Tabris Skrevet 24. juni #21 Skrevet 24. juni got2go skrev (28 minutter siden): Tips til alle som opplever ressursforsvar: tren på byttetrening. Har hunden tatt noe den ikke skal? Tilby noe enda bedre i bytte. F.eks, den har tatt fjernkontrollen. Tilby en pølsebit, og ta bort fjernkontrollen mens hunden gnafser på den. Hunden knurrer når du er i nærheten av matskåla/kjøttbein? Slipp ned noen godbiter som er enda bedre enn hva hunden driver på med. Slik lærer den at det er slettes ingen trussel at du er i nærheten. Snarere tvert imot så kan det være at det faller ufattelig gode nammiser ned fra dette mennesket når det er i nærheten. Dette er gode tips, men jeg vil legge til et par ting: 1. Hvis hunden har ganske godt utviklet ressursforsvar så ville jeg ikke trent bytte. Fordi det at du strekker deg mot fjernkontrollen for å ta den kan være nok til å trigge forsvaret igjen, selv om den har fått godbit. I stedet ville jeg trent med noe hunden kan få lov til å beholde (f.eks tomt toalettpapirhylster). Gi den hylsteret, gi en godbit - og la hunden beholde begge deler. Den eneste gangen du faktisk bytter er den gangen det er noe viktig du må ta fra hunden. Så fortsetter du å trene som over igjen. Slik at hvis 1 av 20 ganger er at du faktisk tar noe, så er sjansen for å trigge forsvar mindre. 2. Det å gi noe ekstra godt i matskålen når du går forbi er kjempelurt, men da som steg 2 eller 3 i treningen. Dvs hvis man har en hund med sterkt utviklet ressursforsvar så bør man i første omgang ikke trene noe av disse tingene, fordi hunden da antagelig blir for anspent. Da bør man først starte med å la hunden være fullstendig i fred når den har mat/tyggebein og ikke gå i nærheten overhodet. En hund som har fått ting tatt fra seg og som har sterkt ressursforsvar bør først lære at den får ha ting i fred slik at den kan være mindre anspent i nærheten av eier når den har noe. Først da kan man begynne å trene bytting (som egentlig ikke er bytting) og å gå forbi. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni #22 Skrevet 24. juni Tabris skrev (På 22.6.2025 den 12.46): Har han erfart at når han tar noe ulovlig så blir det tatt fra ham? Det kan i så fall forklare hvorfor han bare knurrer i de situasjonene. Ja, han har jo det. Men det har alltid blitt erstattet med noe bedre/mer morsomt. Samtidig er det noe ekstra godt med lego. Har han ett bein eller noe som er lov, kan han slippe det. Han vet jo at han får det tilbake eller at det ikke blir tatt ifra han. Det er ikke sånn at vi alltid tar det gode fra han altså 😅 misforstå meg rett. Men noen ganger er jeg usikker på om det er ben eller noe annet han har. Anonymkode: a54ed...9d0
AnonymBruker Skrevet 24. juni #23 Skrevet 24. juni Tabris skrev (4 timer siden): Hvis man påfører hunden ubehag når den har noe så kan det trigge ressursforsvar. Det kan også føre til at hunden bare blir enda raskere når den tar ting, fordi den lærer at den må gjøre det raskt før eier når den. Ehh jeg skrev da ingenting om ubehag. Lar man hunden stjele alt mulig fra barberblad, legoklosser eller biffer på hvile..ja så blir jo den en notorisk mestertyv. Ikke la hunden din vinne! Det er faktisk så enkelt. Og en korrigering kan være en lyd du har lært opp hunden fra start feks "NEI" "APP" osv🤣 Anonymkode: a11a3...954 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni #24 Skrevet 24. juni Tabris skrev (På 22.6.2025 den 16.22): Ja, ressursforsvar mot mennesker kommer ofte fordi de har erfart at ting blir tatt fra dem. Starter gjerne i valpetiden når valper får tak i mye rart og eiere bare plukker det ut av munnen på dem. Det går som regel greit når valpen er liten, og når det er snakk om ting som ikke har så stor betydning for hunden. Men når hunden blir eldre og mer selvsikker, den har erfaring med at ting blir tatt fra den, og den har noe som har verdi for den (f.eks kjøttbein), da først kommer ressursforsvaret frem. Jeg har hørt at hvis man tar noe fra en hund, helt fra start, bør man gi den noe annet, feks lek eller herje litt sammen eller noe, så den gir fra seg noe for noe og det blir lettere som voksen? Ps jeg har ikke peil på hund selv Anonymkode: 21b30...36d
AnonymBruker Skrevet 24. juni #25 Skrevet 24. juni Tabris skrev (1 time siden): Dette er gode tips, men jeg vil legge til et par ting: 1. Hvis hunden har ganske godt utviklet ressursforsvar så ville jeg ikke trent bytte. Fordi det at du strekker deg mot fjernkontrollen for å ta den kan være nok til å trigge forsvaret igjen, selv om den har fått godbit. I stedet ville jeg trent med noe hunden kan få lov til å beholde (f.eks tomt toalettpapirhylster). Gi den hylsteret, gi en godbit - og la hunden beholde begge deler. Den eneste gangen du faktisk bytter er den gangen det er noe viktig du må ta fra hunden. Så fortsetter du å trene som over igjen. Slik at hvis 1 av 20 ganger er at du faktisk tar noe, så er sjansen for å trigge forsvar mindre. 2. Det å gi noe ekstra godt i matskålen når du går forbi er kjempelurt, men da som steg 2 eller 3 i treningen. Dvs hvis man har en hund med sterkt utviklet ressursforsvar så bør man i første omgang ikke trene noe av disse tingene, fordi hunden da antagelig blir for anspent. Da bør man først starte med å la hunden være fullstendig i fred når den har mat/tyggebein og ikke gå i nærheten overhodet. En hund som har fått ting tatt fra seg og som har sterkt ressursforsvar bør først lære at den får ha ting i fred slik at den kan være mindre anspent i nærheten av eier når den har noe. Først da kan man begynne å trene bytting (som egentlig ikke er bytting) og å gå forbi. Ja nå ser jeg dette, overse spørsmålet mitt du Anonymkode: 21b30...36d 1
Tabris Skrevet 24. juni #26 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ehh jeg skrev da ingenting om ubehag. Lar man hunden stjele alt mulig fra barberblad, legoklosser eller biffer på hvile..ja så blir jo den en notorisk mestertyv. Ikke la hunden din vinne! Det er faktisk så enkelt. Og en korrigering kan være en lyd du har lært opp hunden fra start feks "NEI" "APP" osv🤣 Anonymkode: a11a3...954 Jeg ser ikke på mitt hundehold som en konkurranse jeg skal "vinne". Jeg ser mer på det som et samarbeid og lærte med min siste hund at jeg kommer mye lenger om jeg jobbet med ham i stedet for mot ham. Hvorvidt lyden du gir anses som ubehag for hunden kommer an på hvordan du har lært det inn, evt hvordan du sier det. 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni #27 Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 16.53): Det er helt vanlig atferd men det er en atferd mange ikke ønsker hos hunden sin hvis det er en vanlig familiehund. Anonymkode: c6014...8a9 Ja, men har en en familiehund, må en sørge for at barna lærer seg å omgåes hunden på en trygg måte. Familiehund eller ei - de er ikke noe leketøy og er fremdeles en hund. Anonymkode: 248cc...f47 1
Mr X Skrevet 24. juni #28 Skrevet 24. juni Jeg har alltid hadd nulltoleranse for knurring mot folk, spesielt i familien. Har aldri hatt problem med dette etter korrigering. Har hatt en rekke hunder og raser. 3 1
Gjest Slettet-0rsAvewCRW Skrevet 24. juni #29 Skrevet 24. juni (endret) Ja, knurring er en normal del av hundens språk, det må aldri straffes("korrigeres"). Knurring betyr stort sett: du er for nærme og det er ubehagelig for meg. (altså, hunden ønsker avstand..) Så er det opp til oss å respektere dette. Hvorfor klarer vi ikke det? Endret 24. juni av VisningsnavnPÅKREVD presisering..
Gjest Slettet-0rsAvewCRW Skrevet 24. juni #30 Skrevet 24. juni Mr X skrev (1 time siden): Jeg har alltid hadd nulltoleranse for knurring mot folk, spesielt i familien. Har aldri hatt problem med dette etter korrigering. Har hatt en rekke hunder og raser. Hvorfor har du straffet hundene for å bruke språket sitt?
AnonymBruker Skrevet 24. juni #31 Skrevet 24. juni Tabris skrev (1 time siden): Jeg ser ikke på mitt hundehold som en konkurranse jeg skal "vinne". Jeg ser mer på det som et samarbeid og lærte med min siste hund at jeg kommer mye lenger om jeg jobbet med ham i stedet for mot ham. Høres ut som et dårlig samarbeid om den ene parten skal godta at den andre parten truer (knurrer) eller i verste fall biter om den ikke får det som den vil. Aldri i livet om jeg ville godtatt at hunden min knurra til meg. Mine har aldri vist tendenser til det, regner med det kommer av dels personligheter og at jeg har valgt raser jeg klarer å håndtere, samt klare grenser og respekt for meg. Sånn har vi fått et godt samarbeid. Ingen har opplevd trusler verken ene eller andre veien, og jeg kunne helt greit inndra dersom de fikk tak i noe de ikke skulle ha eller kunne være farlig å spise. Anonymkode: 8609a...e7e 2 1
Mr X Skrevet 25. juni #32 Skrevet 25. juni VisningsnavnPÅKREVD skrev (7 timer siden): Hvorfor har du straffet hundene for å bruke språket sitt? Du har tydeligvis hunder som knurrer, mens jeg har det ikke. 1 1
Tabris Skrevet 25. juni #33 Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Høres ut som et dårlig samarbeid om den ene parten skal godta at den andre parten truer (knurrer) eller i verste fall biter om den ikke får det som den vil. Aldri i livet om jeg ville godtatt at hunden min knurra til meg. Mine har aldri vist tendenser til det, regner med det kommer av dels personligheter og at jeg har valgt raser jeg klarer å håndtere, samt klare grenser og respekt for meg. Sånn har vi fått et godt samarbeid. Ingen har opplevd trusler verken ene eller andre veien, og jeg kunne helt greit inndra dersom de fikk tak i noe de ikke skulle ha eller kunne være farlig å spise. Anonymkode: 8609a...e7e Det spørs hva du mener med "godtar". Jeg godtar det i den forstand at jeg ikke straffer det bort, det er jo bare språk. Men jeg synes ikke det er greit fordi det er et symptom på at hundens tillit til meg har feilet. Så, ja, du har rett i at hvis hunden knurrer/biter, så er det noe feil i samarbeidet og tilliten mellom hund og eier. Jeg vil da lete etter årsaken til at hunden føler den må knurre/bite for å bli hørt og så jobbe med den, fremfor å straffe bort symptomet og hundens språk. 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni #34 Skrevet 25. juni Tabris skrev (24 minutter siden): Jeg vil da lete etter årsaken til at hunden føler den må knurre/bite for å bli hørt og så jobbe med den, fremfor å straffe bort symptomet og hundens språk. Jeg synes det er veldig misforstått at hunder aldri skal føle det minste ubehag eller snakkes strengt til. Jeg snakker ikke hard fysisk avstraffelse her. Men se på hvordan hunder irettesetter hverandre. Går de til psykolog? Er det positiv forsterkning det går i? Det er på ingen måte lov å knurre til sjefen der, eller andre sjefen ikke synes du skal knurre til. De fortelles hvordan det forventer at de oppfører seg, eller i hvert fall hva som ikke er lov. Sånt kan de forholde seg til. Med mine hunder har det aldri vært tvil om hvem som er sjefen, har ikke trengt å snakke strengt engang. Sånn får man trygge hunder som ikke er fare for noen. Man kan få en stri valp som krever mer jobb, men desto viktigere er det å ta styringa fra start. Ikke finne seg i at hunden bestemmer. Hadde de knurra til meg hadde jeg sett at jeg feila, ikke nå men en gang for lenge siden. Det er en grunnleggende feil i mine øyne, noe skulle vært gjort annerledes for lenge siden. Anonymkode: 8609a...e7e 1 1
Tabris Skrevet 25. juni #35 Skrevet 25. juni (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg synes det er veldig misforstått at hunder aldri skal føle det minste ubehag eller snakkes strengt til. Jeg snakker ikke hard fysisk avstraffelse her. Men se på hvordan hunder irettesetter hverandre. Går de til psykolog? Er det positiv forsterkning det går i? Det er på ingen måte lov å knurre til sjefen der, eller andre sjefen ikke synes du skal knurre til. De fortelles hvordan det forventer at de oppfører seg, eller i hvert fall hva som ikke er lov. Sånt kan de forholde seg til. Med mine hunder har det aldri vært tvil om hvem som er sjefen, har ikke trengt å snakke strengt engang. Sånn får man trygge hunder som ikke er fare for noen. Man kan få en stri valp som krever mer jobb, men desto viktigere er det å ta styringa fra start. Ikke finne seg i at hunden bestemmer. Hadde de knurra til meg hadde jeg sett at jeg feila, ikke nå men en gang for lenge siden. Det er en grunnleggende feil i mine øyne, noe skulle vært gjort annerledes for lenge siden. Anonymkode: 8609a...e7e Det er absolutt lov for en hund å knurre mot en annen hund (hunder har forøvrig som regel ikke sjef, de lever som regel mer i sosiale grupperinger enn i hiearkiske flokker). Det