Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kutt sykelønna med 20 prosent så er problemet løst. 

Anonymkode: e9fd8...e62

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi søker etter folk, vi får de faste til å ta ekstravakter og dobbeltvakter, vi leier inn vikarer, og likevel mangler vi folk! Der jeg jobber nå holder den ene avdelingen på å kollapse, alt er bare brannslukking, og folk sykmelder seg over en lav sko. Jeg skjønner ikke hva vi skal gjøre. I tillegg skal kommunen spare penger og vi skjønner at de kommer til oss etter hvert også. 

Er det bedre andre steder? (Vi er i en halvstor by i sørlige Norge.)

Anonymkode: d6a1a...43d

Tilby folk hver 4 arbeidshelg med vanlige 7-8 timers vakter og ellers ønsketurnus! Noen ønsker ikke å komme på jobb før kl.8 eller 8.30 pga barn men det er jo bare fair. Barna må komme først. Ellers så må folk få betalt for matpausen om de må gå med vakttelefonen o.l for å være tilgjengelig. Helt uholdbart å måtte ha pause uten å faktisk få full pause + at den er ubetalt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, det stemmer. Ved en streik så kommer vi oss kanskje til dette punktet raskere. Jo tidligere det skjer, desto bedre.

Anonymkode: a0fd0...175

Usikker på effekten av å klage over denne problemstillingen på et forum, som TS gjør. Det kan jo finnes bedre måter? De ansatte skriver avvik ved stadig uforsvarlig underbemanning, kontakte media f.eks.? Klaging fører ikke til forandring.

Anonymkode: da49d...e3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det har vært en betydelig vekst i helsepersonell de siste 10 årene så det du sier stemmer ikke. Sykepleieyrket er et av de mest ettertraktede yrkene i Norge. Lønna har også gått kraftig opp de siste årene.

Tallene ligger på SSB så jeg skjønner ikke helt all denne klagingen. Det er jo helt motsatt.

Anonymkode: a7d1f...c11

Sykepleiere er bare en liten del av bemanningen i mange helseforetak. Det stemmer at det er et vanvittig behov for vikarer. Har selv en liten, fast stilling, men jobber mer enn fulltid. Mange jobber i 2 kommuner, pga man får ofte ikke 100% stilling ett sted. Men begge arbeidsteder vil at man tar ekstra så lenge det ikke utløser overtid. Likevel hender det at de må betale overtid pga mangel på folk. Så det ender med mye ekstra vakter på begge arbeidsplasser. Folk brenner seg ut. Nå starter ferien, og situasjonen er verre enn ellers i året. 

Anonymkode: a1281...5d2

Skrevet

Skjønner jeg godt. Du hadde ikke fått meg til å jobbe i helsevesenet selv med millionlønn.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det har vært en betydelig vekst i helsepersonell de siste 10 årene så det du sier stemmer ikke. Sykepleieyrket er et av de mest ettertraktede yrkene i Norge. Lønna har også gått kraftig opp de siste årene.

Tallene ligger på SSB så jeg skjønner ikke helt all denne klagingen. Det er jo helt motsatt.

Men vi er mange helsepersonell som har sluttet på grunn av arbeidsforholdene innenfor helsevesenet. Selv er jeg vernepleier og byttet for ti år siden. Til tross for dårligere lønn, så har jeg ikke sett meg tilbake. Nå går jeg på jobb fra 0800 til 1530, vet jeg slipper å oppleve vold på jobb, slipper å forholde meg til profesjonskamp, slipper å lure på om jeg må jobbe nok en julaften fordi jeg ikke har barn. Ikke ti ville hester ville ha fått meg tilbake til helsevesenet. Men jeg har likevel autorisasjonen min, og er registrert som helsepersonell.

Anonymkode: 07562...e55

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor i mitt innlegg skrev jeg at sykepleierforbundet ikke skal kjempe for sykepleiere? For å kjempe for sykepleiere så må man ikke drive en profesjonskamp, man kan jobbe for sin gruppe uten å dra andre grupper ned. 
Bra dere har er godt miljø, men det er kjent at i helse så er det ikke godt miljø, det er miljø der man skal vite sin plass, når man skaper splittelse på en arbeidsplass så gjør man arbeidsgiver en tjeneste som utnytter dette. Alltid vært flest kvinner og ja kvinner er verst når det gjelder baksnakking, nedsnakking av andre, få inn menn kan sikkert hjelpe. Spesielt i det offentlige, står man sammen å jobber opp mot ledelse, belyser problemer uten å fortelle hvor elendig andre arbeidsgrupper er så vil man få til endring. Ingen endring skjer slik det er i dag. 
Jeg jobber ikke i helse heldigvis, der vi jobber står arbeidsgrupper sammen og vi klarer å legge press på arbeidsgiver som også er offentlig så vi på "gulvet" får bedre vilkår. 

Anonymkode: 3854b...1c2

Rart at du kan mene og generalisere så mye ang sykepleiere når du ikke engang jobber i helse. Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse. Dette kjedsommelige maset om at vi ser ned på hjelpepleiere er jeg dritt lei av.

Anonymkode: fcc3e...dc5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 19.23):

Hæ?

Selv på min nye arbeidsplass hvor det god stemning og ledelse er det manko på folk. 

Det er for hardt for mange og over tid.

Anonymkode: a9a19...8aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 20.39):

Men da hadde vi vel sett en masseflukt? 

Angående arbeidvilkår. Jeg tror det er to ting som sliter mest. Det ene er turnus som gjør det vanskelig å få tilstrekkelig søvn for mange. Utilstrekkelig søvn går ikke i lengden. Det andre er at i deler av helsevesenet er bemanningen så lav at de ansatte føler de ikke strekker til og ikke klarer  å gi sine klienter godt nok tilbud.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke psyke til å gå hjem med viten at vi ikke har kunnet utføre yrket på en etisk og forsvarlig måte pga. for få mennesker til å rekke alt vi burde. Det er snart 20 år siden jeg jobbet som sykepleier, og det har bare blitt verre. Ønsker meg ikke tilbake, selv om jeg trivdes med jobben og pasientene. Dessverre var belastningen altfor stor, det var alltid befordringer, krise før hver helg, føltes ikke som en jobb, men som å bli kaldt ut i krig under en krisesituasjon, der hver dag handlet om å holde hodet over vannet. En 100 % stilling med de timer det per dags dato innebærer er ikke levelig. En 100 % stilling i pleie og omsorg burde hvert redusert drastisk med tanke på antall timer. Det må langt mer ressurser til om vi skal ha verdige forhold både for personal og pasienter. 

Anonymkode: 15625...0eb

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sykepleiere er bare en liten del av bemanningen i mange helseforetak. Det stemmer at det er et vanvittig behov for vikarer. Har selv en liten, fast stilling, men jobber mer enn fulltid. Mange jobber i 2 kommuner, pga man får ofte ikke 100% stilling ett sted. Men begge arbeidsteder vil at man tar ekstra så lenge det ikke utløser overtid. Likevel hender det at de må betale overtid pga mangel på folk. Så det ender med mye ekstra vakter på begge arbeidsplasser. Folk brenner seg ut. Nå starter ferien, og situasjonen er verre enn ellers i året. 

Anonymkode: a1281...5d2

Dette med to små stillinger og ekstravakter er en elendig løsning. Mye bedre med en full stilling og overtidstillegg når man jobber ekstra. Småstillingstrategien er en sleip måte kommunene kjører etter for å spare penger på overtidstillegg, men det er ikke bærekraftig for personalet og en av grunnene til frafall av personale. Riktig drevet så kan en helsearbeider jobbe på samme arbeidssted helt opp til max pensjonsalder. Jeg anser ikke rovdrift av typen små stillinger som riktig drift selv om det tilsynelatende er billigst.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men vi er mange helsepersonell som har sluttet på grunn av arbeidsforholdene innenfor helsevesenet. Selv er jeg vernepleier og byttet for ti år siden. Til tross for dårligere lønn, så har jeg ikke sett meg tilbake. Nå går jeg på jobb fra 0800 til 1530, vet jeg slipper å oppleve vold på jobb, slipper å forholde meg til profesjonskamp, slipper å lure på om jeg må jobbe nok en julaften fordi jeg ikke har barn. Ikke ti ville hester ville ha fått meg tilbake til helsevesenet. Men jeg har likevel autorisasjonen min, og er registrert som helsepersonell.

Anonymkode: 07562...e55

Hva jobber du med nå?

Anonymkode: 55512...d21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Rart at du kan mene og generalisere så mye ang sykepleiere når du ikke engang jobber i helse. Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse. Dette kjedsommelige maset om at vi ser ned på hjelpepleiere er jeg dritt lei av.

Man trenger ikke å jobbe der, alle kjenner mange som jobber der og kan beskrive slike forhold. Ikke minst driver sykepleierforbundet denne kampen i medier. Det er ikke kun helsefagarbeidere, man kan også lese at sykepleiere er viktigere enn alle andre på et sykehus også leger. Jeg er også såpass uheldig å har vært mye innlagt, arbeidsforhold lyser gjennom når du er inneliggende pasient.
Er du lei av det så må du jo informere de som driver med dette. Du kan lese lenger opp her at en vernepleier var dritt lei denne kampen også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Man trenger ikke å jobbe der, alle kjenner mange som jobber der og kan beskrive slike forhold. Ikke minst driver sykepleierforbundet denne kampen i medier. Det er ikke kun helsefagarbeidere, man kan også lese at sykepleiere er viktigere enn alle andre på et sykehus også leger. Jeg er også såpass uheldig å har vært mye innlagt, arbeidsforhold lyser gjennom når du er inneliggende pasient.
Er du lei av det så må du jo informere de som driver med dette. Du kan lese lenger opp her at en vernepleier var dritt lei denne kampen også. 

Vi har rett og slett ikke denne kampen hos oss. Mine to nærmeste kollegaer er vernepleiere, har aldri hatt noen kamp med de heller. Men vi er relativt unge da. Tror det er en faktor som gjør vårt miljø veldig bra. Enten vi er lege, helsefagarbeier, vernepleier eller sykepleier så har vi en likeverdig og god tone på jobb. Vi hadde en sykepleier av den eldre garde som drev på med klasseskille og sjikanering av alle under seg, samt gudedyrkelse av legene. Denne ble omplassert av miljøhensyn. Den flyttingen skjedde fordi vi meldte fra, men det var våken og lydhør ledelse som tok prosessen.

Aldri vært medlem av NSF. Aldri skjønt sakene deres.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er jo en varslet krise, og burde ikke komme som noe sjokk når sykepleiere og assistenter på sykehjem har forsøkt å sagt i fra i minst 10 år? Det blir for dumt å late som at dette ikke burde vært tatt tak i. Regjeringen, Staten, og ledelsen i Helseforetakene har rett og slett ikke brydd seg, og vi alle får nå kjenne på konsekvensene av dette.

Anonymkode: da49d...e3a

Dette! 

Nettopp sluttet i helsevesenet som sykepleier, etter å ha varslet og varslet, og vært den som har stilt opp gang på gang. Nå brenner det der jeg jobbet, fått så mange mld om jeg kunne være så snill å ta noen kveldsvakter eller helger. 

Anonymkode: dc5e0...cac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber gjerne korte vakter ett par dager i uken men slike vakter finnes ikke. Jeg vet om flere som kan jobbe 3-5 timer men ikke 8 timer pga helse. Alle snakker om at uføre må jobbe men ingen legger til rette slik at jobbene finnes.

Anonymkode: bfa18...5a6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har rett og slett ikke denne kampen hos oss. Mine to nærmeste kollegaer er vernepleiere, har aldri hatt noen kamp med de heller. Men vi er relativt unge da. Tror det er en faktor som gjør vårt miljø veldig bra. Enten vi er lege, helsefagarbeier, vernepleier eller sykepleier så har vi en likeverdig og god tone på jobb. Vi hadde en sykepleier av den eldre garde som drev på med klasseskille og sjikanering av alle under seg, samt gudedyrkelse av legene. Denne ble omplassert av miljøhensyn. Den flyttingen skjedde fordi vi meldte fra, men det var våken og lydhør ledelse som tok prosessen.

Aldri vært medlem av NSF. Aldri skjønt sakene deres.

At én eldre sykepleier ikke kan oppføre seg burde ikke føre til at alle eldre sykepleiere blir pekt på som problemet. At det fins arbeidsplasser der sykepleiere ikke kan oppføre seg overfor helsefagarbeidere, burde ikke føre til at alle sykepleiere er noe herk. Jeg skulle virkelig ønske vi sluttet med pekeleken, og at vi heller ble enige om at det er mange steder i Norge i dag det ikke er bra nok verken for helsepersonell eller pasienter og sykehjemsbeboere. Hvis vi fortsetter å peke på hverandre, her på gulvet, er det bare dem oppover i systemet som vinner på det for det viser at vi ikke kan være solidariske med hverandre. I en tid der vi trenger å være solidariske for å bli hørt. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At én eldre sykepleier ikke kan oppføre seg burde ikke føre til at alle eldre sykepleiere blir pekt på som problemet. At det fins arbeidsplasser der sykepleiere ikke kan oppføre seg overfor helsefagarbeidere, burde ikke føre til at alle sykepleiere er noe herk. Jeg skulle virkelig ønske vi sluttet med pekeleken, og at vi heller ble enige om at det er mange steder i Norge i dag det ikke er bra nok verken for helsepersonell eller pasienter og sykehjemsbeboere. Hvis vi fortsetter å peke på hverandre, her på gulvet, er det bare dem oppover i systemet som vinner på det for det viser at vi ikke kan være solidariske med hverandre. I en tid der vi trenger å være solidariske for å bli hørt. 

Vet ikke hvorfor du siterer meg?? Jeg har jo sagt hele veien at det blir for dumt å skylde på sykepleiere, eller andre. Jeg begynte med diskusjonen fordi en eller annen mente det var ledelse og sykepleiere sin feil at helsevesenet kollapset.

Jeg har forsvart og stått sammen med samtlige grupper siden jeg var under utdanning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.6.2025 den 10.48):

Jeg ser to løsninger:

1. Hent kvalifiserte personer i utlandet.
  2. Streikt til dere får bedre vilkår.

Med streik mener jeg en skikkelig streik. En hvor mange mennesker dør. Ja, jeg vet de ikke har lov. Jeg mener man skal drite i loven.

Anonymkode: a0fd0...175

Ang ansatte fra utlandet har vi opplevd mange språkproblemer og kulturelle forskjeller. Dette var på demensavdeling, og frustrerende med ansatte som ikke kunne særlig norsk. 

Anonymkode: 93b96...8a2

AnonymBruker
Skrevet

Økt bemanning! Skjønner ikke innleie av dyre vikarer når en trygg bemanning burde vært på plass. Sløsing av budsjettet, og kortsiktig tenking. En «husmor/husfar» kan være godt på en avdeling. Frivillig stuevakt i enkelte timer på en demensavdeling. Ungdom til avlastende småoppgaver. La sykepleierne få gjøre sine sykepleieoppgaver! 

Anonymkode: 93b96...8a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...