AnonymBruker Skrevet i går, 09:43 #1 Skrevet i går, 09:43 Jeg kjøpte en vare fra en varehuskjede og betalte med kredittkort. Varen ble bestilt online, og hentet i butikk. Varen er nå returnert i butikk (åpent kjøp), og jeg har fått kvittering på at retur er mottatt, og at pengene skal tilbakeføres til kortet som er brukt innen 4-7 dager (og nei, det å få pengene cash var ikke en opsjon). HVIS de mot formodning ikke har likvider til å betale meg og andre i samme situasjon, og kanskje til og med slår seg selv konkurs/blir begjært konkurs uten av jeg har fått oppgjøret: Er det da jeg eller kredittkortselskapet som har et problem mon tro? Anonymkode: 6eec0...f94
AnonymBruker Skrevet i går, 09:52 #2 Skrevet i går, 09:52 Da må du sette krav i konkursboet. Men du kommer nok dessverre så langt bak i køen at det ikke blir noe å hente. Anonymkode: c4143...f41 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:01 #3 Skrevet i går, 10:01 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da må du sette krav i konkursboet. Men du kommer nok dessverre så langt bak i køen at det ikke blir noe å hente. Anonymkode: c4143...f41 Hvorfor det, når TS har betalt med kredittkort? Anonymkode: 68b1a...ec2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:03 #4 Skrevet i går, 11:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da må du sette krav i konkursboet. Men du kommer nok dessverre så langt bak i køen at det ikke blir noe å hente. Anonymkode: c4143...f41 Det du svarer er at det er jeg som har et problem, og ikke kredittkortselskapet. Jeg spurte ChatGPT, og fikk svar på spørsmålet der. Ser ut til at jeg er safe, selv ved en slik retur. Kredittkortselskapet sitt "problem". 🙂 Men for all del: håper jo at XXL overlever en stund til. Men ser jo mørkt ut når de ikke engang betaler leverandørene sine.... Anonymkode: 6eec0...f94 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:32 #5 Skrevet i går, 11:32 https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/ Har du kjøpt varer eller tenester på kreditt, har du ekstra tryggleik gjennom finansavtalelova (paragraf 2-7). Særleg verdifull er lovas forskrift om at kredittgjevar (ofte banken) har same ansvar som seljar. Kortreklamasjon gjer ekstra tryggleik blant anna dersom: Du ikkje får varene du har bestilt Tenesta du har bestilt ikkje blir levert Eit arrangement blir avlyst Ein reise blir kansellert Seljaren ikkje respekterer angreretten din Seljaren går konkurs Du blir svindla Anonymkode: 68b1a...ec2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:38 #6 Skrevet i går, 11:38 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor det, når TS har betalt med kredittkort? Anonymkode: 68b1a...ec2 Kan du ikke heller svare på ts spør om? Anonymkode: 6da5c...44e
AnonymBruker Skrevet i går, 11:44 #7 Skrevet i går, 11:44 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjøpte en vare fra en varehuskjede og betalte med kredittkort. Varen ble bestilt online, og hentet i butikk. Varen er nå returnert i butikk (åpent kjøp), og jeg har fått kvittering på at retur er mottatt, og at pengene skal tilbakeføres til kortet som er brukt innen 4-7 dager (og nei, det å få pengene cash var ikke en opsjon). HVIS de mot formodning ikke har likvider til å betale meg og andre i samme situasjon, og kanskje til og med slår seg selv konkurs/blir begjært konkurs uten av jeg har fått oppgjøret: Er det da jeg eller kredittkortselskapet som har et problem mon tro? Anonymkode: 6eec0...f94 Da skriver du reklamasjon på kortet ditt, til kortutsteder. Derfor vi skal bruke kredittkort ved handling. Husker ikke i farten navn på loven, eller paragraf, men ringer du banken din/kredittkortutsteder så får du et skjema du skal fylle ut og der du legger ved dokumentasjonen du har, kvitteringer m.m. Mulig det er finansavtaleloven loven § 58… Anonymkode: 76b64...54f 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:49 #8 Skrevet i går, 11:49 https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/ Der finner du infoen du trenger. Anonymkode: 76b64...54f 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:43 #9 Skrevet i går, 19:43 Hvis de blir slått konkurs i tiden mellom da du melder retur, til de overfører pengene, så vil kontoene bli fryst. Hvis overføring allerede er godkjent og igangsatt, så blir det ikke stoppet. Men hvis tilbakebetaling stoppes, så kontakter du kortutsteder for reklamasjon via dem. Anonymkode: c43e0...550
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 13.49): https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/ Der finner du infoen du trenger. Anonymkode: 76b64...54f Etter hva jeg kan se så vil TS ikke falle innunder noen av kriteriene listet på siden, selv om angrerett blir nevnt (åpent kjøp trenger ikke være den lovpålagte retten til å angre, forresten). Det står klart at disse fire punktene må være oppfylt, så litt forvirrende kan det fort være. Ikke er det feil på varen, ikke er den (enda) forsøkt løst med selger. Se overskriften "Kva avgjer om du kan krevje noko av kredittgjevar/banken?" Anonymkode: 67d5c...7a0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå