Gå til innhold

Konkurs, kredittkort og refundering av penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en vare fra en varehuskjede og betalte med kredittkort. Varen ble bestilt online, og hentet i butikk.

Varen er nå returnert i butikk (åpent kjøp), og jeg har fått kvittering på at retur er mottatt, og at pengene skal tilbakeføres til kortet som er brukt innen 4-7 dager (og nei, det å få pengene cash var ikke en opsjon).

HVIS de mot formodning ikke har likvider til å betale meg og andre i samme situasjon, og kanskje til og med slår seg selv konkurs/blir begjært konkurs uten av jeg har fått oppgjøret: Er det da jeg eller kredittkortselskapet som har et problem mon tro?

Anonymkode: 6eec0...f94

AnonymBruker
Skrevet

Da må du sette krav i konkursboet. Men du kommer nok dessverre så langt bak i køen at det ikke blir noe å hente.

Anonymkode: c4143...f41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da må du sette krav i konkursboet. Men du kommer nok dessverre så langt bak i køen at det ikke blir noe å hente.

Hvorfor det, når TS har betalt med kredittkort? 

Anonymkode: 68b1a...ec2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du svarer er at det er jeg som har et problem, og ikke kredittkortselskapet.

Jeg spurte ChatGPT, og fikk svar på spørsmålet der.

Ser ut til at jeg er safe, selv ved en slik retur. Kredittkortselskapet sitt "problem". 🙂

Men for all del: håper jo at XXL overlever en stund til. Men ser jo mørkt ut når de ikke engang betaler leverandørene sine....

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/

Har du kjøpt varer eller tenester på kreditt, har du ekstra tryggleik gjennom finansavtalelova (paragraf 2-7). Særleg verdifull er lovas forskrift om at kredittgjevar (ofte banken) har same ansvar som seljar. 

Kortreklamasjon gjer ekstra tryggleik blant anna dersom:

Du ikkje får varene du har bestilt

Tenesta du har bestilt ikkje blir levert

Eit arrangement blir avlyst

Ein reise blir kansellert

Seljaren ikkje respekterer angreretten din

Seljaren går konkurs

Du blir svindla

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det, når TS har betalt med kredittkort? 

Kan du ikke heller svare på ts spør om?

Anonymkode: 6da5c...44e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en vare fra en varehuskjede og betalte med kredittkort. Varen ble bestilt online, og hentet i butikk.

Varen er nå returnert i butikk (åpent kjøp), og jeg har fått kvittering på at retur er mottatt, og at pengene skal tilbakeføres til kortet som er brukt innen 4-7 dager (og nei, det å få pengene cash var ikke en opsjon).

HVIS de mot formodning ikke har likvider til å betale meg og andre i samme situasjon, og kanskje til og med slår seg selv konkurs/blir begjært konkurs uten av jeg har fått oppgjøret: Er det da jeg eller kredittkortselskapet som har et problem mon tro?

Da skriver du reklamasjon på kortet ditt, til kortutsteder. Derfor vi skal bruke kredittkort ved handling. 

Husker ikke i farten navn på loven, eller paragraf, men ringer du banken din/kredittkortutsteder så får du et skjema du skal fylle ut og der du legger ved dokumentasjonen du har, kvitteringer m.m. 

Mulig det er finansavtaleloven loven § 58…

Anonymkode: 76b64...54f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de blir slått konkurs i tiden mellom da du melder retur, til de overfører pengene, så vil kontoene bli fryst. Hvis overføring allerede er godkjent og igangsatt, så blir det ikke stoppet. 

Men hvis tilbakebetaling stoppes, så kontakter du kortutsteder for reklamasjon via dem. 

Anonymkode: c43e0...550

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 13.49):

https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/

Der finner du infoen du trenger. 

Anonymkode: 76b64...54f

Etter hva jeg kan se så vil TS ikke falle innunder noen av kriteriene listet på siden, selv om angrerett blir nevnt (åpent kjøp trenger ikke være den lovpålagte retten til å angre, forresten). Det står klart at disse fire punktene må være oppfylt, så litt forvirrende kan det fort være.

Ikke er det feil på varen, ikke er den (enda) forsøkt løst med selger.
Se overskriften "Kva avgjer om du kan krevje noko av kredittgjevar/banken?"

Anonymkode: 67d5c...7a0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...