Gå til innhold

Hunden knurrer om vi kommer for nærme når den har kjøttbein.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig? Gjelder kun kjøttbein. 

Anonymkode: 7b4a4...348

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vokste opp med en katt som gjorde det samme når hun en skjelden gang fikk en reke. Ellers var hun verdens snilleste katt, aldri aggressiv mot et eneste menneske. Hun var tydeligvis bare veldig glad i reker. 😊

Og kanskje hun ikke hadde gjort like mye ut av det hvis hun fikk reker oftere. Hvem vet. Dessverre er reker ganske salte, og ikke noe katter er tilpasset å spise, så det måtte dessverre bare bli en gang i blant. Det ble godt mottatt, men. 😄

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: f4a6d...776

AnonymBruker
Skrevet

Ja og nei. Han er redd dere skal ta det. Ressursforsvar. Bare pass på at det ikke utvikler seg. Samtidig er det forståelig når de får now ekstra godt. 

Her i huset knurrer han kun om han har tatt noe ulovlig. Som feks lego. Men har han ett bein eller noe godt så er han helt rolig. Vi har øvd på å gjøre ting med han, mens han spiser. Feks stoppe han fra å spise knotter å gi han noe kjøtt i skåla. (Positive ting). Noe av grunnen var at vi har barn, og man vet jo aldri hva de gjør. 

Anonymkode: a54ed...9d0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Hunden vil ha space når en får en godbit. Respekter det. Ingen grunn til å skulle plage hunden når den skal kose seg med et bein.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er ikke uvanlig at hunder har ressursforsvar, spesielt hvis de har erfart at ting blir tatt fra dem tidligere. Da er det mange som kan utvikle det.

La hunden være i fred når den har tyggebein.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her i huset knurrer han kun om han har tatt noe ulovlig. Som feks lego. Men har han ett bein eller noe godt så er han helt rolig. Vi har øvd på å gjøre ting med han, mens han spiser. Feks stoppe han fra å spise knotter å gi han noe kjøtt i skåla. (Positive ting). Noe av grunnen var at vi har barn, og man vet jo aldri hva de gjør. 

Anonymkode: a54ed...9d0

Har han erfart at når han tar noe ulovlig så blir det tatt fra ham? Det kan i så fall forklare hvorfor han bare knurrer i de situasjonene. :) 

• Liker 6
Skrevet
Tabris skrev (3 timer siden):

Det er ikke uvanlig at hunder har ressursforsvar, spesielt hvis de har erfart at ting blir tatt fra dem tidligere. Da er det mange som kan utvikle det.

La hunden være i fred når den har tyggebein.

Dessverre er det mange som mener at man må drive og ta fra hunden både mat og godis for å unngå ressursforsvar. Tipper det for mange hunder heller skaper slike situasjoner. Har til alle tider latt mine hunder opp gjennom årene fått ha mat og godis i fred. Og ingen av de har noen gang utviklet ressursforsvar. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Sofiei skrev (Akkurat nå):

Dessverre er det mange som mener at man må drive og ta fra hunden både mat og godis for å unngå ressursforsvar. Tipper det for mange hunder heller skaper slike situasjoner. Har til alle tider latt mine hunder opp gjennom årene fått ha mat og godis i fred. Og ingen av de har noen gang utviklet ressursforsvar. 

Ja, ressursforsvar mot mennesker kommer ofte fordi de har erfart at ting blir tatt fra dem. Starter gjerne i valpetiden når valper får tak i mye rart og eiere bare plukker det ut av munnen på dem.

Det går som regel greit når valpen er liten, og når det er snakk om ting som ikke har så stor betydning for hunden.

Men når hunden blir eldre og mer selvsikker, den har erfaring med at ting blir tatt fra den, og den har noe som har verdi for den (f.eks kjøttbein), da først kommer ressursforsvaret frem.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han beskytter maten sin og vil ikke dere skal komme for nærme . Det er ikke så uvanlig blant dyr. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig atferd men det er en atferd mange ikke ønsker hos hunden sin hvis det er en vanlig familiehund.

Anonymkode: c6014...8a9

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 22.6.2025 den 10.51):

Kalles for ressurs-forsvar. Hvor vanlig det er, skal jeg ikke uttale meg om. Min hund har ressurs-forsvar, hvis han spiser noe ekstra godt (griseører, tyggebein osv). 

La hunden være i fred, når den spiser sånne ting. Om hunden signaliserer at den ikke vil ha dere i nærheten, så respekter det. Ellers kan det fort ende i at noen blir bitt 😬

Endret av Mardina
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

stjeler den ulovlige ting må det selvsagt korrigeres, hvis ikke vil stjeling bli en populær sport..

Anonymkode: a11a3...954

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

stjeler den ulovlige ting må det selvsagt korrigeres, hvis ikke vil stjeling bli en populær sport..

Anonymkode: a11a3...954

Hvis man påfører hunden ubehag når den har noe så kan det trigge ressursforsvar. Det kan også føre til at hunden bare blir enda raskere når den tar ting, fordi den lærer at den må gjøre det raskt før eier når den.

• Liker 6
Skrevet

Normalt om en ikke trener hunden fra hvalpestadiet med å ta fra den maten.  Jeg gjorde det med min hund, men da den ble gammel begynte den igjen.

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (9 minutter siden):

Hvis man påfører hunden ubehag når den har noe så kan det trigge ressursforsvar. Det kan også føre til at hunden bare blir enda raskere når den tar ting, fordi den lærer at den må gjøre det raskt før eier når den.

Det er nesten en risiko man må ta, slik jeg ser det - for hva er alternativet? Hunder kan jo ikke få lov til å stjele f.eks matvarer fra kjøkkenbenken, uten å få konsekvenser på dette, for da fortsetter den jo å stjele hele tiden. Ikke kan man drive byttehandel heller for å få tilbake maten den stjal, for dermed blir det jo å belønne hunden for å ha stjålet noe.  Og da stjeler den jo gladelig igjen, for den vet at den får noe uansett. Enten "belønningen" (byttehandelen, matvaren den stjal mot en godbit av annet slag) eller den tingen den stjal rekker den å spise før noen tar det tilbake eller før noen oppdager det.

Jeg pleide fra hunden min var valp å ta matskålen hennes rolig og forsiktig til meg mens jeg klappet og roste den, så legge noe ekstra godt oppi der og sette den straks tilbake. Hunden lærte at det derfor var aldri farlig om noen tok skålen hennes mens hun spiste, fordi det betydde at det ble enda bedre når den ble satt tilbake. Aldri et fnugg av ressursforsvar, selv ikke med kjøttbein. 

Det skal sies at i løpet av de 13 årene hunden levde, var det aldri behov for å ta fra henne matskålen for noe. Det var bare noe jeg hørte man skulle trene hunden på, for å unngå ressursforsvar i fremtiden. Hunden knurret aldri for noe.

Anonymkode: 330a5...8c6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik skal det ikke være. Hva blir det neste man skal normalisere? 

Anonymkode: 66e59...c3c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik var min på griseøret. Han knurra. Men jeg la han alltid være alene og kose seg med den. Men ville jeg virkelig ta den så fikk jeg det. For jeg ville vise at jeg var sjefen. Han la meg være det når jeg prøvde. Men jeg la han være etter jeg prøvde det. Så det på han at han elska griseøret. Og han fikk det ikke ofte. 

Anonymkode: ebcfc...5aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nesten en risiko man må ta, slik jeg ser det - for hva er alternativet? Hunder kan jo ikke få lov til å stjele f.eks matvarer fra kjøkkenbenken, uten å få konsekvenser på dette, for da fortsetter den jo å stjele hele tiden. Ikke kan man drive byttehandel heller for å få tilbake maten den stjal, for dermed blir det jo å belønne hunden for å ha stjålet noe.  Og da stjeler den jo gladelig igjen, for den vet at den får noe uansett. Enten "belønningen" (byttehandelen, matvaren den stjal mot en godbit av annet slag) eller den tingen den stjal rekker den å spise før noen tar det tilbake eller før noen oppdager det.

Jeg pleide fra hunden min var valp å ta matskålen hennes rolig og forsiktig til meg mens jeg klappet og roste den, så legge noe ekstra godt oppi der og sette den straks tilbake. Hunden lærte at det derfor var aldri farlig om noen tok skålen hennes mens hun spiste, fordi det betydde at det ble enda bedre når den ble satt tilbake. Aldri et fnugg av ressursforsvar, selv ikke med kjøttbein. 

Det skal sies at i løpet av de 13 årene hunden levde, var det aldri behov for å ta fra henne matskålen for noe. Det var bare noe jeg hørte man skulle trene hunden på, for å unngå ressursforsvar i fremtiden. Hunden knurret aldri for noe.

Anonymkode: 330a5...8c6

Det er ikke en risiko jeg ville tatt for min del. Jeg setter ikke matvarer på kjøkkenbenken (og min hund rakk ikke opp dit uansett). 

At han vil ta mat ser jeg på som helt naturlig, han ville vært dum om han ikke forsøkte spise gratis mat. Byttehandel har jeg trent på, noe jeg var svært takknemlig for den dagen hunden min plukket opp et barberblad. Jeg ser for meg hvor ille det kunne blitt hvis min hund var skeptisk til at jeg skulle ta fra den noen og hadde blitt anspent og lukket munnen enda tettere rundt barberbladet.

Det er ikke anbefalt å rote i maten til hunden eller ta fra den noe. Det er gamle råd man ikke følger lenger.

For noen hunder går det helt fint. Noen hunder utvikler aldri ressursforsvar selv om man tar ting fra dem hele livet. Noen blir anspente og knurrer, men gjør aldri noe mer enn det. Andre igjen blir mer og mer aggressive til de forsvarer seg med å glefse og bite bare noen går forbi.

Så jeg personlig hadde ikke tatt risikoen med å trene på den måten, for man vet ikke med en ny hund hvilken av typene den er. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Tips til alle som opplever ressursforsvar: tren på byttetrening. Har hunden tatt noe den ikke skal? Tilby noe enda bedre i bytte. F.eks, den har tatt fjernkontrollen. Tilby en pølsebit, og ta bort fjernkontrollen mens hunden gnafser på den. 

Hunden knurrer når du er i nærheten av matskåla/kjøttbein? Slipp ned noen godbiter som er enda bedre enn hva hunden driver på med. Slik lærer den at det er slettes ingen trussel at du er i nærheten. Snarere tvert imot så kan det være at det faller ufattelig gode nammiser ned fra dette mennesket når det er i nærheten.

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...