgående på norske gårder. Arbeidere uten tilgang på do, var,t vann og såpe tilsier bær med tarmbakterier på seg. Og dette er normalen på norske gårder. Såpass normalen at bønder flest sier det var «krise» under korona når de stod i fare for å måtte bruke arbeidskraft som ville ha gått til media og/eller ringt Arbeidstilsynet og mattilsynet sin første dag på jobb. (Det var ikke krise for hygienen) 2. en åker må gjødsles. Til dette bruker man gjerne «møkk», eller altså - fermentert bæsj. Den inneholder påregnelig noe tarmbakterier. Anonymkode: acc62...84c 1
Daisy-love Skrevet 22. juni #12 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Det gjelder alle bær. Norske bær er ikke mindre ei kontakt med tarmbakterier enn utenlandske bør. Dette på grunn av to allment kjente forhold: 1. Dersom du har sett nyheter de siste 10 årene vet du at slavelignende arbeidsforhold eksisterer i beste velgående på norske gårder. Arbeidere uten tilgang på do, var,t vann og såpe tilsier bær med tarmbakterier på seg. Og dette er normalen på norske gårder. Såpass normalen at bønder flest sier det var «krise» under korona når de stod i fare for å måtte bruke arbeidskraft som ville ha gått til media og/eller ringt Arbeidstilsynet og mattilsynet sin første dag på jobb. (Det var ikke krise for hygienen) 2. en åker må gjødsles. Til dette bruker man gjerne «møkk», eller altså - fermentert bæsj. Den inneholder påregnelig noe tarmbakterier. Anonymkode: acc62...84c Tok bare et tilfeldig søk, men får opp overalt at det gjelder fryste, importerte bær, og ikke norske bær, som her: https://www.barebrabarnemat.no/baer/ https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/forbrukere/frukt-baer-og-gronnsaker-bor-skylles-eller-kokes Er ellers enig i at det ikke er de beste arbeidsforholdene for plukkere, også i Norge, men anbefalingen om å koke norske bær finner jeg ingen steder. I hvert fall ikke midt på natten 😉🫠 1
Glamann Skrevet 23. juni Forfatter #13 Skrevet 23. juni (endret) Leser på siden du henviser til:" Dette må varmebehandles Frosne, utenlandske, altså importerte, bær skal kokes i 1 minutt før de brukes. Du kan bruke kokende vann, eller la bærene koke opp og boble i ett minutt" Betyr dette at det er nok å helle kokende vann over de eller må det være kokende i et minutt? Jeg kan også bruke eddikvann. Kan jeg la de ligge i Eddikvann i noen minutter istedenfor å koke de? Endret 23. juni av Glamann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå