Gå til innhold

Ting jeg har lyst til å svare nysgjerrige folk som prøver å pushe på meg "livets største gave "

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når folk spør om hvorfor jeg ikke har barn. I all hovedsak  kollegaer som er en smule lite fintfølende, prøver å overbevise meg om at det ikke er for sent, sier at det må være tomt å ikke ha noe noe å fylle livet med, livet mitt hadde vært kjedelig uten barn,  ikke overtenk barn få mens du ennå kan. Tenk på framtiden din. 

Da har jeg en liste over ting jeg ønsker å svare:

Så fint at du ofrer deg, sånn at jeg slipper. 

Jeg vil ikke ha barn, å kunne reise når jeg vil, er ikke  noe  jeg tar lett på å gi slipp på. Jepp faktisk betyr jevnlige turer til London, Tyskland og Paris enormt mye for meg. Sannsynligvis mer enn det å reprodusere meg. 

Jeg kan ta for pokker ikke få barn bare fordi jeg er redd for å sitte alene på gamlehjemmet. Skal de siste fem årene i mitt liv diktere de 50 -60 foregående?

Jeg vet om SÅ mange ting jeg heller vil bruke penger på en libero og sinksalve.

.....Men slapp av. Jeg sier ikke noe av dette. Har man valgt å ikke få barn ,forventes det at du skal svare saklig og personlig tilbake og nærmest forsvare seg.  Men innerst inne har vi mest lyst til å besvare et spørsmål med et annet: Er du ikke  redd for å angre på at du fikk barn? 

Anonymkode: c69a6...ece

• Liker 7
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt vilt å ønske seg barn nå i en så gal verden. Samtidig har man jo ikke noe valg dersom verden skal gå videre. Håper bare at det er de mentalt stabile menneskene som får barn nå.

Anonymkode: 93968...15b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

.....Men slapp av. Jeg sier ikke noe av dette. Har man valgt å ikke få barn ,forventes det at du skal svare saklig og personlig tilbake og nærmest forsvare seg.  Men innerst inne har vi mest lyst til å besvare et spørsmål med et annet: Er du ikke  redd for å angre på at du fikk barn? 

Det siste er selvsagt det man burde spørre om, men de fleste av oss er nok for høflige. Og hvis man en sjelden gang mister besinnelsen så kommer "ai ai, her traff vi en nerve" 😆

Men du vet sikkert at du stikker hånden i et vepsebol. Snart kommer spørsmålet om hvorfor du poster under barn og familie (vi har fått beskjed om at tråder om frivillig barnløshet hører hjemme der). Og de vanlige påstandene om at vi bare drømmer at vi får disse spørsmålene støtt og stadig. 

Anonymkode: 81827...ce9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det «forventes» ikke at du oppfører deg underdanig i møte med frekkhet. Det kan jeg forsikre deg, ts. 

Og hvordan er jeg helt sikker på det? Fordi jeg aldri har tatt det valget. Og det har ikke resultert i at folk er snurte og sinna og fornærma. Det har resultert i at ingen stiller dumme spørsmål.

Å påpeke frekkhet er helt normal høflighet. Å finne seg i frekkhet uten å påpeke den er ikke normal høflig - det er unnvikende og underdanig. Og tilrettelegger for videre frekkhet. Det å ikke irettesette er dermed - uhøflig i seg selv.

Anonymkode: c444e...9ff

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når folk spør om hvorfor jeg ikke har barn. I all hovedsak  kollegaer som er en smule lite fintfølende, prøver å overbevise meg om at det ikke er for sent, sier at det må være tomt å ikke ha noe noe å fylle livet med, livet mitt hadde vært kjedelig uten barn,  ikke overtenk barn få mens du ennå kan. Tenk på framtiden din. 

Jeg vil ikke ha barn, å kunne reise når jeg vil, er ikke  noe  jeg tar lett på å gi slipp på. Jepp faktisk betyr jevnlige turer til London, Tyskland og Paris enormt mye for meg. Sannsynligvis mer enn det å reprodusere meg. 

Jeg kan ta for pokker ikke få barn bare fordi jeg er redd for å sitte alene på gamlehjemmet. Skal de siste fem årene i mitt liv diktere de 50 -60 foregående?

Det er nok uvanlig at folk "opp i åra" ikke har barn, det mange tror er at man ikke har møtt noen. Ellers er det helt greit at du svarer du ikke ønsker barn, du vil ha friheten til å gjøre hva du vil. 

Anonymkode: 29f34...528

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvilke miljøer dere ferdes i. Kjenner ikke et eneste tilfelle der slike private spørsmål stilles. 

Anonymkode: 08bbb...f72

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvilke miljøer dere ferdes i. Kjenner ikke et eneste tilfelle der slike private spørsmål stilles. 

Anonymkode: 08bbb...f72

Tja miljøet i seg selv er nok ikke et valg nei.  Det er slik i jobber jeg har/har hatt. I helsevesenet av alle ting, hvor man mer enn noe annet sted skulle tenke at folk evner å tenke stor på ting og se andre perspektiver 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo helt vilt å ønske seg barn nå i en så gal verden. Samtidig har man jo ikke noe valg dersom verden skal gå videre. Håper bare at det er de mentalt stabile menneskene som får barn nå.

Anonymkode: 93968...15b

Det håper jeg også. Jeg er stabil nå, men har jaggu ikke peiling på om livet og psyken min hadde blitt det om jeg måtte ha barn å oppdra oppå det hele, som om livet ikke er tungt nok i seg selv 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn ei kort setning som funker for deg og som du repeterer til de slutter å mase. Jeg ønsker ikke dine synspunkt på saken, jeg ønsker ikke at du blander deg i mitt privatliv, jeg vil ikke diskutere det eller bare fuck off.

Anonymkode: f2c5a...883

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for avsporing, brukerdebatt og svar til dette.

veronica<3, mod. 

Endret av veronica<3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk alltid spørsmål om hvorfor jeg ikke vil ha barn, jeg svarte at det er et privat valg. De ga seg ikke, så da spurte jeg om sexlivet deres. De svarte at sexlivet deres var privat, akkurat sa jeg. Siden da har det vært stilt 😂

Anonymkode: 50542...e0e

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Herregud!! Her var det mye" jeg" og "meg"....blir kvalm......stakkars deg som ikke får reise dit du vil da...* forferdelig egoistisk *...og barn bor hhemne kun ca. 18 år.....så skjønner ikke hva du mener med 50/60 år.

Anonymkode: b1ebd...dc8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får stadig spørsmål om jeg skal ha barn snart😫 jeg er 34 år og hatt samboer i 7 år, så skjønner jo hvor de kommer fra.  Sist gang jeg fikk spørsmålet svarte jeg bare sannheten « jeg kan ikke få barn» 

Da ble det stille gitt! 

jeg legger til at jeg faktisk aldri har hatt lyst på barn, så at jeg ikke kan få er ikke så sårt for meg, som det kanskje er for andre. Så tanken på hvor vondt det spørsmålet da kan være for andre gjør meg vondt. 

og ellers er jeg helt enig med resten av listen din, det er ditt liv og det er kanskje bedre å angre på at du ikke fikk barn, enn å angre på at du fikk dem.

Samt at det faktum at folk kaller meg egoistisk for at jeg ikke vil ha barn, men de bruker poenget med « men hvem skal passe på deg når du blir eldre» henger ikke på greip for meg. Du er jo like egoistisk vis det er en grunn?

Anonymkode: 5ca00...f30

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg omgås heldigvis hovedsaklig folk som har nok dannelse til å ikke spørre om sånt. Men de gangene jeg har blitt spurt om hvorfor jeg ikke har barn har meg svart "fordi jeg er nøye med prevansjon". 

Har av og til opplevd at venner som er nære nok til at det er greit at vi snakker om sånt har kommet med litt sånne antagelser om at forholdene ikke har ligget til rette og slike ting, men de tar feil. Jeg kunne fått barn når som helst, har råd og mulighet til det og de siste 10 årene har jeg også hatt en partner som ville blitt en god far. Men for meg er det å få barn min største skrekk. Jeg nærmer meg 50 men får fortsatt panikk hvis mensen er forsinket. Bruker p-pillene på eksakt samme tid hver dag fordi jeg er livredd for uønsket graviditet. Folk som har barn og trives med det forstår bare ikke. Foreldrelivet virker for meg som et sant helvete på jord og jeg vil gjøre alt for å unngå det, og jeg angrer ikke et sekund selv om jeg snart heldigvis er for gammel. Jeg er så evig takknemlig for å leve i en tid der vi faktisk har et valg og kan slippe å få barn. Tror det er det beste for alle, uønskede barn er ikke noe bra for noen. 

Anonymkode: 8b4bc...5cd

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Overdriver dere ikke litt nå? Det er som regelt bare tomt pjatt for å ha noe å snakke om. Som været. 

Anonymkode: c3b8d...c3b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg for gammel, men da jeg var i aktuell alder brukte jeg å svare slike som maste med at jeg ikke kunne få barn. Da ble det alltid en herlig klein stillhet etterpå.

Anonymkode: 893ab...990

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overdriver dere ikke litt nå? Det er som regelt bare tomt pjatt for å ha noe å snakke om. Som været. 

Synes ikke det burde være «tomt pjatt» . Spørsmålet kan virkelig være vondt for veldig mange. Spørsmålet om når barna kommer kan være sårt for folk som kanskje ønsker seg barn mer enn alt her i livet, men sliter med å bli gravid eller kan ikke bli gravide. Det kan faktisk være veldig personlig og tungt for mange.

Anonymkode: 5ca00...f30

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er frekt, tankeløst og sårende.

Anonymkode: f2c5a...883

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være small talk hvis spørsmålet er "har dere tenkt å få barn da?" Men blir det ikke lenger når alle oppfølgingsspørsmålene og påstander om at man er egoist eller ikke vet sitt eget beste kommer. Og ikke minst når det gjentas over tid, gjerne mange år. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan være small talk hvis spørsmålet er "har dere tenkt å få barn da?" Men blir det ikke lenger når alle oppfølgingsspørsmålene og påstander om at man er egoist eller ikke vet sitt eget beste kommer. Og ikke minst når det gjentas over tid, gjerne mange år. 

For oss som omgås vanlige, dannede mennesker er dette faktisk litt vanskelig å tro på. Jeg har aldri fått sånne spørsmål, og langt mindre den typen påstander du refererer.

Anonymkode: 148ce...31c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...