AnonymBruker Skrevet 22. juni #1 Skrevet 22. juni Har en husky som fint kan være hjemme alene. Har kamera så ser at hun bare går og legger seg når vi drar. MEN i starten av hver løpetid så klarer hun ikke å være hjemme alene! Hun skriker og uler som en gal og jeg synes så synd på både henne og naboen vår blant annet. Det er også vanskelig å forutse når dette kommer til å skje, fordi løpetiden hennes er veldig lite synlig for oss. Har noen tips til hvordan vi kan takle dette? Vi prøver å ta henne med oss så mye som mulig, men av og til så går det bare ikke. Hun sliter også med innbilt svangerskap. Kan det hende at kastrering kan hjelpe på begge problemene, eller kan det bli verre med ulingen? Anonymkode: 832c0...66f
AnonymBruker Skrevet 22. juni #2 Skrevet 22. juni Ja, kastrering hjelper på innbildt svangerskap. Det kan også hjelpe på uling dersom det er hormonstyrt. Det er i utgangspunktet ikke lov å kastrere friske hunder i Norge, men forklar veterinæren at det er adferdsproblemer under løpetid og problemer med innbilt svangerskap. Da går de fleste med på det pga den mentale helsen til hunden. Anonymkode: f7946...c12
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 24. juni #3 Skrevet 24. juni Hvis hun ikke klarer å være alene når hun har løpetid så må hun få slippe det, stakkars. Det er 3 uker to ganger årlig. Ingen oppegående veterinær vil godkjenne kastrering på et slikt grunnlag.
AnonymBruker Skrevet 24. juni #4 Skrevet 24. juni VisningsnavnPÅKREVD skrev (33 minutter siden): Hvis hun ikke klarer å være alene når hun har løpetid så må hun få slippe det, stakkars. Det er 3 uker to ganger årlig. Ingen oppegående veterinær vil godkjenne kastrering på et slikt grunnlag. Problemet er at det er vanskelig å vite når ulingen begynner. Det er en av de første dagene i løpetiden og vi er ofte ikke klar over at løpetid har startet før nabo sender melding om bråk og uling. Vi drar såklart hjem med en gang det skjer, men er dumt at det er så uforutsigbart at vi ikke kan ta forholdsregler og planlegge hjemmekontor eller fri når det skjer. Tenkte heller ikke på kastrering kun basert på dette grunnlaget, men mest basert på kraftig innbilte svangerskap og at hormonene kunne bli enda et argument for kastrering (hvis det hjelper). ts Anonymkode: 832c0...66f
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 25. juni #5 Skrevet 25. juni Dere bør vel vite omtrentlig når løpetid er å forvente, så da lar dere henne ikke være alene når det nærmer seg. For hver gang hunden opplever utrygghet, blir det verre, og vanskeligere å trygge igjen. Har dere ikke hatt henne sålenge, hvor gammel er hun? Dere må kanskje bli bedre kjent med hunden og lære å lese henne. Det skal være veldig plagsomme innbilt før det kan bli aktuelt med kastrering, mener det finnes medisiner som kan hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 25. juni #6 Skrevet 25. juni Takk for svar😊 Hun er 4,5 år men dette er noe hun har begynt med de 2-3 siste løpetidene. Hun er sånt sett ikke plagsom for oss ved innbilt. Problemet er at hun river seg ut av ulike seler på tur fordi hun vil bare være hjemme hele tiden, så det er utrolig vanskelig å få henne med på turer (til og med korte tisseturer i nabolag) og det er jo farlig for henne når hun løsriver seg og spurter hjem fra tur ut i bilveien. Hun har ikke melkeproduksjon så medisiner vil ikke hjelpe tror jeg. Anonymkode: 832c0...66f
AnonymBruker Skrevet 25. juni #7 Skrevet 25. juni Det er ikke noe problem å få kastrert en hund med så store hormonelle problemer at den ikke klarer å være alene under løpetiden. Hva gjør man hvis det ikke er mulig å ha den med seg til en hver tid? Omplasserer? Jeg vet om i hvert fall to tisper som er kastrert uten medisinsk årsak, men eierne ønsket ikke risikere livmorbetennelse. Jeg vet også om flere hannhunder som er kastrert fordi eieren ikke vil ha hormonell hannhund. Du må bare finne riktig veterinær, mange av de som enten er fra utlandet eller er utdannet i utlandet har et annet syn på kastrering av hund. Så når hunden har plager, får man kastrert den. Anonymkode: f7946...c12 1
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 25. juni #8 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar😊 Hun er 4,5 år men dette er noe hun har begynt med de 2-3 siste løpetidene. Hun er sånt sett ikke plagsom for oss ved innbilt. Problemet er at hun river seg ut av ulike seler på tur fordi hun vil bare være hjemme hele tiden, så det er utrolig vanskelig å få henne med på turer (til og med korte tisseturer i nabolag) og det er jo farlig for henne når hun løsriver seg og spurter hjem fra tur ut i bilveien. Hun har ikke melkeproduksjon så medisiner vil ikke hjelpe tror jeg. Anonymkode: 832c0...66f Jeg mente plagsomt for hunden. Hvis hun ikke vil gå tur så la henne slippe det den perioden, det er vel ikke noe problem?
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 25. juni #9 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke noe problem å få kastrert en hund med så store hormonelle problemer at den ikke klarer å være alene under løpetiden. Hva gjør man hvis det ikke er mulig å ha den med seg til en hver tid? Omplasserer? Jeg vet om i hvert fall to tisper som er kastrert uten medisinsk årsak, men eierne ønsket ikke risikere livmorbetennelse. Jeg vet også om flere hannhunder som er kastrert fordi eieren ikke vil ha hormonell hannhund. Du må bare finne riktig veterinær, mange av de som enten er fra utlandet eller er utdannet i utlandet har et annet syn på kastrering av hund. Så når hunden har plager, får man kastrert den. Anonymkode: f7946...c12 Hunden har plager, eller det er ubeleilig for eierne å med bekymring om potensiell fremtidig sykdom og normal kjønnsdrevet atferd? ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå