Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva er viktig å prioritere ved valg av jobb?

Endret av Arba
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hvor viktig er fritid for deg? En time reisevei frem og tilbake hver dag er en del fritid.. og ikke minst blir det en del i bompenger og ekstra drivstoff evt.. hva er evt forskjell i lønn, pensjon og goder? Om alt var likt ville jeg valgt den med minst reisevei. 

Anonymkode: 3d47c...85e

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

hvor viktig er fritid for deg? En time reisevei frem og tilbake hver dag er en del fritid.. og ikke minst blir det en del i bompenger og ekstra drivstoff evt.. hva er evt forskjell i lønn, pensjon og goder? Om alt var likt ville jeg valgt den med minst reisevei. 

lik lønn, pensjon og trolig goder, men innholdet i alternativ 2 er kjekkere og kanskje sikrere per i dag at den blir fast?. Men ja, er nok enig med deg der, går mye tid og penger i reising. 

Endret av Arba
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt av på livssituasjonen din. 

Med småbarn og kronisk for få timer i døgnet, ville jeg absolutt gått for kortere reisevei. Med nesten voksne barn og mer tid til meg selv, hadde jeg per i dag prioritert arbeidet som virket mest interessant - forutsatt at alt annet er helt likt. 

Anonymkode: 61424...794

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva du velger? Har du fått noen av dem da? Du bør jo få tilbud før du kan ta standpunkt til hvem du skal velge

Anonymkode: b78b1...0f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva du velger? Har du fått noen av dem da? Du bør jo få tilbud før du kan ta standpunkt til hvem du skal velge

Anonymkode: b78b1...0f8

Ja, fått tilbud. 

AnonymBruker
Skrevet

45tusen i bomring i året, i tillegg til økte kjørekostnader, hadde utelukket alternativ 2 for meg.

Anonymkode: c38d1...27d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel regne ut hva du evt. får i pendlerfradrag om du tar stilling #2 og hva den reele kostnaden blir. Fruen her i huset pendler og fikk seg el-bil for å spare på bommene. Kanskje du kan se på den muligheten også.

Du kan også fortelle arbeidsplass #2 at du har fått to identiske tilbud, men er mest interessert i å arbeide for dem, og lure på om dem kan øke lønnen noe pga. avstanden og bompengene. Ville også hørt om du har noe fordel i forhold til en evt. fast stilling siden du går i vikariat.

jeg ville prøvd å undersøke arbeidsmiljøet på de to plassene. Det er kjempeviktig at man trives på arbeidet. Ikke bare innholdet av stillingen.

I tillegg ville jeg spurt meg selv hvilken jobb ville jeg blitt mest lei av, og hvilken ville jeg sett mest frem til mandag morgen?

Anonymkode: ce5ad...fa5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan vel regne ut hva du evt. får i pendlerfradrag om du tar stilling #2 og hva den reele kostnaden blir. Fruen her i huset pendler og fikk seg el-bil for å spare på bommene. Kanskje du kan se på den muligheten også.

Du kan også fortelle arbeidsplass #2 at du har fått to identiske tilbud, men er mest interessert i å arbeide for dem, og lure på om dem kan øke lønnen noe pga. avstanden og bompengene. Ville også hørt om du har noe fordel i forhold til en evt. fast stilling siden du går i vikariat.

jeg ville prøvd å undersøke arbeidsmiljøet på de to plassene. Det er kjempeviktig at man trives på arbeidet. Ikke bare innholdet av stillingen.

I tillegg ville jeg spurt meg selv hvilken jobb ville jeg blitt mest lei av, og hvilken ville jeg sett mest frem til mandag morgen?

Anonymkode: ce5ad...fa5

Kan absolutt undersøkes.

Man vet jo aldri om man vil like innholdet eller ikke, før man er i det. Virker noe tungt med reiseveien, da. Har fått tilbudsbrev fra #1, men det andre brevet får jeg ikke før fristen er gått ut (men ble fortalt at jeg kommer til å få tilbudet…).

Man har en fordel ja, ifm den faste stillingen, så sant man gjør en god jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Bompenger og reisevei hadde vært et stort minus for meg. Den første timen på jobb hadde teknisk sett gått til å jobbe inn bompenger pr dag😅

Anonymkode: 5058d...d22

AnonymBruker
Skrevet

200kr hver dag er jo helt vilt hvis det er samme lønn. I hvert fall hvis det ikke er veldig høy lønn. Det er 46.000 i året og i tillegg kommer drivstoff og slitasje på bilen. Regner du tid i tillegg vil det jo tilsvare godt over 100.000 kroner i året i lønn før skatt. 

Anonymkode: 4aea7...ab2

AnonymBruker
Skrevet
Arba skrev (3 timer siden):

Har fått tilbudsbrev fra #1, men det andre brevet får jeg ikke før fristen er gått ut (men ble fortalt at jeg kommer til å få tilbudet…).

Har du fått det bekreftet skriftlig? Har søknadsfristen på stilling to ikke vært enda? Jeg ville ikke stolt 100 % på noe før arbeidsavtale er signert av begge parter. 

Anonymkode: aeb9f...fec

Skrevet
Arba skrev (4 timer siden):

Nå har jeg et såkalt luksusproblem og står mellom 2 jobber innen samme bransje.

Alternativ 1 er arbeidsplass med ca. 9 minutter kjøring fra bosted, et familiemedlem kjenner ledelsen (og har hintet om meg ifm utlysningen), og innholdet i arbeidet er helt ok. Dette er 100% vikariat - og man vet aldri hva som skjer i fremtiden, plutselig åpner det seg muligheter for fast. 

Alternativ 2 er arbeidsplass ca. 35 minutter kjøring fra bosted, ca. 200 kr i bompenger hver dag, men innholdet i arbeidet virker noe kjekkere. Dette er også 100% vikariat, men det er presisert at denne stillingen utlyses fast neste år. 

Hva velger jeg? :)

Hva vet du om arbeidsmiljøet på disse stedene? 

Skrevet
Irak skrev (4 minutter siden):

Hva vet du om arbeidsmiljøet på disse stedene? 

Aner ingenting, men på stedet 35 min unna skryter de av høy trivsel blant de ansatte. 

Skrevet

Spør du om hva som er viktig for andre får du jo ikke svar på hva som er viktig for deg… Her er det jo tydeligvis reisevei som er avgjørende. Jeg ville lagt mer vekt på arbeidsoppgaver, men det er jo meg😉

Arba skrev (11 timer siden):

Aner ingenting, men på stedet 35 min unna skryter de av høy trivsel blant de ansatte. 

Hvis de selv skryter av arbeidsmiljøet, så er det et rødt flagg i min bok… Det må du i så fall høre fra de ansattes egen munn.

AnonymBruker
Skrevet
Arba skrev (11 timer siden):

Ha, ha, det gjorde de i min siste jobb også. Den jeg slutta i etter to måneder fordi arbeidsmiljøet var under enhver kritikk. De gjentok det til og med i søknadsannonsen etter at jeg slutta. 

Kjenner du noen som jobber der du kan prate med? 

Anonymkode: 164a3...090

AnonymBruker
Skrevet

Kort reisetid. 

Fleksibilitet, og mulighet for hjemmekontor. 

Ansvar, utfordringer, og krevende perioder. Det er slikt man vokser på. Å kun ha 8-16 finner jeg kjedelig.

Jobbe med mennesker, og få relasjoner med kollegaer. Godt arbeidsmiljø. 

God lønn. 

Ting jeg ikke liker, men aksepterer; ingen parkeringsplass, litt lederansvar, store krav til etterutdanning. 

Ting jeg ikke bryr meg med; god kantine, tilleggsgoder

Anonymkode: 3a9f8...6ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 15.47):

Husk at den som er lengst unna vil lyses ut fast neste år, det kan jo være en fordel i det lange løp. Men klart at 50.000 i året og kjøretid vil være et stort minus…

Skrevet (endret)

.

Endret av Arba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...