at "knurring er uaktuelt" er en eller annen rar og arbitrær menneskelig regel som noen har satt, og som hunden ikke har noen som helst forståelse av. Knurring er bare språk. Blant hunder som lever sammen så er dominansforholdet avklart når det ikke er konflikt. Dominansforhold handler da om hvem som har forrang for en ønsket ressurs, og det er situasjonsavhengig. F.eks kan hund 1 foretrekke et tyggebien som hund 2 ikke bryr seg så mye om, da får hund 1 beholde det. Men i en annen situasjon så har hund 2 en ball som er viktigere for den hunden enn for hund 1, og da får hund 2 beholde den. I et forhold hvor dominansforholdet er avklart så løses slike situasjoner uten konflikt. Det er definisjonen på dominansforhold. Ang. hunder vs mennesker: For det første så er vi ikke hunder og hunder ser heller på oss som hunder. Vi har dermed ikke samme forståelse og timing for slike ting som hunder har seg i mellom. For det andre så krever vi mye mer av vår hund enn hva hunder gjør med hverandre. En hund vil ikke straffe en annen hund fordi den ikke satt på kommando eller kom på innkalling. Knurring og glefsing mellom hunder som bor sammen handler som oftest om å få den andre hunden unna sin egen personal space, evt ressursforsvar. Jeg er enig med deg i at hvis min hund knurrer mot meg, så anser jeg også det som at jeg har feilet. Men hva jeg gjør med det er annerledes. Jeg ser på det som at min hund ikke har tillit til meg hvis han føler han må knurre for å bli hørt. Da vil jeg som sagt heller finne årsaken til dette og jobbe med det fremfor å symptombehandle med å straffe bort språket. Ellers vil det være helt uungåelig at vi kommer til å utsette hunden for ubehag gjennom livet. Vi tråkker på labben med et uhell, vi må til dyrlegen, vi må gi øyedråer (dette og dyrlege kan dog trenes på slik at det blir mindre ubehagelig)... For min del koker det ned til at jeg ikke liker å påføre min hund ubehag, min hund liker ikke å bli påført ubehag, det kan føre til negative konsekvenser i hundeholdet å påføre ubehag og jeg har ikke behov for det i mitt hundehold. Så da lar jeg være. Dette med å "vise hunden at man er sjef" er ikke særlig relevant for hundetrening lenger, det var slik man trodde man måtte gå frem før. (Og, ja, jeg gjorde det samme med min første hund, fordi jeg trodde det var riktig). Endret 25. juni av Tabris 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni #36 Skrevet 25. juni Mr X skrev (2 timer siden): Du har tydeligvis hunder som knurrer, mens jeg har det ikke. Mange eksperter her med mannevonde hunder ser det ut til 🤷♀️ Anonymkode: 8609a...e7e 2
Tabris Skrevet 25. juni #37 Skrevet 25. juni Mr X skrev (2 timer siden): Du har tydeligvis hunder som knurrer, mens jeg har det ikke. Jeg vil heller ha en hund som tør å vise meg sitt språk, det er hund jeg vet hvor jeg har. En hund som har fått straffet bort knurring kan gå rett til bitt neste gang (ofte det som ligger bak "han angrep helt uten forvarsel!"). En slik tikkende bombe synes jeg er skumlere enn knurring. 3 1
Gjest Slettet-0rsAvewCRW Skrevet 25. juni #38 Skrevet 25. juni Mr X skrev (2 timer siden): Du har tydeligvis hunder som knurrer, mens jeg har det ikke. Jeg har hunder som får bruke språket sitt, som blir lyttet til og respektert, du har tydeligvis ikke det.
Mr X Skrevet 25. juni #39 Skrevet 25. juni Tabris skrev (58 minutter siden): Jeg vil heller ha en hund som tør å vise meg sitt språk, det er hund jeg vet hvor jeg har. En hund som har fått straffet bort knurring kan gå rett til bitt neste gang (ofte det som ligger bak "han angrep helt uten forvarsel!"). En slik tikkende bombe synes jeg er skumlere enn knurring. Mulig det, men mine hunder (både hanner og tisper) har vært glade og harmoniske familiehunder veldig godt vant med barn, så dette har faktisk aldri vært en problemstilling. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni #40 Skrevet 25. juni Et spennende tema dette, og kanskje et av de vanskeligste, synes jeg. Håper helt ærlig at jeg slipper hunder med sterkt ressursforsvar, men bør nok trene inn bytte fra første dag sånn i tilfelle. Det er så mange ulike meninger og praksiser, og man vet ikke hva som bor i deres hund, eller egen hund forsåvidt, som gjør noe med valgene man tar for å håndtere det. Men det jeg vet er at jeg alltid har satt pris på en hund som klarer og tørr å uttrykke seg. Jeg vil mye heller ha en hund som sier ifra med knurring, enn en som plutselig setter tennene i. Så får man heller endre situasjonene som fører til knurringen. I mine yngre, mer uvitende, dager lente jeg meg på at min hund ikke fikk slike problemer fordi katten fikk spise først, og hunden kom under i rang. Sannheten er nok at min hund ikke hadde ressursforsvar latent i det hele tatt. Anonymkode: c2b94...4f2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå